راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
افسردگی اختلالی است که همراه با خلق پایین و عدم لذت بوده و بسیار شایع است، عوامل متعددی منجر به بروز علائم افسردگی شده اما این اختلال قابل درمان است و راه های زیادی برای رفع و مقابله با آن وجود دارد.

راه های درمان افسردگی، هم به طور روان درمانی و هم درمان دارویی صورت گرفته و نتیجه می دهد، افسردگی با رعایت نکات و راه های درمان و مقابله قابل رفع بوده و جز اختلالاتی است که به طور کامل درمان می شوند.

از بین درمان های رایح برای افراد افسرده هر کدام بر روی افراد مختلف جواب داده و لزوما همه از یک راه درمان نمی شوند. بنابراین برای مقابله با افسردگی شدید باید با روان درمانگر متخصص صحبت کرده و با توجه به نظر او پیش رفت. در این مقاله راه های مختلف درمان افسردگی شدید و خفیف شرح داده شده است.



روان درمانی برای مقابله با افسردگی
روان درمانی مهم ترین و کارسازترین درمان برای افسردگی خفیف و شدید بوده که در آن فرد با مراجعه به یک متخصص روانشناس به درمان افسردگی خود می پردازد. این نوع درمان انواع مختلفی داشته که در این جا مشاهده می کنید.

 درمان بین فردی برای افسردگی

این نوع درمان بر اساس ارتباط افسردگی با روابط بین فردی بوده و هدف آن تقویت روابط است. مانند برقراری ارتباط بهتر و حل تعارض بین فردی، معمولا این روش کوتاه مدت بوده و بین 12 تا 16 جلسه طول می کشد.

 درمان شناختی رفتاری افسردگی

درمان شناختی رفتاری یا CBT یک نوع روش بوده که برای درمان اضطراب، استرس، افسردگی و بسیاری موارد دیگر به کار گرفته می شود. این درمان طراحی شده است تا با تغییر افکار منفی و رفتار هایی که منجر به تشدید علائم افسردگی می شوند، این اختلال را درمان کند.

 آموزش مهارت های اجتماعی برای مقابله با افسردگی

آموزش مهارت های اجتماعی به شما می آموزد که چگونه با دیگران تعامل موثرتری داشته تا بتوانید روابط سالمی را تشکیل دهید. هدف این است که مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید و بیاموزید که چگونه یک شبکه اجتماعی قوی با دیگران بسازید.



 روانکاوی برای درمان افسردگی

در این روش مقابله با علائم افسردگی افراد یاد گرفته که چگونه افسردگی آن ها با گذشته و تعارض حل نشده خودشان ارتباط دارد. این نوع درمان معمولا طولانی بوده و نیاز به زمان دارد. از روانکاوری برای درمان اضطراب و استرس نیز استفاده می شود.

حتما بخوانید: درمان استرس شدید


درمان دارویی افسردگی شدید
معمولا دارو درمانی را به تنهایی برای مقابله با افسردگی پیشنهاد نمی کنند و زمانی این دارو ها تجویز شده که افسردگی شدید باشد، در این جا چند تا از معروف ترین دارو های استفاده شده برای درمان افسردگی را مشاهده می کنید.

 دارو های بازدارنده بازجذب سروتونین در درمان افسردگی شدید

بازدارنده های بازجذب سروتونین SSRIs بیشترین دارو های تجویز شده برای درمان افسردگی شدید بوده که شامل فلوکستین (fluoxetine)، پاروکستین (paroxetine)، سرترالین (sertraline)، سیتالوپرام (citalopram)، فلووکسامین (fluvoxamine) و غیره می باشد.

این قرص ها برای افسردگی شدید و خفیف مناسب بوده و عوارض جانبی کمتری نسبت به باقی دارو ها دارند اما بدون تجویز و مشورت پزشک گاهی منجر به عوارض جبران نشدنی می شود.

 بازدارنده بازجذب سروتونین و نور اپی نفرین در درمان افسردگی شدید

داروهای SNRIs مانند داروهای SSRIs بوده با این تفاوت که بر هورمون نور اپی نفرین نیز تاثیر می گذارد. رایج ترین این دارو ها شامل ونلافاکسین (venlafaxine) و دولوکستین (duloxetine) است. این دارو ها نیز باید با تجویز پزشک مصرف گردد.

 دارو های سه حلقه ای برای مقابله با افسردگی شدید

دارو های سه حلقه ای TCAs جزو اولین دارو های تولیدی برای درمان افسردگی بوده اند. تحقیقات نشان داده که این دارو ها نیز مانند دارو های قبلی که نام برده شده است، اثر گذار بوده و برای درمان افسردگی شدید مناسب است. این دارو ها شامل آمی تریپتیلین (amitriptyline)، ایمی‌ پرامین (imipramine) و غیره می باشد و نیاز به تجویز پزشک دارد.

