ماریجوانا و تاثیر آن بر مغز

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یکی از مسائلی که این روزها نگرانی های زیادی را ایجاد می کند ورود یک ماده اعتیاد آور جدید به نام ماری جوانا است که مصرف آن در حال حاضر روز به روز در حال گسترش است به طوری که گفته می شود بعد از تریاک پرمصرف ترین ماده مصرفی است . ماریجوانا از مشتقات گیاه شاهدانه است و در در دسته مواد تخدیری قرار نمی گیرد به همین خاطر گفته می شود که مخدر نیست ولی وابستگی و اعتیاد به وجود می آورد و این باور غلطی است که " گل اعتیاد آور نیست " و با همین توجیه مصرف آن در بین جوانان روز به روز در حال گسترش است ولی حقیقت این است که ماریجوانا یا گل ماده ای است که وابستگی شدیدی ایجاد می کند که در مقالات بعدی راجب آن صحبت خواهیم کرد . در این مقاله به ماهیت ماریجوانا و نحوه اثر آن بر مغز می پردازیم .




ماریجوانا چیست ؟
ماریجوانا که در بین مردم با نام هایی هم چون گل ، علف ، گرس و جوینت معروف است یکی از مشتقات گیاه شاهدانه است ان گیاه در زبان انگلیسی کانابیس و در زبان اسپانیایی ماری جوانا نامیده می شود و در ابتدا در مناطق گرمسیری می روییده است ولی کشت آن در مناطق دیگر دنیا نیز رواج پیدا کرده است . ماریجوانا از برگ گیاه خشک شده کانابیس و حشیش از جوشاندن صمغ یا گل های کانابیس در حلال آبی به دست می آید . بیش از 60 ماده شیمیایی از کانابیس به دست می آید که همگی کانابینویید نامیده می شوند . اصلی ترین ماده کانابینویید THC است که با اتصال به گیرنده های کانابینوییدی در مغز بیشترین آثار روان گردانی شاهدانه را ایجاد می کند . ماری جوانا به عنوان یک ماده روانگردان مصارف تفریحی و دارویی دارد و در برخی مراسمات مذهبی نیز استفاده می شود .  ماری جوانا به دو طریق تدخینی ( به صورت سیگار ) و خوراکی ( کیک و دم شده ) مصرف می شود و بسته به مقدار مصرف بین 1 تا 5 ساعت اثرات آن به میزان زیاد در بدن قابل مشاهده است . گل در یک دسته خاص از موارد قرا نمی گیرد بلکه اثرات مواد محرک ، کند ساز و توهم زا را دارد . ماریجوانا در رنگ اهی مختلف سبز ، بنفش و نارنجی دیده می شود . عوارض ماریجوانا بر بدن در طیفی از مشکلات جسمی و روانی قرارد دارد و بسته به دوز مصرفی و میزان مصرف متفاوت است .












ماری جوانا چگونه روی مغز اثر می گذارد ؟
کانابینوییدها از طریق گیرنده های cb1 و cb2 روی مغز و بدن اثر می گذارند . cb1 در نواحی مختلف مغز از جمله هیپوکامپ ، کورتکس ، مخچه ، تالاموس و هیپوتالاموس دیده می شود و cb2  در سلول های سیستم ایمنی ، کبد ، ریه و بیضه ها وجود دارد ، بنابراین کانابینویید که در ماری جوانا وجود دارد در این مناطق اثر می گذارد . هم چنین به بیان برخی تحقیقات ماریجوانا باعث ترشح بیشتر دوپامین در مغز شده و حالت سرخوشی به فرد دست می دهد . اگر ماریجوانا مصرف می کنید یا سوالی درباره آن دارید با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا بهره مند شوید . برای مطالعه بیشتر در مورد مواد اعتیاد آور در کانال تلگرام مشاوره اعتیاد فیلیا عضو شوید .















سوالات متداول


1- ماریجوانا چیست ؟
ماریجوانا که در بین مردم با نام هایی هم چون گل ، علف ، گرس و جوینت معروف است یکی از مشتقات گیاه شاهدانه است که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- ماری جوانا چگونه روی مغز اثر می گذارد ؟
کانابینویید که در ماری جوانا وجود دارد در برخی مناطق مغز انسان اثر می گذارد که در متن توضیحاتی شرح داده شده است.




3- عوارض ماریجوانا چیست؟
عوارض ماریجوانا بر بدن در طیفی از مشکلات جسمی و روانی قرارد دارد و بسته به دوز مصرفی و میزان مصرف متفاوت است که در متن مقاله شرح داده ایم.

منبع : ماریجوانا و تاثیر آن بر مغز
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/53kx
نظرتان را بنویسید