اختلاف سنی مناسب میان فرزندان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
افزایش هزینه های مالی ، سلامتی مادر یا اولویت های زندگی ، ممکن است باعث شود که به داشتن یک فرزند اکتفا کنید اما گاهی اوقات تقاضای کودک برای داشتن یک خواهر یا برادر و یا فشار خانواده می تواند تصمیم شما را تغییر دهد . در این میان ، اختلاف سنی بین دو فرزند ، یک تصمیم شخصی است که با توجه به عوامل مختلفی می توان آن را تعیین کرد .

بیشتر والدین فکر می کنند وقتی فرزند اولشان هنوز در حال بزرگ شدن است فرزند دوم بیاورند . فرهنگ مشترک خانواده می تواند فکر فرزند دوم را در ذهن والدینی ایجاد کند که تازه مادر یا پدر شده اند . تقریباً همه والدینی که خودشان خواهر یا برادر داشته اند برای فرزندشان هم همین را می خواهند اما ممکن است در مورد زمان به دنیا آوردن کودک دوم دچار استرس باشند و ندانند اختلاف سنی مناسب میان فرزندان چقدر است .

اگر شما هم این سوال را در ذهنتان دارید ، مقاله حاضر برایتان مفید خواهد بود و به شما در این تصمیم گیری کمک خواهد کرد . در ادامه با جوانب مثبت و منفی اختلاف سنی مختلف میان فرزندان آشنا شده و در نتیجه می توانید تصمیم بهتری در این مورد بگیرید .


مزایا و معایب اختلاف سنی کم میان فرزندان

فاصله سنی 18 ماه یا کمتر در این طبقه محسوب شده و در این حالت ، فرزند دوم طی چند ماه پس از تولد فرزند اول به دنیا می آید . در این گونه فاصله سنی بچه ها ، فرزندان شما عملاً با هم بزرگ می شوند مشروط بر اینکه انرژی کافی برای برآورده کردن خواسته های هر دوی آن ها را داشته باشید . سال های تغییر پوشک و شیر دادن به نوزادان ، از چند ماه تا یک سال ادامه خواهد داشت اما در مدت کوتاهی ، کاملاً تمام شده و به شما امکان می دهد به زندگی عادی خود برگردید .

از سوی دیگر ، فرزند بزرگترتان ، احساس می کند خواهر یا برادر بزرگ تر بوده و به خودی خود به انجام کارها ادامه می دهد و کودک کوچکتر با مشاهده او ممکن است چیزهای کوچکی را به سرعت یاد بگیرد . از آنجایی که این دو بچه ، تقریباً در کنار هم رشد خواهند کرد یاد می گیرند که چیزها را با هم به اشتراک بگذارند . ممکن است دعواهایی نیز داشته باشند اما پیوند دوستی میان آن ها قوی تر است . آن ها برای قسمت اعظم دوره کودکی ، شریک زندگی یکدیگر خواهند بود .

اگر مهارت های فرزندپروری به درستی انجام شود اختلاف سنی کم میان فرزندان باعث حسادت و رقابت نمی شود و به محض اینکه به سن معقولی برسند می توانید بر روی حرفه و انتخاب های دیگر در زندگی خود تمرکز کرده و نگران نیازهای آن ها نباشید .

در مورد نقاط ضعف اختلاف سنی کم میان فرزندان باید گفت ، تولد فرزند دوم یک سال پس از تولد کودک اول ، می تواند برای والدین به شدت دشوار باشد . سال های ابتدایی کاملاً به همان روال بیدار شدن در نیمه شب ، عوض کردن پوشک ها ، شیردهی و شستن کثیفی های بی پایان ، می گذرد . همچنین ، فرصت آن کمتر پیش می آید که از مشاهده فرزندتان لذت ببرید زیرا همیشه مشغول برطرف کردن نیازهای کودک دیگر هستید .

