روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
آیا تا به حال دچار اضطراب در اتاق زرد رنگ شده اید؟ آیا رنگ آبی به شما آرامش می دهد؟ مدت ها است که هنرمندان و طراحان داخلی معتقد بوده که رنگ ها بر روی احساسات، خلق و خو و عواطف فرد تاثیر می گذارند.

رنگ ها یک ابزار ارتباطی قدرتمند بوده که برای عمل کردن، تاثیر روی خلق و واکنش های فیزیولوژیکی به کار می روند. برخی رنگ ها با افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم و حتی خستگی چشم مرتبط هستند. در این مقاله به بررسی روانشناسی مفهوم رنگ ها و تاثیر آن بر روی انسان پرداخته شده است.



روانشناسی رنگ ها چیست
در سال 1666 نیوتون کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از منشوری عبور می کند، به تمام رنگ های قابل مشاهده تجزیه می شود. وی همچنین متوجه طول موج های متفاوت و منفرد هر رنگ شد. بعد ها انسان متوجه شد که برخی نور ها از ترکیب نور های دیگر به وجود می آیند.

برای مثال نور قرمز از ترکیب نور زرد و نارنجی به وجود می آید. در مورد رنگ های نیز به همین صورت می باشد. حتما تا به حال هنگام نقاشی متوجه به وجود آمدن یک رنگ از رنگ های دیگر مثل ایجاد رنگ صورتی با رنگ های قرمز و سفید شده اید.

محققان اعتراف می کنند که تا به حال تحقیقات کمی در مورد روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر انسان شده و جای پیشرفت زیادی دارد. اما این مسئله تا به حال در صنعت های مختلفی به کار گرفته شده و به نتایج جالبی در این حوزه رسیده است.

احساسات شما در مورد رنگ ها اغلب عمیقا به دلیل تجربه شخصی و فرهنگی است که در آن بزرگ شده اید. برای مثال رنگ سفید در برخی کشور های غربی به عنوان نماد پاکی بوده و در برخی کشور های شرقی نمادی از عزاداری است.

حتما بخوانید: نقاشی های کودکانه


تاثیر رنگ ها بر افراد
همانطور که ذکر شد رنگ ها تاثیرات مختلفی بر احساسات و رفتار انسان دارند. رنگ هایی مثل نارنجی و زرد که در طیف رنگی قرمز هستند منجر به برانگیختگی احساسات از احساس گرما و راحتی گرفته تا احساس خشم و عصبانیت را به همراه دارند.

رنگ هایی مثل بنفش و سبز که در طیف رنگی آبی هستند، رنگ سرد بوده و موجب آرامش یا غم و افسردگی نیز می شوند. در ادامه روانشناسی رنگ های مختلف ارائه شده است.

روانشناسی رنگ مشکی:

رنگ مشکی در بسیاری افراد جذابیت و ظرافت را به همراه داشته و دلیلی بر پوشیدن لباس مشکی است. در افراد دیگر این رنگ به معنی نمادین کردن چیز های منفی بوده و به مرگ و اتفاقات بد گره خورده است. این رنگ احساس شدید ترس، اندوه و خشم را بر می انگیزد.

روانشناسی رنگ سفید:

رنگ سفید معمولا به معنی پاکی، حیا، لطافت، طراوت، تازگی و تمیزی استفاده می شود. در بسیاری مواقع از رنگ سفید برای بزرگ نشان دادن یک فضا به کار گرفته می شود اما این رنگ منجر به تهی دیده شدن و غیر صمیمانه بودن، انزوا و سرد بودن نیز می باشد.

روانشناسی رنگ قرمز:

رنگ قرمز بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرده و با احساسات شدیدی مثل عشق، علاقه و عصبانیت ارتباط زیادی دارد. قرمز همچنین نشانه قدرت، شجاعت و خطر نیز هست و منجر به جنب و جوش و هیجان بیشتر می شود.

رنگ قرمز پیوندی قوی با رابطه جنسی و اشتها نیز دارد و منجر به انگیزه بیشتر می شود. همچنین منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس افراد خجالتی و فاقد اراده قوی شده و افزایش فشار خون، متابولیسم و ضربان قلب را نیز به همراه دارد.

