موفقیت در مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ + 14 نکته کلیدی

موفقیت در مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ + 14 نکته کلیدی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع

 

قبولی در آزمون دکتری، رویای بسیاری از افراد است. آزمون دکتری تخصصی (PhD) در ایران، در دو مرحله کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار می شود. داوطلبانی که در مرحله نخست موفق به کسب نمره قبولی می شوند، از آنها برای شرکت در جلسه مصاحبه علمی و تخصصی دعوت به عمل می آید. قبولی در این مرحله چندان هم آسان نبوده نیازمند برخورداری از رزومه مطلوب و عملکرد عالی در جلسه مصاحبه می باشد. ما در این مقاله از ایران تحصیل به توضیح تکنیک های موفقیت در مصاحبه دکتری پرداخته ایم. شما می توانید از طریق تماس با شماره 9099075307 از راهنمایی های مشاوران ایران تحصیل در خصوص نحوه قبولی در مصاحبه دکتری بهره مند شوید.

 

نکات موفقیت در مصاحبه دکتری

در کشور ما برای ورود به مقطع دکتری، علاوه بر شرکت در کنکور و مجاز شدن، نیاز است تا در مصاحبه نیز پذیرفته شوید. برای موفقیت در مصاحبه دکتری، یک سری نکات کلیدی وجود دارد که اگر به آن ها توجه نکنید، نمی توانید در مقطع و رشته مورد نظرتان پذیرفته شوید.

در خصوص موفقیت در مصاحبه دکتری لازم است بدانید که رتبه در آزمون کتبی ارتباطی به قبولی شما نخواهد داشت. یعنی اگر شما رتبه زیر 100 به طور مثال در آزمون دکتری بیاورید، تضمینی وجود ندارد که حتماً پذیرفته خواهید شد.

مورد بعدی مربوط به مدارک پژوهشی و آموزشی که لازم است آماده کنید. این مدارک می تواند هر چیزی شامل، مقاله، کتاب، مدارک آموزشی، مدرک زبان، پایان ناکه و حتی توصیه نامه باشد. توجه داشته باشید که همراه نداشتن مدارک به معنای نداشتن مدارک است؛ زیرا تمامی ارزیابی ها در همان جلسه انجام خواهد شد. قبل از شروع مصاحبه از شما خواسته می شود که خودتان را معرفی کنید. در این مرحله توجه داشته باشید که نقاط قوت خود را برجست کرده و نقاط ضعف خود را پوشش دهید.

اگر در مقطع کارشناسی ارشد پایان نامه داشته اید، حتماً قبل از مصاحبه آن را مرور کرده و سعی کنید و به قسمت های آن تسلط پیدا نمایید. زیرا احتمال دارد سوالاتی از پایان شما پرسیده شود. می توانید برای آشنایی با اساتیدی که مصاحبه را برگزار می کنند، به وبسایت دانشگاه ها مراجعه کرده و از مقالات، کتاب ها و زمینه های مورد علاقه آن ها اطلاعاتی را کسب نمایید.

 

اهمیت پایان نامه در مصاحبه دکتری

همانطور که در موارد قبلی اشاره کرده بودیم، برای موفقیت در ورود به مقطع دکتری باید در مصاحبه امتیاز قابل قبولی را کسب کرده باشید. یکی از سوالاتی که در خصوص مصاحبه دکتری و قبولی در آن پرسیده می شود، مربوط به اهمیت پایان نامه است. در این خصوص باید به شما بگوییم که اگرچه در هر دانشگاه، ملاک های متفاوتی برای پذیرش وجود دارد؛ ولی به صورت کلی پایان نامه در تمامی دانشگاه ها مهم است. نکته ای که در این خصوص لازم است بدانید، مربوط به مرتبط بودن موضوع پایان نامه و رشته انتخابی شما در مقطع دکتری می شود. اگر این دو متفاوت باشند، لازم است توضیحاتی قانع کننده را ارائه دهید.

در خصوص امتیاز پایان نامه نیز لازم است بدانید، در کل 4 امتیاز خواهد داشت.

 

نحوه محاسبه امتیاز پایان نامه در مصاحبه آزمون دکتری 
نوع فعالیتحداکثر امتیازنحوه ارزیابی
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد۴ امتیازعالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز

 

 

اهمیت مقاله و نگارش کتاب در مصاحبه آزمون دکتری

از جمله موارد دیگری که برای پذیرش در مقطع دکتری و کسب امتیاز لازم مهم است، چاپ مقاله و نگارش کتاب می باشد. داشتن هرگونه مقالع علمی در کنفرانس های معتبر و یا مجلات معتبر، امتیاز خواهد داشت.

به علاوه ثبت اختراع و کسب مقام در جشنواره ها نیز موثر خواهد بود.

 

 

نحوه محاسبه امتیازات نگارش مقاله و کتاب در مصاحبه آزمون دکتری 
نوع فعالیتحداکثر امتیازنحوه ارزیابی
مقالات علمی – پژوهشی ( داخلی و خارجی ) مرتبط با رشته تحصیلی۲۲ امتیازهر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایرانگواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز
برگزیدگان در جشنواره علمی معتبربرگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی۶ امتیازهر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر ( داخلی یا خارجی )۴ امتیازخارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی۴ امتیاز 

 

منبع: https://b2n.ir/g38940
 

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GGqQ
نظرتان را بنویسید