 بازدارنده های مونوآمین اکسیداز برای رفع افسردگی

یکی دیگر از دارو های ضد افسردگی بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) بوده که معمولا به عنوان درمان در اولویت قرار نگرفته ولی در بسیاری موارد مفید است. این دارو ها شامل ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid) و فنلزین (phenelzine) می باشد.

حتما بخوانید: اعتیاد به دارو های اعصاب و روان


چگونه افسردگی را در خانه درمان کنیم
برای درمان افسردگی خفیف و شدید در خانه می توان علاوه بر راههای نام برده از راه های دیگری نیز اقدام کرده و حال بهتری را تجربه کرد، در این جا راهکار هایی برای درمان آدم افسرده پیشنهاد شده است.

 برنامه ریزی روزانه برای مقابله با افسردگی

برای درمان افسردگی افراد نیاز به یک روال عادی و روزانه داشته تا طبق آن مدیریت زمان کرده و پیش روند. این مدیریت و برنامه ریزی منجر به فعالیت فرد و عدم بی تحرکی او می شود.

 هدف گذاری برای بهبود افسردگی

یکی از راههای درمان افسردگی خفیف هدف گذاری بوده، زیرا افراد برای به دست آوردن امید نیاز به هدف و موضوعی داشته تا انگیزه کسب کرده و با پشتکار به آن برسند. برای تعیین هدف از مواردی شروع کرده که به دست آوردن آن ها راحت تر است.

 ورزش برای درمان افسردگی

ورزش یکی از راه هایی است که در درمان بسیاری از اختلالات موثر بوده و علائم افسردگی را نیز کاهش می دهد. زیرا هنگام ورزش هورمون اندورفین (endorphins) ترشح شده که منجر به حال خوب فرد می شود.

 مصرف غذای سالم برای مقابله با افسردگی

غذا خوردن منجر به درمان قطعی افسردگی نشده اما با رعایت مواردی که برای سلامت بدن مفید است و کاهش مصرف غذاهای پر ضرر می توان به درمان کمک کرد.

 خواب کافی برای رفع افسردگی

بی خوابی یا پرخوابی از علائم افسردگی است، برای رفع این مسئله هر روز ساعت مشخصی بیدار شده و شب ها در ساعت مشخصی بخوابید و همه عوامل مثل تلویزیون که بر روی خواب تاثیر می گذارند را دور کنید.

 مدیتیشن و مراقبه برای درمان افسردگی

یکی از موثر ترین راه ها در درمان افسردگی انجام روش های مختلف مدیتیشن یا مراقبه است که منجر به آرامش روان و بدن شده و بسیار رایج است.

 انجام کار های جدید برای مقابله با افسردگی

هنگامی که خلق پایین بوده و فرد احساس افسردگی دارد، می تواند خود را با کار های جدید سرگرم کرده و خلق پایین را تا حدی برطرف کند. برای مثال سفر رفتن، بیرون رفتن با دوستان و کتاب های جدید خواندن.

در ادامه بخوانید: علت افسردگی چیست
 کلام آخر

برای درمان قطعی افسردگی به خصوص افسردگی شدید، به کار گیری ترکیبی از هر سه روش روان درمانی، دارو درمانی و درمان های خانگی کارساز بوده و منجر به بهبود خلق فرد می شود. اما برای استفاده از دارو های نام برده باید با پزشک مشورت کرده و فقط در صورت تجویز او آن ها را مصرف کرد.




سوالات متداول


1- روان درمانی برای مقابله با افسردگی چگونه است؟
روان درمانی مهم ترین و کارسازترین درمان برای افسردگی بوده که در آن فرد با مراجعه به یک متخصص روانشناس به درمان افسردگی خود می پردازد که در متن مقاله روش های مختلف آن نام برده شده است.




2- درمان دارویی افسردگی شدید چگونه است؟
معمولا دارو درمانی را به تنهایی برای مقابله با افسردگی پیشنهاد نمی کنند و زمانی این دارو ها تجویز شده که افسردگی شدید باشد که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- چگونه افسردگی را در خانه درمان کنیم؟
برای درمان افسردگی خفیف و شدید در خانه می توان علاوه بر راه های نام برده از راه های دیگری نیز اقدام کرده و حال بهتری را تجربه کرد که در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : راه های درمان افسردگی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DmEq
نظرتان را بنویسید