تعداد واحدهای دکتری + شرایط و مراحل 1402

تعداد واحدهای دکتری + شرایط و مراحل 1402
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع

دوره تحصیلی دکتری را می‌توان بالاترین و معتبرترین مقطع تحصیلی در همه مقاطع تحصیلی دانست. آن دسته از دانشجویانی که در این مقطع تحصیلی پذیرفته می‌شوند، برای فارغ‌التحصیل شدن در آن، باید دو دوره متفاوت آموزشی و پژوهشی را بگذرانند. دانستن تعداد واحدهای دکتری این کمک را به دانشجویان می‌کند که چگونه در هر ترم از دانشگاه خود انتخاب واحد کنند. پس درنتیجه با توجه به میزان اهمیت بالای این موضوع، ما در این مقاله از ایران تحصیل قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دوره دکتری چند ترم و چند سال است؟ و به طور کامل به آن بپردازیم.

 
 

تعداد واحدهای دکتری

🔵 همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، مقطع تحصیلی دکتری بالاترین مقطع تحصیلی در بین مقاطع بوده و اهمیت بسیار زیادی را در میان جوامع دارد. دانشجویانی که تمایل دارند تحصیل خود را در این مقطع ادامه دهند، می‌توانند هم به صورت ثبت‌نام دکتری بدون آزمون، و هم ثبت‌نام دکتری با کنکور اقدام کنند.


 

🔵 دانشجویان محصل در رشته‌های مقطع دکتری باید دو دوره آموزشی و پژوهشی را در طول دوره گذرانده و در نهایت نسبت به انجام فرایند فارغ‌التحصیلی خود اقدام کنند. با این‌ وجود لازم است تا افراد دانشجو از تعداد واحدهای دکتری برای هرکدام از رشته‌هایی که در این مقطع ارائه شده مطلع باشند. این‌گونه می‌توانند به راحتی برای انتخاب واحد هر ترم خود برنامه‌ریزی کنند.

🔵 تعداد واحدهای دکتری برای هریک از رشته‌های ارائه شده در این مقطع 36 واحد تعیین شده است. لازم به ذکر است که این 36 واحدی که توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک کشور برای مقطع دکتری مشخص شده، باتوجه‌به نوع رشته دانشجو، بین 12 واحد تا 18 واحد دوره آموزشی و بین 18 تا 24 واحد در دوره پژوهشی این مقطع خواهد بود. دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری می‌بایست نسبت به همین تعدادی که اعلام شده، انتخاب واحد هر ترم خود را انجام دهند.

🔵 برای تحصیل در بخش دوره پژوهشی مقطع دکتری، دانشجویان باید در آزمون جامع دکتری شرکت کرده و حدنصاب قبولی را در این آزمون به دست آورده باشند.

آزمون جامع دکتری

دانشجویان مقطع دکتری بعد از اتمام واحدهای آموزشی خود در سه ترم آموزشی، در ترم چهارم باید نسبت به گذراندن آزمون جامع خود اقدام کنند. به طور کلی آزمون جامع دکتری، کلید و پیش‌نیاز نوشتن پروپوزال یعنی همان گذراندن دوره پژوهشی است. شایان‌ذکر است که آزمون جامع دکتری با توجه به زمان‌بندی دانشگاه‌ها معمولاٌ در دو نوبت از سال برگزار می‌شود.

منبع:

https://b2n.ir/f17173

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/EDoK
نظرتان را بنویسید