همه چیز درباره شهر نخجوان Nakhchivan

همه چیز درباره شهر نخجوان Nakhchivan
ذخیره سازی
1
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
را لطف الله زاده
تصمیم گرفتم امروز درباره شهر نخجوان مقاله بنویسم شاید بپرسید خوب چرا نخجوان؟ خوب سوال جالبی هست نخجوان یکی از شهرهای تاریخی می باشد که با موضوع فعالیت سایت که سفر و نجوم می باشد بی ربط نیست. جالبه بدونید نخجوان شهری بوده که حضرت نوح(ع) درآنجا زندگی کرده و حتی نشانه هایی از کشتی آن نیز پیدا شده است.
همه چیز درباره شهر نخجوان Nakhchivan
این شهر ریس جمهوری فعلی کشور آذربایجان حیدر علی اف HeydHeydar Aliyev می باشد.
نکته قابل توجه این شهر فاصله نزدیک آن با ایران می باشد فاصله آن از مرز جلفا فقط 40 کیلومتر می باشد.
مختصری از تاریخ نخجوان
نخجوانشهر نخجوان در سده هفتم پیش از میلاد بخشی از اراضی تابع دولت های ماننا و ماد بود، ولی در سده هشتم پیش از میلاد بخشی از امپراتوری هخامنشیان شد. از آن پس فرمانروایان ارمنی از دودمان یرواندی بر نخجوان حکم راندند و این کار با موافقت کوروش بزرگ پادشاه هخامنشی صورت گرفت.بعد از «یرواندیان» حکومت «ارتاشیان» و سپس اشکانیان بر نخجوان تسلط یافتند و نخجوان بخشی از سرزمین اتورپاتکان شد. بعدها این سرزمین به دو گروه از «ناخارارهای» ارمنی تعلق یافت. در شمال این شهر حکومت سیونی و جنوب آن زیر سلطه حکومت آرتسرونی قرار گرفت.(منبع:الی گشت).
شهر نخجواناین شهر توسط حکومت خودمختار اداره میشود ولی تحت نظارت دولت آذربایجان.این کشور همسایه ارمنستان می باشد و از جنوب با ایران هم مرز می باشد حتی اگر شما تردد هواپیماهای این شهر را در سایت فلایت رادار24 مشاهده کرده باشید خواهید دید که به علت رابطه تاریکی که با ارمنستان دارد هواپیماها از باکو پرواز کرده سپس به آسمان ایران آمده سپس به نخجوان میروند به این علت سفر زمینی بسیار بهتر از سفر هوایی به این شهر می باشد.
نخجواندر دوران جنگ‌های ایران و روس (1826–1828میلادی)، نخجوان از سوی ارتش روسیه تزاری اشغال شد و طبق معاهده ترکمنچای اراضی این سرزمین به تصرف دولت روسیه درآمد. در سال 1841 میلادی «قرن 19 میلادی» نخجوان تابع حکومت گرجستان و در سال 1846 میلادی تابع حکومت ایروان «ارمنستان» شد؛ و در سال 1918 میلادی نخجوان تحت اشغال نیروهای ترک قرار گرفت.(منبع:ویکی پدیا)
منبع درآمد درحال حاضر این شهر توریست و معادن و کشاورزی می باشد.
اصحاب کهفنخجوان همواره یکی از شهرهای مورد توجه من بوده زیرا طبق نظریه ها اصحاب کهف در این شهر سکونت داشتند و حتی توریست هایی که درحال حاضر به این شهر سفر میکنند به بازدید از غار اصحاب کهف نیز میروند. این غار در شمال شرقی نخجوان قراردارد و مردم بومی نیز به واقعی بودن آن اعتقاد دارند.
این شهر کوچک انقدر بناهای تاریخی و مذهبی دارد که همواره مورد توجه تاریخ دوستان می باشد طبق شواهد تاریخی کشتی حضرت نوح (ع) در نزدیکی کوه های آرارات درحال تردد بود و نخجوان نیز در نزدیکی کوه های آرارات قرار دارد پس نظریه ای که حضرت نوح در شهر نخجوان امروزی زندگی میکرده دور از ذهن نیست.
شهر نخجواندر آثار به جا مانده قدیمی که شامل کتاب ها و نوشته های قدیمی مربوط به نخجوان می باشد این مکان به عنوان قبر و زیارتگاه حضرت نوح نامیده شده استاین مزار بنا به استناد به نوشته ها 8 متر از زمین ارتفاع داشته است ولی در حال حاضر بیشتر آن فرو ریخته و از بین رفته است.مقبره کنونی باقیمانده طبقات پایین معبد قدیمی می باشد. به طوری که پله های دایروی شکل که وسط آن با ستون سنگی محکم گردیده است و زیرزمین آن به شکل سردابه می باشد.گفته می شود که بهروز کنگری نقاش مشهور نخجوان با رنگ روغن در سال های 1922-1892مقبره نوح نبی را نقاشی کرده است.(منبع:راهنمای سفر به نخجوان).
نوروز نخجوانمردم نخجوان همانند مردم ایران عیذ نوروز را جشن میگیرند.و در زمان عید در میدان جمع شده و به جشن و پایکوبی میپردازند و همانند ایران سفره های هفت سین برپا میکنند.
سفر به نخجوان
نخجوان به علت کوچک بودن و نزدیک بودن به ایران برای انجام یک سفر اقتصادی و خارجی عالی می باشد. مخصوصا؛ اگر در ایام عید به این شهر سفر کنید. فراموش نکنید نخجوان دارای خط ریلی با ایران می باشد و براحتی میتوانید با قطار به نخجوان برسید یا اگر مثل من عاشق مسافرت با دوچرخه می باشید براحتی میتوانید دوچرخه خود را با اتوبوس به جلفا برسانید سپس مسیر 40 کیلومتری را رکاب بزنید. فراموش نکنید جلفا یکی از مناطق زیبای ایران می باشد که سفر با دوچرخه بسیار لذت بخش می باشد.
فراموش نکنید واحد پول نخجوان همانند کشور آذربایجان منات می باشد پس قبل از سفر اقدام به تهیه منات نمایید.
از شما دعوت میکنم از ویدیو زیر که از کشور نخجوان تهیه شده است دیدن فرمایید.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2mPj
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر