شرایط ثبت نام آزمون 1400

شرایط ثبت نام آزمون 1400
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
شرکت در کنکور سراسری 1400 ، دارای شرایط عمومی و اختصاصی است که سبب می شود تنها داوطلبان مجاز بتوانند در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند . در ضمن با توجه به ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد متقاضیان ورود به دانشگاه آزاد هم باید شرایط ثبت نام کنکور سراسری را داشته باشند تا بتوانند در این ماراتن شرکت کنند .




هر آزمونی یکسری شرایط و ضوابط دارد که کنکور سراسری هم از این امر مستثنی نیست و داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری 1400 را دارند در وهله اول باید شرایط ثبت نام را بررسی کرده و در صورت مجاز بودن برای ثبت نام اقدام کنند .

شرایط ثبت نام کنکور سراسری از چند بخش شرایط عمومی ، اختصاصی ، نظام وظیفه ، تحصیل مجدد و سهمیه های کنکور سراسری و ... تشکیل شده که داوطلبان می بایست قبل از ثبت نام تمامی بندها و جزئیات مربوط به این ضوابط را مطالعه کرده و با آگاهی کامل علاقه مندی خود را برای شرکت در آزمون سراسری 1400 اعلام نمایند . برای آشنایی بیشتر داوطلبان در ادامه به بررسی شرایط ثبت نام کنکور 1400 پرداخته شده است .



شرایط عمومی ثبت نام کنکور سراسری 1400
همان طور که گفته شد داوطلبانی مجاز به انجام مراحل ثبت نام کنکور سراسری هستند که شرایط و ضوابط شرکت در این آزمون را دارا باشند . در بخش زیر مهم ترین شرایط عمومی ثبت نام کنکور 1400 ارائه شده است .

در نظر داشته باشید با توجه به ادغام آزمون سراسری و دانشگاه آزاد ، داوطلبانی هم که قصد ثبت نام و تحصیل در رشته های با آزمون دانشگاه آزاد را دارند ، باید تمامی این شرایط را داشته باشند تا مجاز به شرکت در این کنکور باشند .





به منظور رفاه حال داوطلبان در ادامه شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام کنکور 1400 ارائه شده است .



شرایط عمومی ثبت نام کنکور 1400
 اعتقاد به اسلام و يا یکی از اديان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران

( عدم احراز عناد ) نه اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی ايران

 درصورتی كه داوطلب قبلا با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته ، بايد تغيير نظر او احراز شود .

 نداشتن سابقه عضويت در سازمان های غيرقانونی ، فراماسونری و اعقاب آن ها

عدم احراز فساد اخلاقی

عدم اعتياد به مواد مخدر

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری 1400





شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور 1400
 داوطلبان برای ثبت نام کنکور سراسری باید دارای یکی از مدارک زیر باشند :

 دیپلم چهار ساله نظام قدیم

 مدرک پیش دانشگاهی

 مدرک کاردانی ( فوق دیپلم )

 دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید ( 6 - 3 - 3 )



 ثبت نام و ادامه تحصيل پذيرفته شدگان، در رشته هایی كه پذيرش آنان از نيمسال دوم سال 1400-1401 آغاز می شود به شرط دريافت مدرک تحصيلی ديپلم نظام آموزشی جديد 6-3-3 و يا پيش دانشگاهی و يا مدرک كاردانی حداکثر تا تاريخ 1400/11/31 بلاامانع می باشد.



 دارندگان مدرک كارداني (فوق ديپلم) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دارندگان مدرک كاردانی پیوسته و همچنین آن دسته از متقاضيان مذكور که حداكثر تا 1400/06/31 در مقطع كاردانی پيوسته (فوق ديپلم) فارغ التحصیل می شوند، حق ثبت نام در آزمون سراسری را خواهند داشت.



 فارغ التحصيلان رشته های تحصيلی مورد نياز وزارت بهداشت (مشمولين خدمات اجباری قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان) در مقطع کاردانی که باید حداکثر تا 1400/06/31 و یا 1400/11/30 (درصورت قبولی در رشته هايی که پذيرش آنان از نيمسال دوم تحصيلی 1400-1401 آغاز می گردد.) خدمات خود را به پایان رسانیده باشند، چنانچه در مقطع دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی
پذيرفته شوند، می توانند خدمات موضوع اين قانون را پس از ا تمام تحصيل با مقطع جديد به انجام برسانند.



 فارغ التحصيلان دوره كاردانی رشته های تحصيلی گروه های آموزشی غيرپزشکی حداكثر تا تاريخ
1400/6/31 به شرطی می توانند در آزمون سراسری سال 1400 شركت نمايند که تعهدات و خدمات قانونی را انجام داده باشند.



 فارغ التحصيلان رشته های تحصيلی بهداشت دهان، تكنسين سلامت دهان، پرستاری دندانپزشكی، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان نمي باشند.



 باید خدمات موضوع قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان را به پایان رسانده باشند

 عدم تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه های اجرايی و عدم دارا بودن تعهدات سهمیه بومی و يا
سهمیه مناطق محروم .

 نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظيفه

بیشتر بخوانید: مدارک ثبت نام کنکور سراسری









شرایط تحصیل مجدد و شرکت در کنکور سراسری 1400
بر اساس قوانین دفترچه ثبت نام کنکور سراسری در این بخش به بررسی شرایط داوطلبان مختلف پرداخته و شرایط تحصیل مجدد هر یک از متقاضیان ارائه شده است .


 پذيرفته شدگان نهايی دوره روزانه کنکور 99 ( اعم از پذیرفته شدگان متمرکز یا نیمه متمرکز ) حتی در صورت عدم ثبت نام یا انصراف قطعی از رشته قبولی ، مجاز به ثبت نام و شرکت در کنکور 1400 به منظور انتخاب رشته محل های دوره روزانه نخواهند بود . 



 ( البته امکان لغو محرومیت از انتخاب رشته روزانه کنکور  از طریق ارسال درخواست به سازمان سنجش وجود دارد )

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت درخواست در سایت سازمان سنجش

 دارندگان مدرک كاردانی ( فوق ديپلم ) و همچنين آن دسته از داوطلبان مذكور كه حداكثر تا 31 / 06 / 1400 در مقطع كاردانی فارغ التحصيل می شوند ، حق ثبت نام در کنکور را خواهند داشت .

 فارغ التحصيلان کاردانی در رشته های تحصيلی مورد نياز وزارت بهداشت که دارای طرح اجباری هستند بايد حداكثر تا تاريخ 31/6/1400 و يا 30/11/1400 خدمات خود را به پايان برسانند .


نکته مهم : 


فارغ التحصيلان رشته های تحصيلی بهداشت دهان ، تكنسين سلامت دهان ، پرستاری دندانپزشكی ، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان نمی باشند .


 دانش آموختگان مقطع كاردانی رشته "اپتیک" كه قبل از سال 1389 پذيرفته شده باشند ، درصورت شركت در گروه آزمایشی علوم تجربی و احراز نمره علمی و شرايط لازم ، می توانند در مقطع كارشناسی پيوسته رشته بینایی سنجی ادامه تحصیل دهند .

 داوطلبانی که دارای طرح اجباری هستند ، در صورت قبولی در یکی از رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی طرح آن ها به تعویق افتاده و می توانند ادامه تحصیل دهند و خدمات قانون خدمت خود را پس از اتمام تحصيل با تعهدات خدمت مقطع جديد انجام دهند ، اما اگر در رشته هایی غیر از رشته های مذکور پذیرفته شوند قبولی آن ها لغو شده و می بایست ابتدا طرح خود را بگذرانند .

 فارغ التحصيلان دوره كاردانی رشته های تحصيلی گروه های آموزشی غير پزشكی ، به شرطی می توانند در آزمون سراسری 1400 شركت نمايند كه تعهدات و خدمات قانونی را حداكثر تا 31/6/1400 انجام داده باشند .

