شرایط لازم قبل از بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بارداری و تولد فرزند یکی از تغییرات بزرگ در زندگی زوجین است ، این تجربه گاه شیرین و گاه سخت است . داشتن فرزند با وجود شیرینی که دارد گاهی نیز دشوار می شود و برای جلوگیری از سخت شدن این شرایط باید قبل از اقدام به بارداری و بچه دار شدن شناخت و آگاهی خود را در مورد آن افزایش دهید و تا حد امکان شرایط مناسبی را برای حضور کودک در خانواده فراهم کنید .

شرایط لازم قبل از بارداری مجموعه عواملی است که در ادامه آن را بیان می کنیم و این شرایط ممکن است به نظر شما سخت باشد و بارداری تان را به عقب بیندازد ولی بی توجهی به این عوامل تاثیرات منفی را بر خانواده و کودک می گذارد ولو اینکه این تاثیرات خود را چندین سال بعد نشان بدهد .

گرچه برخورداری از تمام این شرایط برای همه زوج ها امکان پذیر نیست اما هرچه شرایط خانواده به شرایط ایده آل نزدیک تر باشد قطعا هم والدین و هم فرزندان سالم تر و شادتر خواهند بود . در ادامه این مقاله به بیان شرایط لازم قبل از بارداری می پردازیم . 




آمادگی پذیرش شرایط جدید
یکی از مقدمات لازم قبل از بارداری آمادگی داشتن برای پذیرش شرایط جدید است . از همان لحظه تولد کودک زندگی زوج دستخوش تغییرات می شود چرا که نوراد از همان آغاز توجه و مراقبت مداوم والدین را می طلبد ؛ تغییر ساعت خواب و استراحت ، نیاز به مرخصی و تغییرات شغلی ، محدود شدن اوقات فراغت ، محدود شدن ارتباط با همسر و اطرافیان جزء بخشی از تغییراتی هستند که با تولد کودک به وجود می آید .

بخشی از این مسائل از دوران بارداری مادر به تدریج وارد زندگی زوجین می شود و تغییراتی را در زندگی آنها به وجود می اورد . آگاهی و آمادگی لازم برای این تغییرات نقش زیادی بر سلامت روان مادران دارد و در صورتی که زوجین از این محدودیت ها آگاهی نداشته باشند این تغییرات می تواند موجب خستگی ، اضطراب یا حتی عصبانیت و افسردگی مادران شود . 

حتما بخوانید: عوارض اضطراب بارداری بر مادر




وجود بلوغ روانی قبل بارداری
دومین مورد از شرایط لازم قبل از بارداری که اهمیت بسیاری دارد بلوغ و سلامت روانی والدین است . از نظر روانشناسان زمان مناسب برای پدر و مادر شدن زمانی است که فرد به بلوغ روانی و پختگی لازم برسد و بر این اساس زمان مناسب برای بارداری برای افراد مختلف متفاوت است ؛ اهمیت بلوغ روانی به مراتب بیشتر از آمادگی جسمی است .

از نشانه های مهم بلوغ روانی افراد میزان استقلال و مسولیت پذیری افراد در مسائل مختلف زندگی است . زمانی که زن و شوهر بچه دار می شوند نقش جدیدی در خانواده به آنها محول می شود که باید در قبال آن مسول باشند .

در صورتی که یکی از زوجین مسولیت خود را در خصوص فرزند بر عهده نگیرد باعث رنجش طرف مقابل شده و بر روابط آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت . پدر و مادر شدن مسولیت سنگینی است و اگر حاضر نیستید مسولیت آن را بپذیرید بهتر است از خواسته خود تا زمان مناسب صرف نظر کنید . 

حتما بخوانید: تاثیر سن در بارداری


توجه به روابط مطلوب زوج قبل بارداری
از مهم ترین شرایط لازم قبل از بارداری توجه زوج به کیفیت رابطه خودشان است به این معنا که اگر زن و شوهری تصمیم دارند صاحب فرزند شود باید روابط مطلوبی با هم داشته باشند . متاسفانه یکی از باورهای نادرستی که در این باره وجود دارد این است که وجود کودک به حل مشکلات زوج کمک خواهد کرد.

اما در اغلب مواقع وجود کودک نه تنها به حل مشکلات زوج کمکی نمی کند بلکه کودک را دستمایه چنین روابط نامطلوبی قرار داده و او تا آخر عمر قربانی این رابطه ناسالم خواهد بود . اگر یک زوج با هم مشکل داشته باشند وجود کودک بر مشکلات آنها اضافه می کند . 

شرایط اقتصادی قبل بارداری
یکی دیگر از شرایط لازم قبل از بارداری شرایط اقتصادی مناسب و مهم تر از آن داشتن استقلال مالی است . اگر زوجی هنوز از نظر مالی به پدر و مادرشان وابسته هستند لازم است قبل از بارداری به استقلال مالی برسند .

اگر زوجی هنوز تحت حمایت مالی والدین خود زندگی می کنند شرایط اقتصادی مناسبی برای بچه دار شدن ندارند زیرا علاوه بر شرایط اقتصادی از نظر روانی نیز مستقل نخواهند بود و در چنین شرایطی کاملا قابل پیش بینی است که تا چه اندازه خانواده طرفین در زندگی آنها دخالت و اظهارنظر خواهند کرد .

در ادامه بخوانید: عوامل موثر بر رضایت زناشویی




سوالات متداول


1- آمادگی داشتن برای پذیرش شرایط جدید بعد از متولد شدن نوزاد به چه معناست؟
این نوع آمادگی شامل تغییرات شغلی و مرخصی و محدود شدن روابط با دیگران و غیره می شود که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




2- والدین باید قبل از اقدام برای بچه دار شدن به بلوغ رسیده باشند یعنی چه؟
در زمینه فرزندآوری بلوغ روانی والدین بسیار اهمیت دارد که در مقاله توضیحات تکمیلی آن موجود است.




3- شرایط اقتصادی والدین قبل از فرزند آوری باید چگونه باشد؟
زوجی که می خواهند اقدام به فرزندآوری کنند باید استقلال مالی داشته باشند که در مقاله توضیح داده شده است.

منبع : شرایط لازم قبل از بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/W3WJ
نظرتان را بنویسید