نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش

نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

گواهی عدم امکان سازش، نوعی رای و گواهی است که در پی دادخواست عدم امکان سازش صادر می شود و دادگاه در آن حقوق مالی و غیر مالی زوجین را مشخص کرده است. نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش، نیازمند ثبت دادخواست طلاق، در یکی از دفاتر خدمات قضایی است. مدت اعتبار، گواهی عدم امکان سازش، 3 ماه می باشد.

 

 

طلاق، یکی از روش های انحلال نکاح بوده که در قانون مدنی، پیش بینی شده است. اگرچه، طلاق و جدایی، دارای آثار مخرب فردی و اجتماعی است، اما گاهی ادامه یک زندگی مشترک، غیر ممکن به نظر می رسد. درخواست تقاضای طلاق، می تواند توسط مرد، زن و یا هردوی آنها اعلام گردد. در صورتی که مرد یا هردو زوجین، متقاضی درخواست طلاق باشند، به آن طلاق توافقی گفته می شود.

در پی اعلام هریک از درخواست های مذکور، دادگاه، رای جداگانه صادر می کند. اگر مرد و یا هردو زوجین، متقاضی دریافت طلاق باشند، گواهی عدم امکان سازش، بعد از طی کردن تشریفات قانونی صادر می شود. اما اگر تنها زن، خواستار طلاق باشد، در این حالت، حکم طلاق صادر می شود که با گواهی عدم امکان سازش، متفاوت است.

 از این رو در این مقاله، قصد داریم در ابتدا، به این سوال پاسخ دهیم که گواهی عدم امکان سازش چیست ؟ سپس، در ادامه، نحوه دریافت و اعتبار گواهی عدم امکان سازش را بررسی کنیم و نهایتا، یک نمونه گواهی عدم امکان سازش را ارائه نماییم. اگر در خصوص گواهی عدم امکان سازش، سوالاتی دارید، در این مقاله همراه ما باشید.



 

گواهی عدم امکان سازش چیست ؟

 

 در پاسخ به این سوال که گواهی عدم امکان سازش چیست؟ باید گفت، گواهی عدم امکان سازش، همانطور که از نام آن بر می آید، به معنای تایید عدم توافق و سازش میان زوجین است. این گواهی در مواقعی صادر می شود که دادگاه، رسیدن به توافق و آشتی را بین زوجین، ناممکن می داند و به آنها، اجازه جدایی یا طلاق را می دهد تا در صورتی که بخواهند ، بتوانند با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق ، اقدام به این امر نمایند . براساس قانون، گواهی عدم امکان سازش در موارد زیر صادر می شود :

 

در خواست طلاق از طرف مرد: به موجب ماده 1113 قانون مدنی، مرد با رعایت شرایط مقرر در قانون، حق طلاق دادن همسرش را در هر زمان که بخواهد دارد. البته طلاق از طرف مرد، مستلزم رعایت تشریفاتی از جمله دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه است. 

 

طلاق توافقی: در این نوع از طلاق، چون هر دو طرف، رضایت به جدایی دارند ، می توانند با دریافت گواهی عدم امکان سازش، اقدام به ثبت طلاق خود کنند . باید به این نکته اشاره شود که اگر دادگاه به موضوع طلاق به درخواست زن رسیدگی کند، در نهایت، حکم طلاق صادر می کند ؛ نه گواهی عدم سازش .

 

این گواهی عدم امکان سازش که مختص دعاوی طلاق می باشد، نباید با گواهی که شورای حل اختلاف در پی عدم سازش طرفین پرونده صادر می گردد، یکی قلمداد شود. لازم به ذکر است که چنانچه پرونده اختلاف برای ایجاد سازش، میان طرفین به شورای حل اختلاف فرستاده شده، اما با وجود تلاش شورا، طرفین حاضر به سازش نشوند، در پی عدم سازش در شورای حل اختلاف، شورا با تنظیم صورت جلسه عدم سازش، پرونده را به مرجع مربوطه اعاده می نماید.

