نماد بورس چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
پس از تشکیل و راه اندازی بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس تمامی شرکت های سرمایه گذاری که واجد شرایط لازم هستند مجاز به آغاز فعالیت های سرمایه گذاری و عرضه سهام خود در این بازار می باشند. برای این منظور بازار سرمایه به چندین دسته تقسیم می شود ( مانند بازار اول ، بازار دوم و ... ) و تمامی شرکت ها پس از ورود به این بازار به ترتیب در تمامی این بازار ها فعالیت کرده و در نهایت چنانچه شایستگی های لازم را بدست آوردند وارد بازار بورس شوند.

همچنین از آنجایی که معمولا نام شرکت های سرمایه گذاری طولانی بوده که در نتیجه آن با توجه به تعداد بسیار زیاد شرکت های فعال در بازار سرمایه سبب پیچیده شدن روند انجام معاملات برای افراد فعال در این بازار می شود لذا سازمان بورس و اوراق بهادار  اقدام به ایجاد نماد های جایگزینی برای هر کدام از این شرکت ها کرده است.

این نماد ها به گونه ای طراحی شده اند که سرمایه گذاران با توجه به آن ها نام شرکت و نوع صنعتی که در آن مشغول به فعالیت است را تشخیص دهند. با توجه به درجه اهمیت آشنایی فعالین بازار سرمایه گذاری با نماد های بورسی لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با نماد بورسی و نحوه دسته بندی آن پرداخته شده است.




تعریف نماد بورسی چیست
همانطور که گفته شد تمامی شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه متشکل از بورس و فرابورس برای ورود به این بازار نیاز به نماد گذاری شدن و ثبت این نماد در سامانه کدال codal.ir می باشند. این نماد گذاری باید به صورتی باشد که با حداقل حروف استفاده شده بیشترین اطلاعات ممکن را در اختیار سرمایه گذاران و فعالین بازار قرار دهد که در نتیجه آن سبب بالا رفتن سرعت انجام معاملات و همچنین تشخیص راحت تره شرکت های مختلف می شود.

با توجه به نکات ذکر شده سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به تعیین نماد بورسی شرکت ها متشکل از مخفف نام شرکت ها به علاوه نماد صنعتی که در آن فعالیت دارند ( که با یک حرف از حروف الفبا مشخص می شود ) کرده که در نتیجه آن افراد با مشاهده نماد ثبت شده شرکت ها در سامانه کدال می توانند به نام و حوزه فعالیت آن ها پی ببرند.

به طور معمول حروف انتخابی برای نشان دادن صنایع مختلف شامل اولین حرف هر یک از این صنایع می باشد، اما این قاعده همیشگی نبوده و استثنائاتی نیز در رابطه با آن وجود دارد. همچنین سازمان بورس با استفاده از این نماد ها می تواند ویژگی های دیگر سهام های مختلف را مانند نماد ابزار های مالی مختلف را مشخص کند که از جمله آن ها می توان به استفاده از حرف " ح " در انتهای نماد شرکت های سرمایه گذاری که  حق تقدم سهام را انجام می دهند اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: دریافت کد بورسی











لیست حروف مربوط به صنایع مختلف در نماد بورسی
از آنجایی که در حدود 52 صنعت فعال در بازار سرمایه وجود دارد در نتیجه بدیهی است که ذکر نماد تمامی این صنایع در این مقاله امکان پذیر نمی باشد لذا در ادامه به ذکر چندین مورد از صنایع موجود در بازار سرمایه و حروف مربوط به هر یک از آن ها پرداخته شده است.



حرف صنعت مثال
ب شرکت های ماشین آلات و دستگاه های برقی بنیرو _ بکام
پ شرکت های لاستیک و پلاستیک پتایر _ پکویر
ث شرکت های انبوه سازی و املاکی ثشاهد _ ثمسکن
چ شرکت های کاغذی و چوبی چکاپا _ چکارن
ح شرکت های حمل و نقل حریل _ حشکتی
خ شرکت های خودرویی خساپا _ خودرو
د شرکت های دارویی دتولید _ دیران
ز شرکت های دامداری و زراعت زکوثر _ زفکا
س شرکت های سیمانی و سنگ آهک سکارون _ سمازن
ش شرکت های فرآورده های نفتی و هسته ای شتران _ شسپا




لازم به ذکر است که نماد های متعلق به سهام شرکت های سرمایه گذاری تا زمان انحلال شرکت مورد نظر قابل معامله در بازار می باشند.



بیشتر بخوانید: سجام


نماد مربوط به ابزار های مالی
همانطور که قبلا نیز گفته شد علاوه بر استفاده از حروف جهت نشان دادن صنایع مختلفی که شرکت های سرمایه گذاری در آن فعالیت می کنند سازمان بورس اوراق بهادار برای نماد های مربوط به ابزار های مالی قابل معامله که به غیر از سهام شرکت ها می باشد نیز از حروف ویژه ای استفاده می کند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها پرداخته شده است:

نماد نوع ابزار مالی مکان معامله
ح حق تقدم  بورس
ج سهام جایزه بورس
ض حق اختیار خرید مربوط به یک نماد فرابوس
تسه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن فرابوس
اخزا اسناد خزانه دولتی بورس و فرابوس




نماد ابزار های مالی مقطعی بوده و دارای تاریخ انقضا می باشد و پس از آن دیگر قابل معامله نیستند.



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نماد بورسی در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مورد نماد بورسی پاسخ دهند .



در ادامه بخوانید: سمات









سوالات متداول


1- نماد بورسی به چه معنا می باشد ؟
 تمامی شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه متشکل از بورس و فرابورس برای ورود به این بازار نیاز به نماد گذاری شدن دارند که در متن مقاله به طور کامل نحوه انجام آن توضیح داده شده است


2- حروف مربوط به صنایع مختلف در نماد بورسی به چه صورت است ؟
نماد بورسی شرکت ها متشکل از مخفف نام شرکت ها به علاوه نماد صنعتی که در آن فعالیت دارند و با یک حرف از حروف الفبا مشخص می شود است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است


3- نماد مربوط به ابزار های مالی در بازار سرمایه به چه صورت است ؟
برای نماد های مربوط به ابزار های مالی قابل معامله که به غیر از سهام شرکت ها می باشد نیز از حروف ویژه ای استفاده می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

منبع : نماد بورس چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/N3GK
مطلب بعدی
تعدیل مهریه
نظرتان را بنویسید