برنامه خواب کودک بزرگتر ممکن است با زمان تولد فرزند کوچکتر تنظیم نشود و این مسئله می تواند باعث درگیری شده و هر کدام از کودکان به روش های مختلف و به طور همزمان از شما توجه بخواهند . داشتن دو فرزند یکی پس از دیگری ، می تواند باعث هزینه های زیادی برایتان بشود زیرا هر کدام نیاز به کالسکه ، تختخواب و صندلی جداگانه دارند .






 
مزایا و معایب اختلاف سنی متوسط میان فرزندان

اختلاف سنی متوسط شامل دو تا سه سال است . بیشتر والدین این فاصله را ترجیح می دهند زیرا این امر به مادر اجازه می دهد که به طور کامل بهبود پیدا کند . این کار به شما کمک می کند که روی فرزند خود تمرکز کرده و در سال های رشد هر کدام از آن ها درگیر شوید . در زمان تولد بچه دوم ، کودک اول مستقل تر می شود و به تنهایی بازی کرده یا غذا می خورد . از سوی دیگر با توجه به اینکه فرزند اول ، بهتر می تواند در مورد نیازهایش با شما صحبت کند ، برای مراقبت از بچه دوم ، آرامش بیشتری خواهید داشت .

فرزند اول ، ممکن است به شدت برای بازی در نقش خواهر یا برادر هیجان زده باشد و حتی ممکن است وقتی شما مشغول کاری دیگر هستید ، مسئولیت مراقبت از او را بر عهده بگیرد . با فاصله دو تا سه ساله ، بدن شما از استرس اولین بارداری بهبود یافته و آماده به دنیا آوردن فرزند جدید خواهد بود . علاوه بر این ، با شروع پیش دبستانی بچه اول ، بهتر می توانید برنامه فرزند دوم را تنظیم کنید .

در ارتباط با نقاط ضعف باید گفت که در اختلاف سنی متوسط میان فرزندان ، چند سالی طول می کشد تا بچه ها بتوانند هم بازی یکدیگر شوند . همچنین ، با گذشت سال ها ، این فاصله سنی بچه ها می تواند باعث مشکلاتی نیز بشود . کودک خردسال ممکن است بخواهد به خواهر یا برادر بزرگتر بپیوندد و از او یاد بگیرد . اما ممکن است کودک بزرگتر از بازی با او امتناع کند زیرا بچه کوچکتر مهارت لازم برای درک بازی های او را ندارد . این مسئله می تواند منجر به دعوا و گریه شود و حتی تا نوجوانی ادامه پیدا کند .





از سوی دیگر ، گاهی اوقات ناچار می شوید بچه کوچک تر را در تحولات زندگی فرزند اول وارد کنید برای مثال وقتی کودک بزرگتر را به مدرسه می برید گاهی اوقات لازم است بچه دوم را نیز همراه خودتان داشته باشید که این مسئله می تواند باعث استراحت ناکافی او شود . همچنین ، فرزندان دوم معمولاً رقابت جو هستند و می خواهند به جایگاه فرزند اول برسند و مدیریت این مسئله ممکن است برای والدین دشوار شود .




مزایا و معایب اختلاف سنی زیاد میان فرزندان

در این طبقه بندی ، میان کودکان ، اختلاف سنی چهار سال و بالاتر وجود دارد . معمولاً والدین جوان ، این فاصله سنی را ترجیح می دهند زیرا سن و سلامتی برای آن ها در هنگام تولد کودک ، بسیار مهم است . با این حال ، در زوج هایی که به کاهش باروری دچار شده اند نیز ممکن است این اتفاق با استفاده از لقاح مصنوعی رخ دهد .

