گواهی ازدواج موقت

گواهی ازدواج موقت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

گواهی ازدواج موقت، مدرکی است که نشان دهنده رابطه زوجیت، در ازدواج موقت می باشد. شرایط و نحوه دریافت آن، بدین صورت است که افراد متقاضی باید، با مدارک لازم برای اخذ آن از قرار شناسنامه، کارت ملی، طلاق نامه برای بانوان مطلقه، اجازه نامه پدر یا جد پدری یا گواهی فوت آنها در صورت فوت، برای بانوانی که دوشیزه می باشند، به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه نموده و پس از ثبت ازدواج، اقدام به اخذ گواهی ازدواج موقت نمایند.

 

 

در سراسر دنیا، ازدواج امری نیکو و پسندیده برای تشکیل خانواده بوده و از جمله سنت های مورد احترام در کشور ما نیز می باشد. پیامبر اسلام نیز، ازدواج را سنت خود دانسته و فرموده اند: "هرکس ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده". از آنجا که کشور ما، کشوری اسلامی و تابع شرع و سنت های اسلام است، در خصوص ازدواج نیز، قوانین اسلامی را مورد اجرا قرار می دهد. 

با توجه به شرع، ازدواج، می تواند به صورت دائم یا منقطع باشد. ازدواج موقت، نکاح انقطاعی، یا آنچه در عرف به صیغه معروف است، یکی از انواع ازدواج در مذهب شیعه است که بدون ثبت در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و صرف خواندن صیغه آن میان افراد نیز، صحیح می باشد. اما در بسیاری موارد، نداشتن یک سند و گواهی اثبات کننده ازدواج، می تواند افراد را با مشکلاتی روبرو کند.

در این مقاله قصد داریم، این امر که گواهی ازدواج موقت چیست را مورد بررسی قرار داده و سپس، شرایط و نحوه دریافت و مدارک لازم برای اخذ آن را بیان کنیم. چنانچه سوالاتی پیرامون گواهی ازدواج موقت، شرایط و نحوه دریافت و مدارک آن دارید، در ادامه با ما همراه باشید.



 

گواهی ازدواج موقت چیست

ازدواج از جمله امور مهمی است که در قانون نیز به آن توجه ویژه ای شده و قانون مدنی، موادی را به تعریف ازدواج در قانون و انواع آن، اختصاص داده است. در کشور ما و بر اساس شرع مقدس، ازدواج، به دوصورت ازدواج دائم و ازدواج موقت، وجود دارد که هر یک از آنها، قوانین و تشریفات مخصوص به خود را دارند.

به عنوان مثال، از تشریفات نکاح دائم آن است که حتما باید ثبت شود و در غیر این صورت، فرد، مرتکب جرم عدم ثبت نکاح دائم می گردد، اما بر خلاف نکاح دائم، ازدواج موقت، جز در موارد الزام قانون گذار از قرار بارداری زن در نکاح موقت، یا وجود شرط ثبت ازدواج در شروط ضمن عقد، نیاز به هیچگونه ثبتی ندارد.

همانگونه که گفتیم، ثبت ازدواج، در نکاح دائم، اجباری و در نکاح موقت، در مواردی اجباری و در غیر از آن موارد، کاملا اختیاری و مبنی بر خواست و اراده طرفین می باشد. به هر روی، با ثبت ازدواج در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، به افراد، سند ازدواج یا گواهی ازدواج داده می شود که مدرکی است دال بر اثبات رابطه زوجیت میان افراد و با استفاده از آن، افراد به راحتی می توانند رابطه زوجیت خود را ثابت نموده و در موارد مورد نیاز، از قبیل اخذ شناسنامه برای فرزند، گرفتن مهریه، طلاق یا برهم زدن نکاح موقت به واسطه عسر و حرج و مواردی از این دست، از آن استفاده نمایند. 

 

بنابراین، در پاسخ به پرسش گواهی ازدواج موقت چیست، می توان گفت: گواهی ازدواج موقت، مدرکی است که پس از طی کردن مراحل و شرایط ثبت ازدواج موقت و ارائه مدارک لازم برای اخذ آن به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، به افراد داده می شود و اثبات کننده رابطه زوجیت میان آنها می باشد و در موارد مربوط به ازدواج، از قبیل شناسنامه گرفتن برای فرزند حاصل از این ازدواج، مطالبه مهریه و مواردی از این دست، مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید: عقد نکاح چیست

 

نحوه اخذ گواهی ازدواج موقت

در بالا، در خصوص اینکه گواهی ازدواج موقت چیست صحبت کردیم و بیان داشتیم که ازدواج موقت، نوعی از ازدواج در مذهب تشیع است که بر خلاف نکاح دائم که نیاز به ثبت دارد و در صورت عدم ثبت آن، فرد، با ضمانت اجرای عدم ثبت نکاح دائم مواجه می گردد، نیاز به ثبت نداشته و صرف جاری شدن صیغه که می تواند توسط خود افراد نیز صورت گیرد و با مشخص کردن مدت ازدواج موقت و مهریه برای آن، صحیح می باشد. 

اما به هر ترتیب ممکن است، به علت به وجود آمدن شرایط الزام به ثبت ازدواج موقت، از قبیل بارداری زوجه یا درج شرط ثبت ازدواج، در شروط ضمن عقد، یا به علت توافق زوجین، بر ثبت ازدواج موقت، افراد تمایل به گرفتن گواهی ازواج موقت داشته باشند. در خصوص شرایط و نحوه دریافت گواهی ازدواج موقت باید گفت، متقاضیان دریافت گواهی ازدواج موقت، یعنی همان طرفین ازدواج (زوج و زوجه)، باید، با در دست داشتن مدارک لازم برای اخذ از قبیل شناسنامه و کارت ملی، در یکی از دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق حاضر شوند و پس از ثبت ازدواج خود، اقدام به اخذ گواهی ازدواج موقت نمایند.

بیشتر بخوانید: ثبت ازدواج موقت یا صیغه

 

 

 

مدارک لازم برای اخذ گواهی ازدواج موقت

در مواردی که در ازدواج موقت، طرفین به هر دلیلی قصد ثبت نکاح موقت خود، در دفاتر ثبت ازدواج و دریافت گواهی ازدواج موقت را دارند، باید بدانند که در این موارد، نیاز به ارائه مدارک خاصی به دفترخانه است تا گواهی مورد نظر صادر گردد. مدارک لازم برای اخذ گواهی ازدواج موقت عبارتند از:

مدارک مورد نیاز برای مردان:

یک قطعه عکس سه در چهار

کارت ملی

شناسنامه

مدارک مورد نیاز برای زنان:

یک قطعه عکس سه در چهار

کارت ملی

شناسنامه

گواهی پزشکی در صورت عدم باکره بودن

طلاق نامه برای زنان مطلقه

اجازه نامه پدر یا جد پدری یا حضور آنها در محضر، و در صورتی که پدر یا جد پدری فوت نموده باشند باید گواهی فوت آنها به محضر ارائه شود. البته اذن پدر یا جد پدری، صرفا از مدارک و شرایط ازدواج موقت دختر باکره می باشد.

در ادامه بخوانید: ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گواهی ازدواج موقت در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید.  کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون گواهی ازدواج موقت پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- گواهی ازدواج موقت چیست؟

گواهی ازدواج موقت مدرکی است که رابطه زوجیت میان افراد را ثابت می کند که پس از ثبت ازدواج موقت در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به افراد داده می شود که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- نحوه اخذ گواهی ازدواج موقت چگونه است؟

برای اخذ گواهی ازدواج موقت زوجین باید به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه نمایند که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- مدارک لازم جهت اخذ گواهی ازدواج موقت چیست؟

مدارک لازم برای اخذ گواهی ازدواج موقت از قرار شناسنامه کارت ملی عکس سه در چهار طلاق نامه برای زنان مطلقه و اذن پدر یا جد پدری برای دوشیزگان می باشد که توضیحات کامل آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : گواهی ازدواج موقت

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2yxK
نظرتان را بنویسید