تجدید نظر خواهی از رای شورای حل اختلاف و مهلت اعتراض

تجدید نظر خواهی از رای شورای حل اختلاف و مهلت اعتراض
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

تمامی آرای صادره از سوی شورای حل اختلاف، از قابلیت تجدید نظر خواهی برخوردار می باشند. تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف، باید از طریق ثبت دادخواست و در مهلت باشد. این مهلت، برای افراد مقیم ایران، 20 روز و برای مقیم خارج ایران، 2 ماه از تاریخ ابلاغ رای است. مرجع صالح رسیدگی به اعتراض، دادگاه کیفری دو یا دادگاه عمومی واقع در حوزه قضایی شورا می باشد.

 

 

بسیاری از پرونده ها، صرفا جهت صلح و سازش، به شورای حل اختلاف فرستاده می شوند و شورا در خصوص آن ها، حق صدور رای ندارد. در این موارد، شورا، به درخواست طرفین اختلاف، بین آن ها، صلح و سازش برقرار می کند و در غیر این صورت، پرونده را به دادگاه صالح، ارجاع می دهد.

اما، مواردی نیز وجود دارد که شورا، می تواند، اقدام به صدور رای نماید که موارد آن، در قانون مشخص است. وقتی شورا، برای یک اختلاف، رای صادر کند، کسی که رای بر علیه او صادر شده، می تواند اقدام به اعتراض به رای شورا نماید که البته این امر، تابع قواعد، تشریفات و مهلت مخصوص به خود می باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، به بررسی تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف بپردازیم و بگوییم که مرجع صالح برای آن کجا است؛ سپس، مهلت و نحوه اعتراض به رای شورا را توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

تجدیدنظر خواهی آرای شورای حل اختلاف

یکی از طرق اعتراض به رای صادره از محاکم، تجدیدنظرخواهی است و البته، این امر، صرفا، در صورتی ممکن می باشد که قانون گذار، این امکان را برای موضوع دعوایی که رای در خصوص آن صادر شده، در نظر گرفته باشد. شورای حل اختلاف نیز یکی از مراجع رسیدگی کننده به پاره ای از دعاوی، با موضوعات مشخص بوده و در موارد مورد پیش بینی قانون گذار، حق صدور رای را نیز دارد.

در بسیاری از موارد، پرونده، صرفا جهت حصول صلح و سازش میان طرفین دعوا و صدور گزارش اصلاحی، در شورای حل اختلاف، به این مرجع، فرستاده می شود. در این موارد، چنانچه طرفین، اقدام به صلح و سازش کنند، شورا، اقدام به صدور گزارش اصلاحی می نماید. این گزارش، قطعی بوده و قابلیت اعتراض ندارد. در صورت عدم حصول سازش نیز پرونده، به مرجع صالح، ارسال می گردد. 

اما در پاره ای از دعاوی، نظیر دعاوی مالی زیر 20 میلیون تومان، شورای حل اختلاف، از حق صدور رای، برخوردار است. تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف، در خصوص تمام آرایی که در شورای حل اختلاف صادر می شود، امکان پذیر می باشد. یعنی، کسی که رای صادر شده در شورای حل اختلاف بر علیه او بوده، می تواند در مهلت آن، اقدام به اعتراض به رای شورا نموده تا مرجع صالح، اقدام به رسیدگی به رای مورد اعتراض نماید.

 

حتما بخوانید: شورای حل اختلاف، ساعت کار و نشانی شعب

 

مرجع صالح برای تجدیدنظر خواهی از آرای شورای حل اختلاف

در قسمت قبل، در خصوص تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف در مهلت آن، توضیح دادیم و گفتیم که چنانچه، رای صادره، به ضرر یکی از اصحاب دعوا باشد، می تواند اقدام به اعتراض به رای شورا نماید. در این قسمت، قصد داریم، درباره مرجع صالح تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف صحبت کنیم. برای اطلاع از مرجع صالح رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف، باید به قانون شورای حل اختلاف مراجعه کرد.

