ناگفته های دنیای خواب برای کودکان

ناگفته های دنیای خواب برای کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

خوابیدن بخشی از روند زندگی است و تقریباً نیمی از حیات انسان در خواب می گذرد. پس از تولد، نوزاد بیشترین زمان زندگی خود را در خواب سپری می کند و با بزرگ شدن ساعات خواب انسان کاهش پیدا می کند به طوری که در پیری ساعات بسیاری از شبانه روز را در بیداری می گذرانیم. داشتن یک خواب راحت خستگی یک روز فعالیت را از تن خارج می کند و باعث می شود نیروی از دست رفته دوباره به بدن بازگردد. نداشتن یک خواب راحت و آسوده می تواند سلامت جسمی و روحی انسان را دچار مشکلاتی سازد، به طوری که عملکرد مثبت او را در بیداری نیز مختل کند. در این مقاله قصد دارم تا بیشتر از خواب و فواید آن بگوییم؛ پس همراه ما باشید.

ویژگی های یک خواب راحت و آسوده

همه انسان ها مانند یکدیگر نمی خوابند؛ برخی خوابی سبک دارند و برخی دیگر خوابی بسیار عمیق. تصوری که اغلب در میان مردم وجود دارد، این است که یک خواب راحت و آرام، خوابی عمیق است. خواب عمیق، خوابی است که در آن فرد به سادگی بیدار نمی شود اما در خواب سبک، شخص ممکن است حتی با کوچک ترین صدا نیز از خواب بیدار شود و حتی دیگر نتواند به خواب برود. به همین دلیل داشتن یک خواب عمیق یعنی داشتن خوابی آسوده و راحت که بسیاری از ما در دنیای امروز به دنبال آن هستیم و آرزوی داشتن آن را می کشیم. خواب عمیق ترمیم کننده و تقویت کننده بدن است و برای سلامتی امری ضروری است؛ در نتیجه این تصور تقریباً درستی است که کسی که خوابی عمیقی دارد، در طول روز نیز سرحال تر است.

نشانه های یک خواب عمیق

خواب عمیق تقریباً یک ساعت پس از خوابیدن رخ می دهد. در این زمان مغز انسان در آرام ترین شرایط خود قرار دارد و ضربان قلب نیز آهسته می شود. در خواب عمیق، بیدار شدن مشکل است و ممکن است پس از بیدار شدن نیز، حالات خواب آلودگی تا دقایقی همچنان همراه انسان باشد. در خواب عمیق اطلاعاتی که در زمان بیداری وارد مغز شده است، در حافظه بلند مدت جای می گیرد و عضلات نیز با استراحت کامل برای فعالیت دوباره آماده می شوند به همین دلیل است که خواب عمیق را برای روح و جسم سودمند می دانند.

علل نداشتن یک خواب عمیق

همه انسان ها در طول دوره حیات خود، به بی خوابی و یا اختلالات مرتبط با خواب دچار می شوند. کم شدن ساعات خواب و اختلالات مرتبط با بی خوابی در سنین مختلف می تواند نوسان داشته باشد و حتی جنسیت نیز در آن دخیل باشد. برای بی خوابی و نداشتن خواب عمیق دلایل مختلفی بیان می شود، اما بیشترین موارد آن به استرس و اضطراب ساعات بیداری باز می گردد. داشتن یک خواب عمیق نیاز به ذهنی آرام دارد که با استراحت کردن، اندام های مختلف بدن را نیز به آرامش برساند اما به نظر شما رفع استرس و اضطراب چگونه امکانپذیر است؟؟؟

چگونه یک خواب عمیق داشته باشیم؟

در گام نخست لازم است عامل بی خوابی را پیدا کنیم تا با از بین بردن آن به خوابی عمیق دست بیابیم. گاهی عامل بی خوابی و داشتن خواب سبک استرس و اضطراب از وقایعی است که در طول روز تجربه کرده ایم و یا قرار است که پس از بیداری تجربه کنیم. در این مواقع بهتر کار این است که از یک موسیقی آرام برای فرار ذهن از آشوبی که در آن افتاده است، استفاده کنید. اثری که یک موسیقی آرام بر روی ذهن دارد، بر کسی پوشیده نیست و همه ما آن را تجربه کرده ایم. لالایی صوتی نمونه ای از همان موسیقی آرام است که تجربه آن به دوران کودکی می رسد. از این رو می توان حتی از آهنگ لالایی صوتی به جای متن لالایی صوتی استفاده نمود. اگر شما هم تجربه استفاده از این نوع موسیقی و لالایی صوتی برای خواب را داشته اید با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید