ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانشگاه های سراسری از دو روش به پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد بدون کنکور 1400 می پردازند . یکی از روش های پذیرش داوطلبان بدون کنکور بر اساس سهمیه استعداد درخشان است که توسط هر دانشگاه در طی اطلاعیه هایی اعلام می شود. روش دیگر نیز بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان بوده و این امکان را برای آن ها فراهم می کند تا علاوه بر داوطلبان دارای معدل بالا سایر متقاضیان نیز بتوانند در آن ثبت نام نمایند .




با توجه به افزایش روزافزون علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بسیاری از داوطلبان متقاضی ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد 1400 می باشند . اما آیا چنین چیزی وجود دارد ؟ در خصوص کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه های سراسری باید گفت که امکان ثبت نام از دو طریق با سهمیه استعداد درخشان و بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد که شرایط پذیرش هر کدام با یکدیگر متفاوت است .

حال ممکن است این سوال مطرح شود که آیا کلیه دانشگاه های سراسری اعم از روزانه ، شبانه ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان از این طریق دانشجو پذیرش می کنند ؟ باید توجه داشت که آیین نامه پذیرش بدون آزمون توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری منتشر شده و دانشگاه ها بر اساس این آیین نامه اقدام به پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد می نمایند . در این آیین نامه شرایط پذیرش بدون آزمون ارشد دانشگاه های مختلف آورده شده است . برای آگاهی بیشتر داوطلبان در خصوص شرایط و نحوه ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد 1400 مطالعه این مقاله را توصیه می کنیم . 





زمان و نحوه ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی 1400
سال گذشته، طبق تصمیماتی که ستاد مدیریت مبارزه با کرونا گرفته بود، شرایطی برای داوطلبان کارشناسی ارشد فراهم شد تا بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد در ارشد بدون آزمون دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور ادامه تحصیل دهند . شرایط پذیرش در این دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان تعیین شده بود و متفاوت از پذیرش بر اساس سهمیه استعداد درخشان و یا معدل ممتاز بود.

از آنجایی که زمان اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد سال گذشته اواخر مهر ماه بود، ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی نیز از 25 آبان آغاز و تا 3 دی ماه ادامه داشت. اما امسال بر اساس جدول زمانی ارائه شده از سوی سازمان سنجش، اگر نتایج نهایی ارشد 1400 در شهریور ماه اعلام شود و در صورت وجود ظرفیت خالی احتمالا شاهد ثبت نام ارشد بر اساس سوابق تحصیلی 1400 در مهر ماه باشیم.

 



زمان ثبت نام ارشد بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی 1400 به محض اعلام به اطلاع می رسد.



متقاضیان می توانند برای اطلاع به موقع از آغاز ثبت نام کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی 1400، عضو کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی کارشناسی ارشد هیوا شوند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور





زمان و نحوه ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد استعداد درخشان 1400
دانشگاه های سراسری هر ساله در بازه های زمانی مختلف اقدام به ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد می نمایند . امسال نیز مانند سال های گذشته از اواخر شهریور ماه شاهد انتشار فراخوان پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های مختلف برای سال تحصیلی 1400 - 1401 می باشیم . علت انتشار زود هنگام فراخوان های دانشگاه ها زمانبر بودن بررسی مدارک داوطلبان می باشد .

از طرفی پس از ثبت نام متقاضیان این امکان برای دانشگاه فراهم می شود که در صورت عدم تکمیل ظرفیت ، فراخوان های تکمیلی منتشر کرده و بر اساس شرایط و ضوابط ، پس از اخذ هزینه ثبت نام ارشد بدون کنکور ، فرصت نام نویسی را در اختیار سایر داوطلبان هم قرار دهد . این موضوع بیش تر در خصوص دانشگاه های سطح یک و دو صدق می کند چون این دانشگاه ها ظرفیت بیش تری را به پذیرش بدون آزمون اختصاص می دهند . طبق روال سالیان گذشته احتمالا تا اواخر شهریور ماه 99 شاهد انتشار اطلاعیه های پذیرش بدون کنکور خواهیم بود .

