راهنمای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
رعایت قوانین نگارشی موجود در هر فصل پایان نامه یکی از الزامات نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد است. همچنین رعایت علائم نگارشی مانند نقطه، گیومه، فاصله و ... می تواند کیفیت بالای پایان نامه را نشان دهد. روش منبع دهی نیز یکی از مهم ترین مهارت هایی است که دانشجو پیش از شروع به نگارش باید اطلاعات لازم آن را دریافت کند.




برای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد علاوه توجه بر کلیات پایان نامه مانند فصل هایی که یک پایان نامه از آن تشکیل شده، باید به مسائل جزئی تر آن نیز توجه کرد. یکی از مشکلاتی که برای اکثر دانشجویان در روند انجام پایان نامه رخ می دهد، مشکلات نگارشی و یا همان علائم نگارشی ساده ای هستند که با رعایت آن ها می توان کیفیت پایان نامه خود را بالا برد.

البته باید گفت گاهی برخی از پایان نامه ها دقیقا به خاطر عدم رعایت علائم نگارشی و همچنین عدم منبع دهی درست بارها توسط اساتید راهنما و مشاور رد شده و دانشجو ملزم به اصلاح دوباره کار خود بوده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در ابتدا توضیحاتی در خصوص نگارش پایان نامه داده و سپس درباره علائم نگارشی و منبع دهی آن صحبت کنیم.



راهنمای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد
همان طور که می دانید پایان نامه های کارشناسی ارشد از پنج بخش کلی تشکیل شده که در هر یک از این بخش ها اطلاعاتی در خصوص روند پژوهشی دانشجو داده می شود. از مهم ترین بخش های پایان نامه می توان به فصل اول آن اشاره کرد، چرا که در این فصل تمامی سوالات پژوهش و ضرورت انجام آن توضیح داده شده است. در ادامه ببه معرفی هر یک از بخش های پایان نامه کارشناسی ارشد می پردازیم.



فصل اول: بيان مساله / اهداف و فرضيه های پژوهش/ تعريف متغيرها/ پيش فرض های پژوهشی



فصل دوم: چارچوب پژوهش/ مروری بر مطالعات انجام شده



فصل سوم: روش پژوهش



فصل چهارم: يافته های پژوهش



فصل پنجم: بحث/ نتيجه گيری/ پيشنهادها/ منابع و مآخذ/ چکيده انگليسی/ صفحه عنوان به انگليسی/ پیوست



دانشجویان برای اطلاع از این که پایان نامه کارشناسی ارشد چیست؟ شامل چه فصل هایی بوده و چگونه باید هر فصل را به نگارش درآورد می توانند به مطالعه مقاله زیر بپردازند.

بیشتر بخوانید: پایان نامه کارشناسی ارشد



راهنمای علائم نگارشی پایان نامه کارشناسی ارشد
معمولا برای نگارش پایان نامه های کارشناسی ارشد در ابتدا فایلی توسط دانشگاه در اختیار دانشجو گذاشته می شود تا دانشجو بر اساس آن با ساختار پایان نامه ارشد آشنا شود. در این فایل کلیه مشخصات ظاهری و کلی که باید در متن پایان نامه به رعایت آن ها پرداخت نوشته شده است. در قسمت زیر به معرفی برخی از این مشخصات می پردازیم.



تمامی مشخصات مربوط به پايان نامه تايپ شده باشد نه دست نویس. اعم از مشخصات دانشجو، اساتيد راهنما و مشاور، عنوان پايان نامه و روش کار مطابق با پروپوزال تصويب شده دانشجو باشد.



بر اساس آئين نامه برای انجام هرگونه تغيير در مشخصات فوق، دانشجو بايد کتباً درخواست خود را بنويسد و پس از تاييد استاد راهنما در جلسه شورای تحصيلات تکميلی دانشکده مطرح و مورد تصويب قرار گيرد.



