طلاق در دوران عقد و باکره بودن

طلاق در دوران عقد و باکره بودن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

از آن جهت که ممکن است بعضی زوجین در دوران عقد قصد طلاق داشته باشند ، موضوع طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن مطرح می شود . از جمله آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن آن است که عده طلاق وجود نداشته و مرد امکان رجوع به زن را ندارد . علاوه بر این ، مهریه زن نصف خواهد شد . البته امکان تعویض شناسنامه نیز وجود خواهد داشت .

 

در عرف جامعه ایرانی ، هنگامی که زن و مردی با یکدیگر صیغه عقد نکاح را جاری می سازند ، محرم و زن و شوهر تلقی می شوند ؛ با این حال ، هرچند به لحاظ شرعی و قانونی ، آنها زن و شوهر محسوب می شوند ، مرسوم است پس از اینکه مراسم عروسی برگزار شده و به اصطلاح عروس و داماد زیر یک سقف بروند ، ازدواج و رابطه زناشویی شکل می گیرد ؛ فلذا معمولا باکره بودن یا نبودن زن در دوران عقد نزد بسیاری از خانواده ها ، یک مسئله مهم تلقی می شود .

با این حال ، گاهی در همان دوران عقد ممکن است زن و مرد به این نتیجه برسند که ادامه زندگی مشترک و عروسی کردن ، به صلاح نبوده و بنا به دلایلی ، قصد داشته باشند از هم طلاق بگیرند و جدا شوند . در چنین مواردی ، باکره بودن یا نبودن زن در دوران عقد برای طلاق گرفتن ، تبدیل به موضوعی مهم و حیاتی می شود که علاوه بر آثار و تبعات خانوادگی و بعضا حیثیتی ، آثار حقوقی نیز در پی خواهد داشت . لذا قصد داریم در این مقاله آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن را مورد بررسی قرار دهیم .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم : طلاق توافقی در دوران عقد و باکره بودن ، طلاق از طرف زن در دوران عقد و باکره بودن و طلاق از طرف مرد در دوران عقد و باکره بودن و در ادامه نیز آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن را ذکر خواهیم نمود .



 

طلاق توافقی در دوران عقد و باکره بودن

بر اساس قوانین ایران ، یکی از مهم ترین انواع طلاق ، طلاق توافقی می باشد و همانگونه که از نام آن مشخص است ، این نوع طلاق اصولا در مواردی شکل می گیرد که هم زن و هم مرد ، راضی به جدا شدن و طلاق بوده و قصد داشته باشند که با طی مراحل قانونی از هم طلاق توافقی بگیرند .

لذا در طلاق توافقی ، آنچه که مهم است ، آن است که زوجین ابتدا با توافق یکدیگر متن توافقنامه طلاق را تنظیم نموده پس از توافق بر کلیه جنبه های مالی و غیر مالی زندگی مشترک ، از دادگاه تقاضا کنند که به آنها گواهی عدم سازش بدهد . لذا آنچه که واضح است ، آن است که حتی در صورت عدم رضایت یکی از طرفین ، چه در مرحله دادگاه و چه در مرحله ثبت طلاق در محضر ، طلاق توافقی امکان پذیر نبوده و قصد یکی از طرفین ، کافی برای انجام طلاق نیست .

طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن نیز از این موضوع کلی مستثنی نمی باشد . به این معنا که در صورتی که زن ، باکره بوده و رابطه زناشویی با شوهر خود برقرار نکرده باشد ، می تواند برای طلاق در دوران عقد با همسر خود توافق کرده و با شیوه طلاق توافقی از شوهر خود جدا شود . علاوه بر این ، مرد نیز در دوران عقد می تواند همسر باکره خود را راضی به انجام طلاق در دوران عقد نماید و هیچ محدودیتی بابت طلاق توافقی در دوران عقد وجود ندارد .

طلاق توافقی در دوران عقد و باکره بودن خانم سبب می شود که فرایند طلاق ، با سرعت بیشتری طی شود ؛ چرا که اصولا هر دوی زوجین راضی به انجام طلاق بوده و تمامی توافقات لازم را با هم انجام داده اند . به منظور طلاق توافقی در دوران عقد ، در صورتی که خانم باکره باشد ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست طلاق توافقی را تنظیم نمود .

البته بر اساس جدیدترین رویه ، لازم است که زوجین برای طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن ، مشاوره های قبل از طلاق را نیز انجام داده و نتیجه آن را به دادگاه ارائه نمایند . به این منظور ، لازم است که پس از انجام ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق ، این مشاوره ها انجام گیرد .