از این رو به متقاضیان واجد شرایط ثبت نام توصیه می کنیم به طور مداوم اطلاعیه ها و اخبار دانشگاه مورد نظر خود را از طریق سایت دانشگاه پیگیری نمایند . ما نیز به منظور رفاه حال داوطلبان اخبار مربوط به ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد 1400 را از طریق کانال تلگرام کارشناسی ارشد و صفحه اینستاگرام کارشناسی ارشد اطلاع رسانی می کنیم .





زمان ثبت نام کارشناسی ارشد استعدادهای درخشان 1400 از طریق سایت هر دانشگاه در طی فرخوان ها و اطلاعیه های مختلف منتشر می شود.



به دنبال انتشار اطلاعیه پذیرش بدون آزمون دانشگاه مورد نظر ، داوطلب می بایست مدارک لازم برای ثبت نام را که در اطلاعیه مذکور درج می شود آماده نموده و در موعد مقرر با مراجعه به سایت اینترنتی اعلام شده ثبت نام خود را انجام دهد .

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام ارشد بدون کنکور پیام نور









شرایط ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد استعداد درخشان 1400
دانشگاه های مختلف کشور از طریق آیین نامه پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد 1400 از میان استعدادهای درخشان و دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرند . متقاضیان قبل از ثبت نام حتما باید تمامی شرایط و ضوابط ذکر شده در این آیین نامه را مطالعه نموده و مدارک ثبت نام بدون کنکور ارشد را با آگاهی کامل ارائه نمایند .

آخرین آیین نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور استعدادهای درخشان در سال 96 به دانشگاه های کل کشور ابلاغ شد که با تغییرات مهمی همراه بود . در ادامه شرایط ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد 1400 را در اختیار داوطلبان قرار می دهیم :




دانشجویان متقاضی باید جزو 15 درصد برتر دانشجویان ‎هم ‌ورودی رشته خود بر اساس سه چهارم واحدهای گذرانده‌ شده تا پایان نیمسال ششم باشند و حداکثر در مدت 8 نیمسال فارغ‎ التحصیل شده و برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‎آموختگی تقاضای پذیرش کنند .



پذیرش بر اساس آیین ‌نامه کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان صرفاً برای یک بار امکان ‌پذیر است و پذیرش دانشجو در رشته‌ های تحصیلی مرتبط به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است .



بر اساس آیین نامه پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی ارشد ، تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده مجاز نیست و براساس ماده 4 ، دانشگاه های پیام نور ، آزاد اسلامی ، غیر دولتی غیرانتفاعی ، علمی کاربردی و پردیس های بین الملل ( خودگردان ) مجاز به استفاده از مفاد این آیین نامه برای پذیرش دانشجو نیستند .



توصیه می شود برای مطالعه سایر شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور مقاله زیر را مطالعه نموده و اطلاعات لازم را کسب کنید .

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور







 شرایط جایگزینی متقاضیان ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد 1400


مطابق آیین نامه جدید کارشناسی ارشد بدون آزمون ، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ های سطح یک و دو حداکثر 40 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون ، در دانشگاه‌ های سطح سه 30 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون و سایر دانشگاه‌ها حداکثر 20 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون است . ضمن این که دانشگاه‌ های سطح یک موظف هستند یک‌ سوم از پذیرفته‌ شدگان بدون آزمون خود را از متقاضیان سایر دانشگاه ‌ها پذیرش کنند .



بر این اساس چنان‌ چه 15 درصد برتر دانشجویان حائز شرایط به دلیل انصراف یا عدم تقاضا از تسهیلات مربوط استفاده نکردند و ظرفیت پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد رشته‌ ای تکمیل نشد ، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفا 10 درصد برتر بعدی همان دانشگاه با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته می ‌باشد .




نکات قابل توجه :



دانشگاه اختیار دارد برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم نهایی المپیادهای علمی - دانشجویی را برای ورود به همان رشته یا رشته های مرتبط به تشخیص شورای برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم و با ارائه معرفی نامه از دبیرخانه المپیاد به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون پذیرش کند .



دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال دانش آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با دانشجویان هم رشته و غیر هم ورودی خود جزو پانزده درصد برتر باشند به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش کند .



دانشگاه اختیار دارد درخواست دانشجویانی که طول مدت تحصیلشان به دلایلی خارج از اختیار خود ( مانند بیماری ، ماموریت والدین یا همسر و یا به دلیل زایمان ) حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیش از مدت مجاز مذکور در این شیوه نامه بشود را به صورت مازاد بر ظرفیت بررسی کند .



بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور


 ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد غیر روزانه 1400


همان طور که در مطالب فوق عنوان کردیم دانشگاه های پیام نور ، غیرانتفاعی ، علمی کاربردی ، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد مجاز به استفاده از آیین نامه پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد نیستند . بر اساس تجربیات سالیان گذشته ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد این دانشگاه ها بر این اساس می باشد :


پردیس خودگردان : دانشگاه های پردیس خودگردان هر ساله با اعلام شرایط اختصاصی به صورت بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند . داوطلبانی که در ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد پردیس خودگردان پذیرفته شده اند باید هم چون سایر دانشجویان به پرداخت شهریه کارشناسی ارشد بپردازند .


غیرانتفاعی : گاها دیده شده که برخی دانشگاه های غیرانتفاعی از دانشجویان استعداد درخشان مقطع کارشناسی خود برای ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دعوت بعمل آورده اند . ( پذیرش بدون آزمون این دوره بر اساس مفاد آیین نامه جدید تغییر کرده که در بخش فوق به آن اشاره شده است )

علمی کاربردی : در خصوص دانشگاه های علمی کاربردی با توجه به این که این دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش ندارند بنابراین ثبت نام بدون کنکور هم برای این واحدهای دانشگاهی صورت نمی گیرد .


پیام نور : بسیاری از داوطلبان تصور می کنند کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور ، بدون آزمون بوده و تنها در صورت داشتن شرایط می توانند برای ثبت نام در دانشگاه پیام نور اقدام نمایند . این تصور غلط بوده و متقاضیان رشته های کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور باید در آزمونی که توسط سازمان سنجش برگزار می شود شرکت نمایند . اما باید توجه داشت ساختار این آزمون با کنکور کارشناسی ارشد کاملا متفاوت بوده و داوطلبان به عنوان دانش پذیر در آزمونی شرکت می کنند که سوالات آن از دروس ترم اول طراحی شده است . پس از قبولی نیز به عنوان دانشجو وارد ترم دوم می شوند .



دانشگاه آزاد : ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به صورت مجزا و هم زمان با انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد صورت می گیرد . فارغ التحصیلان ممتاز کارشناسی دانشگاه آزاد در صورت داشتن شرایط مندرج در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مجاز به شرکت در این مرحله می باشند .

داوطلبان ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد 1400 در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص شرایط یا نحوه ثبت نام می توانند با مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس گرفته و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشید .

در ادامه بخوانید: لیست رشته های کارشناسی ارشد بدون کنکور



سوالات متداول


1- آیا واحدهای دانشگاه آزاد نیز از طریق ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می کنند ؟
بله ، ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به صورت مجزا و از طریق سایت azmoon.org انجام می شود که توضیحات آن در متن مقاله موجود است . 




2- برای ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد باید به چه سایتی مراجعه کنیم ؟
لینک ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد استعداد درخشان هر دانشگاه در سایت مربوط به آن واحد فعال شده و در اختیار داوطلبان قرار می گیرد . اما ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی در سایت سازمان سنجش انجام می شود .




3- آیا دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد ، بدون آزمون دانشجو می پذیرد ؟
بله ، علاقه مندان به ادامه تحصیل در این دانشگاه می توانند در کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور که در متن مقاله به توضیح آن پرداخته شده است شرکت نمایند . 

منبع : ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mrzE
نظرتان را بنویسید