شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
بر اساس مصوبات وزارت علوم امکان تحصیل همزمان در دو رشته با داشتن یک سری شرایط و ضوابط امکان پذیر است . شرایط تحصیل همزمان برای هر گروه از جمله دانشجویان ممتاز ، دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور متفاوت است و شامل یک سری ضوابط و مقررات می شود .




بعضی از دانشجویان ممتاز ، استعداد درخشان یا دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور با توجه به شرایط خاص خود گاها به فکر تحصیل همزمان در رشته دوم بوده و سوالات زیادی ذهن آن ها را به خود مشغول ساخته که ممکن است با جستجوی زیاد هم موفق به کسب پاسخ دقیق آن نباشند .

در واقع این داوطلبان با توجه به شرایط خود می خواهند در دو رشته به تحصیل بپردازند اما نمی دانند به چه صورت و طریقی این موضوع امکان پذیر است . شاید کسب اطلاعات درست و دقیق در خصوص چگونگی تحصیل هم زمان در دو رشته بخشی از موفقیت داوطلب در مسیر تحصیلی و کسب موفقیت برای دانشجو  را تضمین کند ، اما آن چه این مسیر را به پایانی خوش برای علاقمندان تبدیل می کند بررسی شرایط خود با توجه به قوانین مختلف برای تحصیل مجدد است . به همین دلیل در ادامه این مقاله شرایط تحصیل همزمان در دو رشته ارائه شده است .



شرایط تحصیل همزمان دانشجویان ممتاز در دو رشته
خیلی از دانشجویان ممتاز بنا به شرایط خود قصد تحصیل در رشته دوم را دارند و سوالات زیادی ذهن آن ها را به خود مشغول ساخته که رسیدن به پاسخ آن ها می تواند موجب تسریع در فرآیند تحصیل در رشته دوم شود .

دانشجویان ممتازی که متقاضی تحصیل در رشته دوم هستند می بایست شرایط و ضوابط در نظر گرفته شده توسط وزارت علوم را داشته باشند . در این بخش بر اساس آئین نامه  تحصيل همزمان در دو رشته تحصيلی ، ملاک هایی که برای موافقت با تحصیل هم زمان در دو رشته مورد نیاز بوده ارائه و به سوالات دانشجویان پاسخ داده شده است .

 یکی از سوالاتی که ذهن دانشجویان ممتاز را به خود مشغول ساخته این است که آیا در تعریفی که آین نامه از دانشجو ممتاز دارد مشمول هست یا خیر ؟ اگر هست چه زمانی می تواند برای تحصیل در رشته دوم اقدام کند ؟


 برگزیدگان‌ کنکور سراسری‌ با معرفی‌ سازمان‌ سنجش‌ 
 برگزیدگان‌ المپیاد های‌ علمی‌ دانش‌ آموزش‌ كشور با معرفی‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ ( موضوع‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با عنوان‌ پذیرش‌ دانش‌ آموزان‌ برگزیده‌ در دانشگاه ها بدون‌ شركت‌ در آزمون‌ سراسری ‌) 
 برگزیدگان‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ با معرفی‌ سازمان‌ پژوهش های‌ علمی‌ و صنعتی‌ ایران‌  

طبق آیین نامه دانشجویان ممتاز کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته برای‌ تحصیل‌ در رشته‌ دوم‌ می بایست پس‌ از گذراندن‌ حداقل‌ دو نیمسال‌ تحصیلی‌ با میانگین کل حداقل 17، درخواست‌ خود را که به تایید استاد مشاور رسیده‌ است‌ به‌ معاونت‌ آموزشی‌ دانشگاه‌ محل‌ تحصیل‌ خود تسلیم‌ کنند . معاونت‌ آموزشی‌ دانشگاه‌ كتبا دانشجو را به‌ دانشكده‌ مربوط در همان‌ دانشگاه‌ یا دانشگاه‌ دیگر معرفی‌ و مراتب‌ را به‌ معاونت‌ آموزشی‌ وزارت‌ منعكس‌ می‌ كند . 


 آیا دانشجویان مشمول این آیین نامه می توانند به طور همزمان در رشته پزشکی تحصیل کنند ؟

در پاسخ باید گفت دانشجویان مشمول این آیین نامه تنها می توانند در مقطع کارشناسی تحصیل کنند .

 آیا دانشجویان ممتاز برای تحصیل در رشته دوم باید شهریه پرداخت کنند ؟

دانشجو ممتازی که در نظام آموزشی روزانه تحصیل می کند از پرداخت شهریه در رشته دوم معاف است . اما چنانچه این دانشجو در موسسات غیر انتفاعی و نوبت دوم تحصیل می کند مطابق دستور العمل دانشگاه باید اقدام کند .

 آیا دانشجو ممتاز می تواند تقاضای تحصیل همزمان در دانشگاه دیگری را داشته باشد ؟

 در پاسخ باید گفت می تواند ولی اولویت رشته های موجود در دانشگاه محل تحصیل دانشجو است که با تایید گروه اموزشی رشته دوم انجام می شود .

 دانشجو ممتاز چه رشته هایی را می تواند برای تحصیل همزمان انتخاب کند ؟

مطابق آئین نامه محدودیتی در انتخاب رشته دوم وجود ندارد اما اولویت با رشته های گروم علوم انسانی ، هنر ، علوم پایه و رشته های مکمل رشته اول ( مانند رشته‌ شیمی‌ و زیست‌ شناسی‌ برای‌ دانشجویان‌ رشته‌ پزشكی‌ و فیزیك‌ و ریاضی‌ برای‌ دانشجویان‌ رشته‌ های‌ مهندسی‌ و رشته‌ زبان‌ خارجی‌ برای‌ اغلب‌  رشته‌ ها ) است .

