آسیب های تلفن همراه

آسیب های تلفن همراه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
فناوری ها بشر در حال ارتقا و توسعه هستد که این امر ضمن سرعت بخشیدن به موتور صنایع و بخش های مختلق اقتصادی ، جهان پیرامون خود را نیز متحول و دگرگون می سازند .  جهانی شدن و تسهیل ارتباطات بخشی از آثار فناوری های نوین به خصوص در زمینه های ارتباطاتی محسوب می شود .

در همین حال با توجه به بحث جهانی شدن ، دیگر گریزی از فناوری های نوین نیست و یا به عبارتی دیگر این دو ملزوم و لازم یکدیگر شده اند . نکته ای که در پشت سر فناوری های جدید به ویژه فناوری های ارتباطاتی وجود دارد این است که بجز فواید مرتبط بر آن ها، آسیب هایی را نیز به دنبال دارند . شاید همگانی ترین این وسایل ارتباطی که امروزه در دست کوچک و بزرگ دیده می شود ، تلفن همراه باشد .

بنابراین موبایل یا همان تلفن همراه نیز از جمله ی این فناوری های جدید به شمار می آیند که از پدیده های نو ظهور عصر الکتریک و دیجیتال است و خصوصا در دهه اخیر به شدت جای خود را بین افراد خانواده ها و به ویژه جوانان در سطح جهان و نیز ایران باز نموده است. در میان انبوه جمعیت مترو ، اتوبوس یا سابر مکان های عمومی بسیاری از افراد را می توان دید که در حال کارکردن با تلفن همراه هستند.

این افراد یا در حال مکالمه و یا در حال استفاده از فناوری های جنبی آن چون بازی ، بلوتوث ارسال پیامک یا موسیقی و یا نظایر آن هستند . تلفن همراه نیز مانند سایر فناوری های نوین چون تلویزیون ، ویدئو و ماهواره علاوه بر داشتن جنبه های مثبت آن ، می توان از آثار منفی و مخرب اجتماعی ، فردی و یا اخلاقی به دنبال داشته باشد . 
در این مقاله به بررسی موضوع آسیب های تلفن همراه می پردازیم .






آسیبهای تلفن همراه
در زیر برخی از آسیبهای موبایل بیان می شود :

رواج بی حیایی

تجاوز به حریم خصوصی افراد و بی ارزش شدن آن  

رواج فسق و فجور و فحشا و عادی شدن گناه و ترویج آن در سطح بسیار وسیع

کمرنگ شدن معنویات و ارزش انسان بودن

شکستن حرمت در خانواده ها

در ادامه مقاله به صورت مفصل تری در مورد آسیبهای تلفن همراه توضیح داده می شود .



حتما بخوانید: سکس چت و رابطه جنسی مجازی




رواج بی حیایی
مسلما وقتی روز به روز بلوتوث های مخرب در سطح بسیار گسترده پخش می شود و تصویری که دیدن آن در همه زندگی یک جوان تاثیر گذاشته و ایجاد بیماری های روانی نیز در پی دارد ، باید منتظر افزایش اخلاق و هنجارهای ضد دینی و بی حیایی و گسسته شدن همه پرده های حیا باشیم و در حدیث و روایات از پیامبر (ص) می خوانیم کسی که حیا ندارد دین و ایمان هم ندارد . 



تجاوز به حریم خصوصی افراد و بی ارزش شدن آن
باید به این موضوع نیز توجه داشت که متاسفانه جامعه نیز برای دریافت چنین بلوتوث هایی یا موارد مشابه آمادگی دارد و در واقع باید در کنار تحلیل شخصیتی ارسال کنندکان این بلوتوث ها به بررسی ویژگی های روانی و دریافت کندگان آن ها نیز توجه داشت .

البته این معضل فقط مربوط به ایران نیست و در جوامع غربی نیز چنین اعمالی صورت می گیرد اما در جامعه ما به خاطر حریم هایی که وجود دارد چنین مساله ای بغرنج به نظر می رسد ، حال آن که کشورهای غربی توجهی به این اعمال و این گونه بلوتوث ها و فیلم ها نمی شود .

بیشتر بخوانید: مراقبت از خود در فضای مجازی


رواج فسق و فجور و فحشا و عادی شدن گناه و ترویج آن در سطح بسیار وسیع
تجسس در زندگی افراد و سرک کشیدن به زندگی خصوصی افراد همان طور که در قرآن داریم گناه و خود زمینه قوی ارتکاب به گناهان دیگر می باشد . در احادیث داریم که شایع کردن گناه و افشا آن و تکرار عمل گناهان گناه بزرگی است .

حال با تجهیزات مدرن مانند پیام های چند رسانه ای و بلوتوث به صورت فراگیر و در چد لحظه کوتاه شاهد عادی شدن گناهان بسیار زشت و قبیح و دور از شخصیت انسانی هستیم و اکثر این بلوتوث ها فجیع ترین وضع تجاوز به عنف و همچنین تحریکات جنسی را به همراه دارد .

کمرنگ شدن معنویات و ارزش انسان بودن 
چیزی که امروزه باعث مشکلات جوانان و نوجوانان جامعه ما شده است ارسال و دریافت بلوتوث های جدید است . تصاویر میهمانی های بازیگران معروف سینما و تلویزیون ، تقلید صدای افراد و شخصیت های مختلف ، آخرین مدل های لباس و موی داخلی و خارجی ، قطعاتی از تصاویر و فیلم های هالیودی ، عروسی ها ، جشن تولد دختران ، و ... هر روز که می گذرد بر تعداد آن ها افزوده می شود .

ارسال بلوتوث های دارای تصاویر غیر اخلاقی صوتی و تصویری در جامعه خیلی افزایش داشته است . این در صورتی است که بیشتر صاحبان گوشی های تلفن همراه مجهز به این فناوری گروه نوجوان و جوان جامعه هستد . که آسیب پذیری روحی و روانی آن ها خیلی بیشتر از افراد دیگر است . 



شکستن حرمت در خانواده ها
شکستن حرمت خانواده ها و روابط انسانی در جامعه و تجاوز به حریم خصوصی افراد و از همه مهم تر کمرنگ تر شدن معنویات و ارزش ها و رواج بی بندوباری و تبلیغ فسق و فجور از نتایج این مسئله است . انتشار و تکثیر زیاد بلوتوث های غیراخلاقی و انتشار صحنه هایی از حریم خصوصی افراد این روزها به معضلی در مسیر امنیت اخلاقی خانواده ها تبدیل شده است که باعث سست شدن اعتقادات ، اخلاقیات و عرف مردم مسلمان شده است . و باعث فروپاشی اخلاقی و اجتماعی جامعه می شود .

منبع : آسیب های اجتماعی ، کاظمی و جاوید

در ادامه بخوانید: روسپیگری چیست



سوالات متداول


1- آسیب های موبایل شامل چه مواردی می شود؟
رواج بی حیایی، کمرنگ شدن معنویات، شکستن حرمت ها و غیره از آسیب های موبایل به شمار می روند.




2- استفاده از موبایل چگونه می تواند منجر به ایجاد گناه شود؟
از طریق بلوتوث ها تجسس در زندگی دیگران و تجاوز اتفاق می افتد که این مورد یک گناه محسوب می شود و در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




3- استفاده از موبایل چگونه روابط انسانی را در خطر قرار می دهد؟
استفاده از موبایل بی بند و باری و مسائل غیر اخلاقی را ترویج می دهد و به همین ترتیب منجر به از بین رفتن حرمت خانواده و روابط انسانی می شود که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.

منبع : آسیب های تلفن همراه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Z7Gv
نظرتان را بنویسید