مطالب بايد در برنامه ميکروسافت ورد (Word) و روی کاغذ سفيد يک دست و مرغوب تايپ شود. پايان نامه اصلاح شده به صورت يک فايل واحد (مشتمل بر خلاصه فارسی و انگليسی، صفحه عنوان، فهرست، تمامی فصل ها، جداول، نمودارها، منابع، پيوست ها) به انضمام دو فايل ديگر، يکی محتوی خلاصه فارسی و ديگری محتوی خلاصه انگليسی بر روی فلاپي يا CD تحويل واحد تحصيلات تکميلی دانشکده گردد.



قلم متن فارسی لوتوس يا کمپ ست معمولی با فونت 14 و انگليسی Times New Roman با فونت 12 باشد (البته برای عناوين و فهرست می توان از فونت درشت تر استفاده کرد). فاصله سطرها در تمامی متن فارسی بايد 1cm باشد . حاشيه از بالا و سمت راست صفحه 4 سانتی متر و از پايين و سمت چپ 3 سانتی متر باشد. تعداد خطوط در هر صفحه بين 16 تا 22 خط باشد .



کليه بخش های پايان نامه کاملاً ساده و بدون کادر باشد. قبل از شروع هر فصل و همچنين قبل از شروع بخش منابع، يک صفحه سفيد بدون کادر که شماره و نام فصل و عنوان منابع با اندازه درشت و خوانا در آن درج شده قرار گيرد. شماره صفحات بايد در پايين صفحه و در وسط قرار گيرد و از پايين صفحه 5/1 سانتی متر فاصله داشته باشد.







صفحات بسم ا... الرحمن الرحيم، صفحه عنوان، تقدير و تشکر و صورتجلسه دفاعيه و چکيده فارسی، چکيده انگليسی بدون شماره صفحه باشد. در مورد فهرست بهتر است از شماره گذاری بر اساس حروف ابجد (الف، ب، ج، د، ه ...) استفاده شود. پيوست های پايان نامه با حروف ابجد شماره گذاری شوند.



شروع شماره صفحه از ابتدای فصل اول و پايان آن انتهای بخش مراجع باشد.

صفحات سفيد عناوين فصول که قبل از هر فصل قرار می گيرند نبايد شماره صفحه داشته باشد.



تمامی بخش های پايان نامه (از جمله جداول، نمودارها، شکل ها، اعداد، شماره صفحات، و ...) بايد کاملاً فارسی بوده و تا حد امکان از لغات فارسی استفاده شود، مگر در مواردی که معادل فارسی واضح و مصطلح برای آنها يافت نشود و يا استفاده از کلمه فارسی به مفهوم اصلی صدمه بزند.



در متن بايد نام اشخاص به فارسی نوشته شود و تلفظ انگليسی آن به صورت زيرنويس نگاشته شود. قلم زيرنويس با قلم متن اصلی بايد متفاوت باشد. عبارت مورد نظر توسط شماره کوچک در بالا و سمت چپ آن مشخص شده و در زيرنويس توضيح آن آورده شود.



منابع به ترتيبی که در متن مورد استفاده واقع می شوند شماره گذاری شود و در بخش منابع نيز به ترتیب حروف الفبا آورده شوند.





روابط رياضی و فرمول ها نيز با توجه به فصل مربوطه و ترتيب قرارگيری شماره گذاری شوند، به عنوان مثال (رابطه 7-3) نشان دهنده هفتمين فرمول در فصل سوم است.



کليه جداول، نمودارها و شکل ها بطور جداگانه و به ترتيب شماره گذاری شوند. به اين طريق که ابتدا شماره فصل و بعد شماره ترتيب قرارگيری ذکر شوند. مثلا (جدول 1-4) يعنی جدول يک در فصل چهارم است. عناوين توضيح جداول در بالای جدول و عناوين نمودارها و شکل ها در زير نمودار يا شکل درج شوند.



