اسامی شهرهای منطقه 1 در کنکور

اسامی شهرهای منطقه 1 در کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
مناطقی مانند تهران، مشهد، شیراز و ... که از نظر امکانات آموزشی تقریبا در سطح نسبتا خوبی قرار دارند، جزو شهرهای منطقه یک محسوب می شوند. آن دسته از متقاضیان کنکور سراسری 1400 که سه سال آخر دوره متوسطه (دبیرستان) خود را در این مناطق گذرانده اند، مشمول سهمیه منطقه 1 می باشند.



یکی از مباحث چالش برانگیز و پرابهام در کنکور سراسری، بحث سهمیه هاست که از تاثیر آن در رتبه بندی داوطلبان نمی توان چشم پوشی کرد. سهمیه مناطق اصلی ترین سهمیه در نظر گرفته شده برای کنکور سراسری بشمار می آید که هر ساله حدود 95 درصد از داوطلبان حاضر سرجلسه آزمون سراسری در این سهمیه سنجیده می شوند.

تخصیص سهمیه مناطق برای داوطلبان کنکور سراسری 1400 بر اساس منطقه محل تحصیل 3 سال آخر متوسطه (دهم، یازدهم، دوازدهم) و یا 3 سال آخر دبیرستان داوطلبان نظام قدیم صورت می گیرد. یکی از اصلی ترین سوال داوطلبان کنکوری این است که چه شهرهایی شامل سهمیه منطقه 1 می شوند. در این مقاله به این سوال داوطلبان پاسخ دادیم و اسامی شهرها و روستاهای منطقه یک را مشخص کرده ایم. با ما همراه باشید!



اسامی شهرهای منطقه 1 در کنکور 1400
تمامی اراضی ایران توسط وزارت کشور به چندین شهر، استان، روستا، دهستان و ... تقسیم شده است. امکانات در نظر گرفته برای تمامی این مناطق یکسان نمی باشد به همین خاطر سازمان سنجش جهت برقراری عدالت بین متقاضیان شرکت کننده در ماراتن نفس گیر کنکور سراسری اقدام به دسته بندی تمامی این اراضی در سه منطقه یک، دو و سه کرده است.



شهرهایی که از بهترین امکانات آموزشی برخوردار می باشند، در منطقه یک قرار می گیرند لذا داوطلبانی که سه سال آخر دوره متوسطه (دهم، یازدهم. دوازدهم) و یا سه سال آخر دبیرستان خود را در این منطقه گذرانده باشند، مشمول سهمیه منطقه 1 هستند. تمامی مناطق گفته شده در جدول زیر جزو شهرهای منطقه یک قرار می گیرند:



اسامی شهرهای منطقه یک
نام استان نام شهرستان
تهران کن، مرکزی، شمیرانات
اصفهان اصفهان
آذربایجان شرقی تبریز
خراسان رضوی مشهد
فارس شیراز

برای اطلاع از تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1400، مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری





مشاوره نحوه تقسیم بندی سهمیه مناطق در کنکور سراسری
کیفیت و امکانات آموزشی در تمامی مناطق کشور به صورت یکپارچه ارائه نشده، سازمان سنجش برای برقراری عدالت آموزشی، تمامی شهرها و روستاهای کشور را بر اساس کیفیت و امکانات آموزشی و دسترسی به این امکانات به سه منطقه تقسیم کرده است.



در سهمیه بندی مناطق، شهرهایی که دارای امکانات آموزشی خوبی هستند در منطقه یک قرار می گیرند که اصطلاحا به آن منطقه مرفه نیز گفته می شود. هر چه از کیفیت و امکانات آموزشی موجود در استانی کم می شود، استان مذکور در مناطق دو و سه جای می گیرد. این تقسیم بندی سبب گشته تا داوطلبان براساس امکانات آموزشی که در اختیار داشتند با داوطلبان هم سطح خود سنجیده شوند و بی عدالتی در این سنجش رخ ندهد.



داوطلبان دارای سهمیه منطقه یک فقط با داوطلبان دارای این سهمیه، متقاضیان دارای سهمیه منطقه دو صرفا با تمامی داوطلبان دارای سهمیه منطقه دو و تمامی متقاضیان شرکت کننده در کنکور سراسری که دارای سهمیه منطقه سه می باشند با داوطلبان دارای این سهمیه سنجیده می شوند نه کل داوطلبان آزمون سراسری!



ظرفیت هر رشته محل به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر سهمیه کنکور سراسری تقسیم بندی می گردد. برای اطلاع از نحوه تخصیص ظرفیت های هر رشته محل به مثال زیر توجه کنید:

تعداد داوطلبان شرکت کننده از منطقه یک 25 درصد، تعداد کل شرکت کنندگان منطقه دو 40 درصد و شرکت کنندگان منطقه سه 15 درصد  و 20 درصد باقیمانده دارای سهمیه ایثارگران باشند و رشته x در دانشگاهی 100 نفر ظرفیت پذیرد، ابتدا 30 درصد از ظرفیت رشته (30 نفر) به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران تعلق می گیرد، سپس به هر سهمیه براساس تعداد داوطلبان شرکت کننده ظرفیت تعلق می گیرد. یعنی داوطلبان سهمیه منطقه یک 25 نفر ، منطقه دو 40 نفر و منطقه سه 15 نفر.

بیشتر بخوانید: حذف سهمیه های کنکور سراسری









مطابق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، علاوه بر داوطلبانی که سه سال آخر دوره متوسطه خود را در یکی از شهرهای منطقه سه گذرانده اند، داوطلبان دارای شرایط خاص نیز مشمول سهمیه منطقه یک می باشند و با داوطلبان این منطقه سنجیده می شوند :



در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد، منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه مرفه تر خواهد بود.

بطور مثال اگر دانش آموزی دو سال از تحصیل خود را در منطقه 1 گذرانده باشد و سال آخر تحصیل خود را در یکی از دبیرستان های منطقه 3 بگذراند، مشمول سهمیه منطقه 1 خواهد بود .

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص سهمیه های کنکور سراسری 1400 می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از تجربیات این کارشناسان در خصوص موفقیت در کنکور 1400 و نحوه تاثیر سهمیه های کنکور استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار و اطلاعیه های مربوط به سهمیه های کنکور سراسری مطلع گردید.



داوطلبان علاقمند به شرکت در آزمون سراسری 1400، با مطالعه مقاله زیر می توانند از جزئیات ثبت نام این آزمون  آگاه شوند.

در ادامه بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری









سوالات متداول


1- نحوه تقسیم سهمیه مناطق در کنکور سراسری به چه شیوه ای انجام می شود؟
همانطور که در این مقاله گفته شد، این تقسیم بندی بر اساس منطقه محل تحصیل سه سال آخر دوره متوسطه داوطلبان صورت می گیرد.




2- کدام استان ها شامل سهمیه منطقه یک می باشند؟
شهرها و استان هایی که از نظر کیفیت آموزشی و دسترسی به امکانات آموزشی در سطح خوبی قرار دارند در این منطقه گنجانده می شوند البته اسامی شهرهای منطقه یک در این مقاله قرار داده شده است.




3-   کدام داوطلبان کنکور سراسری مشمول سهمیه منطقه یک می باشند؟
  همانطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده است، كليه داوطلبانی که سه سال آخر دوره تحصیل خود را یکی از شهرهای این منطقه گذرانده باشند مشمول سهمیه مذکور می باشند.

منبع : اسامی شهرهای منطقه 1 در کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rzQE
نظرتان را بنویسید