راه های ترغیب کودکان به درس خواندن

راه های ترغیب کودکان به درس خواندن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

طبق آمار و تحقیقات، اغلب چهره های برتر علمی و نوابغ، از بدو تولد نابغه نبوده اند. بلکه با گذشت زمان و با تقویت یک سری مهارت ها توانسته اند به چنین جایگاهی برسند. اغلب کودکان به طور ذاتی تمایل زیادی به درس خواندن و یادگیری دارند.

اما آنچه اهمیت دارد تقویت این انگیزه و قرار دادن آن ها در مسیر درست است. زیرا اگر کودکی به درستی ترغیب و تشویق شود، آینده علمی درخشانی خواهد داشت. از این رو در این مقاله قصد داریم درباره ی ترغیب کودکان به درس خواندن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

علت درس نخواندن کودکان

این روزها والدین زیادی با مشکل درس نخواندن کودکان خود، به مشاوران مراجعه می نمایند. شنیدن جملاتی مثل فرزندم درس نمی خواند، فرزندم دچار افت تحصیلی شده و ... از زبان این دسته از والدین چندان دور از انتظار نیست. چنین جملاتی نشان دهنده آن است که شما تمایل دارید فرزندتان درس بخواند، اما متاسفانه فرزندتان در زمینه تحصیلی شکست خورده و نتوانسته انتظارات شما را برآورده کند.

از آنجایی که عدم علاقه به درس خواندن یا همان درس نخواندن کودکان ممکن است مشکل بسیاری از والدین باشد. از این رو بیشتر آنها تمایل دارند روش های ترغیب کودکان به درس خواندن را بیاموزند. با توجه به اینکه اولین قدم در حل هر مشکل، ریشه یابی آن است، پیش از آشنایی با روش های ترغیب کودکان به درس خواندن، بایستی علل آن مشخص شود.

درس نخواندن کودکان می تواند علل متعددی داشته باشد. از جمله علل درس نخواندن کودکان عبارتند از:

عدم برقراری ارتباط مناسب کودک با معلم:

یکی از اصلی ترین علل عدم تمایل کودکان به درس خواندن، عدم برقراری ارتباط مناسب با معلم است. برای مثال معلم یک روش مشخصی برای تدریس یک درس دارد، در حالی که ممکن است برخی دانش آموزان با روش مذکور نتوانند درس را به خوبی یاد بگیرند.

در کلاس های عمومی که تعداد دانش آموزان نیز بالاست، معلم فرصت کافی برای رفع مشکل همه دانش آموزان نخواهد داشت. در چنین شرایطی ممکن است برخی دانش آموزان اشتیاق و علاقه درس خواندن را از دست دهند.

ضعف در پایه های تحصیلی پیشین:

ضعف در پایه های تحصیلی پیشین از دلایل بی علاقگی به درس خواندن در کودکان و حتی بزرگسالان می باشد. وقتی کودک در پایه قبلی ضعف دارد و به سراغ کتاب های پایه جدید می رود، طبیعی است که مطالب آن را نفهمد و در نتیجه شور و اشتیاق خود را از دست دهد.

حجم زیاد کتاب های درسی و کمک درسی:

متاسفانه برخی والدین تصور دارند هرچه کتاب های بیشتری برای کودک خود بخرند، فرزند خود را به بیشتر درس خواندن علاقه مند کرده اند. در حالیکه در بیشتر موارد عکس این موضوع صادق می باشد. یعنی حجم بالای کتاب های درسی استرس و فشار زیادی به کودک وارد می کند و موجب بی علاقگی وی به درس خواندن می شود.

پیوسته درس خواندن بدون استراحت، درس خواندن حین خستگی، افسردگی در کودکان، وسواس فکری، اضطراب، عدم آشنایی با روش های مطالعه، وجود مشکلات خانوادگی و برخی بیماری های جسمی از رایج ترین علل بی علاقگی کودکان به درس خواندن محسوب می شود.

حتما بخوانید: بهبود شیوه یادگیری

 

 

 

 

 

راه های ترغیب کودکان به درس خواندن

برای ترغیب کودکان به درس خواندن بایستی اقداماتی انجام داد تا مطالعه برایشان جذاب تر شود. از جمله کارهایی که برای ترغیب کودکان به درس خواندن می توان انجام داد عبارت است از:

ایجاد محیط درس خواندن:

اولین عامل برای ترغیب کودکان به درس خواندن، داشتن اتاق مطالعه جذاب می باشد. سعی کنید فضای مخصوصی برای فرزند خود آماده نمایید. درس خواندن در مکانی سرد یا گرم بدون نو کافی حتی برای بزرگسالان نیز جذاب به نظر نمیرسد. پس سعی کنید فضایی که در نظر می گیرید بایستی نور کافی و تهویه مناسب داشته باشد.

