جنبه های تحلیلی نقاشی آدمک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
کودکان احساسات و افکار خود را در نقاشی‏ هایشان نشان می دهند در واقع با بررسی نقاشی های کودکان می ‏توان به مشکلات ، نگرانی ها ، تنش ها ، اضطراب ها و افکار آن ها پی برد . یکی از تصاویری که معمولاً اغلب کودکان در نقاشی های خود ترسیم می کنند ، آدمک است اما هر عضو بدن آدمک معنا و مفهومی می تواند داشته باشد . این آزمون توسط گودیناف (Goodenough ) طراحی شد و هدف اصلی آزمون این بود که چگونه آزمودنی اضطراب ها ، عزت نفس و شخصیت خود را نشان می دهد . در این مقاله به بررسی جنبه های تحلیلی نقاشی آدمک شامل سر ، صورت ، تنه ، اعضا و لباس ها می پردازیم .



” سر را می توان به عنوان جایگاه روابط اجتماعی در نظر گرفت . “



جنبه های تحلیلی نقاشی
ابعاد تحلیلی نقاشی آدمک شامل سر ، صورت ، تنه ، اعضا و لباس ها می پردازیم .

سر 
 صورت 
 تنه 
 اعضا 
لباس ها
در ادامه مقاله به صورت کامل تری در مورد جنبه های توصیفی نقاشی آدمک توضیح داده می شود .














سر
سر به منزله جایگاه تفکر ، جاه طلبی عقلی ، مهار ارادی غریزه ها و هم چنین زندگی تخیلی در نظر گرفته شده است . به گونه ای ابتدائی تر و عاطفی تر ، می توان سر را به عنوان جایگاه روابط اجتماعی دانست چون شامل اعضایی مانند چشم ، گوش و زبان است که در مبادلات با دیگری به کار می روند . اندازه ، شکل و تاکید بر پاره ای از  اجزای سر ، آشکار کننده بازخوردهای روانی متفاوت هستند . برای متن کامل مقاله روی تفسیر سر در نقاشی آدمک کلیک کنید .





صورت
چشم آینه روح و منعکس کننده عمق وجود فرد است . ابعاد چشم ها ، حد تمایل به " دیدن " را در فرد مشخص می کنند . چشمان بزرگ ، نشانه برونگرایی و کنجکاوی و چشمان کوچک ، نشانه درونگرایی ، و حذف آن ها علامت امتناع از دیدن است . به هنگام مرحله ادیپی که از 4 یا 5 سالگی شروع  می شود و کودک مسائل بسیاری را در مورد جنسیت برای خود مطرح می کند ، شاهد ترسیم چشم های بزرگ و گردی هستیم که نشانه تماشاگری جنسی و یا میل به دیدن چیز های پنهانی است . برای متن کامل مقاله روی تفسیر صورت در نقاشی آدمک کلیک کنید .



تنه
در تحلیل تنه در نقاشی آدمک تاکید برخطوط افقی مانند کمر ، نشان دهنده کوشش کودک در راه مهار کردن زندگی غریزی است . زنانگی به صورت شکل های انحنا دار نمایانده می شود در حالی که نیروی مردانه بیشتر به وسیله زاویه یا مربع نشان داده می شود . پژوهش های مختلف نشان داده اند که در حدود 25 درصد کودکان پیشرفته 11-12 ساله ، فقط به ترسیم بالا تنه آدمک می پردازند و بدین ترتیب دل مشغولی های خود را درباره مسائل جنسی نشان می دهند . شانه ها مشخص و سینه پهن توسط کودکان و به خصوص پسرانی ترسیم می شوند که به ارزنده سازی نیروی جسمانی می پردازد . پستان ها به ندرت در جمعیت بهنجار رسم می شوند . به تصویر کشیدن آن ها در پسران نشان دهنده نا کامی دهانی شدید و در دختران نشانه هشیاری نسبت به جنسیت خود ، ارزنده سازی زنانگی و همسان سازی با مادر و یا وجود یک مادر سلطه جو است . در کل ترسیم پستان ها نشانه دل مشغولی های دهانی وابسته به مادر و یا وجود مسائل غذایی است که گاهی ناهشیارانه در مناظری که کودک ترسیم می کند ( مانند تپه هایی که به شکل برآمدگی پستان زنان هستند ) نشان داده می شود .
ناف معمولاً در ترسیم کودکان کم سن ، به خصوص هنگامی که کودک متوجه این بخش از بدن و فایده آن است ، به شکل دکمه کشیده می شود و نشانه وابستگی است . هم چنین ناف معرف یک مرکز ، مرکز خود ، مرکز جهان و یا مرکز زندگی است و از دیدگاه اوبن ، در کودکان وسواسی که فکر مرکزیت آن ها را به خود کنجکاوی کودک درباره تولد را بیان می کند ( باور کودکانه نسبت به تولد از راه ناف ) . ترسیم ناف در کودکان بزرگتر ، نشان دهنده دل مشغولی های خود دوستدارانه و یا ترس از شکست محسوب می شود . چون توجه به یک نقطه مرکزی ، معمولاً امتناع کودک از گرایش به سوی فرد دیگر یا موضوع دیگر را ، برجسته می سازد .



