توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد

توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد 1400 کارنامه ای حاوی درصد دروس امتحانی ، رتبه و تراز داوطلب منتشر شده و با عنوان " کارنامه اولیه کارشناسی ارشد " بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد . مندرجات کارنامه کارشناسی ارشد وضعیت داوطلب را برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد مشخص کرده و امکان اولویت بندی رشته محل های ارائه شده را برای داوطلبان مجاز فراهم می کند .



همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ، کارنامه ای حاوی اطلاعات علمی داوطلبان منتشر می شود . به بیان دیگر داوطلبانی که پس از ثبت نام و دریافت کارت ورود به جلسه کنکور کارشناسی ارشد 1400 در این آزمون شرکت می کنند می بایست برای مشاهده جزئیات نتایج به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد را دریافت نمایند .

این کارنامه علاوه بر اعلام نتیجه آزمون ، اطلاعاتی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که بر اساس آن می توانند در انتخاب رشته کارشناسی ارشد و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شرکت کنند . با توجه به این که بررسی درست و دقیق کارنامه کارشناسی ارشد تاثیر بسزایی در مرحله انتخاب رشته خواهد داشت در این مقاله سعی کرده ایم بخش های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم .







مشخصات ثبت نامی داوطلب در کارنامه کارشناسی ارشد 1400
در بخش ابتدایی کارنامه ارشد اطلاعات شخصی داوطلب که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در فرم اینترنتی وارد کرده قابل مشاهده می باشد . شماره پرونده ، نام و نام خانوادگی ، جنس ، شماره شناسنامه ، سال تولد ، سهمیه ، ارگان سهمیه ، نام رشته و موسسه فارغ التحصیلی کارشناسی ، ماه و سال فراغت از تحصیل و معدل کاردانی و کارشناسی جزو مواردی است که طبق اطلاعات ثبت نامی در این قسمت مشاهده می شود .

معدل درج شده در این قسمت ، بر اساس معدل اعلام شده توسط داوطلب در فرم ثبت نام اینترنتی و یا اصلاحات داوطلب در مراحل ویرایش پس از ثبت نام می باشد . داوطلبان هنگام ثبت نام در دانشگاه محل قبولی می بایست مدارکی را که نشانگر این معدل است به دانشگاه ارائه نمایند ، در غیر این صورت از ثبت نام آن ها جلوگیری خواهد شد .

با توجه به اهمیت این موضوع ، حتما این بخش مهم کارنامه کارشناسی ارشد را با دقت بررسی کرده و در صورت وجود مغایرت از طریق سایت سازمان سنجش نسبت به اصلاح آن اقدام نمایید . ملاک عمل معدل برای فارغ التحصیلان کارشناسی ، معدل درج شده در مدرک فارغ التحصیلی و برای دانشجویان سال آخر کارشناسی ، میانگین معدل واحدهای گذرانده شده تا تاریخ 30 بهمن 99 می باشد . در شکل زیر ، ردیف مشخصات ثبت نامی یک نمونه کارنامه کارشناسی ارشد را مشاهده می کنید .



 کارنامه اولیه کارشناسی ارشد 1400  به محض اعلام در اینجا قرار می گیرد .





بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته ارشد 1400





اطلاعات رشته امتحانی اول در کارنامه کارشناسی ارشد 1400
مطابق با دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد ، کلیه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد می توانند در صورت تمایل در دو رشته امتحانی اصلی و یا رشته های شناور ارشد شرکت نمایند . در این قسمت از کارنامه کارشناسی ارشد 1400 ، اطلاعات مربوط به رشته امتحانی اول یا اصلی قرار گرفته که به تفکیک به توضیح آن ها می پردازیم .

1 . شماره داوطلبی : این شماره نشان دهنده شماره داوطلب در رشته امتحانی اول بوده و توسط سازمان سنجش تعیین می گردد .

