بی کیفیت بودن شیر مادر

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
هیچ چیزی برای مادر تماشایی تر از دیدن نوزادی که در آغوشش شیر خورده و به آرامی خوابیده ، وجود ندارد . تنها عاملی که می تواند مادران را از لذت این لحظات محروم کند ، تصور این موضوع است که مبادا شیری که برای نوزادشان فراهم شده است ، به اندازه کافی مقوی و با کیفیت نباشد .

اغلب چنین تصوراتی غلط است ، زیرا بدن مادر به هر حال بالاترین توان خود را برای ساختن شیر به کار می برد و معمولا هم شیر با کیفیتی تولید می کند . اما برای آن دسته از مادرانی که متوجه کمبود وزن نوزاد خود شده اند و دل نگران سلامت فرزندشان هستند ، مطالعه این مقاله می تواند بسیار مفید باشد . زیرا علاوه بر اینکه با علت کیفیت پایین شیر خود آشنا می شوند ، می توانند توصیه های طلایی برای افزایش مقدار و کیفیت شیر خود دریافت کنند .



علت بی کیفیت بودن شیر مادر
مادران شیرده گاهی اوقات متوجه می شوند که نوزادشان رشد کمی دارد و یا با اشتها از شیر مادر تغذیه نمی کند و مواردی از این قبیل . در چنین شرایطی مادران نگران کیفیت شیر خود می شوند و به دنبال راهی می گردند که بتوانند مشکلات احتمالی شیر خود را بررسی کنند . در ادامه  این مقاله دلایل کم شدن شیر مادر یا بی کیفیت شدن آن ، به طو ر کلی توضیح داده شده اند و مادران می توانند آن ها را بشناسند و کیفیت شیر خود را بر اساس این معیار ها ارزیابی کنند .

 کمبود ویتامین و مواد معدنی

اولین کاری که می توانید انجام دهید بررسی رژیم غذاییتان از نظر ویتامین ها و مواد معدنی است . علی رغم این که شیری که در بدنتان تولید می شود معمولا به طور کلی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را دارد ، اما به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاصی ممکن است بعضی ویتامین ها در بدن شما کم شود . به عنوان مثال ممکن است مدت زیادی باشد که در معرض آفتاب قرار نگرفته باشید و ویتامین D بدنتان به میزان زیادی افت کرده باشد که این امر می تواند بر روی کیفیت شیر تاثیر گذار باشد .

به طور کلی اگر به این نتیجه رسیدید که کیفیت کم شیرتان به دلیل تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین هاست ، می توانید این ویتامین ها را با تایید پزشک خود به صورت مکمل مصرف کنید .

 مصرف چربی های مضر

کودک شیر خواره شما همان میزان چربی ای که در طول روز می خورید را مستقیما دریافت می کند . بنابراین ، چربی هایی که می خورید را بررسی کنید و بدانید که اگر رژیم غذایی شما سرشار از چربی های مضر باشد ، شیر شما نیز همین چربی های ناسالم را در خود نگه می دارد .

از طرف دیگر ، خوردن بعضی از چربی ها و دانه های روغنی می تواند بسیار پر خاصیت باشد . مادرانی که مقدار زیادی ماهی و دانه کتان مصرف می کنند دارای مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3 در شیر خود هستند ، بنابراین اگر مقدار زیادی از این مواد مقوی را مصرف نکنید ، ممکن است شیر شما نسبت به برخی مادران دیگر از کیفیت پایین تری برخوردار باشد . علاوه بر این ، چربی های امگا 6 که در کره ، تخم مرغ و روغن آفتابگردان وجود دارد ، یک منبع تغذیه ای مهم دیگر است که به کیفیت شیر مادر کمک می کند.

حتما بخوانید : چرایی شیر نخوردن نوزاد
 احساس استرس یا اضطراب

استرس قاتل شماره یک تامین شیر مادر به خصوص در چند هفته اول پس از زایمان است . در روزها و هفته های اول تولد نوزادتان مطمئنا دچار کم خوابی می شوید و علاوه بر این هنوز با برنامه زمانی غذای کودک ، خود را وفق نداده اید ، بنابراین کاملا طبیعی است که استرس و اضطراب شدیدی را تحمل کنید ، به طوری که در این مرحله حتی شیر برخی از مادران تا مدتی قطع می شود .

 استفاده از مکمل شیر برای نوزاد

سینه های مادر بر اساس سیستم عرضه و تقاضا شروع به شیر سازی می کند ، یعنی تا زمانی که نوزاد به شیر نیاز داشته باشد ، عمل شیر سازی انجام می گیرد . اما زمانی که کودک خود را به وسیله انواع مکمل ها ، شیرخشک و غیره تغذیه می کنید ، بدنتان به طور اتوماتیک تصور می کند که نیازی به تولید شیر بیشتر وجود ندارد ، پس میزان شیر شما کاهش پیدا می کند و از کیفیت آن کاسته می شود .