 مدت زمان تحصیل در دو رشته به چه نحوی است ؟

دانشجو پس از شروع به تحصیل در رشته دوم ، مجاز به انتخاب حداکثر 30 واحد از مجموع واحد های هر دو رشته است و باید به گونه ای انتخاب رشته نماید که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول هر دو رشته را به اتمام برساند .

البته : شورای‌ آموزشی‌ دانشكده‌ رشته‌ دوم‌ می تواند در موارد خاص‌ حداكثر تا دو نیمسال‌ تحصیلی‌ به‌ طول‌ دوره‌ اضافه‌ نماید که در این‌ صورت‌ باید مراتب‌ را به‌ دانشكده‌ محل‌ تحصیل‌ رشته‌ اول‌ اعلام‌ كند .

 آیا دانشجویان ممتاز در دوره دکتری می توانند تحصیل همزمان در مقطع کارشناسی را داشته باشند ؟

در پاسخ باید گفت خیر ، به دلیل خاص بودن این دوره دانشجویان دکتری دوره پیوسسته مجاز به تحصیل همزمان در رشته دوم نمی باشند .

بیشتر بخوانید: نقل و انتقالات و مهمانی دانشگاه های سراسری










شرایط تحصیل همزمان دانشجویان دانشگاه آزاد
از آنجایی که تحصیل همزمان در دو رشته متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده ، دانشگاه آزاد نیز امکان تحصیل همزمان در دو رشته را برای علاقمندان فراهم و یک سری شرایط و مقررات را برای دانشجویان مقاطع مختلف اعلام نموده است . در این بخش از مقاله به بررسی چگونگی تحصیل همزمان دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخته ایم .



 پذیرفته‌ شدگان و دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته واحد های دانشگاهی علاوه بر تحصیل در رشته فعلی خود می‌ توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع تحصیلی یا در مقطع تحصیلی پایین‌ تر در واحد دانشگاهی مبدأ یا واحد دانشگاهی دیگر به‌طور همزمان تحصیل کنند .

 دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز می‌ توانند تنها در یک رشته از رشته‌ های مقاطع کاردانی یا کارشناسی ( پیوسته یا ناپیوسته ) به‌طور همزمان در رشته دوم تحصیل کنند .

 حداكثر مدت‌ تحصیل‌ برای‌ دانشجویان‌ دانشگاه آزاد ‌ در رشته دوم ، مدت‌ مجاز تحصیل‌ در رشته‌ اول‌ آن هاست‌ .

 دانشجویانی که از معافیت نظام وظیفه استفاده می‌ کنند در صورتی‌ که در رشته اول انصراف از تحصیل دهند یا اخراج آموزشی شده باشند ، می‌ توانند رشته دوم را تا سقف مجاز مدت زمان معافیت از نظام وظیفه در رشته اول ادامه تحصیل دهند .

 دروس گذرانده‌ شده در هر مقطع تنها در مقطع هم‌ سطح یا مقطع پایین‌ تر قابل معادل‌ سازی است .

 دانشجو می‌ تواند واحد های درسی را که به لحاظ محتوا تطابق موضوعی داشته باشد صرفاً در یکی از دو رشته بگذراند و پس از پایان هر نیمسال و قبل از ثبت‌ نام در نیمسال بعد تطبیق واحدهای درسی در رشته دوم با تأیید گروه آموزشی رشته دوم انجام شود .

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد



شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه های دولتی ای است که دانشجویان زیادی هم از طریق ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور و هم با کنکور وارد این دانشگاه شده اند . یکی از ویژگی های بارز این دانشگاه امکان تحصیل همزمان است که به کلیه دانشجویان مقاطع و دانشگاه های مختلف این امکان را می دهد که در رشته دوم برای مقطع کارشناسی به طور همزمان با رشته اول خود در این دانشگاه تحصیل کنند .

در ادامه به بررسی برخی شرایط و ضوابط تحصیل در رشته دوم دانشگاه پیام نور پرداخته ایم .


 دانشجویان متقاضی فقط می‌ توانند در مقطع کارشناسی در رشته دوم تحصیل نمایند .

 پذیرش دانشجو می تواند از طریق آزمون سراسری یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ‌باشد .

 دانشجویان پسر که از معافیت تحصیلی استفاده می‌ نمایند برای تحصیل در رشته دوم باید بر اساس معافیت تحصیلی صادر شده در رشته / دانشگاه اول اقدام کنند .

 دروس گذرانده شده در رشته اول در صورت تطابق برای رشته دوم قابل معادل سازی می‌ باشد .










بیشتر بخوانید: شرایط تغییر رشته در مقع کارشناسی

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله سوال و یا ابهامی در خصوص تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه دارید می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پاسخ سوالات خود را بیابید .




سوالات متداول


1- آیا دانشجو ممتاز می تواند همزمان در دوره شبانه تحصیل کند ؟
مطابق متن مقاله اولویت تحصیل همزمان برای دانشجویان ممتاز دوره روزانه است ، ولی در صورت درخواست خود دانشجو و موافقت گروه آموزشی رشته دوم تحصیل همزمان در دوره نوبت دوم فراهم است .




2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای تحصیل همزمان می تواند در همان مقطع اقدام نماید ؟
مطابق متن مقاله دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تنها می تواند برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تحصیل همزمان داشته باشد .




3-  مدت زمان تحصیل در دو رشته برای دانشجویی که رشته دوم او در دانشگاه پیام نور است به چه نحوی است ؟
مطابق متن مقاله حداكثر مدت‌ تحصيل‌ ،‌ مدت‌ مجاز تحصيل‌ در رشته‌ اول‌ آن هاست‌ .

منبع : شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qBgR
نظرتان را بنویسید