لازم است به این نکته نیز توجه شود که هنگام طلاق در دوران عقد و باکره یا دوشیزه بودن خانم ، آزمایش دوشیزگی انجام شود و گواهی بکارت تقدیم دادگاه بشود و صرفا دادگاه با ملاحظه این گواهی است که طلاق را از نوع طلاق غیر مدخوله ، یعنی طلاقی که در آن ، خانم رابطه زناشویی نداشته است ، تعیین می کند و همانطور که در قسمت های بعد توضیح داده می شود ، باکره یا دوشیزه بودن زن هنگام طلاق در دوران عقد ، واجد آثار حقوقی مهمی می باشد که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت .

حتما بخوانید: طلاق و انواع آن

 

طلاق از طرف زن در دوران عقد و باکره بودن

علاوه بر طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن در دوران عقد نیز تحت شرایط خاصی امکان پذیر است . به این معنا که در برخی موارد ، قانون این اجازه را به زن داده است که بتواند حتی بدون رضایت شوهر ، از وی جدا شده و طلاق بگیرد . به عنوان نمونه ، زمانی که زن ، در زندگی مشترک با همسر خود دچار عسر و حرج و سختی غیر متعارف می شود ، می تواند به استناد آن ، تقاضای طلاق نماید . علاوه بر این ها ، در سند ازدواج نیز شروط ضمن عقدی درج شده که بعضا حق طلاق را به زن می دهد .

زمانی که زن و مردی در دوران عقد هستند و هنوز رابطه زناشویی برقرار نکرده اند نیز ممکن است بنا به دلایلی ، زن بتواند تقاضای طلاق نماید . به عنوان مثال ، اگر در همان دوران عقد مشخص شود که شوهر اعتیاد خطرناک و مضر به زندگی زناشویی دارد یا اینکه با همسر خود را کتک زده و بنا به هر دلیل ، زمینه سختی غیر متعارف یا عسر و حرج نوعروس را فراهم نموده باشد ، زن می تواند دادخواست طلاق دهد .

برای تنظیم دادخواست طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و ضمن تقدیم دادخواست ، مدارک و مستنداتی که اثبات کننده حق طلاق زن باشد ، ضمیمه آن گردد . البته انجام مشاوره های طلاق نیز ضرورت دارد . در هر حال ، این قاضی دادگاه است که باید حکم طلاق در دوران عقد را صادر کند و بر خلاف طلاق توافقی ، مرد نمی تواند از اجرای حکم دادگاه امتناع و از طلاق دادن زن خودداری نماید .

در طلاق از طرف زن در دوران عقد نیز باکره یا دوشیزه بودن زن باید توسط دادگاه با انجام آزمایش های پزشکی قانونی احراز شود و در این صورت ، حکم طلاق بائن غیر مدخوله صادر می شود . باکره بودن زن در طلاق از طرف زن نیز آثار مهمی در خصوص مهریه زن و نیز عده طلاق خواهد داشت که در ادامه ذکر می شود .

بیشتر بخوانید: شرایط طلاق از طرف زن

 

 

 

طلاق از طرف مرد در دوران عقد و باکره بودن

بر اساس قانون مدنی ایران ، حق طلاق اصولا با شوهر است ؛ به این معنا که مرد هر زمان که بخواهد ، می تواند با پرداخت کلیه حق و حقوق قانونی همسر خود از قبیل مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ایام زوجیت و نیز پرداخت نصف اموالی که پس از ازدواج به دست آورده است ، زوجه خود را مطلقه نماید و برای طلاق از طرف مرد ، نیازی به ذکر دلایل موجه و مستند به قانون جهت طلاق دادن زن وجود ندارد .

حتی در زمان های گذشته ، مرد برای طلاق دادن همسر خود نیازی به مراجعه به دادگاه و گرفتن اجازه طلاق نداشت و می توانست با جاری نمودن صیغه طلاق ، همسرش را طلاق بدهد ؛ اما در حال حاضر ، مردان نیز برای طلاق دادن همسرشان باید به دادگاه دادخواست طلاق داده و پس از پرداخت حقوق قانونی ، وی را طلاق بدهند که این امر ، نیازمند ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی ، دریافت گواهی عدم سازش و ثبت طلاق در محضر است .

طلاق در دوران عقد از طرف مرد نیز امکان پذیر می باشد و علی القاعده نیازی به رضایت زن به طلاق در دوران عقد وجود ندارد . با این حال ، مانند سایر انواع طلاق ، اگر اثبات شود که در طلاق در دوران عقد ، زن باکره می باشد ، تنها به میزان نیمی از آنچه که در عقدنامه مشخص شده است به زن مهریه تعلق می گیرد .