با دوشیدن شیر در فواصل منظم تغذیه در طول روز می توانید این مسئله را حل کنید. انجام این عمل به بدن می گوید که تولید خود را ادامه دهد ، حتی اگر کودک در آن لحظه غذا نمی خورد .



 بیمار شدن

بیماری و ابتلا به انواع ویروس ها مانند آنفولانزا ، سرماخوردگی یا ویروس معده می توانند در مقدار یا کیفیت شیر شما تاثیر داشته باشند . زیرا این بیماری ها معمولا با علائمی مانند خستگی ، اسهال ، استفراغ یا کاهش اشتها همراه هستند .

 مصرف الکل و دخانیات

در صورتی که به مصرف الکل یا دخانیات عادت کرده اید ، باید خودتان را برای کم وزنی نوزادتان و آسیب هایی که به او می زنید آماده کنید . مصرف این مواد می تواند شیر مادر را تحت تاثیر قرار دهد و علاوه بر بد طعم کردن و کاهش کیفیت آن ، تمامی مواد مضر را به بدن نوزادتان منتقل می کند .

بیشتر بخوانید : درمان شیر نخوردن نوزاد


توصیه هایی برای درمان بی کیفیت بودن شیر مادر
مادران عموما نگران تغذیه نوزادشان هستند و همواره به دنبال درمان هایی هستند که شیر خود را برای نوزادشان بیش تر و مقوی تر کنند . به همین منظور نکات و ترفند های ساده و علمی برای کمک به بدن مادر برای تولید شیر با کیفیت ترارائه شده است که هم برای سلامت مادر و هم سلامت و رشد نوزاد مفید هستند .

وعده های غذایی تان را پخش کنید : احساس گرسنگی در طول شیردهی کاملاً طبیعی است ، زیرا بدن شما انرژی زیادی برای تولید شیر مصرف می کند ، بنابراین برای مهار گرسنگی در طول روز سه وعده غذای اصلی و مابین آنها سه میان وعده بخورید . احتمالا به دلیل شیر دادن به نوزادتان در تمام طول شب ، به میان وعده بعد از شام بسیار نیاز پیدا خواهید کرد .

آب بیشتری بنوشید : آب می تواند درمانی برای کم و بی کیفیت بودن شیر مادر باشد . برای تولید شیر به آب زیادی احتیاج دارید ، بنابراین سعی کنید دو برابر مقدار معمول همیشه ، آب بنوشید .

مصرف کافئین خود را محدود کنید : کافئین می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب نوزادتان شود ، بنابراین بیشتر از دو فنجان قهوه در روز مصرف نکنید .

نسبتاً فعال باشید : انجام فعالیت بدنی در حد متوسط در دوره شیردهی بسیار مفید است و می تواند استرس شما را کاهش دهد و کاهش استرس منجر به درمان بی کیفیت بودن شیر مادر می شود .

سینه ها را ماساژ دهید : ماساژ پستان می تواند نوعی درمان محسوب شود و باعث بهبود جریان شیر مادر از طریق مجاری شیر شود .



 کلام آخر

مادران منبع تغذیه نوزادانی هستند که به تازگی چشم به جهان گشوده اند . از این جهت ، مادران شیرده وظیفه خطیری در قبال نوزادانشان دارند و باید بتوانند بهترین مواد و ویتامین های لازم را به بدن نوزاد خود منتقل کنند تا به رشد بهتر او کمک کند .

به همین منظور ، مادرانی که نوزاد شیر خواره دارند ، باید بدانند عواملی مانند کمبود ویتامین ها ، استرس و غیره می تواند کیفیت شیر آن ها کاهش دهد و با رعایت نکاتی مانند نوشیدن آب ، ماساژ سینه ها و غیره می توانند شیر خود را با کیفیت بیشتری افزایش دهند .

در ادامه بخوانید : گرفتن کودک از شیر مادر



سوالات متداول


1- چه عواملی می توانند باعث بی کیفیت شدن شیر مادر شوند ؟
کیفیت پایین شیر مادر می تواند به دلایل متفاوتی مانند استرس ، تغذیه و غیره اتفاق بیفتد که در این مقاله به طور کامل ذکر و توضیح داده شده اند .




2- آیا مصرف چربی ها باعث با کیفیت تر شدن شیر مادر می شود ؟
همه انواع چربی ها مناسب و مفید نیستند ، اما برخی از آنها بسیار مفیدند که شامل دانه های روغنی خاص و انواع چربی هایی می شوند که در متن مقاله بیان شده اند .




3- چگونه می توان کیفیت شیر مادر را افزایش داد ؟
به منظور افزایش شیر مادر توصیه هایی وجود دارد که شامل مصرف بیشتر آب ، ماساژ دادن سینه ها و غیره می شوند . برای آشنایی با تمامی این توصیه ها می توانید به متن مقاله رجوع کنید .

منبع : بی کیفیت بودن شیر مادر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8542
نظرتان را بنویسید