 دانشجويان اخراجی و همچنين دانشجويان دوره كارشناسی كه مدرک معادل كاردانی را دريافت نموده اند نيز مانند مقررات مربوط به دانشجويان انصرافی پس از تسويه حساب كامل با دانشگاه ذيربط و در صورت نداشتن مشكل نظام وظيفه حق ثبت نام در کنکور را دارند .

 فارغ التحصیلان مقاطع كارشناسی ارشد ناپيوسته و پيوسته كليه رشته های تحصيلی و دكتری عمومی پزشكی ، دندانپزشكی و داروسازی و دكتری حرفه ای دامپزشكی که متقاضی تحصيل مجدد هستند به شرط دارا بودن شرایط زیر و قبولی در مقطع دكتری عمومی رشته های پزشكی و داروسازی می توانند در کنکور شرکت کنند و محدوديتی در انتخاب دوره های مختلف ( روزانه ، مازاد و پرديس خودگردان ) ندارند .




بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تحصیل مجدد







شرایط نظام وظیفه کنکور سراسری 1400
بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام کنکور 1400 ، داوطلبان مرد می بایست علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی ، وضعیت نظام وظیفه خود را نیز مشخص نمایند .  طبق اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی ، متقاضیان مرد باید از لحاظ وضعیت مشمولیت و مقررات وظیفه عمومی جزو یکی از دسته های زیر باشند تا بتوانند در کنکور ثبت نام کنند.

 داشتن کارت پایان خدمت هوشمند

 داشتن کارت معافیت از خدمت دائم هوشمند ( معافیت به علت کفالت ، پزشکی ، ایثارگران و موارد خاص )

 مشمولان دارای برگ معافيت موقت هولوگرام دار بدون غيبت (پزشكی، كفالت) در مدت اعتبار آن.

 مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصيلی 1400-1399 معافيت تحصيلی دانش آموزی اخذ نموده و تا تاريخ 1400/06/31 در سنوات مجاز تحصيلی (حداکثر تا 20 سالگی تمام) فارغ التحصيل می شوند.

 دانش آموزانی كه قبل از سن مشموليت (قبل از 18 سالگی تمام) موفق به دريافت ديپلم نظام آموزشی جديد 3-3-6 شده باشند، به شرط نداشتن غيبت.

 كاركنان وظيفه (سربازان در حال خدمت) بدون غيبت اوليه دارای مدرک پيش دانشگاهی و يا ديپلم نظام آموزشی جديد 3-3-6 حضوری و پيوسته (دانش آموزان عادی) به شرطی كه در مقطع كارشناسی و بالاتر پذيرفته شوند.

كاركنان وظيفه ای كه خدمت دوره ضرورت آنان تا تاريخ 1400/06/31 به پايان ميرسد (اين دسته از افراد بايد به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهی يا كارت پايان خدمت ارائه نمايند).

 كاركنان پايور شاغل در نيروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نيروی انسانی سازمان مربوط برای ادامه تحصيل.

 دانشجويان انصرافی در صورتی كه در سنوات اوليه تحصيلی، موضوع تبصره 1 ماده 33 قانون، انصراف داده و همچنين از تاريخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد بيش از يکسال سپری نشده باشد. مضافا مشروط به اينكه قبلا (از تاريخ 1390/08/22 به بعد) از امتياز يکبار انصراف استفاده نكرده باشند.

 فارغ التحصيلان مقطع کاردانی فقط می توانند در رشته هايی در مقطع کارشناسی پيوسته تحصيل نمايند که برابر اعلام وزارتخانه های علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصيلی مقطع کاردانی) مقطع کارشناسی ناپيوسته بالاتر ندارد.



چنانچه طبق مقررات نظام وظیفه دارای شرایط مذکور بوده اید ، می توانید در کنکور ثبت نام کنید . برای اطلاع از کد نظام وظیفه کنکور سراسری مقاله زیر توصیه می شود .

