اصول طراحی وب سایت و اجرای آن چگونه است؟

اصول طراحی وب سایت و اجرای آن چگونه است؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Mohammad

مهمترین اصول طراحی سایت چیست؟

یک طراحی سایت موثر باید هم هدفی را که برای آن طراحی شده انجام دهد و هم بیننده را درگیر کند.

چندین عامل مهم مانند ثبات، رنگ ها، فونت ها، تصاویر، سادگی و کارایی می تواند نشان دهنده یک طراحی خوب وب سایت باشد.

هنگام طراحی سایت، عوامل کلیدی زیادی در نحوه نمایش وب سایت دخیل هستند. یک وب سایت با طراحی خوب می تواند به ایجاد اعتماد کمک کند و کاربران را تشویق به انجام یک اقدام خاص کند.

ایجاد یک تجربه کاربری عالی شامل اطمینان از بهینه‌سازی سایت برای زیبایی‌شناسی و قابلیت استفاده است، به این معنی که کار کردن با آن آسان و زیبا است.

همیشه باید به خاطر داشت که اصول طراحی وب سایت چیزی فراتر از زیبا جلوه دادن وب سایت است، اما باید در نظر داشت که تجربه کاربری خوب یک عامل حیاتی است که مستقیماً بر برند ما تأثیر می گذارد.

بنابراین، بهتر است فقط فکر کنیم که آیا کاری که انجام می دهیم به نفع کاربران سایت است یا خیر.

در زیر به معرفی اصولی می پردازیم که به شما در ساخت وب سایت جدید کمک می کند تا بتوانید با استفاده از آنها به راحتی موفقیت یا شکست سایت طراحی شده را ارزیابی کنید.

انواع اصول هنگام طراحی وب سایت 

ارزیابی نیازمندی ها (مهم ترین بخش پروژه)

این به این معنی است که شما باید ببینید برای چه نوع شرکت، سازمان یا کسب و کاری قصد دارید یک وب سایت ایجاد کنید.

البته سایت یک سازمان دولتی تفاوت های زیادی با سایت نمایندگی شرکت ایکس در ایران خواهد داشت.

اگر قرار است وب سایت فوق روزانه به روز شود، باید برنامه نویسی پویا و پایگاه داده پشت آن باشد. اما اگر وب سایت فوق نیاز به آپدیت دو بار در سال دارد، بهتر است به صورت استاتیک طراحی شود.

یک نکته بسیار مهم: باید بدانید که چیزی که یک کسب و کار اینترنتی را ادامه می دهد و در آن رونق می بخشد، رضایت مشتری است. مطمئن باشید بهترین مشتریان شما کسانی هستند که توسط مشتریان راضی شما معرفی می شوند.

از دیدگاه بازاریابی، بهترین نوع تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان است. پس سعی کنید نیاز واقعی مشتری را دریابید و دقیقاً آنچه را که نیاز دارد طراحی و آماده کنید.

فقط به دلیل اینکه سابقه شما در برنامه نویسی asp.net است، نباید به همه مشتریان خود پیشنهاد دهید که یک وب سایت پویا داشته باشند.

ابزارهای لازم برای طراحی وب سایت

باید بدانید که برای طراحی وب سایت فوق از چه نرم افزار یا برنامه هایی و با چه زبان برنامه نویسی استفاده کنید.

شرکتی که محصولات غذایی کودک تولید می کند باید وب سایتی ایجاد کند که از Flash استفاده می کند. ممکن است در این مرحله متوجه شوید که برای ایجاد وب سایت مورد نظر خود به برنامه نویسی خاصی نیاز دارید که نمی دانید، اما کار خوب را فدای نادانی خود نکنید.

مطمئن باشید حتی اگر این کار را نکنید بهتر از این است که کار را شکسته یا به دلخواه مشتری تحویل ندهید.

