کنیبالیزیشن یا cannibalize چیست؟

کنیبالیزیشن یا cannibalize چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Mohammad

کنیبالیزیشن چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

یکی از چیزهایی که می تواند در سئو اتفاق بیفتد، آدم خواری محتوا است. زمانی که انتخاب کلمه کلیدی خود و همچنین هدف گذاری بحث را به درستی انجام نداده باشید، به مرور زمان و پس از رتبه بندی در کلمات خود، قطعا دچار آدم خواری خواهید شد.

هنگامی که دو یا چند صفحه از سایت شما برای رتبه بندی یک کلمه کلیدی با هم رقابت می کنند، گفته می شود که سایت کنیبالیزیشن شده است.

بحث آدم خواری نباید در دو صفحه که دقیقاً در رتبه پست سرهم هستند مثلاً 1 و 2 اتفاق بیفتد بلکه گاهی مثل صفحه آموزش سئو در سایت ما یک صفحه در صفحه اول و صفحه دیگر در رتبه 59 قرار دارد. یا کلمات طراحی سایت و طراحی سایت فروشگاهی.

آدم خواری یا کنیبالیزیشن فقط در سئو نیست!

اصطلاح آدم خواری نه تنها در آموزش سئو، بلکه در بازاریابی و آموزش فروش نیز استفاده می شود. بیایید با یک مثال شروع کنیم.

بی ام و هر سال مدل جدیدی از خودروهای خود را معرفی می کند. اگر گستره محصولات جدید او باعث شود که محصولات قدیمی شرکتش خریداری نشود، قطعا در بحث فروشش آدم خوار می شود.

اما می بینیم که این شرکت بزرگ با ارائه محصولات جدید و آپشن های مختلف، نه تنها سهم بازار محصول قبلی خود را از بین نمی برد، بلکه سهم بازار جدید و سایر مخاطبان هدف را نیز به سبد خود می آورد که باعث افزایش سهم بازار می شود. . برای مقابله با تویوتا و بنز و…

پس باید مراقب باشید که با این مشکل مواجه نشوید که یک صفحه از سایت شما با صفحه دیگری رقابت می کند و سعی می کند به سایت شما آسیب برساند.

کنیبالیزیشن چیست؟

برای درک بهتر، آدم خواری یا صفحه کنیبالیزیشن دو صفحه برای یک کلمه کلیدی با یکدیگر رقابت می کنند.

امروز که در حال خواندن این مقاله هستید، قطعا این ارور برطرف شده است و دیگر چنین مشکلی نخواهید داشت.

معایب کنیبالیزیشن چیست؟

کاهش نرخ تبدیل در نتایج

وقتی دو نتیجه از سایت شما در یک کلمه کلیدی ظاهر می‌شود، برای هر کاربری که آن کلمه را جستجو می‌کند، دو برداشت و فقط یک کلیک دریافت می‌کنید، حالا تصور کنید از 100 کاربر در خوشبینانه‌ترین حالت، به ازای هر 100 نفر، روی شما کلیک کرده‌اند.

اتفاقی که در اینجا می افتد این است که وب سایت شما 200 نمایش دریافت می کند و شما فقط 100 کلیک دریافت می کنید. بنابراین نرخ کلیک شما 50 درصد خواهد بود، اما اگر صفحه ای بالاتر از شما وجود داشته باشد، نرخ کلیک وب سایت شما 100 درصد در آن کلمه نشان داده می شود.

تضعیف استحکام صفحات

وقتی سایت شما برای یک کلمه کلیدی دو موقعیت را اشغال می کند، با کاهش نرخ تبدیل، قدرت صفحات شما کاهش می یابد و نمی توانید از آنها کمک زیادی برای رتبه بندی کلمات کلیدی مهمتر خود دریافت کنید.

رتبه ها به تدریج کاهش می یابد

گوگل همیشه در تلاش است تا کاربران خود را راضی نگه دارد و بهترین نتایج را به آنها نشان دهد. وقتی چک می‌کند که آیا شما نصف برداشت‌ها را دریافت می‌کنید، کلیک می‌کند، متوجه می‌شود که وب‌سایت شما و این دو صفحه شما اصلاً برای کاربران مناسب نیست و در نتیجه از چشم کاربرانش محو می‌شود.

صفحات مورد نظر ما را در نتایج گوگل تغییر دهید

به عنوان مثال برای بحث نحوه خرید بک لینک، صفحه فرود ما خرید بک لینک است، اما گوگل صفحه نکات خرید بک لینک PBN را در نتایج نشان داده است.

در نتیجه، صفحه ای که با آن کلمه برای کاربرانمان نوشته بودیم فراموش شد و وقتی صفحه نکات ساخت بک لینک PBN آمد، قطعاً با مشکلات Bounce Rate مواجه می شدیم. بنابراین سایت و رتبه ما قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

نوسانات شدید در رتبه سایت شما

در بحث قبلی گفته شد که در سایت محمد جانبلاغی دیدیم که یک روز رتبه 3 و یک روز 59 شدیم که باعث نوسانات بسیار بالا و شدید در سایت ما شد و این اصلا خوشایند نبود.

چگونه کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟

یافتن صفحات آدم خواری در سایت هایی که محتوای روزانه زیادی تولید می کنند بسیار سخت است، اما قطعا باید این صفحات را پیدا کنید زیرا رفع این مشکل می تواند به رشد سایت شما و بهبود رتبه شما کمک زیادی کند.

1- از طریق کنسول جستجو پیدا کنید

برای یافتن صفحات کنیبالیزیشن در سایت خود، به سادگی مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید آنها را در کنسول جستجو پیدا کنید.

