با مراحل درمان سرطان روده بزرگ آشنا شوید

با مراحل درمان سرطان روده بزرگ آشنا شوید
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
یگانه

مراحل درمان سرطان روده بزرگ ممکن است به روش های مختلفی بستگی داشته باشد. این مراحل اندازه تومور و وسعت بیماری را توصیف می کند که به شرح زیر است:

مرحله 1: این مرحله زمانی است که سلول های غیر طبیعی فقط در لایه داخلی روده رشد کرده اند. این مرحله نیز ساده ترین درمان است.همچنین به عنوان سرطان کولون در محل شناخته می شود،

مرحله 2: سرطان به مخاط یا مخاط روده بزرگ یا رکتوم رسیده است و ممکن است به لایه عضلانی گسترش یافته باشد.

مرحله 3: غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی گیرند، اما سرطان به دیواره های کولون یا رکتوم یا از طریق دیواره ها به بافت های اطراف مهاجرت کرده است.

مرحله4: یک تا سه غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار گرفته اند و سرطان به لایه های بیرونی روده بزرگ گسترش یافته است. هنوز هیچ اندام دوردستی تحت تأثیر سرطان روده بزرگ قرار نگرفته است.

مرحله 5 : سرطان محدود به دیواره روده بزرگ به بافت های بیشتر منتشر شده است. سرطان روده بزرگ با توسعه مرحله 4 به نواحی دوردست بدن گسترش یافته است. بدن ممکن است متاستاز و گسترش سرطان را تجربه کند.

کولونوسکوپی

یک لوله بلند و منعطف با دوربین متصل شده توسط پزشک در طول کولونوسکوپی به داخل راست روده وارد می شود تا داخل روده بزرگ را مشاهده کند. قبل از انجام این آزمایش، فرد ممکن است مجبور به رعایت یک رژیم غذایی خاص باشد. آماده سازی روده، همچنین به عنوان پاکسازی روده بزرگ، نیاز به استفاده از ملین های قوی دارد. اگر جراح پولیپ را در روده بزرگ کشف کند، پزشک آنها را برداشته و برای بیوپسی می فرستد. در طول بیوپسی، از میکروسکوپ برای بررسی سلول های بدخیم یا پیش سرطانی در پولیپ ها استفاده می شود.

سیگموئیدوسکوپی

 

سیگموئیدوسکوپی که با کولونوسکوپی قابل مقایسه است، پزشک را قادر می سازد تا ناحیه محدودتری از ناحیه کولورکتال را بررسی کند. اگر سیگموئیدوسکوپی نتواند پولیپ را تشخیص دهد یا اگر پولیپ فقط در یک مکان محدود وجود داشته باشد، ممکن است نیازی به کولونوسکوپی کامل نباشد.

باریم اشعه ایکس

در این فرآیند از باریم به جای اشعه ایکس برای گرفتن تصاویر واضح تر از روده بزرگ استفاده می شود. قبل از دریافت اشعه ایکس باریم، ممکن است لازم باشد بیمار از خوردن یا آشامیدن خودداری کند. از طریق رکتوم، پزشک محلول باریم مایع را به روده بزرگ تزریق می کند. سپس از روده بزرگ و راست روده رادیوگرافی می گیرد. در عکس اشعه ایکس، باریم سفید به نظر می رسد و هر تومور یا پولیپ به صورت خطوط سیاه نشان داده می شود.

در صورتی که کولونوسکوپی وجود سرطان روده بزرگ را به منظور ارزیابی گسترش بیماری آشکار کند، ممکن است توسط پزشک، اشعه ایکس قفسه سینه، سونوگرافی، یا سی تی اسکن ریه، کبد و شکم تجویز شود. پس از تشخیص، پزشک مرحله سرطان را بر اساس اندازه، وسعت و متاستاز تومور به غدد لنفاوی مجاور و اندام های دور تعیین می کند.

 

ShortURL as Linkp.ir
نظرتان را بنویسید