طبق ماده 27 این قانون، مرجع صالح رسیدگی اعتراض به رای شورا، دادگاه کیفری دو یا دادگاه عمومی ای است که در حوزه قضایی مشترک با شورای حل اختلاف قرار دارد. در صورتی که مرجع تجدیدنظر خواهی، رای مورد اعتراض را نقض کند، پس از رسیدگی ماهوی، اقدام به صدور رای مجدد، خواهد نمود.

پس از توضیح درباره مرجع صالح رسیدگی کننده اعتراض به رای شورا، در ادامه، قصد داریم، در خصوص مهلت تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف صحبت کنیم.

 

بیشتر بخوانید: صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف

 

 

 

مهلت درخواست تجدیدنظر خواهی از آرای شورای حل اختلاف

در قسمت های قبل، در خصوص مرجع صالح رسیدگی کننده به دادخواست تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف و آرایی که قابلیت اعتراض دارند، صحبت کردیم. همچنین، گفتیم که شخصی که قصد اعتراض به رای شورا را دارد، باید این عمل را در مهلت قانونی و مقرر انجام دهد. لذا، در این قسمت، قصد داریم، درباره مهلت درخواست تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف توضیح دهیم.

درخواست تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف، مدت زمان و مهلت محدودی دارد و به این صورت نیست که فرد معترض به رای، هر زمان اراده کرد، بتواند اقدام به اعتراض نماید. طبق قانون شورای حل اختلاف، مهلت تجدیدنظرخواهی از آرای شورای حل اختلاف، 20 روز برای ایرانیان مقیم کشور و 2 ماه برای افراد ساکن خارج از ایران، از تاریخ ابلاغ است.

در ادامه، درباره نحوه اعتراض به رای شورای حل اختلاف و مراحل آن، توضیح خواهیم داد.

 

بیشتر بخوانید: قانون شورای حل اختلاف

 

نحوه تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف

در قسمت های قبل، به طور کلی، در خصوص تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف، توضیح دادیم و گفتیم که مهلت اعتراض به رای شورا، چند روز است. در این قسمت، قصد داریم، درباره نحوه تجدیدنطرخواهی از رای شورای حل اختلاف توضیح دهیم و بگوییم که فرد متقاضی اعتراض به رای شورا، باید چگونه اقدام کند.

در مرحله اول، فرد معترض، باید متن اعتراض خود را آماده کرده و فایل تایپ شده آن را تهیه نماید. سپس به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست تجدیدنظر خواهی خود را ثبت کند. ذکر نام و نام خوانوادگی تجدید نظر خواه و تجدید نظر خوانده، ذکر شماره رای مورد اعتراض، شرح اعتراض و نام بردن مدارک مثبت ادعا و پیوست آن ها، از موارد مورد نیاز در تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف می باشند.

چنانچه، قصد کسب اطلاعات بیشتر، در خصوص مواردی که شورا، صلاحیت صدور رای دارد را دارید، مطالعه مقاله ای که در قسمت در ادامه بخوانید آمده است، پیشنهاد می شود.

 

در ادامه بخوانید: موارد صدور رای در شورای حل اختلاف

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف و مهلت آن در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف و مهلت آن پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- مرجع صالح رسیدگی به تجدیدنظر خواهی از رای شورای حل اختلاف کجا می باشد؟

مرجع صالح تجدید نظرخواهی از رای شورای حل اختلاف دادگاه کیفری دو یا دادگاه عمومی واقع در حوزه قضایی شورا می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- مهلت تجدید نظر خواهی از رای شورای حل اختلاف چقدر است؟

مهلت تجدید نظر خواهی از رای شورای حل اختلاف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- نحوه تجدید نظر خواهی از رای شورای حل اختلاف چگونه است؟

نحوه تجدید نظر خواهی از رای شورای اختلاف با ارائه دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بوده که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : تجدید نظر خواهی از رای شورای حل اختلاف و مهلت اعتراض

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QY2Z
نظرتان را بنویسید