در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد یعنی چه

در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد یعنی چه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

گاهی ، در متن ابلاغیه دادگاه در سامانه ثنا ، ذکر می شود که در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد و پیامکی با این مضمون نیز به فرد ارسال می شود . در صورت دریافت این پیامک و ابلاغیه ، نیازی به حضور در شعبه نیست ؛ مگر اینکه مجددا ، دادگاه ، ابلاغیه ای صادر نموده و حضور مخاطب یا شهود وی را ضروری تشخیص دهد .

 

 

در طی سال های اخیر ، تلاش های فراوانی صورت گرفته تا خدمات حقوقی و قضایی قابل ارائه توسط قوه قضاییه ، به صورت الکترونیکی و به صورت برخط انجام شود تا اصحاب دعوی ، بتوانند بدون دغدغه خاطر ناشی از مراجعه حضوری به شعب دادگاه ها و مراجع قضایی ، از خدمات غیر حضوری ، بهره مند شده و بدون معطلی و دغدغه خاطر ، امورات خود را به صورت آسان و سریع ، انجام دهند .

به همین منظور ، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا ، توسط قوه قضاییه راه اندازی شده است تا ابلاغ تمام اوراق قضایی و رویدادهای مربوط به پرونده ، از این طریق ، به اطلاع اصحاب دعوی برسد . در این میان ، گاهی پیامکی ، برای طرفین دعوی ارسال می شود با این مضمون که در صورت نیاز به حضور ، ابلاغ خواهد شد . این پیامک و ابلاغیه ، گاها در مخاطبان ف ایجاد ابهام می کند که منظور از آن چیست و در چه مواردی این پیامک ارسال می شود ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به این مطلب می پردازیم که پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ می شود چیست و چه معنایی دارد . در ادامه نیز ، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که اصولا ، در چه مواردی ، این پیامک برای افراد ارسال می شود و پس از دریافت آن ، چه اقداماتی باید انجام داد .



 

پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد

در حال حاضر ، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا sana.adliran.ir ، در سیستم قضایی کشور ، وجود داشته که از طریق این سامانه ، کلیه اوراق قضایی مربوط به دعاوی ، به افراد ابلاغ می شود . به منظور دریافت ابلاغیه های قضایی از طریق این سامانه ، کافی است که افراد ، اقدام به ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا نموده و پس از احراز هویت در آن ، کلیه اطلاعات مربوط به پرونده ، از قبیل روند کار پرونده ، ابلاغیه ها و آرای صادره را ، در آن مشاهده نمایند .

در همین راستا ، ابلاغیه های مختلفی ، ممکن است برای افراد ، ارسال بشود . این ابلاغیه ها ، ممکن است شامل تاریخ و زمان حضور در دادگاه ، تکمیل مدارک و نواقص پرونده ، احضار شهود و مطلعین ، اقدامات انجام شده توسط دادگاه و صدور رای توسط شعبه باشد ؛ مثل زمانی که پیامک رای صادر شد ، به مخاطب ارسال شده است . البته ، زمانی که ابلاغیه جدیدی صادر شده و در حساب کاربری قرار می گیرد ، این موضوع ، از طریق ارسال یک پیامک نیز ، به اطلاع مخاطب خواهد رسید .

به همین منظور ، لازم است تا اصحاب دعوی ، پس از دریافت پیامک ها ، به سامانه ثنا مراجعه و اطلاعات لازم در خصوص موضوع را کسب کنند . اما ، گاهی ممکن است ، پیامک و ابلاغیه ای با این مضمون برای اصحاب دعوی ارسال شود که در صورت نیاز به حضور ، ابلاغ خواهد شد . این پیامک ، در ابتدای امر ، بیانگر این است که اگر در خصوص پرونده ، نواقصی وجود داشته یا نیازمند تکمیل اطلاعات باشد و یا بنا به سایر دلایل ، نیاز به حضور شخص در دادگاه باشد ، مجددا موضوع ، از طریق پیامک و ابلاغیه ، به اطلاع مخاطب ، خواهد رسید .

حتما بخوانید: ابلاغیه و احکام مربوط به آن

 

در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد یعنی چه

در قسمت قبل ، به این موضوع اشاره نمودیم که گاهی مخاطبین ، پس از رجوع به حساب کاربری خود در سامانه ثنا ، مشاهده می کنند که ابلاغیه ای برای ایشان ، ارسال شده با این مضمون که « در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد » . همانطور که اشاره شد ، در کنار پیامک احضاریه دادگاه ، این موضوع ، به صورت گسترده ای به صورت پیامک یا ابلاغیه الکترونیکی ، به طرفین دعوی ، ارسال می شود . به همین دلیل ، این سوال را ایجاد می کند که ابلاغیه و پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد یعنی چه ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که دریافت پیامک ابلاغ در صورت نیاز به حضور ، معمولا از حساسیت زیادی برخوردار نبوده و معنای آن ، این است که دادگاه صادر کننده رای ، اقدامات ذکر شده در ابلاغیه را ، انجام داده است و با این حال ، در صورتی که نیاز باشد که مخاطب ، به صورت حضوری به شعبه رسیدگی کننده مراجعه نموده و اقدام به پیگیری پرونده نماید ، از طریق صدور یک ابلاغیه ، موضوع به اطلاع ایشان خواهد رسید .