2 . علاقه مند پیام نور و غیرانتفاعی : در این ردیف برای داوطلبانی که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نسبت به شرکت در گزینش رشته های پیام نور و غیرانتفاعی اعلام علاقه مندی کرده و کارت اعتباری مجزا خریداری کرده باشند کلمه " بلی  "  و برای سایر داوطلبان " خیر " درج شده است . عبارت " خیر " به این معناست که داوطلب در مرحله انتخاب رشته ، مجاز به انتخاب رشته محل های دوره پیام نور و غیر انتفاعی نخواهد بود .

نکته : داوطلبانی که در زمان ثبت نام برای انتخاب این رشته محل ها اعلام علاقه مندی نکرده ولی حداقل نمره علمی لازم برای انتخاب رشته های این دانشگاه ها را کسب کرده باشند ، در این مرحله نیز فرصت خواهند داشت با خرید کارت اعتباری نسبت به اعلام علاقه مندی به انتخاب این دانشگاه ها و موسسات اقدام نمایند .

3 . وضعیت انتخاب رشته داوطلب : در این ردیف ، در صورتی که داوطلب با توجه به رتبه و تراز اکتسابی در هر کد ضریب و سایر ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ، مجاز به شرکت در مرحله انتخاب رشته باشد ، عبارت " مجاز می باشید " و در غیر این صورت عبارت " مجاز نیستید " درج می شود .
 
4 . معدل موثر : طبق مصوبه شورای برنامه ریزی تحصیلات تکمیلی ، به دلیل اختلاف سطح علمی دانشگاه ها ، معدل دوره کارشناسی متقاضیان را تراز کرده و از آن به عنوان معدل موثر یاد می کنند . عوامل مختلفی چون رشته ، دانشگاه و نمره علمی در محاسبه این معدل تاثیرگذار می باشند . داوطلبان دقت کنند که این معدل با معدل ثبت نامی که در قسمت اول کارنامه کارشناسی ارشد توضیح دادیم ، متفاوت بوده و تاثیر 20 درصدی در گزینش نهایی بر اساس این معدل صورت می گیرد .

5 . کد و نام رشته امتحانی اول : این ردیف نشان دهنده نام رشته امتحانی است که در آزمون مربوط به آن شرکت کرده اید .

6 . نمرات اکتسابی : در این ردیف از کارنامه کارشناسی ارشد می توانید نام دروس مجموعه امتحانی اول را به همراه نمره هر درس مشاهده نمایید . پس از محاسبه نمرات مثبت و منفی ، نمره خام داوطلب در هر درس محاسبه شده و به صورت درصد و در فاصله ( 100 و 33/33- ) در اختیار داوطلبان قرار می گیرد . در واقع نمره هر درس بیان کننده آن است که داوطلب چند درصد از نمره یک درس را پس از کسر نمرات منفی پاسخ های غلط کسب کرده است .

7 . وضعیت داوطلب در هر کد ضریب در رشته امتحانی اول : این بخش از کارنامه کنکور کارشناسی ارشد به داوطلب برای داشتن انتخاب رشته ای دقیق و حساب شده کمک می کند . برای درک بیش تر تعابیر به کار رفته در این ردیف ، به صورت تصویری به بررسی آن می پردازیم .







بیشتر بخوانید: رتبه اصلی در کنکور ارشد کدام است؟
7-1 . کد ضریب : کد ضریب در کنکور ارشد نشان دهنده رشته گرایش های مختلف مجموعه امتحانی است . گرایش هایی که ضرایب دروس امتحانی آن ها یکسان می باشد در یک کد ضریب قرار می گیرند . داوطلبان برای مشاهده گرایش های رشته امتحانی و ضرایب دروس آن ها می توانند به دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد 1400 مراجعه کنند . به طور مثال همان طور که در کارنامه کارشناسی ارشد بالا مشاهده می کنید مجموعه حسابداری دارای 3 کد ضریب می باشد . طبق دفترچه ثبت نام این کد ضریب ها به ترتیب به رشته گرایش حسابداری ، حسابرسی و حسابداری مدیریت تعلق دارد .


7-2 . نمره کل : نمره کل یا تراز ، تابعی است از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری . این نمره بر اساس ضرایب دروس در هر گرایش و تاثیر 80 درصد نمره علمی و 20 درصد معدل موثر داوطلب در فرمول آماری محاسبه می شود . هر چه تراز بالاتر باشد ، احتمال بیش تری برای قبولی در کد رشته های مربوط وجود دارد . داوطلبی که کارنامه بالا برای او منتشر شده در کد ضریب 2 تراز بالاتر و نتیجه بهتری کسب کرده است .


7-3 . رتبه داوطلب در سهمیه : برای محاسبه این رتبه ، تراز داوطلبان دارای سهمیه یکسان را با یک دیگر مقایسه کرده و به داوطلبی که بالاترین تراز را کسب کرده رتبه 1 اختصاص داده می شود . سپس با توجه به تراز هر فرد ، رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود . طبق کارنامه بالا ، این داوطلب در بین داوطلبانی که دارای سهمیه آزاد بوده و در مجموعه امتحانی حسابداری شرکت کرده اند ، رتبه 359 را در کد ضریب 1 به دست آورده است .


7-4 . رتبه داوطلب بدون سهمیه : در این ستون رتبه داوطلب بدون در نظر گرفتن سهمیه ثبت نامی درج شده است . به عبارت دیگر برای محاسبه این رتبه ، تراز داوطلب با تراز کلیه داوطلبان شرکت کننده در رشته امتحانی مربوطه و در هر کد ضریب مقایسه خواهد شد .


7-5 . آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه : در این ستون آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی دوره روزانه ، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه درج شده است . در کارنامه کارشناسی ارشد 1400 تقریبا به اندازه 3 برابر میانگین رتبه آخرین نفرات قبولی دوره روزانه در گرایش های مربوط به هر کد ضریب را به عنوان آخرین رتبه مجاز در همان کد ضریب در نظر می گیرند .

برای آن که این موضوع برای شما روشن شود نمونه بالا را بررسی می کنیم . همان طور که مشاهده می کنید آخرین رتبه مجاز در سهمیه روزانه رشته حسابداری 1226 می باشد . این بدان معنی است که محدوده رتبه آخرین نفرات قبولی دوره روزانه در کد ضریب 1 رشته حسابداری  تقریبا 400 فرض شده است که بعد از 3 برابر شدن عدد 1226 به دست آمده است . بنابراین داوطلبان دارای رتبه 400 به پایین ( مانند این داوطلب که رتبه 359 را کسب کرده ) شانس بسیار خوبی برای قبولی خواهند داشت .


7-6 . نتیجه در دوره روزانه : دو حالت مجاز و غیر مجاز برای این قسمت وجود دارد . وضعیت مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته محل های دوره روزانه طبق ضوابط دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد و مقایسه رتبه داوطلب با آخرین رتبه مجاز در دوره روزانه به دست می آید .


7-7 . رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی : در این ستون رتبه داوطلب در سهمیه و در میان علاقه مندان به رشته های تحصیلی غیر روزانه شامل دانشگاه های شبانه ، پیام نور ، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی درج می شود .


7-8 . آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی : آخرین رتبه مجاز برای رشته های تحصیلی غیر روزانه و دانشگاه آزاد در هر کد ضریب و با توجه به سهمیه مربوطه در این قسمت قابل مشاهده است . با توجه به ادغام ثبت نام کارشناسی ارشد سراسری و ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ، برای محاسبه این رتبه ، محدوده رتبه آخرین نفرات قبولی دوره های غیر روزانه دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد در هر کد ضریب را در نظر گرفته و 3 برابر این رتبه را به عنوان آخرین رتبه مجاز در نظر می گیرند .


7-9 . نتیجه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی : این ستون نیز نشان دهنده مجاز یا غیر مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته محل های دوره غیر روزانه و دانشگاه آزاد در آن کد ضریب می باشد .

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد









سایر توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد 1400
داوطلبانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اول در کد رشته امتحانی دوم ( شناور ) نیز ثبت نام و در آزمون آن شرکت کرده باشند در کارنامه کارشناسی ارشد صادر شده ، اطلاعات این مجموعه امتحانی را نیز مشاهده خواهند کرد . اطلاعات درج شده در این قسمت نیز بر اساس آزمون مربوط به مجموعه امتحانی دوم و نمرات اکتسابی داوطلب در آن مجموعه درج شده است . این داوطلبان توجه داشته باشند که در مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد مجاز به انتخاب رشته محل های مربوط به هر دو مجموعه می باشند .
در انتهای کارنامه کارشناسی ارشد 1400 یک شناسه با عنوان کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار داده شده است . با توجه به این که انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد به صورت جداگانه انجام می شود ، داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در رشته محل های دانشگاه آزاد می بایست با توجه به این کد و لیست رشته محل های موجود در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته اقدام نمایند .





بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد







توضیح برخی علائم موجود در کارنامه کارشناسی ارشد 1400
ممکن است برخی داوطلبان در کارنامه کارشناسی ارشد 1400 با علائمی مواجه شوند که برای آن ها مبهم باشد . در این قسمت به شرح این علائم می پردازیم .

1 . علامت سوال : این علامت در کارنامه اولیه کارشناسی ارشد داوطلبانی که در رشته های دارای آزمون تشریحی و عملی شرکت کرده اند مشاهده شده و به این معنی است که رتبه های مندرج فقط بر اساس نمرات تستی بوده و پس از اعمال نمرات تشریحی تغییر خواهد کرد .







2 . علامت تعجب : در صورتی که داوطلب حد نصاب نمره علمی لازم در سهمیه ثبت نامی را کسب نکرده باشد رتبه او در سهمیه آزاد محاسبه شده و این علامت در کنار آن درج می شود . به طور مثال داوطلب زیر دارای سهمیه ایثارگر بوده و طبق ضوابط دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400 می بایست 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را به دست آورد تا این سهمیه برای او اعمال شود و از آن جا که موفق به کسب نمره لازم در زیر گروه 2 نشده رتبه او در سهمیه آزاد محاسبه و درج شده است .







داوطلبان توجه داشته باشند که موارد ذکر شده مختص به کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد 1400 می باشد . بنابراین در صورتی که به دنبال تحلی جزئیات کارنامه نهایی کنکر ارشد هستید پیشنهاد می شود به متن مقاله زیر مراجعه کرده و اطلاعات لازم را از آن کسب نمایید .

در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص بخش های مختلف کارنامه کارشناسی ارشد می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی هیوا گرفته و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پاسخ سوالات خود را بیابید .

در ادامه بخوانید: کارنامه نهایی کنکور



سوالات متداول


1- در کارنامه کارشناسی ارشد وضعیت علمی داوطلبان دانشگاه آزاد نیز درج می شود ؟
بله ، برای کلیه متقاضیان کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد یک کارنامه منتشر می شود .




2- آیا منظور از معدل موثر در کارنامه کارشناسی ارشد همان معدل مقطع کارشناسی می باشد ؟
خیر ، سازمان سنجش معدل کارشناسی داوطلبان را تراز کرده و به عنوان معدل موثر ثبت می کند که عوامل مختلفی در محاسبه این معدل تاثیرگذار خواهد بود .




3- آیا برای داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد دو رشته امتحانی شرکت کرده اند یک کارنامه صادر می شود ؟
بله ، وضعیت علمی داوطلب در هر دو کد رشته امتحانی در قالب یک کارنامه منتشر شده و در اختیار داوطلبان قرار می گیرد .

منبع : توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mv2r
نظرتان را بنویسید