مراقبه یا مدیتیشن چیست

مراقبه یا مدیتیشن چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
مراقبه یا مدیتیشن Meditation را می توان مجموعه ای از تکنیک ها دانست که هدف آن افزایش سطح آگاهی و توجه متمرکز است، مراقبه همچنین برای تغییر آگاهی و سلامت جسم و روان استفاده شده و بسیار مفید است.

مدیتیشن منجر به آرامش درون و کاهش استرس شده بنابراین انجام تمرین های آن برای افراد بسیار پیشنهاد شده است و هزاران سال است که افراد در سراسر جهان به روش های مختلف مراقبه را انجام داده و در دین های مختلف آن را می بینیم. اما در حال حاضر چند روش در انواع نقاط جهان بیشتر اجرا می شود.

در حالی که مدیتیشن Meditation غالباً برای اهداف مذهبی استفاده می شود، بسیاری از افراد آن را مستقل از هرگونه اعتقادات مذهبی یا معنوی انجام می دهند و از آن به عنوان روش روان درمانی استفاده می کنند، در این مقاله به توضیح مدیتیشن و مراقبه، روش های مختلف آن و فوایدی که به همراه دارد پرداخته شده است.



چرا مدیتیشن یا مراقبه کنیم
راه های زیادی وجود داشته تا افراد بتوانند وضعیت هوشیاری خود را تغییر دهند، از هیپنوتیزم گرفته تا دارو های روان گردان و یا حتی چرت زدن که برخی از آن ها مثل دارو برای انسان ضرر داشته و برخی دیگر مثل خواب، هیپنوتیزم و مراقبه اثرات مثبتی بر روی روان و بدن دارند.

مدیتیشن Meditation اثرات بسیار مفیدی بر بدن و روان داشته که خود دلیل محکمی بر گسترش آن در سراسر جهان است. مراقبه به روش های بسیار زیادی انجام گرفته که بسیاری از آن ها مفید بوده و مزایایی به همراه دارد و برخی هم آن را با آهنگ مدیتیشن که مخصوص مراقبه است انجام می دهند.

اگرچه مهم نیست از چه روشی برای مراقبه استفاده کنید و روش درست و غلطی برای آن وجود نداشته اما مهم است که روشی را برگزینید که نیاز های شما را مثل رفع استرس یا اضطراب برآورده کرده و متناسب با شخصیتتان باشد.

حتما بخوانید: درمان اضطراب


فواید و مزایا مراقبه چیست
مراقبه فواید و مزایای بسیار بر سلامت روان و جسم داشته، بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید آن را شروع کنید که در این جا برخی از فواید را مشاهده می کنید.

کاهش استرس و درمان آن

کاهش سر درد و رفع آن

بهبود خود آگاهی

کاهش و رفع علائم افسردگی

تقویت سیستم ایمنی بدن

افزایش ذهن آگاهی و تمرکز حواس

افزایش تخیل و خلاقیت 

بهبود حافظه فعال

توجه به لحظه حال

کاهش احساسات منفی

کاهش علائم اضطراب

افزایش صبر و تحمل

افزایش همدلی با خود و دیگران

کمک به درمان برخی بیماری ها مثل سرطان، فشار خون و مشکلات قلبی

رفع بی خوابی

بی خوابی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد با آن سر و کله می زنند و انجام مراقبه و مدیتیشن قبل از خواب در رفع این بی خوابی بسیار موثر است.

حتما بخوانید: درمان بی خوابی شبانه


چگونه مدیتیشن یا مراقبه کنیم
همانطور که ذکر شد راه های بسیاری برای مراقبه وجود داشته که هر کس با توجه به سلیقه خود آن را انتخاب می کند، در این جا برخی از معروف ترین راه های مراقبه مطرح شده است.

 مراقبه هدایت شده

مراقبه یا تجسم هدایت شونده روشی است که در آن افراد تصاویر ذهنی مکان ها و موقعیت هایی که در آن آرامش می یابند را در ذهن تشکیل می دهند. شما سعی می کنید تا حد امکان از حواسی مانند بو، منظره، صدا و بافت استفاده کرده و ممکن است توسط یک راهنما یا معلم در این روش هدایت شوید.

 مراقبه مانترا

در این نوع مراقبه، شما برای جلوگیری از منحرف کردن افکار، به طور بی صدا یک کلمه، فکر یا عبارت آرامبخش و انگیزشی را تکرار می کنید. برای مثال تکرار می کنید که من می توانم، من می توانم.

 مراقبه ذهن آگاهی

این نوع مراقبه مبتنی بر هوشیار بودن، یا داشتن آگاهی و پذیرش بیشتر از زندگی در لحظه فعلی است. در مراقبه ذهن آگاهی، شما آگاهانه هشیاری خود را گسترش می دهید و بر آنچه در طول مدیتیشن تجربه می کنید مانند جریان نفس خود تمرکز می کنید. می توانید افکار و احساسات خود را مشاهده کنید، اما بگذارید آنها بدون قضاوت عبور کنند.

 مراقبه به صورت یوگا

شما برای تقویت انعطاف بدن و ذهنی آرام ، یک سری تمرینات بدنی و تنفسی کنترل شده انجام داده و همانطور که در حال حرکت در حالت هایی هستید که نیاز به تعادل و تمرکز دارند، ترغیب شده که کمتر روی درگیری های ذهنی خود تمرکز کنید و در لحظه باشید.



 مراقبه مهربانی

مراقبه مهربانی برای تقویت احساس شفقت، همدلی، مهربانی و پذیرش نسبت به خود و دیگران استفاده می شود. این روش به طور معمول شامل باز کردن ذهن برای دریافت عشق از دیگران و سپس فرستادن یک سری آرزوهای خوب برای عزیزان،دوستان، آشنایان و همه موجودات زنده است.

حتما بخوانید: درمان استرس شدید
نکته های لازم برای انجام مراقبه یا مدیتیشن
اگر شما علاقه مند به مراقبه هستید، نکات و راهنمایی هایی وجود دارد که به شما کمک می کند یک تمرین مفید مدیتیشن Meditation را شروع کنید که در این جا این نکات را مشاهده می کنید.

 شروع آرام مراقبه: با انجام تمرینات کوتاه 5 تا 10 دقیقه در روز شروع کرده و سپس به تدریج تمرینات را طولانی کنید.

 برنامه ریزی برای مراقبه: سعی کرده تا هر روز در یک زمان مشخص مدیتیشن کنید مثلا هر روز چند دقیقه از صبح خود را صرف آن کنید.

 قرار گیری در موقعیت راحت در مراقبه : چهار زانو نشستن روی زمین یکی از گزینه ها است اما راحتی شما کلید اصلی یک مراقبه خوب است بنابراین باید در موقعیت بدنی راحت و بدون هیچ فشاری قرار بگیرید.

 تمرکز بر احساسات در مراقبه : به طور عمیق نفس کشیده و احساساتی که در طول نفس کشیدن تجربه می کنید را به طور کامل درک کرده و مشاهده کنید.

 عدم سرکوب احساس در مراقبه : ذهن شما گاهی در طول مراقبه به احساسات ناراحت کننده فکر کرده و منجر به استرس شما می شود، هدف این نیست که ذهن خود را از چنین افکاری پاک کنید بلکه آن ها را بدون قضاوت در نظر گرفته و سپس به آرامی تمرکز حواس خود را به سمت تنفس هدایت کنید.

 کلام آخر

برای انتخاب روش مناسب با شخصیت و روحیات خود در مراقبه، از منطقه امن خود خارج شده و راه ها و روش های مختلف مدیتیشن را امتحان کنید تا با آزمون و خطا گزینه مناسب را برای آرامش روح و روان خود برگزینید. در این راه کلاس هی مختلفی برای مدیتیشن و یوگا نیز وجود داشته که با شرکت در آن روش های مناسب مراقبه را می آموزید.

در ادامه بخوانید: ورزش چیست


سوالات متداول


1- مراقبه یا مدیتیشن چیست؟
مراقبه یا مدیتیشن را می توان مجموعه ای از تکنیک ها دانست که هدف آن افزایش سطح آگاهی و توجه متمرکز است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- فواید و مزایا مراقبه چیست؟
مراقبه فواید و مزایای بسیار بر سلامت روان و جسم داشته بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید آن را شروع کنید که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- راه های مختلف مدیتیشن و مراقبه چیست؟
همانطور که ذکر شد راه های بسیاری برای مراقبه وجود داشته که هر کس با توجه به سلیقه خود آن را انتخاب می کند که در متن مقاله چند مورد ارائه شده است.

منبع : مراقبه یا مدیتیشن چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/pxBp
نظرتان را بنویسید