در اختلاف سنی زیاد میان فرزندان ، شما فرصت دارید که رشد و تکامل فرزندان خود را تا رسیدن به مدرسه دنبال کنید . این امر به شما امکان می دهد که تا مستقل شدن کودک ، بر روی او تمرکز داشته باشید . از سوی دیگر ، با مدیریت یک چرخه کامل بارداری ، زایمان و مراقبت از فرزند اول ، می توانید بارداری دوم را به شیوه ای بهتر انجام داده و به اندازه کافی برای تمرکز بر کودک جدید ، وقت و انرژی داشته باشید .

از سوی دیگر ، فرزند اول نیز خوشحال خواهد شد که در مراقبت از خواهر یا برادرش به شما کمک کند . توصیه نمی شود که به او مسئولیت های والدین را بسپارید اما باید اجازه دهید رابطه میان فرزندان به خودی خود پیش برود .

در مورد نقاط ضعف ، لازم به ذکر است که اختلاف سنی زیاد میان فرزندان ، هر کودک را در مرحله رشدی متفاوتی قرار می دهد و این مسئله باعث می شود که کودکان ، چیز مشترکی با یکدیگر نداشته باشند . تحصیل برای هر دوی آن ها متفاوت خواهد بود برای مثال ممکن است فرزند کوچک در حال رفتن به مدرسه باشد در حالی که کودک بزرگتر دانشجو است .

علاوه بر این ، هر کودک خواسته های متفاوتی داشته و این مسئله می تواند برای شما تنش زا باشد . برای مثال بچه کوچک می خواهد با او بازی کنید اما شما درگیر مشق های فرزند بزرگتر هستید . همچنین ، ممکن است دوستی هایی که در زمان نوپایی فرزند اول تشکیل دادید الان دیگر وجود نداشته باشند . بنابراین لازم است دوباره شروع به پیدا کردن دوست هایی برای خود کنید .





جمع بندی

تا اینجا با مزیت ها و نقاط ضعف هر کدام از فاصله های سنی میان کودکان آشنا شدید . سازمان بهداشتی جهانی توصیه کرده است اختلاف سنی مناسب میان فرزندان ، 24 ماه است تا بدن مادر از اولین بارداری خود بهبودی کامل پیدا کرده مواد مغذی ای را که از اولین بارداری از دست داده است دوباره به دست بیاورد . اگر امکان این فاصله سنی بچه ها وجود نداشت ، اختلاف حداقل 18 ماهه باید حفظ شود .

اگر شما هم می خواهید برای فرزندتان خواهر یا برادری به دنیا بیاورید و با خواندن این مقاله در مورد فاصله سنی میان آن ها تصمیم گرفته اید لازم است بدانید چگونه فرزند اولتان را برای این تصمیم آماده کنید . به دنیا آمدن فرزند جدید احساساتی را در کودک بزرگتر ایجاد می کند که آگاهی از روش برخورد با آن به شما کمک می کند استرس های کمتری را در فرزندپروری تجربه کنید . در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر ، می توانید با چگونگی آماده کردن فرزند اول برای به دنیا آمدن خواهر یا برادر آشنا شوید .








سوالات متداول

1- فاصله سنی کم میان فرزندان چه مزیت هایی دارد ؟

در این وضعیت ، کودکان عملاً با هم بزرگ می شوند و مادر بعد از تجربه یک دوره پر مشغله می تواند به زندگی عادی برگردد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .


2- اختلاف سنی متوسط میان فرزندان به چه معناست ؟

وقتی کودکان دو تا سه سال با یکدیگر فاصله داشته باشند در این گروه قرار می گیرند که برای آگاهی از نقاط قوت و ضعف این فاصله سنی می توانید مقاله را مطالعه کنید .


3- نقاط قوت فاصله سنی پنج سال به بالا میان فرزندان چیست ؟

در این وضعیت ، والدین می توانند به خوبی ، تکامل فرزندانشان را مشاهده کرده و تا مستقل شدن فرزند اول بر روی او تمرکز کنند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است . 



منبع : اختلاف سنی مناسب میان فرزندان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5G4v
نظرتان را بنویسید