وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام

وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله قصد داریم به بررسی وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی بپردازیم .





به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، مصوبات مجلس شورای اسلامی باید برای بررسی مطابقت با شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شوند . اما در مواردی که این مصوبات مورد مخالفت شورای نگهبان قرار می گرفت ، امکان تصویب برخی از قوانین مورد نیاز جامعه را دشوار می نمود و به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به موجب فرمان امام خمینی تشکیل گردید . علاوه بر این ، در قانون اساسی وظایف دیگری نیز به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است . به همین منظور ، در این مقاله قصد داریم به بررسی وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی بپردازیم .




رسیدگی به مصوبات مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان
به موجب قسمت ابتدایی اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصحلت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تأمین نکند تشکیل می گردد . در این صورت ، مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مورد اختلاف رسیدگی کرده و با در نظر گرفتن مصلحت نظام ، قانونی به تصویب می رساند که این قانون برای مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان لازم الاتباع است .



همکاری با مقام رهبری
به موجب اصل یکصد و دوزادهم قانون اساسی ، یکی دیگر از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به مشاوره در اموری است که رهبری به آنان ارجاع می‌دهد . در این راستا ، " تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام " و " حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست " ، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می گیرد .



شورای بازنگری قانون اساسی
طبق قانون اساسی ، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مهمی در بازنگری قانون اساسی ایفا می کنند . به این صورت که مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ، موارد بازنگری در قانون اساسی را تعیین می نماید . علاوه بر این ، از جمله اعضای شورای بازنگری قانون اساسی ، اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بازنگری در قانون اساسی کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام  پاسخ دهند .

منبع : وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wQ81
نظرتان را بنویسید