بیشتر بخوانید: کد نظام وظیفه کنکور سراسری

شرایط استفاده از سهمیه های کنکور سراسری 1400​
هر سال سازمان سنجش تسهیلاتی را در اختیار مشمولان سهمیه های کنکور سراسری قرار می دهد که تاثیر بسزایی در رتبه اکتسابی داوطلب دارد . سهمیه های کنکور شامل سهمیه مناطق ، رزمندگان ، ایثارگران 5 درصدی و 25 درصدی و ... می باشد که داوطلبان واجد شرایط برای استفاده از آن می بایست حد نصاب علمی لازم را به دست آورند . 



 سهمیه مناطق

سهمیه مناطق پرجمعیت ترین سهمیه کنکور است که همه شرکت کنندگان کلیه گروه های آزمایشی کنکور تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان های خارجه را در خود جای می دهد . 

هر یک از شهرهای استان های مختلف کشور بر اساس کیفیت و دسترسی به امکانات آموزشی به سه منطقه یک ، دو یا سه تقسیم می شوند . اساس دسته بندی سهمیه مناطق عدالت آموزشی است و سعی شده داوطلبان سهمیه هر منطقه از لحاظ دسترسی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار گیرند .



 سهمیه ایثارگران :

سهمیه ایثارگران به دو دسته سهمیه ایثارگران 25 درصدی و 5 درصدی تقسیم می شود به طوری که 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل که به " همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر " ، " آزادگان و همسر و فرزندان آنان " ، " جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان " اختصاص دارد و 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به " جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان " و " همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه " اختصاص می یابد .



 سهمیه رزمندگان

سهمیه رزمندگان به رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1368 را داشته باشند . 



 سهمیه خانواده شهدا

این سهمیه به پدر، مادر، خواهر و برادر شهید اختصاص دارد. میزان تخصیص هر رشته محل برای این سهمیه مانند سهمیه مناطق بوده و با توجه به تعداد متقاضیان شرکت کننده از طریق این سهمیه مشخص می گردد.



 سهمیه بهیاران

برخلاف کنکور سال گذشته، سمیه بهیاران امسال به دفترچه ثبت نام کنکور سراسرسی بازگشت لذا آن دسته از متقاضیانی که شرایط استفاده از سهمیه بهیاران را دارند، در صورت تمایل می توانند از این سهمیه ایتفاده کرده و در صورت کسب حد نصاب لازم براساس این سهمیه شانس خود را در رشته پرستاری کسب نمایند.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری



 توجه داشته باشید در این مقاله به مهمترین شرایط ثبت نام کنکور سراسری پرداخته شد ، اما به متقاضیان توصیه می شود ، حتما دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 1400 را با دقت مطالعه و جزئیات ثبت نام را بررسی داشته باشند .

در ادامه بخوانید: دانلود دفترچه ثبت نام کنکور 1400



در نهایت مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا از طریق خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی به تمامی سوالات شما پیرامون کنکور سراسری 1400 پاسخ دهند .






سوالات متداول


1- پذیرفته شدگان دوره روزانه مجاز به انتخاب رشته روزانه کنکور 1400 می باشند ؟
خیر این داوطلبان مجاز به انتخاب رشته روزانه کنکور 1400 نیستند اما شرایطی برای لغو محرومیت آن ها در نظر گرفته شده است که اطلاعات بیش تر آن در متن مقاله اشاره شده است .




2- شرایط ثبت نام دانشگاه آزاد و سراسری متفاوت است ؟
متقاضیان ثبت نام دانشگاه آزاد نیز ملزم به رعایت شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام دانشگاه های سراسری می باشند که مهم ترین بندهای آن در متن مقاله قرار داده شده است .




3- دانش آموزان سال آخر پایه دورازدهم می توانند در کنکور سراسری ثبت نام کنند ؟
مطابق متن مقاله این داوطلبان به شرط فارغ التحصیلی تا 31 شهریور سال تحصیلی 1400 مجاز به ثبت نام کنکور سراسری می باشند .

منبع : شرایط ثبت نام آزمون 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yKlz
نظرتان را بنویسید