اما زمانی می رسد که شما نمی خواهید کاری انجام دهید. اشتباه نکنید، این زمانی نیست که شما همه زبان های برنامه نویسی را می دانید، این زمانی است که توسط برنامه نویسان و طراحان با تجربه و با دانش در همه زمینه ها احاطه شده اید.

مزیت این کار این است که اگر کار را به خودتان محدود کنید خیلی زود زمان کاری شما پر می شود اما کار به صورت گروهی قابل انجام است. مطمئن باشید این روش خیلی بهتر است.

تهیه پروپوزل طراحی وب

پس از طی 2 مرحله فوق، نوبت به تهیه پروپوزال می رسد. بزرگترین مشکل مشتریان این است که دقیقاً نمی دانند به چه سایتی و با چه فرم و تصویری نیاز دارند. بعد از اینکه به کسب و کار و خواسته های مشتری نگاه کردید، با پیشنهاد دادن به او در انتخاب خواسته اش کمک کرده اید.

سعی کنید سایت هایی مشابه کار او در ایران و بین المللی برای او پیدا کنید و اجازه دهید با دیدن سایت های فوق دید و نگرش بازتری نسبت به موضوع پیدا کند.

سعی کنید از قبل برای کارهای مختلف پروپوزال تهیه کنید و برای هر پروژه فقط آن را با توجه به ویژگی های آن پروژه سفارشی کنید.

پیاده سازی و عملکرد

پس از امضای قرارداد، نوبت به انجام کارهایی می رسد که در این قسمت در مورد آن صحبت می کنیم و نحوه ساخت قالب وب سایت. روشی که امروز به شما خواهم گفت برای وب سایت های شرکت های تجاری (ایستا و پویا) قابل اجرا است.

باید بدانید که فرمت یک سایت با توجه به حجم کاری و نیاز مشتری می تواند شامل 4 یا 5 بخش باشد که به شرح زیر است:

سربرگ: در این قسمت بنر سایت شما به همراه لوگو و sLogon (شعار شرکت) قرار می گیرد.

نوار پیمایش: پیوندهایی به صفحات شما مانند: صفحه اصلی، خدمات، مشتریان، درباره ما، تماس با ما و غیره. . . قرار داده شده.

نوار کشویی: در این قسمت می توانید لینک صفحات و تبلیغات جعبه ورود ویژه را نیز بیابید.

تطبیق رنگی که با برند شما سازگار است می تواند بر رفتار مصرف کننده در راستای اهداف برند شما تأثیر بگذارد. رنگ های سایت را به 5 رنگ محدود کنید. رنگ های مکمل می توانند بسیار مفید باشند. ترکیب رنگ دلپذیر و زیبا باعث افزایش تعامل می شود و حس خوبی را به کاربر القا می کند.

فونت: تایپوگرافی و نحوه استفاده از فونت ها نقش مهمی در وب سایت شما دارد. فونت ها جلب توجه می کنند و بیان بصری صدای برند شما هستند. تعداد فونت های استفاده شده در سایت باید محدود باشد و در طراحی آن از 3 فونت بیشتر استفاده نشود.

تصاویر: تصاویر جنبه بصری ارتباط در وب سایت ها هستند. تجسم می تواند شامل عکس ها، پوسترها، ویدیوها و هر شکل دیگری از عناصر گرافیکی باشد. تمامی تصاویر موجود در وب سایت باید گویا باشند و شخصیت و هویت شرکت و برند شما را نشان دهند.

بیشتر داده های اولیه ای که ما استفاده می کنیم بصری هستند و برای اینکه اولین تاثیر خوبی روی کاربر بگذاریم، استفاده از تصاویر باکیفیت که حرفه ای بودن و قابلیت اطمینان ما را به کاربر نشان می دهد بسیار مهم است.

ناوبری سایت

ناوبری یک سیستم ناوبری است که در یک وب سایت استفاده می شود تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی آنچه را که می خواهند پیدا کنند.

ناوبری سایت در واقع لینک هایی است که بین صفحات وب سایت ارتباط برقرار می کند، این لینک ها می توانند در منوی اصلی، فوتر، نوار کناری یا هر جای دیگری از صفحه باشند.

ناوبری وب سایت نقش کلیدی در حفظ کاربر دارد. اگر ناوبری سایت باعث سردرگمی کاربران شود، آنها سایت را ترک می کنند و نیازهای خود را در جای دیگری برآورده می کنند. ایجاد ناوبری ساده، ریسپانسیو و پایدار در تمام صفحات سایت بسیار مهم است.

ناوبری خوب وب سایت، یافتن همه چیز را برای کاربر آسان می کند و همچنین بررسی (یا خزیدن) سایت را برای موتورهای جستجو مانند گوگل و مایکروسافت بینگ آسان می کند.

چیدمان عناصر بصری سایت

هدف از چیدمان عناصر بصری قرار دادن قسمت های مختلف صفحه به ترتیب اهمیت است. این چیدمان می تواند بر اساس رنگ، اندازه، تصاویر، کنتراست، فونت، فضای سفید و شکل عناصر باشد.

یکی از مهمترین عملکردهای چیدمان عناصر بصری ایجاد یک نقطه کانونی یا نقطه کانونی صفحه است، به بازدیدکنندگان نشان می دهد که مهمترین اطلاعات در کجای صفحه قرار دارند.

توجه به این نکته ضروری است که چیدمان عناصر صفحه نباید بر قابلیت استفاده سایت تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر، قرارگیری عناصر و عملکرد سایت باید با یکدیگر هماهنگ باشد.

اگر وب سایت ما فقط زیبا باشد، اما برای کاربران مشکل ایجاد کند و عملکرد ضعیفی داشته باشد، کاربر عمل مورد انتظار ما را انجام نمی دهد و به راحتی وب سایت رقیب را ترجیح می دهد.

زمان بارگذاری سایت

باید گفت که افزایش سرعت سایت یکی از مهم ترین اصول طراحی سایت است، زیرا انتظار طولانی برای باز شدن یک وب سایت باعث از دست رفتن بازدیدکنندگان می شود.

تقریباً نیمی از بازدیدکنندگان وب انتظار دارند که یک وب سایت در 2 ثانیه یا کمتر بارگیری شود و اگر در عرض 3 ثانیه بارگیری نشود، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را ترک کنند.

راه های زیادی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت شما وجود دارد، از جمله بهینه سازی تصاویر سایت، استفاده از Lazy Load، استفاده از سیستم کش، بهینه سازی جاوا اسکریپت و فایل های CSS و غیره.

زمان بارگذاری سایت نیز بر سئو سایت تاثیر می گذارد، بنابراین یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی توسط گوگل به حساب می آید.

ریسپانسیو بودن سایت (موبایل فرندلی)

امروزه افراد بیشتری از تلفن همراه خود برای دسترسی به وب استفاده می کنند. ایجاد صفحات وب ریسپانسیو نکته بسیار مهمی در طراحی سایت است.

طراحی سایت ریسپانسیو باید به گونه ای باشد که وب سایت نه تنها در دستگاه های تلفن همراه بلکه در اندازه های مختلف صفحه نمایش به خوبی نمایش داده شود.

کسانی که با طراحی سایت و سئو آشنا هستند احتمالاً اهمیت سازگاری با موبایل یا طراحی صفحات واکنش گرا را می دانند.

طراحی سایت ریسپانسیو آنقدر مهم است که گوگل الگوریتم Mobile First Index را معرفی کرد. این قالب در دنیای آموزش سئو اهمیت ویژه ای دارد زیرا سایت هایی با صفحات واکنش گرا رتبه بهتری در صفحه جستجوی گوگل دارند.

منبع: اصول طراحی وب سایت و اجرای آن چگونه است؟

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BKDW
مطلب قبلی
سئو منفی
نظرتان را بنویسید