اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک دنیا

اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک دنیا
ذخیره سازی
1
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
محسن امینی
اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک دنیا
کومودو یکی از هزاران جزیره ای است که اندونزی را شکل می دهند. در سال 1910 دریانوردان هلندی از مشاهده اژدهایی در این جزیره خبر دادند که از دهان آن آتش به بیرون می زد. این گزارش ها باعث شد که برخی برای بررسی آن به این جزیره سفر کنند، آن ها یکی از این جانوران را کشته و مورد آزمایش قرار دادند پس از بررسی مشخص شد که این جانوران آتش زا نیستند و فقط نوعی بزمچه به حساب می آیند.

در مجمع الجزایر کومودو در شرق اندونزی مارمولکی به نام اژدهای کومودو (Komodo) وجود دارد که بزرگ ترین و خطرناک ترین مارمولک دنیاست. این مارمولک از خانواده وارانوس ها است که دو گونه از آن ها در ایران هم پیدا می شود و به بزمچه معروف است.

گونه نر و ماده این جانور با هم فرق دارد، نرها 3 متر طول، 100 کیلوگرم وزن دارند و حدود 60 سال عمر می کنند در حالی که ماده ها با وزن 60 کیلوگرم حدود 30 سال زنده هستند. این جانور زهری کشنده دارد.

در گذشته این گونه تصور می شد که سم این جانور از بزاق آن است اما در سال 2013 با تحقیقات سم شناسی استرالیایی مشخص شد که دو غده سمی در فک پایین این حیوان وجود دارد که سم این جانور از آنجاست.

اگر این حیوان انسان را گاز بگیرد در عرض 2 تا 3 روز بر اثر این سم مهلک می میرد. در سال 2009 زهر این مارمولک باعث مرگ 11 نفر شد که در بین آن ها سه کودک هم دیده می شد.

گونه ماده این مارمولک برای تخم گذاری که در ماه شهریور انجام می شود تعدادی چاله دو متری حفر می کند، سپس یکی از آن ها را انتخاب کرده و حدود 20 تخم در درون آن ها می گذارد. 9 ماه زمان لازم است تا بچه مارمولک ها از زمین بیرون بیایند.

بچه مارمولک ها در هنگام تولد 15 سانتی متر طول دارند و به محض بیرون آمدن از تخم از درخت بالا رفته و تا 4 سالگی در آن بالا زندگی می کنند. چون اگر پایین باشند توسط حیوانات بزرگ تر خورده می شوند.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9QRx
نظرتان را بنویسید