چطور با همسرم حرف بزنم

چطور با همسرم حرف بزنم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یکی از موارد مهمی که در ازدواج موفق و زندگی مشترک مطلوب تاثیر زیادی دارد مهارت گفتگوی موثر با همسر است . بسیاری از افراد در زندگی مشترکشان مشکل دارند و زمانی که مشکلشان را عنوان می کنند متوجه می شویم بخش عمده ای از آن به نداشتن مهارت های برقراری ارتباط با همسر و عدم گفتگوی صحیح بر می گردد .

همه افراد باید شناخت درستی از همسرشان داشته باشند و به مهارت های گفتگو کردن نیز تسلط داشته باشند تا بتوانند ارتباط درستی با همسرشان برقرار نمایند ، چرا که حرف زدن راه ارتباطی است و زمانی که ندانید چگونه با همسرتان حرف بزنید با او ارتباط نخواهید داشت و دچار سردی و طلاق عاطفی می شوید .

برای اینکه بدانید چطور با همسرتان حرف بزنید باید مهارت های گفتگو کردن را بیاموزید و ابتدایی ترین کار شناخت اصول گفتگوی صحیح با همسر می باشد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم .




پیام ها به شیوه های مختلف به همسر منتقل می شوند
در واقع گفتگو به طور کامل بدون ارسال پیام ممکن نیست ، حتی زمانی که کسی هیچ حرفی نمی زند نشان می دهد که از چیزی ناراضی است و به چیزی اعتراض دارد و اعتراضش را اینگونه با حرف نزدن و کم توجهی نشان می دهد یا اینکه نشان می دهد فرد خسته است و نمی خواهد حرف بزند ولی به هر حال شما با حرف نزدن نیز پیامی را ارسال می کنید و پیامی نیز دریافت می کنید  .

بنابراین ، تعامل هم می تواند کلامی باشد و هم غیر کلامی و به همین دلیل لازم است علاوه بر اینکه به کلمات خود دقت می کنید ، به زبان بدن خود توجه کنید تا متوجه شوید که در موقعیت های مختلف چه پیام هایی برای همسرتان ارسال می کنید .



حتما بخوانید: سبک های ارتباطی بین زوجین


در حرف زدن با همسر ، لزوماً پیام همانطور که فرستاده شده درک نمی شود
خیلی وقت ها پیش آمده که شما به همسرتان چیزی گفته اید ولی او برداشت دیگری کرده و باعث ایجاد کدورت و ناراحتی بین تان شده است . این موضوع به همین اصل بر می گردد یعنی بسیاری از پیام هایی که شما می فرستید آن گونه که می خواهید دریافت نمی گردد که در فرآیند گفتگو کردن و ارسال و دریافت پیام چند حالت به وجود می آید : 

  پيامی كه واقعا منتقل می كنيم  ( پيام اصلی )

  پيامی كه تصور می كنيم منتقل كرده ايم

  پيامی كه فرد مقابل دريافت می كند.

مثلا زنی نیاز به توجه بیشتر شوهر دارد و می خواهد این پیام را به او منتقل کند پس به شوهرش می گوید " بیا برویم کمی قدم بزنیم " و تصورش این است که به شوهر فهمانده که از بودن با همسرش لذت می برد ، در حالی که مرد با خودش می گوید " فکر می کند من چاق شده ام و می خواهد مرا به پیاده روی ببرد " ؛ همانطور که می بینید در این گفت و گو پیام دریافتی کاملا از هدف اصلی پیام اول فاصله گرفته است . 
برای اینکه جلوی این مشکل را بگیرید باید اولاَ پیام را درست و شفاف بفرستید ، دوماَ از طرف مقابل بپرسید که متوجه منظورتان شده است یا نه .



حتما بخوانید: روش های پیشگیری از اختلاف بین زوجین


در نا كار آمدی حرف زدن با همسر ، هر دو طرف مقصر هستند
زمانی که یک زن و شوهر بر سر مساله ای به اختلاف نظر بر می خورند سعی می کنند طرف مقابل را سرزنش کنند انتقادپذیر نبوده و مسئولیت خود را به حداقل برسانند . حتماً این عبارت ، زیاد به گوشتان خورده است ":  اگر این کار را نمی کردی ، من هم آن کار را نمی کردم " ، این طرز حرف زدن خودش به جای حل مشکل یک مشکل دیگر درست می کند . هر پیامی که یک فرد می فرستد باعث تغییر در پاسخ طرف مقابل می شود .







بهترین راه برای رها شدن از این وضعیت این است که هر زن یا هر مردی رفتار خودش را عامل تعیین کننده ای در پاسخ طرف مقابل بداند که با تغییر آن رفتار طرف مقابل هم تغییر می کند . بهترین راه اجتناب از دام " سرزنش " تمرکز بر کار با یکدیگر برای پیدا کردن راه حل هایی است که برای هر دو طرف قابل پذیرش باشد در حالی که سرزنش یک تلاش رقابتی است برای اینکه یک طرف بر دیگری غلبه کند .



حتما بخوانید: نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر


بخش عمده پیام ها در گفتگو با همسر ، غيركلامی هستند
در گفتگو با دیگران توجه به پیام های غیر کلامی اهمیت زیادی دارد و بخش بزرگی از پیام ها به صورت غیر کلامی منتقل می شوند . درگفتگو  تن صدا ، بلندی آن ، سرعت کلام ، ریتم کلام و لحن بیان اهمیت زیادی دارد . به عنوان یک گوینده باید  سعی کنید پیام های کلامی و غیر کلامی تان همخوان و هم سو باشند تا سوء تفاهمی به وجود نیاید و پیامتان به درستی منتقل شود .

هم چنین بهتر است از پیام های غیر کلامی و زبان بدن مثبت در کنار حرفمان استفاده کنیم . زوج هایی که هنگام حرف زدن اختلاف نظر کمتری در مورد مسائل دارند متمايل به نشستن نزديک تر كنار هم ، لمس بيشتر يكديگر و تماس های چشمی بيشتر هستند . زبان غيركلامی مثبت شامل زبان بدن و لمس يكديگر و تظاهرات چهره (برقراري تماس چشمی ) مؤلفه های مهمی در رضايت زوجین هستند و می توانند باعث افزايش سطح صميميت شوند .



 نکته آخر

در نهایت ، لازم است به یاد داشته باشید که ارتباط یک مهارت است و برای رسیدن به موفقیت در تعامل و گفتگو ، تمرین مداوم ضروری است . اگر می خواهید ارتباط با همسرتان را بهبود ببخشید ، باید برای صحبت کردن با او عادات مصبت را در خود ایجاد کرده و برای متعهد ماندن به این عادات ، تلاش کنید .

مسلماً گاهی اوقات پیش می آید که در برخی روزها عملکرد بهتری داشته باشید و برخی از روزها نه اما با گذشت زمان و تمرین بیشتر ، بهبود مهارت حرف زدن با همسر در شما پایدار خواهد ماند و بهتر می توانید پیام های خود را به او منتقل کرده و به او گوش دهید .

در این زمینه ، مهارت گوش کردن فعال نیز می تواند به شدت برای شما کمک کننده باشد که اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



حتما بخوانید: مهارت گوش کردن فعال


سوالات متداول


1-  چه اصولی برای حرف زدن با همسر لازم است رعایت شود ؟
 ضروری است بدانید که پیام ها هم می توانند به صورت کلامی و هم غیر کلامی منتقل شده و سرزنش کردن همسر ، می تواند تاثیر منفی بر گفتگو بگذارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  در چه مواردی در گفتگو با همسر سوء تفاهم به وجود می آید ؟
 زمانی که پیام های کلامی و پیام های غیر کلامی افراد در هنگام حرف زدن با همسر ، با یکدیگر تناقض داشته باشند سوء تفاهم به وجود می آید که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  آیا در ناکارآمدی گفتگو، فقط یک نفر مقصر است ؟
خیر ، پیام ها به صورت متقابل در گفتگو فرستاده می شوند و هر زمان افراد دیگری را برای کارها مقصر بدانند ناکارآمدی در گفتگو اتفاق می افتد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : چطور با همسرم حرف بزنم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/hgfhiktghbkfk
مطلب قبلی
خوش بینی چیست
مطلب بعدی
مهار افسردگی
نظرتان را بنویسید