سن قانونی بلوغ

سن قانونی بلوغ
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی بلوغ چیست ، نشانه های بلوغ و سن بلوغ دختران و پسران خواهیم پرداخت . 





یکی از مهمترین دوره های زندگی ، دوره بلوغ است که پس از رسیدن به سن بلوغ ایجاد می شود . دوره قبل از بلوغ را صغر می گویند و به شخصی که در سن صغر است ، صغیر گفته می شود . صغیر بودن و یا بالغ بودن یک فرد ، حائز آثار مهمی در رابطه با حقوق و تکالیف فرد می باشد . به همین دلیل ، کسب اطلاع کافی از بلوغ ، نشانه ها و سن بلوغ موضوعات مهمی هستند که قصد داریم در این مقاله به آنها بپردازیم . به همین مناسبت ، ابتدا به تعریف بلوغ پرداخته و سپس نشانه های بلوغ را بررسی می نماییم . در ادامه نیز سن بلوغ بر اساس مقررات قانونی توضیح داده می شود .




بلوغ چیست
بلوغ در لغت به معنای رسیدن است . کسی را هم که به سن بلوغ می رسد ، بالغ می نامند . به عبارت دیگر ، بالغ به شخصی گفته می شود که دوره کودکی یا صغر را پشت سر گذاشته است و قوای جسمی و جنسی او رشد و نمو کافی پیدا کرده است و آماده توالد و تناسل است . به جهت آن که شخص بالغ پس از رسیدن به بلوغ مکلف به احکامی شده و صلاحیت انجام دادن پاره ای از اعمال حقوقی را کسب می کند ، شناسایی این مرحله و معرفی آن حائز اهمیت فراوانی است . به همین دلیل است که قبل از رسیدن به سن بلوغ ، اصولا فرد محجور شناخته می شود و صلاحیت انجام پاره ای از معاملات را نخواهد داشت . برای مشاهده صغیر و معاملات صغیر کلیک کنید . 



نشانه های بلوغ
به جهت اهمیت سن بلوغ ، در فقه نشانه هایی برای رسیدن به سن بلوغ در نظر گرفته شده است . این نشانه های بلوغ را می توان به دو قسم تقسیم بندی نمود . برخی از نشانه های طبیعی و فیزیولوژیکی مربوط به بلوغ پسران و دختران عبارت از روئیدن موی خشن بر آلت تناسلی و احتلام در پسران و قاعدگی و بارداری در دختران است . علاوه بر آن ، برخی نشانه های شرعی و قانونی را برای بلوغ مدنظر قرار می دهند که بر اساس آن ، رسیدن فرد به سن معینی اماره یا نشانه رسیدن به سن بلوغ است .



سن بلوغ دختران و پسران
همانگونه که گفته شد ، امروزه دیگر نمی توان به اعتبار نشانه های فیزیولوژیکی یک فرد را بالغ شمرد . لکن احراز این مطلب نیازمند معرفی شاخص و ضابطه ای معین است که در خصوص مسائل حقوقی به یکسان و برای تمام اشخاص به کار گرفته شود و آن سن بلوغ است . البته ، این مطلب که دختران و پسران در چه سنی بالغ می شوند ، خود یک مسئله اختلافی است . اما قانون مدنی ایران ، سن بلوغ شرعی دختران و سن بلوغ پسران در اسلام را مبنا قرار داده است . بنابر نظر مشهور فقیهان ، سن بلوغ دختران 9 سال و سن بلوغ پسران 15 سال می باشد . به همین مناسبت ، قانون مدنی نیز در تبصره 1 ماده 1210 قانون مدنی ، چنین مقرر داشته است : " سن بلوغ در پسر 15 سال تمام قمری و در دختر 9 سال تمام قمری است " .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سن بلوغ قانونی به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سن بلوغ قانونی پاسخ دهند .

منبع : سن قانونی بلوغ
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/PBL6
نظرتان را بنویسید