خوش بینی چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
آیا کسی را می شناسید که همیشه لبخند می زند و به نظر می رسد در اکثر مواقع ، فکرهای مثبت دارد ؟ یا خود شما از آن دسته افراد هستید که همیشه خوش بینید ؟ برای افراد خوش بین ، سختی ها به عنوان تجربیات یادگیری در نظر گرفته می شوند و حتی در بدترین روز به این فکر می کنند که احتمالاً فردا بهتر خواهد بود .

اگر شما همیشه نیمه پر لیوان را می بینید ممکن است نسبت به دیگران بیشتر احساس کنید که اتفاقات مثبتی در زندگی شما می افتند ، همچنین به احتمال زیاد استرس کمتری دارید و حتی از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردار هستید . در ادامه به مفهوم خوش بینی و مزایای خوشبینی بیشتر پرداخته شده است .




خوش بینی چیست ؟
وینستون چرچیل ( Winston Churchill ) گفته است : یک بدبین در هر فرصتی ، یک مشکل می بیند اما یک خوش بین ، در هر سختی ، یک فرصت را می بیند . از نظر بسیاری روانشناسان ، خوش بینی بیانگر این عقیده است که نتایج اتفاقات یا تجربیات به طور کلی مثبت خواهد بود .

برخی دیگر در مورد خوش بینی چیست ، ادعا می کنند که خوشبینی یک سبک تبیین است و روشی است که افراد با آن علت وقایع را تفسیر می کنند . به احتمال زیاد خوش بین ها می توانند علت عدم موفقیت یا تجربیات منفی خود را موقتی به جای دائمی ، خاص به جای کلی و خارجی به جای درونی در نظر بگیرند . چنین دیدگاهی ، افراد را قادر می سازد تا امکان تغییر را راحت تر ببینند .



حتما بخوانید: فرد موفق و ویژگی های شخصیتی وی


مزایای خوش بینی
محققان سال هاست که بر روی خوش بینی و بدبینی مطالعه می کنند و آن ها در نهایت دریافتند که رویکرد خوش بینانه به زندگی ، از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به این مزایای خوش بینی پرداخته شده است .



 سلامتی بیشتر افراد خوش بین

در ارتباط با اهمیت خوش بینی ، مطالعات به طور مرتب نشان می دهند که خوش بین ها به احتمال زیاد سلامت جسمی بیشتری نسبت به بدبین ها خواهند داشت ، به طوری که ، خوش بین ها 50 درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار گرفته و بهتر می توانند با تاثیرات جسمی و اثرات روانی سرطان مقابله کنند . همچنین برخی از مطالعات ، سبک تبیین بدبینانه را با میزان بالاتر بیماری های عفونی ، سلامتی ضعیف و مرگ زودرس مرتبط دانسته اند .



 دستاوردهای بیشتر افراد خوش بین

سلیگمن ( Seligman ) ، یکی از روانشناسان بزرگ ، تیم های ورزشی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت تیم های خوش بین تر ، هم افزایی مثبت بیشتری ایجاد می کنند و عملکرد بهتری نسبت به تیم های بدبین دارند . در یک مطالعه دیگر ، شناگران بدبینی که به این باور رسیده بودند که عملکرد بدی داشته اند در دفعات بعد عملکرد ضعیف تری از خود نشان دادند . این در حالی است که شناگران خوشبین این آسیب ها را ندیدند .

این تحقیقات باعث شده اند که شرکت ها به دنبال استخدام افرادی باشند که خوش بین هستند ، روشی که به نظر می رسد نتایج مثبتی نیز برای شرکت ها دارد .



 سلامت عاطفی بیشتر خوش بین ها

در ارتباط با مزایای خوشبینی ، در یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به افسردگی ، مشخص شد که 12 هفته درمان شناختی ( که شامل تغییر فرایندهای فکری افراد است ) بیشتر از داروها موثر بودند زیرا تغییرات ناشی از درمان شناختی پایداری بسیار بیشتری دارند . بیمارانی که برای خوش بینی آموزش دیده بودند این توانایی را داشتند که به طور موثرتری با مشکلات زندگی روبرو شوند .



 افزایش طول عمر افراد خوش بین

در ارتباط با اهمیت خوش بینی ، مطالعات نشان می دهند افراد خوش بین نسبت به افراد بدبین طول عمر بیشتری دارند و حتی وقتی به سرطان مبتلا می شوند نسبت به نتایج درمان امیدوارتر بوده و در نتیجه بهتر هم درمان می شوند .



 موفقیت بیشتر خوش بین ها

خوش بین ها مثل بدبین ها نیستند که به راحتی تسلیم شوند و به همین دلیل احتمالاً به موفقیت های بیشتری رسیده و بهتر می توانند اضطراب خود را کنترل کنند . برخی از افراد تاجر خوش بین بارها در زندگی ورشکست شده اند اما توانسته اند پابرجا بمانند و شکست های خود را به موفقیت تبدیل کنند .



 استرس کمتر افراد خوش بین

در ارتباط با مزایای خوش بینی لازم به ذکر است که خوش بین ها نسبت به افراد بدبین و واقع گراها ، استرس کمتری را تجربه می کنند . از آنجایی که آن ها به خود و توانایی های خود باور دارند انتظار دارند اتفاقات خوبی برایشان رخ دهد . آن ها حوادث منفی را به عنوان مشکلاتی جزئی می بینند که نیاز به برطرف شدن می بینند و رویدادهای مثبت را گواه اتفاقات خوب بعدی می دانند .

همچنین در مورد اهمیت خوش بینی ، از آنجایی که افراد خوش بین به خودشان باور دارند بیشتر ریسک کرده و رویدادهای مثبت بیشتری نیز در زندگی برای خود خلق می کنند . تحقیقات نشان می دهد افراد خوشبین ، از روش های مدیریت استرس استفاده می کنند و برای کنترل اضطراب خود سخت تر تلاش می کنند .



حتما بخوانید: استرس و روش های مقابله با آن


سبک تبیین موثر بر خوش بینی و بدبینی
سبک تبیین یا سبک اسناد به چگونگی تبیین به چگونگی تبیین اتفاقات زندگی توسط افراد اشاره دارد که سه بعد دارد و بر خوش بین یا بدبین بودن افراد تاثیر بسیار زیادی می گذارد . این ابعاد عبارت اند از :

پایدار در برابر ناپایدار : آیا زمان ، چیزها را تغییر می دهد یا آن ها فارغ از زمان ثابت می مانند ؟

عمومی در برابر خاص : آیا یک موقعیت انعکاسی از یک بخش از زندگی شماست یا انعکاسی از کل زندگی تان است ؟

درونی در برابر خارجی : آیا احساس می کنید اتفاقات توسط شما شکل می گیرند یا بر اثر عوامل خارجی ؟

واقع گرایان ، امور را به وضوح می بینند اما اکثر ما واقع بین نیستیم . بیشتر ما تا حدی وقایع زندگی را به صورت خوش بینانه یا بدبینانه در نظر می گیریم که الگوی آن در ادامه مطرح شده است .







سبک تبیین خوش بینانه
خوش بین ها اتفاقات مثبت را به صورت رویدادهای درونی در نظر می گیرند و آن ها این اتفاقات را شواهدی از رویدادهای مثبت در آینده و به صورت عمومی می دانند . در مقابل ، آن ها برای اتفاقات منفی خود را مقصر ندانسته و آن ها را به عوامل خارجی نسبت می دهند و همچنین بر این باورند که این اتفاقات خاص بوده و به سایر حوزه های زندگیشان ارتباطی ندارد .

به عنوان مثال ، اگر یک خوش بین ارتقاء شغلی پیدا کند به احتمال زیاد این باور را دارد که این ارتقا به خاطر خوب بودن او در شغلش بوده و در آینده مزایای بیشتری به او اختصاص می یابد اما اگر ارتقاء شغلی پیدا نکند این باور را دارد که ارتقا پیدا نکردن او بیشتر به خاطر مرخصی هایش در اثر خستگی بوده و در آینده می تواند عملکردش را بهبود ببخشد .



حتما بخوانید: رمز موفقیت


سبک تبیین بدبینانه
بدبین ها برعکس خوش بین ها فکر می کنند به طوری که آن ها معتقدند مقصر حوادث منفی هستند و یک مشکل نشان دهنده مشکلات بیشتر در آینده است و همچنین به احتمال زیاد این مسائل به سایر جنبه های زندگی آن ها نیز سرایت می کند . آن ها رویدادهای مثبت را خاص دیده و آن ها را خارج از کنترل خود و وابسته به عوامل خارجی می بینند و همچنین معتقدند که این اتفاقات مثبت دوباره رخ نخواهند داد .

یک فرد بد بین در اثر خطاهای شناختی ، ارتقاء شغلی را یک اتفاق شانسی در نظر می گیرد که احتمالاً دوباره رخ نمی دهد و حتی ممکن است نگران باشد که از این به بعد زیر ذره بین قرار گیرد . همچنین اگر این فرد ارتقاء شغلی نگیرد علت آن را به مهارت های ناکافی خود نسبت می دهد . بنابراین انتظار دارد که این مسئله باز هم برای او اتفاق بیفتد .



جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید ، اگر شما فردی خوش بین باشید به احتمال زیاد نتایج مثبت آن را خواهید دید و وقایع منفی را به احتمال زیاد بهتر پشت سر می گذارید . از سوی دیگر ، وقتی خوش بین باشید اتفاقات مثبت ، باعث می شود بیشتر به خود ، توانایی های خود و خوب بودن دنیا باور داشته باشید .

خوشبختانه ، بدبین ها و واقع گراها تا حد زیادی می توانند الگوهای تفکر خوش بینانه را یاد گرفته و به این ترتیب بتوانند شادی و رضایت را در زندگی حس کنند . اگرچه ما بیشتر متمایل به الگوهای تفکر خود هستیم اما با استفاده از روشی به نام بازسازی شناختی می توانیم افکار بدبینانه خود را به چالش بکشیم و تفکر منفی و محدودکننده خود را با الگوهای تفکر خوش بینانه تر جایگزین کنیم .

یکی از عوامل افسردگی ، سبک تفکر بدبینانه و واقع گرایی است که باعث می شود افراد کمتر از زندگی لذت ببرند و احساس خوشحالی را کمتر تجربه کنند . اگر می خواهید در مورد مهار افسردگی اطلاعات بیشتری تجربه کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: مهار افسردگی


سوالات متداول


1-  خوش بینی چه مزایایی دارد ؟
 این ویژگی باعث سلامت ، دستاوردها و طول عمر بیشتر و استرس کمتر در افراد می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  چرا برخی افراد خوش بین و برخی افراد بدبین هستند ؟
 خوش بینی و بدبینی ناشی از سبک تبیین افراد است که سه بعد دارد و در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  افراد خوش بین چگونه فکر می کنند ؟
 این افراد اتفاقات مثبت را پایدار ، عمومی و درونی در نظر می گیرند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : خوش بینی چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/61Jl
نظرتان را بنویسید