اعضا
اعضای بدن که برای ایجاد ارتباط دادن ، گرفتن ، راه رفتن و عمل کردن مورد استفاده قرار می گیرند ، وحدت با محیط پیرامونی و نحوه برقراری تماس با دیگری را در خلال زندگی روزمره نشان می دهند . ساق های استوار را می توان نشانه احساس ایمنی ، تایید خویشتن ، تماس با  محیط و فعالیت جنسی دانست . یک آدمک نااستوار ، تعادل درونی  نیز ندارد . برای متن کامل مقاله روی تفسیر اعضا در نقاشی آدمک کلیک کنید .



لباس ها
نخستین دلیل وجودی لباس ها ، حمایت از بدن در برابر تغییرات ، هوا و یا ضربه ها است . علاوه بر این ، در وضع تمدن کنونی ، از لباس ها برای تغییر شکل اندام و زیبا کردن آن استفاده می شود . بدین ترتیب ، خود دوستداری ، تمایل به جلب توجه و هم چنین میل به پنهان کردن خود از نظر دیگران ، براساس نوع لباس  مشخص می گردد . هم چنین لباس می تواند نشان دهنده حجب و حیای فرد و یا گرایش به خود نمایشگری او باشد . از لباس ها غالباً برای تعیین جنسیت آدمک ترسیم شده و گاهی  نیز نوع کار او استفاده می شود . برای متن کامل مقاله روی تفسیر لباس ها در نقاشی آدمک کلیک کنید .

 برای اطلاعات بیشتر در مورد مهارت های فرزند پروری در زندگی مانند اهمیت نقاشی در زندگی کودکان ، سن شروع نقاشی در کودکان ، نقاشی متناسب هر سن ، تفاوت نقاشی پسرها با دخترها و ... در کانال تلگرام روان شناسی کودک و نوجوان متعلق به سایت مشاوره خانواده فیلیا عضو شوید . یا اگر در مورد مسائل مربوط به کودکان مانند سن شروع حرف زدن و راه رفتن ، نقاشی ، بازی ، دوستیابی ، انگشت مکیدن ، ناخن جویدن ، مسائل و مشکلات مدرسه مانند مشکلات ریاضی ، خواندن و نوشتن ، ترس از تنهایی ، ترس از تاریکی و ... سوال دارید و نیاز به راهنمایی دارید با مشاوره تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید . 















سوالات متداول


1- جنبه های تحلیلی نقاشی چیست؟
جنبه های تحلیلی نقاشی شامل سر ، صورت ، تنه ، اعضا و لباس ها بوده که در متن مقاله توضیحات کامل آن ها ارائه شده است.




2- تحلیل تنه در نقاشی چیست؟
در تحلیل تنه در نقاشی آدمک تاکید برخطوط افقی مانند کمر ، نشان دهنده کوشش کودک در راه مهار کردن زندگی غریزی است که در متن مقاله توضیح داده شده است.




3- تحلیل سر در نقاشی چیست؟
سر به منزله جایگاه تفکر ، جاه طلبی عقلی ، مهار ارادی غریزه ها و هم چنین زندگی تخیلی در نظر گرفته شده است که در متن تحلیل آن در نقاشی ارائه شده است.

منبع : جنبه های تحلیلی نقاشی آدمک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jpz5
نظرتان را بنویسید