پیگیری پرونده با رمز 16 رقمی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
اطلاع از روند کار پرونده و پیگیری آن با استفاده از سامانه ثنا و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دادسرا و دادگاه ها میسر شده است . برای پیگیری پرونده با شماره پرونده باید بعد از آنکه وارد صفحه اصلی سامانه ابلاغ شدید در قسمت سرتیتر اطلاع رسانی ، گزینه سوم یعنی گزینه اطلاع رسانی با رمز پرونده را انتخاب کنید و سپس با وارد کردن شماره پرونده و شماره ملی می توانید از روند پرونده دیدن کنید. 

برای مشاوره پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده



با پیشرفت جوامع و توسعه روزافزون تکنولوژی ، استفاده از فضای مجازی هر روز جایگاه بیشتری در میان مردم پیدا می کند . به همین جهت در تمام جوامع شاهد تلاش دولت ها در جهت الکترونیکی شدن خدمات هستیم و قوه قضاییه نیز از این قاعده مستثنا نیست . این روزها ارسال حضوری اوراق قضایی برچیده شده و دیگر لازم نیست که برای مطالعه و پیگیری پرونده قضایی همچون گذشته حضورا به دادگاه ها مراجعه کرد .

 از همین رو با راه اندازی سامانه ثنا بسیاری از خدمات قوه قضاییه به صورت مجازی ارائه شده تا از اتلاف وقت و انرژی شهروندان جلوگیری شود . یکی از خدماتی که این سامانه ارائه می دهد اطلاع از روند کار و خلاصه پرونده است که با استفاده از شماره و رمز 16 رقمی پرونده می توان با طی مراحلی  طریق این سامانه از اطلاعات پرونده ها دیدن کرد . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده می پردازیم .

در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که شماره پرونده چیست و از کجا تهیه می شود و از چه طریق می توان با شماره پرونده وارد سامانه خدمات الکترونیک قضایی شد و چگونه با در دست داشتن شماره 16 رقمی پرونده می توان از اطلاعات پرونده دیدن کرد و در ادامه هم به روش های پیگیری شکوائیه  با شماره پرونده و نحوه گرفتن رمز پرونده خواهیم پرداخت. 




شماره شانزده رقمی پرونده چیست
هر پرونده قضایی پس از اینکه در روند دادرسی قرار می گیرد در یکی از مراجع قضایی ثبت می شود. پس از اینکه پرونده ثبت شد به آن یک کد 16 رقمی اختصاص داده می شود که به آن شماره پرونده می گویند. دو رقم اول شماره پرونده همیشه نشان دهنده سالی است که آن پرونده در مراجع قضایی ثبت شده است به طور مثال در صورتی که پرونده در سال 1398 ثبت شده باشد با دو رقم 98 آغاز خواهد شد. 

بعد از ثبت پرونده برای پیگیری های بعدی و دیدن ابلاغیه ها، باید این شماره را همراه با اخذ رمز شخصی پرونده، که 5 رقمی است، و ردیف فرعی از دفتر دادگاه اخذ کنید. این شماره پرونده در طول مراحل مختلف دادرسی، حتی با پایان آن تغییر نمی کند و همواره یکسان می ماند.

به خاطر داشته باشید که شماره پرونده با رمز پرونده که 5 رقمی است متفاوت است.

بیشتر بخوانید: راه های پیگیری پرونده در دادسرا







دریافت ابلاغیه با شماره پرونده
برای دریافت ابلاغیه با شماره پرونده ابتدا باید به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی به نشانی eblagh.adliran.ir مراجعه کنید و با درج رمز شخصی و کد ملی به این سامانه وارد شوید و پس از تکمیل فرآیند  وارد صفحه اصلی سایت بشوید و سپس برای دریافت ابلاغیه با شماره پرونده مطابق تصویر زیر می توانید گزینه مربوط به "دریافت با شماره" را انتخاب کنید. پس از آن میتوانید با استفاده از شماره پرونده قضایی، پرونده مورد نظر خود را جست و جو کنید و از این طریق آن را پیگیری کنید و همه ابلاغیه های مربوط به آن پرونده را در قسمت دریافت ابلاغیه با شماره پرونده قضایی بیابید. 



پیش از دریافت ابلاغیه با شماره پرونده، در سامانه ثنا ابتدا باید ثبت نام انجام داده باشید  و بدون انجام فرآیند ثبت نام و دریافت کد ثنا یا رمز شخصی نمی توان از خدمات این سامانه استفاده کنید . تکمیل فرآیند ثبت نام در این سامانه از دو طریق تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی و احراز هویت در این سامانه و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت حضوری و دریافت رمز شخصی امکان پذیر است.

در ادامه بخوانید: سامانه خدمات الکترونیک قضایی


ورود به سامانه ثنا با شماره پرونده
با تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید ابلاغ های قضایی که در گذشته از طریق کاغذ و پست انجام می شد، الکترونیکی شده و اشخاص می توانند با مراجعه به سایت سامانه ابلاغ می توانند از کلیه دعاوی خود من جمله دعاوی مطروحه یا در جریان و مختومه خود مطلع شوند و از این طریق آن ها را پیگیری کنند و در صورت لزوم از خطرات احتمالی حکم غیابی پیشگیری و از حقوق خود دفاع کنند. 

پیش از هر اقدام قضایی الکترونیکی لازم است متقاضیان در سایت سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir ثبت نام نموده و نسبت به دریافت رمز شخصی اقدام نمایند تا از این طریق بتوانند از اقدامات دیگر سامانه های الکترونیک قضایی استفاده کنند و پس از انجام ثبت نام می توانید با مراجعه به سایت ابلاغ الکترونیک قضایی و ورود به سامانه ثنا با شماره پرونده از ابلاغ های الکترونیک قضایی صادر شده دیدن فرمایید. شما می توانید برای ورود به سامانه ثنا با شماره پرونده مراحل زیر را طی کنید: 

1نشانی الکترونیکی eblagh.adliran.ir در مرورگر خود تایپ کنید و وارد صفحه زیر شوید و در آن قسمت اطلاعات شخصی خواسته شده را تکمیل نمایید.