سيستم واحدهای مورد استفاده در پايان نامه متريک است. در صورتی که از واحدهای ديگری استفاده شود بايد معادل آن بر مبنای متريک آورده شود.



بیشتر بخوانید: نحوه استعلام موضوع پایان نامه


راهنمای منبع دهی پایان نامه کارشناسی ارشد
نحوه رفرنس دهی یا همان منبع دهی در پایان نامه ها بسیار مهم استو در ابتدا توجه کنید از هر منبعی که در متن مقاله استفاده می کنید باید رفرنس آن را در بخش منابع پایان نامه بدهید. برای رفرنس دهی پایان نامه کارشناسی ارشد روش های مختلفی مانند شیوه APA، ونکور، هاروارد و یا شیکاگو وجود دارد که از بین آن ها روش APA برای منبع دهی پایان نامه های کارشناسی ارشد استفاده می شود.

در روش های منبع دهی جزئیات نحوه نگارش منبع برای هر یک از مطالبی که از کتاب، مقاله، سایت و جزوه به زبان فارسی و انگلیسی درآورده اید نوشته شده است. در بخش زیر نمونه ای از رفرنس دهی برای هر یک از موارد ذکر شده در روش APA گفته می شود.





ارجاع دهی کتاب در متن پایان نامه به روش APA



اگر در متن پایان نامه بعد از هر بخش یا پاراگرافی خواستید منبع بیاورید مانند (احمدی، 1399) می نویسید. اما اگر مطبی را بدون تغییر و عینا مانند همان مطلبی که مطالعه کرده اید آوره اید، باید (احمدی، 1399، ص 10) بنویسید.





رفرنس دهی مقاله در متن پایان نامه به روش APA



(رسولی، مومنی و دهقان، 1398) یا اگر عین مطلب را آورده اید، شماره صفحه آن را نیز ذکر کنید. در صورتی که خواستید بار دیگر باز هم به ان مقاله ارجاع دهید می توانید (رسولی و همکاران، 1398) بنویسید. دقت کنید که بار اول باید نام تمامی نویسنده ها باشد. رفرنس دهی سایر منابع مانند مجله، پایان نامه و یا سایت نیز همین گونه است. اما در رفرنسی دهی به سایت ها بهتر است تاریخ و زمان سرچ نیز نوشته شود.





رفرنس دهی منابع در بخش منبع پایان نامه به روش APA



برای رفرنس دهی در بخش منابع پایان نامه مانند زیر عمل کرده و نام کتاب یا مقاله را "ایتالیک" می نویسیم. مانند:



سیف، علی اکبر( 1399). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.



Laporte RE, Marler E. (2020). The effect of integrated curriculum on students. University of Chicago



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا می توانند دانشجویانی را که در حال شروع به نگارش پایان نامه هستند را راهنمایی کرده و آن ها را از نحوه نگارش فصل های پایان نامه و همچنین نحوه انتخاب موضوع و ... از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا مطلع نمایند.



در ادامه بخوانید: تبدیل پایان نامه به کتاب



سوالات متداول


1- علائم نگارشی پایان نامه کارشناسی ارشد شامل چه مواردی می شود ؟
علائم نگارشی پایان نامه کارشناسی ارشد همان ویژگی های ظاهری متن پایان نامه است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




2- شیوه رفرنس دهی در پایان نامه کارشناسی ارشد چگونه است ؟
در متن مقاله از روش APA به عنوان روش مشهور در رفرنس دهی پایان نامه ارشد یاد شده و جزئیات آن توضیح داده شده است.




3- هر فصل پایان نامه ارشد از چه بخش هایی تشکیل شده اند ؟
پایان نامه های کارشناسی ارشد د ارای 5 فصل بوده و هر فصل دارای قسمت هایی هستند که در متن مقاله مشخص شده اند.

منبع : راهنمای نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lqy7
نظرتان را بنویسید