سوالات مصاحبه آزمون دکتری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
داوطلبانی که در زمان اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری سراسری 1400 تراز حد نصاب قبولی یک یا چند دانشگاه را کسب نموده اند، می بایست خود را برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه دکتری 1400 که موضوعاتی از قبیل معرفی خود، سوابق علمی و پژوهشی ، سطح دانش زبان انگلیسی، پایان نامه کارشناسی ارشد و ... را شامل می شود، آماده کنند.




داوطلبان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد برای پذیرفته شدن در این دوره ها باید چند مرحله را بگذرانند. مرحله اول شرکت در آزمون کتبی بوده و بعد از قبولی در این آزمون، نوبت به مصاحبه دکتری می‌ رسد؛ مرحله ای که برای موفقیت در آن داوطلبان می بایست از قبل خود را آماده کرده باشند.

نمره مصاحبه در آزمون دکتری تاثیر 50 درصدی دارد و اهمیت بالای این مرحله باعث می‌شود داوطلبان بعد از اتمام آزمون کتبی، به دنبال راهکارهای موفقیت در مصاحبه و اطلاع یافتن از سوالات مصاحبه دکتری 1400 باشند.

برای حضور در جلسه مصاحبه دکتری 1400 باید به بعضی نکات توجه کنید تا بتوانید از آن سربلند بیرون بیایید. همچنین اطلاع از سوالات احتمالی مصاحبه دکتری به شما کمک می کند که از پیش جواب ها را تمرین کرده و سر جلسه، پاسخ های این پرسش ها را با بیانی رسا به طور کامل و دقیق ارائه دهید. در ادامه این مطلب جهت رفاه حال داوطلبان، سوالات متداول و نکات موفقیت در مصاحبه دکتری 1400 اطلاع رسانی شده است.



سوالات متداول مصاحبه دکتری 1400
از آنجا که مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری به صورت جداگانه برگزار شده و داوطلبان برای انجام مصاحبه باید به دانشگاه مربوطه مراجعه کنند، ممکن است اساتید هر دانشگاه معیارهای خاص خود را برای مصاحبه داشته باشند و نمی توان با قطعیت در مورد سوالات مصاحبه هر دانشگاه صحبت کرد. با این حال تجربه نشان داده که بعضی پرسش ها در جلسات مصاحبه دکتری متداولتر بوده که در ادامه این سوالات را بررسی می کنیم.



 سوال 1: معرفی خود و هدف از تحصیل در مقطع دکتری

احتمال زیادی وجود دارد که در ابتدای جلسه مصاحبه از داوطلبان خواسته شود که خود را به طور مختصر معرفی کرده و انگیزه خود از ادامه تحصیل در مقطع دکتری را بیان کنند. در جلسه مصاحبه دکتری داوطلبان می بایست آمادگی داشته باشند تا توضیحی قانع کننده از اهدافشان برای ادامه تحصیل در این مقطع ارائه دهند. علاوه بر این ممکن است از داوطلبان در مورد دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و معدل آنها سوالاتی پرسیده شود.



 سوال 2: پرسش از پایان نامه کارشناسی ارشد داوطلب

از آنجا که به احتمال فراوان یک یا چند سوال از پایان نامه کارشناسی ارشد داوطلبان در جلسه مصاحبه دکتری پرسیده می شود، تسلط بر پایان نامه برای داوطلبان دکتری اهمیت زیادی دارد. در صورت سوال درباره موضوع پایان نامه، عنوان پایان نامه و کلیات آن را به طور خلاصه و شفاف توضیح دهید.

همچنین ممکن است اساتید درباره روش تحقیق پایان نامه، مقالات استخراج شده از پایان نامه و منابعی که در پایان نامه به آن ارجاع داده شده، سوال کنند که داوطلبان باید تسلط کامل خود را بر این موارد نشان دهند.

بیشتر بخوانید: تبدیل پایان نامه به کتاب


 سوال 3: پرسش از سوابق پژوهشی و علمی داوطلب

فعالیت های پژوهشی نظیر چاپ مقاله علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی در نشریات معتبر، گواهی ثبت اختراع، شرکت در کنفرانس ها داخلی و خارجی و ارائه مقاله در این کنفرانس ها و تالیف کتاب امتیاز زیادی را در مصاحبه دکتری به خود اختصاص می دهند. در صورتی که سابقه فعالیت در هر یک از زمینه های فوق را دارید می بایست مدارک و مستندات آن را در روز مصاحبه به همراه داشته و در صورت پرسش اساتید در مورد سوابق پژوهشی خود توضیح دهید.



 سوال 4: پاسخ دادن به سوالات به زبان انگلیسی

داوطلبانی که مدرک زبان معتبر همچون آزمون MSRT، آزمون TOLIMO، تافل و ... را داشته باشند، بسته به نمره آزمون خود تمام یا بخشی از امتیاز مربوط به مدرک زبان را در جلسه مصاحبه کسب می کنند. علاوه بر این ممکن است اساتید با روش های مختلف نظیر مکالمه به زبان انگلیسی با داوطلب، پرسیدن معنی لغات تخصصی رشته تحصیلی و یا دادن یک مقاله علمی به زبان انگلیسی به داوطلب و درخواست خواندن و ترجمه آن، دانش زبان انگلیسی داوطلبان را مورد سنجش قرار دهند.