 

حتما بخوانید: تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

 

نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش

 

 نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش، بدین صورت است که فرد متقاضی، ابتدا باید دادخواست طلاق خود را در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت کند. سپس باید به سامانه تصمیم طلاق رجوع کرده و در آن برای اخذ نوبت، ثبت نام کند. بعد از آن، پرونده طلاق، به یکی از مراکز مشاوره خانواده بهزیستی، ارجاع داده شده تا مشاوران، به اختلافاتی که منجر به از هم پاشیدگی زندگی زناشویی و درخواست طلاق شده است، رسیدگی نمایند.

 

مشاوران، بعد از بررسی نتیجه جلسات مشاوره و عدم حصول آشتی، یک گواهی مبنی عدم توافق زوجین بر ادامه زندگی مشترک صادر می کنند. سپس زوجین، مجددا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با ثبت دادخواست گواهی عدم امکان سازش، تا روند طلاق خود را نهایی کنند. سپس دفاتر مراجع قضایی، آنها را به دادگاه خانواده ارجاع می دهد. دادگاه در یک جلسه رسمی غیر قضایی به توافق زن و شوهر برای طلاق رسیدگی می کند و در نهایت گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید. 

 

بیشتر بخوانید: طلاق توافقی چیست

 

 

 

اعتبار گواهی عدم امکان سازش

 

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش، 3 ماه است. یعنی ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ گواهی ( نه تاریخ صدور آن در دادگاه ) باید آن را به دفترخانه ارائه داد . در صورتی که در این مدت اعتبار، گواهی به دفتر ثبت طلاق ارائه نشود، گواهی عدم امکان سازش، دیگر اعتباری نخواهد داشت .

 

وظیفه ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه، با کسی می باشد که گواهی به نفع او صادر شده است؛ یعنی کسی که درخواست گواهی عدم سازش کرده است و دادگاه درخواست او را پذیرفته است . بنابراین اگر گواهی به درخواست مرد صادر شده است ، مرد باید تا مدت 3 ماه گواهی را به دفتر ثبت طلاق تحویل دهد .

 

در صورتی هم که گواهی عدم سازش، بابت طلاق توافقی صادر شده باشد ، هر یک از زوجین، می توانند برای ارائه گواهی به دفترخانه، در این مدت 3 ماهه اقدام نمایند. در صورتی که گواهی عدم سازش به درخواست زن، صادر شده باشد، زن باید آن را به دفترخانه ارائه دهد .

 

نکته مهمی که در خصوص مدت و مهلت اعتبار گواهی عدم سازش وجود دارد، آن است که پس از سپری شدن سه ماه از تاریخ ابلاغ گواهی عدم سازش و عدم مراجعه زوجین برای ثبت طلاق ، این گواهی اعتبار خود را از دست می دهد و اگر زوجین هنوز تصمیم به طلاق و جدایی داشته باشند، باید مجددا به دادگاه مراجعه کرده تا گواهی عدم سازش جدید اخذ نمایند .

 

بیشتر بخوانید: عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق

 

تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش

 

در بخش های قبل، به این موضوع پرداختیم که گواهی عدم امکان سازش، در صورتی که فقط مرد و یا هر دو زوجین و به صورت توافقی، متقاضی درخواست طلاق باشند، صادر می گردد. در گواهی عدم امکان سازش، تمامی حقوق مالی و غیر مالی زوجین، مانند مهریه، نفقه ایام عده، جهیزیه، حضانت فرزندان و موارد دیگر ذکر می شود.

 

 در خصوص تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش باید گفت، در صورتی که مرد، متقاضی درخواست طلاق باشد، در این حالت، دادگاه، مرد را مکلف به پرداخت کل مهریه می کند. در این صورت ثبت طلاق ، منوط به سه حالت می باشد، در حالت اول، مرد تمام حقوقی مالی زوجه که مهریه نیز شامل آن می گردد را پرداخت نموده تا  آنها بتوانند طلاق را ثبت نمایند، در حالت دوم، زن بدون آن که مهریه خود را دریافت کند به ثبت طلاق، رضایت می دهد و در آخرین حالت، مرد دادخواست اعسار داده و اعلام می کند که توانایی مالی پرداخت مهریه را ندارد.

 

اما اگر زوجین به صورت توافقی، متقاضی طلاق و صدور گواهی عدم امکان سازش باشند، در این حالت، تکلیف مهریه در گواهی عدم امکان سازش، بستگی به توافق آنها دارد، مثلا زن تمام مهریه خود را دریافت کند یا بخشی از آن را ببخشد و یا تمام مهریه را بذل نماید.

 

بیشتر بخوانید: عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق

 

نمونه گواهی عدم امکان سازش 

 

در بخش های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که گواهی عدم امکان سازش چیست؟ سپس، در ادامه، نحوه دریافت و مدت اعتبار آن را بررسی کردیم. در این بخش، برای راهنمایی شما عزیزان، یک نمونه گواهی عدم امکان سازش ارائه کرده ایم، که فایل دانلود آن در انتهای مقاله قرار داده شده است: 

بسمه تعالی

کلاسه پرونده …… شماره دادنامه : ………….

به تاریخ …… در وقت فوق العاده شعبه …. دادگاه عمومی …….. به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل است.

زوجین به نام های آقای …. دارای شماره شناسنامه ………..صادره از ………. و خانم …….. دارای شناسنامه شماره … صادره از ……. نظریه خود را مبنی بر عدم امکان سازش زوجین به دادگاه تقدیم داشته اند، دادگاه، زوجین را دعوت به سازش و ادامه زندگی مشترک زناشویی نموده، ولی نظر به این که مساعی دادگاه، جهت حصول سازش موثر واقع نگردید؛ به استناد ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، مستندا به آیین نامه اجرایی مصوب قوه قضاییه، با اعلام ختم دادرسی به شرح ذیل، مبادرت به صدور گواهی عدم امکان سازش می گردد.

در خصوص توافق زوجین، به اسامی فوق و نیز با توجه به نظریه داوران اختصاصی، مبنی بر عدم امکان سازش زوجین اجازه داده می شود تا با مراجعه به یکی از دفاتر طلاق، به شرح توافق اقدام به ایقاع طلاق از نوع …. نمایند.

موارد توافق به شرح زیر است :

1. مهریه ……..

2. نفقه ایام عده ……..

3. حضانت فرزندان ……..

4. نحوه ملاقات فرزندان ……..

5. وضعیت زوجه از نظر محل ……….

6. هزینه حضانت ……..

7. حق الزحمه ……..

8. جهیزیه ……..

9. نفقات معوقه ……..

10. سایر حقوق ……..

رئیس شعبه ……. دادگاه عمومی ……….. امضا....

نمونه گواهی عدم امکان سازش

  • نمونه گواهی عدم امکان سازش
  • حجم فایل: 413KB
  • منبع:دینا

دانلود فایل

در ادامه بخوانید: برای طلاق کجا باید رفت

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گواهی عدم امکان سازش در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون گواهی عدم امکان سازش پاسخ دهند .

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- گواهی عدم سازش چیست ؟

یکی از مدارک مورد نیاز برای طلاق گواهی عدم سازش است و به منزله تایید عدم سازش زوجین محسوب می شود که این مطلب ضمن مقاله توضیح داده شده است .

 

2- مدت زمان اعتبار گواهی عدم سازشی که از دادگاه اخذ شده است چقدر است ؟

حداکثر مدت اعتبار گواهی عدم سازش سه ماه می باشد که در این مهلت متقاضی باید برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نماید که این موضوع در متن مقاله توضیح داده شده است .

 

3- در صورتی که مدت اعتبار گواهی عدم سازش به پایان برسد تکلیف چیست ؟

پس از گذشت مهلت مذکور گواهی عدم سازش اعتبار خودش را از دست داده و زوجین برای طلاق نیازمند مراجعه مجدد به دادگاه می باشند که این موضوع در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : نحوه دریافت گواهی عدم امکان سازش

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jXr5
نظرتان را بنویسید