2کد 6 رقمی که برای شماره همراه شما ارسال می شود را وارد نمایید و سپس وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر می شوید و از این طریق می توانید ابلاغیه های جدید و دیده شده خود را مشاهده کنید همچنین می توانید با انتخاب گزینه دریافت با شماره پرونده، پرونده قضایی مورد نظر خود را جست و جو کنید و در صورت لزوم آن ها را چاپ کنید.



به خاطر داشته باشید که تنها با در دست داشتن شماره پرونده نمی توانید وارد سامانه ثنا و دیگر سامانه های خدمات الکترونیک قضایی بشوید. بلکه باید پس از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و یا به صورت برخط در سامانه ثنا ثبت نام نمایید و پس از آن می توانید ازخدماتی از قبیل دیدن ابلاغیه ها، دریافت خلاصه پرونده و امثال آن بهره ببرید. پیشنهاد می شود برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه ثنا مقاله زیر را مطالعه کنید. 

بیشتر بخوانید: ثبت نام سامانه ثنا


نحوه دریافت رمز پرونده قضایی
در هر پرونده به طرفین پرونده و اشخاص مرتبط با آن یک رمز 5 رقمی اعطا می شود که به آن رمز شخصی پرونده قضائی می گویند. افراد با داشتن این رمز می توانند از از خلاصه پرونده و روند کار پرونده در سامانه های خدمات الکترونیکی دیدن کنند هرچند برای دیدن گزینه ی "اطلاع رسانی برای اشخاص" داشتن رمز شخصی  پرونده قضایی نیاز نیست و بدون رمز شخصی پرونده قضایی می توان این گزینه را دریافت کرد. رمز شخصی را می توان از طرق زیر دریافت کرد: 

1از شعبه رسیدگی کننده به پرونده و با مراجعه حضوری به آن

2در صورتی که شماره همراه شما توسط شعبه در پرونده قید شده باشد با ارسال عدد 2 به شماره سامانه 500049 می توانید رمز شخصی را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: دریافت ابلاغیه با رمز شخصی


پیگیری شکواییه با شماره پرونده
بعضی از اشخاص گمان می کنند که سامانه ثنا صرفا برای دریافت و مشاهده ابلاغیه ها قابل استفاده است و کاربرد دیگری ندارد اما این سامانه کارایی های زیادی دارد که یکی از آن ها پیگیری پرونده و روند رسیدگی به آن است . برای پیگیری پرونده قضایی و شکوائیه ها با شماره پرونده باید مراحل زیر را انجام داد :



1ابتدا وارد سامانه خدمات الکترونیک قضایی به آدرس adliran .ir بشوید و بعد از آنکه وارد صفحه اصلی شدید در قسمت سرتیتر اطلاع رسانی که داخل کادر آبی رنگ قرار دارد گزینه سوم یعنی گزینه اطلاع رسانی با رمز پرونده را انتخاب کنید .







2در این مرحله دو گزینه خالی برای شما نمایش داده می شود که لازم است شماره ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و گزینه مرحله بعد را فعال کنید .







3اکنون برای تلفن همراه شما یک رمز موقت شش رقمی ارسال می شود که باید آن را در کادر خالی وارد کرده و گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید .







4در صفحه جدیدی که برای شما نمایش داده شده است باید شماره پرونده ، ردیف فرعی و رمز پرونده را وارد کرده و سپس بر روی گزینه روند کار پرونده کلیک کنید .







اگر شما به شماره ، ردیف فرعی و رمز پرونده خود دسترسی ندارید و نمی توانید از این روش برای دریافت اطلاعات پرونده خود استفاده کنید روش دیگری نیز پیش روی شماست که نیاز به این اطلاعات ندارد و آن پیگیری پرونده با استفاده از کد ملی است که پیشنهاد می شود برای اطلاع از چگونگی آن از مقاله زیر دیدن بفرمایید.

در ادامه بخوانید: پیگیری پرونده قضایی با کد ملی



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده در کانال تلگرام آیین دادرسی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده پاسخ دهند .










سوالات متداول


1- آیا بدون مراجعه حضوری به دادگاه ها می توان از روند پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده دیدن کرد ؟
بله با استفاده از سامانه ثنا می توان پرونده های قضایی را بدون مراجعه به دادگاه ها پیگیری کرد که توضیحات بیشتر در این خصوص در مقاله آمده است .


2- برای پیگیری پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده چه کاری باید انجام داد ؟
برای پیگیری پرونده های قضایی با شماره پرونده بعد از آنکه وارد صفحه اصلی شدید در قسمت سرتیتر اطلاع رسانی که داخل کادر آبی رنگ قرار دارد گزینه سوم یعنی گزینه اطلاع رسانی با رمز پرونده را انتخاب کنید که راهنمای تصویری آن در مقاله قرار داده شده است .


3- برای پیگیری پرونده های قضایی با شماره پرونده لازم است چه اطلاعاتی را در اختیار داشت ؟
برای پیگیری پرونده های قضایی باید شماره رمز شخصی و ردیف فرعی پرونده را در اختیار داشت و البته راه دیگری نیز برای مشاهده پرونده ها بدون داشتن این اطلاعات وجود دارد که در مقاله به طور کامل بررسی شده است .

منبع : پیگیری پرونده با رمز 16 رقمی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wQKm
نظرتان را بنویسید