حتما بخوانید: نحوه معرفی خود در مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی


 سوال 5: سوال از دروس تخصصی رشته تحصیلی

امکان دارد اساتید مصاحبه کننده درمورد موضوعات مهم دروس تخصصی رشته تحصیلی از داوطلب سوالاتی بپرسند تا میزان تسلط آنان به این موضوعات را بسنجند. داوطلبانی که دروس تخصصی را برای آزمون کتبی دکتری به خوبی مطالعه کرده اند، معمولا در این زمینه مشکلی نداشته و می توانند به سوالات پاسخ صحیح دهند.



 سوال 6: زمینه پژوهشی مورد علاقه در مقطع دکتری

در روز مصاحبه ممکن است در مورد زمینه پژوهشی مورد علاقه داوطلبان و این که قصد دارد چه موضوعی را به عنوان موضوع رساله دکتری خود انتخاب کند، سوالاتی پرسیده شود. اساتید معمولا ترجیح می دهند که زمینه پژوهشی داوطلب به تخصص آن ها نزدیک باشد تا بتوانند به عنوان استاد راهنما با داوطلب مورد نظر همکاری داشته باشند. در صورت رو به رو شدن با چنین سوالاتی داوطلبان بهتر است ضمن بیان کردن زمینه های مورد علاقه خود، در برابر پیشنهاد موضوعات جدید از سوی اساتید انعطاف نشان دهند.



 سوال 7: سوالات عمومی

علاوه بر سوالات مصاحبه دکتری 1400 که تا اینجا برشمردیم، مصاحبه کنندگان جهت آشنایی بیشتر با داوطلبان ممکن است سوالات گوناگونی از داوطلبان بپرسند که برخی از این موضوعات عبارتند از:

 شاغل بودن داوطلب: اساتید معمولا ترجیح می دهند که دانشجوی مقطع دکتری بتواند به طور تمام وقت در این مقطع مشغول به تحصیل باشد و در طول تحصیل شاغل نباشد.

​ وضعیت مالی داوطلب: معمولا در دوره های شهریه پرداز یکی از عوامل مهمی که در ادامه تحصیل دانشجویان تاثیر می گذارد، وضعیت مالی آن ها بوده که می بایست توانایی پرداخت هزینه تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشند.

​ اولویت انتخاب های داوطلب: احتمال دارد در روز مصاحبه در مورد اولویت بندی انتخاب رشته داوطلب و این که به چه ترتیبی دانشگاه ها را انتخاب کرده و دلایل ترجیح دانشگاه های دیگر سوال شود.

بیشتر بخوانید: سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد





نکات مهم موفقیت در مصاحبه دکتری 1400
پس از فرا رسیدن تاریخ برگزاری آزمون دکتری فرصت خواهید داشت در زمان باقی مانده تا مصاحبه دکتری مدارک لازم را جمع آوری کرده و خود را به لحاظ علمی و روحی آماده نمایید. با رعایت برخی نکات می توانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید، نظیر: 



 نشان دادن خلاقیت و پویایی در رشته تخصصی

یکی از سنگ بناهای دوره دکتری خلاقیت و تولید علم می باشد، به همین دلیل داوران در جلسه مصاحبه دکتری امتیاز ویژه ای را برای دانشجویانی که در رشته تحصیلی خود نوآوری داشته باشند در نظر می گیرند.

بنابراین چنانچه در پژوهش ها و مقالات علمی خود دست به نوآوری زده و با نگاهی جدید مسائل را بررسی کرده اید، می توانید در روز مصاحبه دکتری 1400 با تکیه بر آن، ظرفیت پژوهشی و خلاقیت خود را به نمایش بگذارید.



​ تمرین اعتماد به نفس و آرامش

علاوه بر داشتن تسلط به مباحث رشته تحصیلی در صورتی که سر جلسه مصاحبه با اعتماد به نفس ظاهر شوید و با آرامش به سوالات پاسخ دهید، اساتید حس بهتری نسبت به شما پیدا خواهند کرد و نمره ارزیابی بالاتری به شما اختصاص خواهند داد. بنابراین توصیه می شود پیش از حاضر شدن در جلسه مصاحبه دکتری خود را از لحاظ روحی آماده نمایید و اجازه ندهید اضطراب مانع نشان دان توانایی های شما شود .

حتما بخوانید: مدارک مصاحبه دکتری سراسری









چند هفته پس از به پایان رسیدن فرآیند مصاحبه دکتری نیز نوبت به آخرین مرحله از اعلام نتایج دکتری رسیده که داوطلبان می توانند در زمان مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و نتایج آزمون دکتری خود را مشاهده نمایند . گفتنی است داوطلبانی که در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد شرکت کرده اند نیز می توانند نتیجه خود را همزمان با اعلام نتایج دکتری سراسری در سایت سازمان سنجش دریافت نمایند .

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج مصاحبه دکتری









سوالات متداول


1- در جلسه مصاحبه دکتری چه سوالاتی پرسیده می شود؟
سوالات مصاحبه دانشگاه های مختلف ممکن است با هم متفاوت باشد، اما برخی سولات متداولتر هستند که در این مطلب این سوالات بررسی شده است.




2- داشتن مدرک زبان چه تاثیری در مصاحبه دکتری دارد؟
داوطلبانی که مدرک زبان معتبر دارند، تمام یا بخشی از امتیاز مربوط به مدرک زبان در مصاحبه دکتری را دریافت می کنند که توضیحات بیشتر در زمینه سوالات مصاحبه دکتری را می توانید در متن مقاله بخوانید.




3- آیا سوالات مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی پرسیده می شوند؟ 
ممکن است برخی سوالات مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی پرسیده شوند، در این صورت داوطلب باید آماده پاسخگویی به زبان انگلیسی باشد که در این باره در متن مقاله توضیحات بیشتری داده شده است.

منبع : سوالات مصاحبه آزمون دکتری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zLP5
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر