راه های مقابله با نا امیدی از زندگی

راه های مقابله با نا امیدی از زندگی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
انگیزه و امید تنها مواردی است که انسان را برای ادامه دادن به زندگی توجیه می کند. به گفته ی کارشناسان و متخصصان در این حوزه، اگر زمانی انسان به این نتیجه برسید که دیگر امید به اینکه قرار است در آینده روزهای خوشی برایش از راه برسد، نداشته باشد آن نقطه دقیقا مکانی است که انسان تصمیم به خودکشی می گیرد. پس انسان همواره بایستی تلاش کند تا امید و انگیزه ی خود را برای زندگی زنده نگه دارد. یکی از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر بشر شده ، نا امیدی از زندگی است که روز به روز در حال رشد در بین افراد مخصوصا جوان ها می باشد.



نا امیدی چیست
نا امیدی از جمله اصطلاحاتی است که تعریف آن برای هر کس به گونه ای خاص و مشخص است. ناامیدی به زمانی گفته می شود که شخص بر اساس اتفاقاتی که برایش افتاده است، دیگر آینده درخشان یا جذابی را برای خود تصور نمی کند. افرادی که ناامید می شوند، معمولا همه چیز را برای خود تمام شده می دانند. هدف گذاری در زندگی این افراد امری بیهوده است. زیرا آن ها معتقدند که فردای آن ها از امروزشان سیاه تر و تباه تر خواهد بود.

نا امیدی از زندگی سبب می شود که اشخاص در مواجهه با کوچکترین ناملایمتی خودشان را باخته و زندگی خود را مملو از رنج و درد و عذاب بدانند. اساسا اینکه می گویند انسان با امید زنده است، نکته ای بسیار مهم و بدیهی می باشد. ظهور احساس نا امیدی سبب می شود تا افراد از فعالیت های روزانه ی خود عقب بمانند و دست از هرگونه تلاشی بردارند.

فرد ناامید کاملا از دایره تفکرات مثبت و رویاهای جذابی که هر کس می تواند در سر خود بپروراند، خارج می شود. او ترجیح می دهد که در لاک تنهایی خود فرو برود و هر روز منتظر این باشد که ناملایمت دیگری او را برنجاند. در مجموع بایستی بگوییم افراد ناامید دیگر تمایلی برای تلاش ندارند و دست از هر حرکتی در جهت رسیدن به خواسته های خود کشیده اند.

حتما بخوانید: مدیتیشن یا مراقبه چیست


چه زمانی افراد از زندگی نا امید می شوند
روحیه ی انسان مانند باطری گوشی موبایل است. همانگونه که شارژ باطری در طول روز کاهش می یابد، روحیه ی انسان هم همواره در طول روز، با توجه به وقایع و موانع کاهش می یابد. در اینجا انسان اگر به دنبال رشد و پیشرفت باشد، بایستی با استفاده از ترفندهای مختلف روحیه ی خود را بالا نگه دارد. در صورتیکه نتواند به این مهم دست پیدا کند، دچار نا امیدی در زندگی و افسردگی خواهد شد.

در طول زندگی هر شخصی ممکن است وقایع و اتفاقاتی رخ بدهد که هر انسانی را دچار شوک کند. این شوک ها می تواند موجب روحیه هر فردی را تحت الشعاع قرار داده و در نتیجه شخص انگیزه و امید خود را برای زندگی از دست بدهد. این اتفاقات ممکن است برای هر کسی رخ بدهد و در اکثر موارد هم از دایره اختیارات فرد خارج است.

در بعضی موارد دیگر هم به خاطر شکست هایی که فرد در راه رسیدن به خواسته های خود متحمل می شود، دچار ناامیدی از زندگی می شود. هر کس در مخیله خود رویاهایی را پرورش می دهد که جزو فانتزی هایش به حساب می آید. گاهی تکرار این افکار سبب می شوند که این رویاها به نوعی خط قرمز برای شخص محسوب شوند. زمانی که شخص در مسیر رسیدن به این رویا شکست می خورد، نمی تواند ناکامی را هضم کرده و از زندگی نا امید می شود.

گاهی هم حضور افراد با ذهنیات منفی باعث می شوند که روح این افراد هم مثل خودشان مریض شود و کم کم بپذیرند نمی توانند در زندگی موفق شوند. به همین خاطر است که گفته می شود همواره در زندگی از همنشینی با افراد دارای تفکرات و انرژی منفی دوری کنید.



افسردگی و نا امیدی رابطه بسیار تنگاتنگی با هم داشته و هر کدام عامل به وجود آورنده دیگری است، بنابراین با درمان و مقابله با یکی از آن ها دیگری نیز به احتمال قوی برطرف می گردد.

حتما بخوانید: راه های درمان افسردگی


نا امیدی چه تاثیری بر زندگی فرد دارد
نا امیدی در زندگی افراد تاثیرات بسیار بر افکار، احساس و رفتار داشته و در صورت عدم جلوگیری از آن عواقب جبران ناپذیری رخ می دهد که در این جا برخی تاثیرات آن را مشاهده می کنید.

بی هدفی ناشی از نا امیدی

بزرگترین آسیب نا امیدی از زندگی، این است که فرد دیگر هیچ هدفی در زندگی خود نخواهد داشت و روزهای خود را کاملا به بطالت و بی برنامگی خواهد گذراند. علت امر هم چنین خواهد بود که فرد هیچ امیدی به اینکه به هدف خود خواهد رسید، نخواهد داشت.

انزواطلبی و در موارد حاد تر، افسردگی به دلیل ناامیدی

شاید به جرات بتوان گفت که مهم ترین دلیل ناامیدی از زندگی، عدم توجه به توانایی هایی شخصی باشد. زمانی که فرد به توانایی ها و داشته های خودش توجه نکند، این باور در او شکل خواهد گرفت، که از دیگر افراد هم نوع خودش پایین تر و ذلیل تر است. هنگامی که این تفکر بر فرد مستولی شود، شخص از حضور در جامعه امتناع کرده و در تنها خود را ملامت خواهد کرد. حضور مستمر و دائمی فرد در کنج تنهایی سبب خواهد شد که به ندرت نشانه های افسردگی در او بروز پیدا کند.

استرس و اضطراب در نا امیدی

فرد مبتلا به نا امیدی از زندگی، ایمان و باور مطلوبی به شخصیت خود نخواهد داشت. این عامل باعث خواهد شد که در آوردگاه های مختلف زندگی، شخص با استرس و اضطراب مواجه شود. زیرا ضمیر ناخودآگاه او دستور تصویرسازی شکست بعد از واقعه را انجام خواهد داد.

بیماری های جسمی به دلیل ناامیدی

روح همواره در ارتباط کامل با جسم قرار دارد. زمانی که روح خودش را بازنده دیده و خودش را از هر تلاشی برهاند، جسم هم از چنین حالتی پیروی کرده و به حالت زوال درخواهد آمد. افراد دچار نا امیدی از زندگی بایستی دقت داشته باشند که در صورت عدم درمان، علاوه بر روح جسمشان هم اسیر خواهد شد.

در نهایت خودکشی!

همانگونه که در ابتدای مطالب گفتیم، نا امیدی از زندگی سبب خواهد شد که فرد هیچ انگیزه ای برای ادامه دادن عمر خود نداشته باشد. به همین منظور چنین اشخاصی بسیار راحت دست به خودکشی می زنند.

حتما بخوانید: پیشگیری از خودکشی
راه های مقابله با نا امیدی از زندگی چیست
برای جلوگیری از عواقب نام برده شده در این مقاله ناشی از ناامیدی از زندگی به خصوص خودکشی، راه های بسیاری وجود داشته که در این جا مشاهده می کنید.

مقابله با نا امیدی با انرژی مثبت

مهمترین عامل برای مقابله با نا امیدی از زندگی این است که در طول روز همواره در معرض انرژی های مثبت باشیم. افکار و انرژی های مثبت ضمیر ناخودآگاه را توانمند ساخته و به انسان امید برای رسیدن به خواسته های خود را می دهد.

مقابله با ترس های افراطی

یکی از عواملی که سبب بروز نا امیدی از زندگی می شود، ترس های افراطی است که شخص مدام آن ها را در ذهن خود تکرار می کند. برای شکست این افکار کذایی بایستی طبق یک برنامه ی منطقی و حساب شده، خودتان را به میان ترس هایتان بیاندازید تا بفهمید که شما قوی تر از آن ها هستید.

افزایش صبر برای مقابله با نا امیدی از زندگی

سعی کنید همواره صبر و حوصله ی خود را افزایش داده و به دنبال نتایج آنی و سریع نباشید. موفقیت و رسیدن به خواسته ها هر کدام پروسه ای زمانبر دارد که بایستی تا پایان آن منتظر بمانید. صبور نبودن در برابر مشکلات باعث می شود که اسیر نا امیدی از زندگی بشوید.

افزایش پذیرش خود برای جلوگیری از نا امیدی

شکست های زندگی تان را بپذیرید. انسان دائما در راه رسیدن به ایده آل های خودش شکست خورده و زمین می خورد. این دلیل بر تمام شدن زندگی شما نیست. هر مرتبه ای که شکست خوردید، بدانید که یک گام به پیروزی نزدیک تر شده اید. پس از هر شکست، نفسی عمیق بکشید و مجدد به مسیر خود ادامه دهید. این خاصیت زندگی است که بایستی شکست های زیادی را متحمل شوید تا نهایتا پیروزی به کام شیرین به نظر بیاید.

در ادامه بخوانید: راه های افزایش عزت نفس
کلام آخر

همه افراد در مقطعی از زندگی به دلیل ناملایمات روزمره دچار نا امیدی از زندگی شده اما هر فرد خودش تصمیم گیرنده ادامه مسیر است. برخی در منجلاب اتفاقات بد و نا امیدی خود باقی مانده و برخی دیگر تصمیم به تغییر وضعیت با اراده و پشتکار می گیرند.


سوالات متداول


1- نا امیدی چیست؟
نا امیدی از جمله اصطلاحاتی است که تعریف آن برای هر کس به گونه ای خاص و مشخص است که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- نا امیدی چه تاثیری بر زندگی فرد دارد؟
نا امیدی در زندگی افراد تاثیرات بسیار بر افکار، احساس و رفتار داشته و در صورت عدم جلوگیری از آن عواقب جبران ناپذیری رخ می دهد که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- راه های مقابله با نا امیدی از زندگی چیست؟
برای جلوگیری از عواقب نام برده شده ناشی از ناامیدی از زندگی به خصوص خودکشی، راه های بسیاری وجود داشته که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : راه های مقابله با نا امیدی از زندگی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lqoV
مطلب قبلی
ترک تحصیل
مطلب بعدی
سوگواری چیست
نظرتان را بنویسید