تشویق به درس خواندن:

سعی کنی به جای شکایت کردن از درس نخواندن فرزندتان، وی را تشویق به درس خواندن کنید. می توانید پیشرفت های کوچک وی را تشویق کنید تا این گونه فرزندتان انگیزه بیشتری برای درس خواندن پیدا کند.

برقراری ارتباط صمیمانه:

سعی کنید ارتباط صمیمانه تری با فرزند خود برقرار کنید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف وی را بهتر بشناسید. در این صورت بهتر می توانید وی را به درس خواندن ترغیب کنید. برای مثال اگر کودک شما حافظه تصویری دارد سعی کنید به جای استفاده از روش ها و ابزارهای یادگیری شنیداری، از روش های دیداری کمک بگیرید.

ترغیب کودکان برای درس خواندن

فراهم کردن امکانات:

اگر کودک شما در یک درس ضعف دارد و همین ضعف موجب بی علاقگی وی شده، بهتر است از یک معلم خصوصی کمک بگیرید.

کمک گرفتن از مشاور:

گاهی ممکن است شما همه ی روش های فوق را انجام داده باشید، اما همچنان کودکتان علاقه ای به درس خواندن از خود نشان ندهد. در این صورت بهتر است در اولین فرصت از یک مشاور تحصیلی خبره کمک بگیرید.

حتما بخوانید: راز موفقیت در تحصیل

 

راه های نادرست ترغیب کودکان به درس خواندن

اگرچه موفقیت فرزند همواره آرزوی هر پدر و مادری است، با این حال گاهی پدران و مادران ناخواسته دچار اشتباهاتی می شوند. از جمله راه های غلط ترغیب کودکان به درس خواندن عبارت است از:

نا آرامی والدین:

یکی از راه های غلط ترغیب کودک به درس خواندن، انتقال دادن حس اضطراب می باشد. گاهی ممکن است در صورت عدم تمایل کودک به درس خواندن والدین دچار تشویش و نا آرامی شوند. در صورتی که والدین نتوانند بر تشویش و اضطراب خود غلبه کنند، آن را به کودک منتقل خواهند کرد. این اضطراب در کودک و نا آرامی به هیچ عنوان موجب ایجاد انگیزه در کودک نمی شود و چه بسا نتیجه عکس داشته باشد.

عدم توجه به اهداف و آرزوهای کودک:

در برخی موارد والدین هیچ توجهی به اهداف و آرزوهای کودک ندارند و سعی دارند کودک را در مسیر دلخواه خود  قرار دهند. برای مثال ممکن است کودکی از همان ابتدا به کارهای هنری علاقه داشته باشد، اما والدین همواره به وی القا کنند بایستی در آینده مهندس شود.

برنامه ریزی سخت و خشک:

یکی دیگر از راه های غلط ترغیب کودک به خواندن درس، برنامه ریزی سخت و خشک می باشد. بیشتر والدین این روزها از همان سنین کودکی سعی میکنند برنامه ی درسی فشرده ای برای کودک خود داشته باشند و فرزندشان را علاوه بر مدرسه در کلاس های درسی زیادی ثبت نام کنند. داشتن برنامه کلاسی فشرده خود یکی از راه های نادرست ترغیب کودکان به درس خواندن می باشد.

در ادامه بخوانید: نقش والدین در تحصیل فرزند

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ علت درس نخواندن کودکان چیست؟

✔️ این روزها والدین زیادی با مشکل درس نخواندن کودکان خود، به مشاوران مراجعه می نمایند که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ راه های ترغیب کودکان به درس خواندن چیست؟

✔️ برای ترغیب کودکان به درس خواندن بایستی اقداماتی انجام داد تا مطالعه برایشان جذاب تر شود که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- ✔️ راه های نادرست ترغیب کودکان به درس خواندن چیست؟

✔️ اگرچه موفقیت فرزند همواره آرزوی هر پدر و مادری است، با این حال گاهی پدران و مادران ناخواسته دچار اشتباهاتی می شوند که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : راه های ترغیب کودکان به درس خواندن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZAQJ
مطلب بعدی
کمرویی کودکان
نظرتان را بنویسید