شهادت یا گواهی در دادگاه و انواع آن

شهادت یا گواهی در دادگاه و انواع آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله  شهادت یا گواهی یعنی چه و انواع شهادت را مورد بررسی قرار دهیم .

 

 

با عنایت به قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری ، در کنار سند ، یکی از مهم ترین ادله اثبات دعوا که به کمک آن می توان یک ادعا را دادگاه حقوقی یا دادگاه کیفری ثابت نمود ، شهادت است که تحت عنوان گواهی نیز شناخته می شود . در واقع زمانی که شخصی در دادگاه اطلاعات و آگاهی هایی را که در خصوص یک دعوا دارد بیان می کند ، در واقع در حال شهادت دادن یا گواهی دادن است که به چنین شخصی شاهد یا گواه نیز گفته می شود و به دلیل اهمیت فراوان این دلیل در اثبات یک ادعا ، در قانون مجازات شهادت دروغ نیز پیش بینی شده است . اما آنچه در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم این است که شهادت در دادگاه یعنی چه و گواهی دادن در دادگاه به چه معناست ؛ لذا ابتدا شهادت یا گواهی یعنی چه را بررسی نموده و سپس انواع شهادت را مورد بررسی قرار دهیم .



 

شهادت یا گواهی یعنی چه

گواهی یا شهادت به مفهوم عام ، عبارت است از خبر دادن فردی نزد مرجع قضاوتی از دیده ها و یا شنیده ها یا سایر آگاهی هایی که به صورت اتفاقی یا به درخواست یکی از اصحاب دعوا از موضوعی پیدا کرده است . بر اساس این تعریف ، گواهی یا شهادت با اقرار این تفاوت اساسی را دارد که اقرار به زیان خود و به سود دیگری است و با ادعا که خبر دادن از حقی به سود خود و به زیان دیگری است نیز تفاوت دارد . گواهی با کارشناسی پرونده نیز این تفاوت را دارد که کارشناس محسوسات خود را با دخالت دادن تخصص خود و نتیجه گیری از آنها ارائه می نماید ؛ در حالی که گواه از دیده ها ، شنیده ها و یا سایر آگاهی ها و اطلاعات خود بدون اینکه تخصص احتمالی در آن دخیل باشد خبر می دهد ؛ بدون اینکه از آن نتیجه گیری داشته باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط شهادت در قانون مدنی و شرایط شهادت در قانون مجازات اسلامی کلیک کنید .

 

انواع گواهی یا شهادت

در قسمت قبل به تعریف گواهی و شهادت پرداختیم و برای آشنایی بهتر با مفهوم شهادت ، تفاوت های آن را با اقرار ، ادعا و کارشناسی را بررسی نمودیم ؛ اما یکی از مهم ترین موضوعاتی که در ارتباط با شهادت یا گواهی مطرح می شود ، شقوق و انواع گواهی یا شهادت است ؛ به این معنا که شهادت یا گواهی به چه شیوه هایی ممکن است انجام شود ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شهادت یا گواهی ممکن است به سه شیوه انجام شود که ذیلا انواع شهادت را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

گواهی مستقیم یا اصلی

 

گواهی مستقیم یا اصلی به معنای خبر دادن از دیده ها و یا شنیده ها و یا سایر محسوسات مستقیم و بی واسطه گواه از امر یا موضوع مورد اختلاف است ؛ مانند اینکه شاهد یا گواه امضا شدن سندی را دیده ، جاری شدن صیغه عقد ازدواجی را شنیده و یا بسته هایی را که به اندازه بسته های اسکناس بوده در داخل کیسه ای لمس کرده است . برای آشنایی با شهادت خویشاوندان کلیک کنید .

 

گواهی غیر مستقیم یا گواهی بر گواهی

 

گواهی غیر مستقیم یا گواهی بر گواهی به معنای آن است که خود شاهد یا گواه امر مورد اختلاف را مستقیما ندیده ، نشنیده و به گونه ای دیگر نیز مستقیما حس نکرده است ؛ بلکه دیده ها ، شنیده ها و سایر محسوسات کسی را بازگو نماید که او خود بر امر مورد اختلاف مستقیما شاهد یا گواه بوده است . مانند اینکه شاهد بگوید علی به من گفت که امضا شدن سندی را دیده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شهادت بر شهادت و رجوع از شهادت کلیک کنید .

 

اعلام آگاهی در تحقیقات محلی

 

اعلام آگاهی در جریان تحقیق محلی نوع ویژه ای از گواهی یا شهادت است که موضوع آن الزاما اموری که گواه شخصا آن را دیده است نبوده و حتی گواهی غیر مستقیم ( گواهی بر گواهی ) نیز نمی باشد ؛ بلکه اموری است که آگاه محلی از مردم شنیده و یا به دیگر سخن ، اعلام کننده آن تنها بازتاب دهنده زمزمه هایی است که دهن به دهن بازگو می شود ، بی آنکه درستی آنها را تضمین کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص معاینه محلی و تحقیق محلی کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شهادت در دادگاه یعنی چه و انواع آن به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شهادت در دادگاه یعنی چه و انواع آن​​​ پاسخ دهند .

منبع : شهادت یا گواهی در دادگاه و انواع آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p4BX
نظرتان را بنویسید