بیشتر بخوانید: طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد

 

آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن

همانطور که در قسمت های قبل اشاره گردید ، طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن در طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد تحت شرایط مخصوصی که در قانون مشخص شده است ، امکان پذیر می باشد . منتها از آن جهت که باکره بودن زن در دوران عقد ، آثار و تبعات حقوقی مهمی را به دنبال خواهد داشت ، این موضوع ( دوشیزه بودن ) باید در دادگاه اثبات شود .

به همین منظور است که به جای گواهی عدم بارداری در طلاق خانم های غیر باکره ، دختران دوشیزه برای طلاق در دوران عقد باید گواهی سلامت بکارت خود را ارائه نمایند و معمولا از طرف دادگاه ، به پزشکی قانونی معرفی می شوند و در صورت باکره بودن ، طلاق آنها از نوع طلاق بائن غیر مدخوله خواهد بود . لذا در این قسمت قصد داریم به مهم ترین آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن خانم اشاره نماییم .

یکی از مهم ترین آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن آن است که اصولا این نوع طلاق ، از نوع طلاق بائن به شماره می رود . به این معنا که مرد ، پس از طلاق زن باکره نمی تواند در دوران عده طلاق ، به همسر خود رجوع نموده و مجددا با وی زندگی کند . در حالی که اگر هنگام طلاق در دوران عقد ، خانم باکره نباشد ، مرد می تواند در عده طلاق رجعی به همسر خود رجوع نماید .

دومین مورد آثار و تبعات مهمی که برای طلاق در دوران عقد متصور است ، آن است که اصولا اگر زن ، باکره یا اصطلاحا غیر مدخوله باشد و رابطه زناشویی میان زن و شوهر شکل نگرفته باشد ، نیازی به نگه داشتن عده طلاق بائن غیر مدخوله وجود ندارد . به این معنا که بلافاصله پس از اینکه طلاق انجام گرفت ، زن می تواند با مرد دیگری پیمان زناشویی ببندد و ایراد شرعی و قانونی بر این موضوع مترتب نیست ؛ در حالی که خانم های غیر باکره پس از طلاق باید عده طلاق نگه دارند و سپس ازدواج مجدد نمایند .

سومین مورد آثار و تبعات حقوقی مهم که در خصوص طلاق در دوران عقد و باکره بودن خانم وجود دارد آن است که در هنگام طلاق در دوران عقد ، از آن جهت که رابطه زناشویی ای میان زن و مرد شکل نگرفته است و ازدواج ، به جدایی ختم شده است ، صرفا نیمی از مهریه ای که حین ازدواج مشخص شده است بعنوان مهریه دختر باکره به وی تعلق می گیرد . در حالی که اگر در دوران عقد ، زن و شوهر با هم رابطه زناشویی داشتند ، مهریه زن به صورت تمام و کمال به وی تعلق می گرفت .

علاوه بر اینها ، در صورتی که زن و شوهر در دوران عقد و باکره بودن زن برای طلاق اقدام کرده باشند ، می توانند پس از طلاق اقدام به تعویض شناسنامه و حذف نام همسر از شناسنامه نمایند ؛ در حالی که اگر حین طلاق ، خانم باکره نباشد ، هم زن و هم مرد ، برای تعویض نمودن شناسنامه خودشان باید پس از ازدواج مجدد و اطلاع همسر دوم از این موضوع ، اقدام به حذف نام همسر قبلی نمایند .

در ادامه بخوانید: حذف نام شوهر از شناسنامه زن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق در دوران عقد و باکره بودن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق در دوران عقد و باکره بودن پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- حکم قانونی طلاق در دوران عقد و باکره بودن چیست ؟

در صورت طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن بر اساس قانون طلاق از نوع بائن غیر مدخوله می باشد که البته قبل از آن باید باکره یا دوشیزه بودن خانم اثبات شود که شرح این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

 

2- طلاق در دوران عقد و باکره بودن چه آثار و تبعاتی دارد ؟

از جمله آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن می توان به بائن بودن طلاق و عدم نیاز به نگه داشتن عده و امکان حذف نام همسر از شناسنامه اشاره نمود که توضیحات تکمیلی این مطالب در مقاله ذکر شده است .

 

3- طلاق در دوران عقد و باکره بودن چه تاثیری بر مهریه زن دارد ؟

در صورتی که طلاق در دوران عقد و حین باکره بودن زن ایجاد شده باشد بر اساس قانون نصف مهریه تعیین شده به زن تعلق خواهد گرفت که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : طلاق در دوران عقد و باکره بودن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/o3RB
نظرتان را بنویسید