چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بیشتر والدین با مشکل جدا کردن محل خواب کودک رو به رو هستند زیرا زمانی که میخواهند این کار را انجام دهند با مقاومت زیاد کودک رو به رو می شوند ؛ کودک بد اخلاق می شود ، گریه می کند ، می ترسد ، خوابش نمی برد یا اینکه نصفه شب دوباره بیدار شده و به اتاق پدر و مادرش بر می گردد .

مقاومت کودکان برای جدا کردن محل خواب ، تبدیل به یک معضل اساسی برای والدین می شود و وقتی آن ها با مقاومت فرزندشان مواجه می شوند نگران شده و جدا کردن کودک برایشان سخت می شود . در  این مقاله راه هایی را ارائه می دهیم تا بتوانید به راحتی اتاق خواب کودک را جدا کنید و به این مسئله می پردازیم که چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم .




زمان مناسب جدا کردن اتاق خواب کودک
در مورد زمان مناسب جدا کردن اتاق خواب کودک ، باورهای متعددی وجود دارد و از طرف دیگر هر کودک و هر خانواده ای نیز شرایط منحصر به فرد خودش را دارد . از این رو تصمیم گیری در این مورد به عهده والدین است . از آنجایی که  ممکن است در مورد جدا کردن اتاق خواب کودک نگران بوده و اضطراب زیادی داشته باشید می توانید تا یک سالگی صبر کرده و پس از آن این فرایند را به تدریج شروع کنید .

از سوی دیگر ، برخی از والدین ترجیح می دهند اتاق خواب کودک را در پنج تا 8 سالگی اش جدا کنند ، به همین دلیل این تصمیم کاملاً به خود والدین بستگی دارد اما قطعاً عاقلانه نیست که کودکان پس از 8 سالگی نیز در اتاق والدین خود بخوابند . همچنین ترجیح داده می شود که اتاق پسران را تا زمانی که 6 ساله هستند جدا کرده و اتاق دختران را تا 8 سالگی جدا کنید .

مهم است که به کودک خود یاد بدهید در سن مناسب به تنهایی بخوابد زیرا اگر این کار را خیلی زود انجام دهید می تواند باعث اضطراب جدایی یا احساس طرد شدن در کودک شود و اگر هم دیر انجام شود موجب وابسته شدن بیش از اندازه کودک به والدین می شود . 

به نظر می رسد در سن دو تا سه سالگی ، بهترین زمان برای جدا کردن اتاق خواب کودک از اتاق خواب والدین است و این روند ممکن است از چند ماه تا یک سال ادامه پیدا کند .



حتما بخوانید: اضطراب جدایی در کودکان


فواید جدا کردن اتاق خواب کودک
در ارتباط با فواید جدا کردن اتاق خواب کودک ، مطالعات نشان داده اند وقتی والدین اتاق خواب کودک را از اتاق خواب خود جدا می کنند بهتر استراحت کرده و می خوابند و این امر به خصوص برای مادران دارای اهمیت بسیار زیادی است . از سوی دیگر ، وقتی والدین همیشه و در هر زمانی در کنار فرزندانشان باشند به خصوص در هنگام خواب ، باعث می شوند که کودک فکر کند والدینش زندگی مخصوص به خود ندارند .

همچنین ، عزت نفس کودک و خود ارزشمندی او از میزان استقلال و اعتماد به نفس او ناشی می شود و وقتی والدین مراقبت از خود را یاد بگیرند ، کودکان نیز یاد می گیرند که مانند والدین خود از خودشان مراقبت کنند .

وقتی کودک بزرگ می شود زمان هایی پیش می آید که لازم است شب در کنار والدینش نباشد ، مثلاً هنگام اردو رفتن یا مهمانی که اگر والدین اتاق خواب کودک را تا آن موقع جدا کرده باشند کودک می تواند در این زمان ها جدا از والدینش بخوابد و دچار اضطراب و ترس نشود .

از سوی دیگر ، ترس از تاریکی ، هیولاهای خیالی و دزد ، ترس های متداول در کودکی هستند که با تنها خوابیدن کودک ، او یاد می گیرد با ترس های خود روبرو شده و بر آن ها غلبه کند .



حتما بخوانید: ترس در کودکان ؛ انواع و علت آن


چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم
چند نکته در جدا کردن اتاق خواب کودک از اتاق خواب والدین وجود دارد که می تواند به کودک کمک کند بتواند خودش به تنهایی بخوابد و به تدریج این تنها خوابیدن کودک به یک عادت مادام العمر در او تبدیل شود . در ادامه با راه های جدا کردن اتاق خواب کودک آشنا می شوید .



 ارتباط خود را با کودکتان نزدیک و صمیمی کنید

برای جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین راهکارهای زیر را دنبال کنید . اولین قدم برقراری ارتباط خوب با کودک است . در طول روز با کودک ارتباط برقرار کنید ، با او حرف بزنید و بازی کنید ، بازی هایی را انجام دهید که با ایفای نقش همراه است و کودک نقش کودکی را داشته باشد که خودش به تنهایی در اتاقش می خوابد . برای کودک قصه هایی را بگویید که در آن قهرمان قصه با شجاعت خودش به تنهایی در رختخوابش می خوابد  .



 اتاق خواب کودک را تزئین کنید

برای چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم ، اتاق خواب کودک را طوری که دوست دارد تزئین کنید تا آنجا را دوست داشته باشد . اتاق را شاد و کودکانه درست کنید و در آن از وسایل و اسباب بازی هایی استفاده کنید که کودک دوست دارد و این اتاق را با سلیقه خود کودک تزئین کنید .



 به کودک پاداش دهید

می توانید در ازای هر شبی که کودک در تخت خود می خوابد به او یک ستاره بدهید و در ازای چند ستاره جایزه ای برای او بخرید که خودش انتخاب کرده باشد . توجه داشته باشید که این جایزه باید متناسب با تعداد ستاره ها باشد و خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد .



حتما بخوانید: انواع پاداش به کودکان



 امنیت اتاق کودک را بررسی کنید

اتاق کودک را زیاد شلوغ نکنید چون کودک ممکن است کودک شب کابوس ببیند و بخواهد از اتاق خارج شود و ممکن است پایش به وسایل گیر کند و آسیب ببیند پس بهتر است اتاق کودک خلوت باشد  .







 کودک را از اول تنها نگذارید

تنها خوابیدن کودک ، منبعی برای ترس ، استرس و فشار روانی است ، شدت آن را با تنها فرستادن کودک به اتاق خواب بیشتر نکنید . حضور والدین در اتاق ، باعث آرامش روانی کودک می‌ شود و به او این اطمینان را می ‌دهد که اتاق خواب وحشتی ندارد و هر زمان که لازم باشد والدین در کنار او خواهند بود .

10 تا 30 دقیقه قبل از خواب را به او اختصاص دهید . در آرامش با او حرف بزنید ؛ برایش قصه بگویید یا کتاب بخوانید و حتی می ‌توانید او را نوازش کرده و ماساژ دهید . البته چند دقیقه پیش از ترک اتاق ، زمان رفتنتان را به او یاد آوری کنید ؛ مثلا بگویید : کمی از کتاب داستان باقی مانده ، آرام آرام ، چشمانت را ببندد و آماده خوابیدن شو   .



حتما بخوانید: کنترل ترس های کودکان


 اتاق خواب کودک را به صورت تدریجی جدا کنید

از این شیوه زمانی استفاده کنید که کودک به شما وابسته است و اگر کودک تغییرات کوچک را راحت تر می پذیرد از این شیوه استفاده کنید . در ابتدا کنار تخت کودک بنشیند تا زمانی که کودک بخوابد ، در شب بعد کمی دورتر از تخت بنشینید و هر شب کم کم این فاصله را بیشتر کنید تا جایی که از اتاق خارج شوید و جلوی در اتاق و در دیدرس کودک بنشینید به طوری که بتوانید با کودک حرف بزنید .

در زمان اجرای این شیوه بهتر است با کودک ارتباط چشمی و فیزیکی برقرار نکنید فقط به یاد داشته باشید که نوازش کودک قبل از خواب باعث آرامش بیشتر کودک می شود .





 کلام آخر

اگر همه ی راه های تنها خوابیدن کودک را امتحان کرده اید اما نتیجه نگرفته اید ، این شیوه به شما کمک می کند تا به کودک کمک کنید که در اتاقش بخوابد . بعد از گفتن شب به خیر ، کودک را ببوسید و از اتاق خارج شوید . اگر کودک شروع به گریه کرد ، بعد از 30 ثانیه برگردید و او را آرام کنید ولی کودک را از تختش بلند نکنید .

دوباره از اتاق خواب خارج شوید و در صورتی که کودک باز هم گریه کرد ، پنج دقیقه صبر کنید و بعد از آن به اتاق بروید و او را آرام کنید . بیشتر از 30 ثانیه در اتاق نمانید و دوباره خارج شوید .
هر بار که از اتاق خارج می شوید 5 دقیقه بیشتر بیرون بمانید. در شب اول حداکثر زمانی که بیرون از اتاق خواهید ماند را 15 دقیقه در نظر بگیرید . در شب دوم از 10 دقیقه شروع کنید و حداکثر زمان را 20 دقیقه در نظر بگیرید .

زمان بیرون ماندن از اتاق را تا جایی افزایش دهید که به 30 دقیقه برسید . زمان 30 دقیقه ای را تا وقتی که کودک در برابر این شیوه مقاومت می کند ادامه دهید تا به نتیجه برسید .

همانطور که مطرح شد جدا کردن اتاق خواب کودک منجر به افزایش عزت نفس او می شود که اگر می خواهید در مورد راه های افزایش عزت نفس کودک اطلاعات کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: راه های افزایش عزت نفس کودک


سوالات متداول


1-  بهترین زمان جدا کردن اتاق خواب کودک چه زمانی است ؟
 تصمیم گیری در این مورد به والدین بستگی دارد اما به نظر می رسد بهترین زمان آن دو تا سه سالگی کودک باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  جدا کردن اتاق خواب کودک چه فوایدی دارد ؟
 این کار به افزایش استقلال و عزت نفس کودک کمک کرده و باعث می شود که او با ترس هایش روبرو شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  راه های جدا کردن اتاق خواب کودک چیست ؟
 والدین می توانند با داشتن ارتباط نزدیک با کودک ، پاداش دادن به او و جدا کردن تدریجی به کودک کمک کنند تنها بخوابد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5ZGv
نظرتان را بنویسید