  • مرحله اول: به بخش عملکرد بروید
  • مرحله دوم: جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر (مثلا خرید بک لینک, آموزش سئو یا سئو سایت)
  • مرحله سوم: به بخش صفحات نگاه کنید و صفحات فرود را برای کلمه کلیدی مورد نظر بررسی کنید

روش‌هایی برای تشخیص کنیبالیزیشن در کنسول جستجو

برای این منظور کافی است عبارت سایت آموزش سئو یا طراحی سایت را در گوگل جستجو کنید. سپس صفحات قابل آدم خواری برای شما آورده می شود. از اینجا می توانید صفحاتی را که مفهوم محتوای یکسانی دارند شناسایی کرده و خطای آدم خواری خود را برطرف کنید.

آدم خواری می تواند بین دسته و یکی از مقالات سایت ما رخ دهد. در نتیجه بهترین اقدام در اینجا این است که صفحه ای را که می خواهیم رتبه بهتری داشته باشد و صفحه فرود ما است را انتخاب کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم تا گوگل آن را به عنوان صفحه فرود تشخیص دهد.

چگونه مشکل کنیبالیزیشن را برطرف کنیم؟

1- غنی سازی محتوای داخلی صفحات

شروع به غنی سازی محتوای صفحات آدم خواری کنید. با این کار می توانید از کلمات کلیدی بهتر و مرتبط تری در محتوای خود استفاده کنید تا زمانی که صفحه توسط گوگل خزیده می شود، تعیین کند که هر صفحه باید برای کدام کلمه در نتایج نمایش داده شود.

2- لینک های داخلی در صفحات آدم خوار

می‌توانید صفحه‌ای را که در پاراگراف اول یا حتی در خط اول محتوا برای شما اهمیت کمتری دارد، به صفحه مهم و مورد نظری که می‌خواهید برای کلمه کلیدی رتبه‌بندی کنید، پیوند داخلی دهید.

3- ارتباط خارجی شدید و قوی

با استفاده از لینک های خارجی بسیار قوی، می توانید به گوگل بگویید کدام صفحه را برای کلمه کلیدی می خواهید و به گوگل اطلاع دهید.

مراقب باشید، این روش بسیار گران است و می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. مثل خرید بک لینک

4- استفاده از تگ canonical

با استفاده از تگ canonical، به گوگل می گویید صفحه ای که از این تگ استفاده می کند ارزشی ندارد و باید به صفحه فرود هدایت شود. با استفاده از کد زیر می توانید از این تگ استفاده کنید.

<link rel=”canonica” href=”a”>

نکته: این خط کد را در صفحه ای که مقدار کمتری دارد قرار دهید و به جای کلمه a آدرس صفحه ای را که می خواهید گوگل در رتبه بندی اصلی نشان دهد قرار دهید.

5- ریدایرکت 301

با استفاده از ریدایرکت 301 می توانید صفحه ی کنیبالیزیشن شده را به طور کامل به صفحه فرود هدایت کنید و تمام قدرت آن صفحه را به صفحه فرود منتقل کنید. اما گاهی اوقات این روش کاربردی نیست زیرا هر دو صفحه برای ما مهم هستند و نمی خواهیم آنها را از دست بدهیم.

بسیاری از روش های تغییر مسیر را می توان استفاده کرد، یکی افزونه و دیگری با قرار دادن کد در فایل htacess.

6- همان کلمه کلیدی را در URL قرار دهید.

این یک ترفند بسیار مهم است که توسط تیم محمد جانبلاغی تست و تایید شده است. وقتی به هیچ وجه نمی توانید آدم خوار را تعمیر کنید، این ممکن است آخرین تلاش شما برای رفع آن باشد. دقیقاً از همان کلمه کلیدی در URL صفحه خود استفاده کنید، چه فارسی و چه انگلیسی.

توجه: فراموش نکنید که 301 صفحه قبلی را به صفحه جدید هدایت کنید.

برای جلوگیری از کنیبالیزیشن چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

کنیبالیزیشن به دلیل اشتباهات در تحقیق و استراتژی کلمات کلیدی رخ می دهد. وقتی کلمات کلیدی اشتباهی را برای فیلدهای خود انتخاب می کنید، قطعاً با این مشکل مواجه خواهید شد.

به عنوان مثال کلماتی مانند هزینه آموزش سئو، آموزش سئو، سئو سایت، آموزش سئو سایت و… همگی دارای یک مفهوم هستند. پس حتماً لندینگ آنها باید یک صفحه باشد. اما برخی صفحاتی را به این کلمات اختصاص داده اند و در نتیجه سایت آنها خورده شده است.

سوالات متداول

کنیبالیزیشن چیست؟

این زمانی است که دو صفحه از سایت شما با هم در نتایج جستجو ظاهر می شوند تا برای کلمه کلیدی مشابه رقابت کنند.

آیا آدم خواری برای سایت خطرناک است؟

داشتن دو صفحه در برخی نتایج اشکالی ندارد اما گاهی این عامل باعث می شود که رتبه سایت شما دچار افت رتبه شود و در نتیجه چیزی جز ضرر برای سایت شما حاصل نمی شود.

چرا یک سایت کنیبالیزیشن می شود؟

زمانی که تحقیق و هدف گذاری کلمات کلیدی خود را به درستی انجام نداده باشید، قطعاً با این مشکل مواجه خواهید شد.

منبع: کنیبالیزیشن یا cannibalize چیست؟

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/LXXv
نظرتان را بنویسید