به عبارت دیگر ، بر خلاف ابلاغ استحضاری ، که به موجب آن ، به مخاطب اطلاع داده می شود تا در روز و تاریخ و ساعت ذکر شده ، به صورت حضوری ، به شعبه رسیدگی کننده مراجعه نماید ، در ابلاغیه « در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد » ، نیازی به حضور در دادگاه نخواهد بود . فلذا ، مراجعه حضوری به شعبه ، صرفا در صورتی ضرورت دارد که نیاز به انجام اقدامات خاصی باشد که این مطلب ، توسط خود دادگاه ، به صورت پیامک و یا ابلاغیه ، به اطلاع فرد ، خواهد رسید .

بیشتر بخوانید: پرونده فاقد موضوع فعال است یعنی چه

 

 

 

در چه مواردی پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد ارسال می شود

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد ، یعنی چه . همانطور که گفته شد ، بر خلاف زمانی که احضاریه دادگاه صادر می شود  و به موجب آن ، نیاز به حضور یکی از طرفین دعوی در شعبه رسیدگی کننده بوده و یا اینکه به موجب آن ، شهود معرفی شده ، احضار می شوند ، در این ابلاغیه ، نیازی به حضور در شعبه رسیدگی کننده ، نمی باشد ؛ مگر اینکه پس از آن ، ابلاغیه دیگری برای حضور در دادگاه صادر شود .

اما افرادی که موقع مشاهده ابلاغیه های خود ، با این پیغام مواجه می شوند که در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد ، ممکن است این سوال را مطرح کنند که اصولا در چه مواردی پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد ، ارسال می شود و مخاطب این پیامک ، پس از دریافت آن ، چه اقداماتی را باید انجام بدهد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا زمانی که دادگاه ، پس از انجام تحقیقات لازم و رسیدگی به پرونده ، قادر به صدور رای و تعیین تکلیف در پرونده است و نیازی به حضور طرفین دعوی در شعب دادگاه نبوده است ، این پیامک و ابلاغیه را صادر می کند که در صورت نیاز به حضور ، ابلاغ خواهد شد . در این شرایط ، بر خلاف زمان ابلاغ احضاریه برای متهم ، نیازی نیست که مخاطب ابلاغیه ، اقدام خاصی برای حضور در شعبه و پیگیری پرونده را انجام دهد .

لذا ، حضور در دادگاه و انجام اقداماتی در این خصوص ، صرفا در صورتی ضرورت خواهد داشت که دادگاه ، مجددا ابلاغیه دیگری ارسال کرده و حضور طرفین دعوی یا شهود آنها را مقرر نماید . در این وضعیت ، تنها اقدامی که لازم است انجام شود ، این است که مخاطب ، به صورت مرتب ، به حساب کاربری خود در سامانه ثنا مراجعه نموده و ابلاغیه های صادر شده توسط دادگاه را ، ملاحظه نماید ؛ چرا که با صدور این ابلاغیه ، دادگاه ، این آمادگی را به مخاطب داده است که ممکن است بنا به دلایلی ، نیاز به حضور وی در دادگاه باشد .

در ادامه بخوانید: موارد شمول احضاریه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد یعنی چه ؟

پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد یعنی دادگاه اقدامات لازم در خصوص پرونده را انجام داده با این حال در صورتی که حضور مخاطب ضرورت داشته باشد موضوع به وی ابلاغ می شود که شرح این موضوع در مقاله آمده است .

 

2- پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد در چه مواردی ارسال می شود ؟

این پیامک معمولا در شرایطی صادر می شود که ممکن است در آینده نیاز به حضور مخاطب در مرجع رسیدگی کننده باشد و در صورت لزوم این موضوع توسط دادگاه ابلاغ خواهد شد که جزئیات این مطلب در مقاله ذکر شده است .

 

3- اقدامات لازم پس از دریافت پیامک در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد چیست ؟

پس از دریافت این پیامک و ابلاغیه نیازی به حضور در شعبه رسیدگی کننده نیست و صرفا پس از اینکه دادگاه ابلاغیه جدیدی مبنی بر لزوم حضور صادر نمود باید به شعبه مراجعه کرد که برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : در صورت نیاز به حضور ابلاغ خواهد شد یعنی چه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KPV8
نظرتان را بنویسید