پیشگیری از اسکیزوفرنی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
واژه‌ "اسکیزو" به ‌معنی‌ گسیختگی است‌ و "فرنی" نیز به‌ معنی ذهن‌ و روان‌ است .  اسکیزوفرنی اغلب‌ به‌ اختلال‌ گسیختگی  گفته می شود ، زیرا افکار و احساسات‌ فرد مبتلا به‌ این‌ عارضه‌ دارای ارتباط‌ منطقی و معمول‌ با یکدیگر نیستند و هم چنین انواع اسکیزوفرنی نیز نشانه های متفاوتی دارند . در حال حاضر هیچ پاسخ قاطعی به این سوال وجود ندارد که آیا می توان از اسکیزوفرنی پیشگیری کرد ؟ زیرا علل اسکیزوفرنی هنوز به طور کامل شناخته نشده است و در افراد مختلف به دلایل گوناگونی بروزمی کند ولی این به این معنا نیست که هیچ کاری نیز نمی توان انجام داد . در ادامه این مقاله راه های موجود برای پیشگیری از اسکیزوفرنی را ارائه می دهیم .




آیا می توان از اسکیزوفرنی پیشگیری کرد ؟
وقتی سابقه فامیلی این بیماری در یکی از نزدیکان نوجوانی وجود دارد که کمرو ، گوشه گیر و دارای شخصیتی منزوی و درونگرا است احتمال بروز این بیماری در آن فرد بالا می رود . در این شرایط ترغیب نوجوان به فعالیت های برونگرایانه و دوستی با دیگران بدون فشار آوردن بیش از حد به او عاقلانه است . توقع بیش از اندازه داشتن از شخصیتی آسیب پذیر برای اجتماعی شدن به اندازه انزوا زیانبار و مشکل ساز است . والدین اغلب تصور می کنند که نوجوان خودکفا شده است و برای برقراری ارتباط با دیگران به حمایت آنان نیاز ندارد .لی این برداشت کاملا اشتباه است . تاریخچه قبلی بسیاری از افرادی که در دوره جوانی به اسکیزوفرنی مبتلا شده اند بیانگر انزوای اجتماعی روزافزونی است که ممکن است با شروع بیماری ارتباط داشته باشد . 

حتما بخوانید: انواع طبقه بندی اسکیزوفرنی




زایمان و اسکیزوفرنی
هیچ راهی برای پیش بینی بروز اسکیزوفرنی پس از ابتلا به بیماری یا زایمان وجود ندارد . مثلا اسکیزوفرنی ممکن است نخستین بار پس از زایمان دوم یا سوم بروز کند . زنانی که ظرف دو ماه نخست پس از زایمان به این بیماری دچار شده اند معمولا قبل از بیماری روابط زناشویی خوبی داشته اند و فرزندشان نیز ناخواسته نبوده است . اگر اسکیزوفرنی پس از زایمان ایجاد شود معمولا بسیار حاد است ولی خیلی خوب به درمان پاسخ می دهد و به بهبودی کامل منجر می شود . خوشبختانه بروز اسکیزوفرنی پس از زایمان نادر است و افسردگی پس از زایمان شایع تر است . 



مصرف مواد اعتیاد آور
یک عامل وجود دارد که کاملا با اسکیزوفرنی مرتبط است و آن مصرف مواد اعتیاد آور است . گروه داروهای آمفتامینی که با نام هایی نظیر بلوز ، اسپید و دکسدرین خرید و فروش می شوند می توانند به نوعی روان پریشی که به اسکیزوفرنی شباهت زیادی دارد منجر شوند . فرد ممکن است یه سوءظن دچار شود ، صداهایی بشنود و رفته رفته دچار هذیان شود . سایر مواد نظیر ال اس دی ، حشیش و ماری جوانا نیز ممکن است حالت مشابهی ایجاد کنند . در برخی افراد حتی مقادیر بسیار کم این مواد توهم زا بی نهایت می توانند خطرناک باشند . حالت روان پریشی ایجاد شده همیشه به آسانی برطرف نمی شود و ممکن است به بیماری اسکیزوفرنی طولانی منجر شود . خصوصا با ال اس دی حتی یک دوز واحد نیز می تواند به مزگ منجر شود . چون این ماده گاهی سبب افسردگی همراه با تمایلات خودکشی می شود و گاهی نیز اختلالات ادراکی در فرد به وجود می آید . 

منبع : زندگی با اسکیزوفرنی ؛ برندا لینتنر ، ترجمه دکتر مهشید فروغان 

در ادامه بخوانید: انواع اختلالات مرتبط با مواد مخدر




سوالات متداول


1- آیا می توان از اسکیزوفرنی پیشگیری کرد ؟
وقتی سابقه فامیلی این بیماری در یکی از نزدیکان نوجوانی وجود دارد احتمال بروز این بیماری در آن فرد بالا می رود که در متن مقاله به طور کامل توضیح آن ارائه شده است.




2- آیا زایمان در ابتلا به اسکیزوفرنی نقش دارد؟
هیچ راهی برای پیش بینی بروز اسکیزوفرنی پس از ابتلا به بیماری یا زایمان وجود ندارد که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




3- آیا مصرف مواد اعتیاد آور در اسکیزوفرنی تاثیر دارد؟
یک عامل وجود دارد که کاملا با اسکیزوفرنی مرتبط است و آن مصرف مواد اعتیاد آور است که در متن مقاله ارتباط آن شرح داده شده است.

منبع : پیشگیری از اسکیزوفرنی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Y3Y0
نظرتان را بنویسید