روانشناسی رنگ زرد:

زرد، رنگ عقل و ذهن بوده و با نیمکره چپ مغز ارتباط زیادی دارد. این رنگ منجر به خلاقیت، ایده دهی و ایجاد روش های جدید در کار ها می شود. رنگ زرد روشنایی، نشاط، امید، خوشبختی، روحیه دهی و سرگرمی را به همراه خود دارد.

البته رنگ زیاد زرد منجر به اضطراب، خشم، دلشوره و تحریک به ویژه در افرادی که زمینه این عوامل را دارند می شود. همچنین زرد می تواند افراد را به بی حوصلگی، انتقاد، قضاوت و فریب دعوت کند.

روانشناسی رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی تشویق، خوش بینی، اعتماد به نفس و برون گرایی را نشان می دهد. این رنگ انرژی بدنی و تحریک رنگ قرمز را با نشاط رنگ زرد ترکیب کرده و به افراد منتقل می کند. این رنگ در اشتها نیز نقش تحریک کننده دارد.اما مفهوم رنگ نارنجی در برخی مواقع به معنی سطحی نگری و بدبینی نیز هست.



روانشناسی رنگ آبی:

مفهوم آبی رنگ اعتماد، آرامش و صلح است و نشان دهنده وفاداری، صداقت و محافظه کاری نیز می باشد. این رنگ اثری عکس رنگ قرمز داشته و منجر به کاهش تنش، ترس، اشتها و ضربان قلب می شود. این رنگ به دلیل ویژگی وفاداری و آرامش در بسیاری از مشاغل مثل هواپیما و یا در جلسات مهم به کار می رود. رنگ آبی برای انجام مراقبه یا مدیتیشن نیز به کار می رود.

رنگ آبی بیشتر مورد علاقه مردان بوده و در برخی مواقع به معنی ناراحتی و غم یا افسردگی نیز می باشد. این رنگ کاهش ضربان قلب و دمای بدن را نیز به همراه دارد.

روانشناسی رنگ سبز:

سبز نشانه ای از طبیعت، رشد، تعادل، امنیت و خوداتکایی است. سبز تیره نشانه ثروت، اعتبار و پول بوده و سبز روشن نشانه تولد دوباره، رشد و شادابی است. با این حال ، مقدار زیاد سبز باعث غبطه خوردن ، حرص ، حسادت و خودخواهی می شود. اما به طور کلی این رنگ نشانه خوشبینی در افراد نیز هست و از آن در بیمارستان ها نیز به معنای درمان استفاده می شود.

روانشناسی رنگ بنفش:

بنفش رنگ معنویت و تخیل بوده که منجر به تولید ایده های جدید می شود، این ایده می تواند خلاق و قابل انجام باشد یا نابالغانه و غیر قابل انجام. رنگ بنفش منجر به ارتباط با افکار عمیق در افراد شده و درون نگری را به همراه دارد.

افرادی که به سمت بنفش کشیده می شوند معمولا حساس،همدل، دلسوز، فهمیده و حمایت گر هستند و در بسیاری مواقع قبل خود به دیگران فکر می کنند. آن ها معمولا با وقار و ساکت نیز هستند. معمولا از رنگ بنفش برای تبلیغات خدماتی نیز استفاده می شود.

حتما بخوانید: قدرت ذهن و تمرکز


کاربرد روانشناسی رنگ ها
با توجه به خصوصیات و ویژگی هر رنگ می توان از روانشناسی رنگ ها در بسیاری مسائل شخصی و کاری استفاده کرد. برای مثال برای داشتن رابطه جنسی پر هیجان از رنگ قرمز در اتاق و برای رابطه جنسی آرام از رنگ آبی می توان استفاده کرد.

معمولا در بیمارستان ها اتاق و لباس پزشکان و پرستاران سبز بوده که نشانه درمان و رشد و سرسبزی است. روانشناسی رنگ ها در انتخاب لباس، دکوراسیون داخلی، تبلیغات و طراحی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

افراد معمولا در انتخاب اشیا و موارد مختلف در زندگی از رنگ های مختلف به معانی مختلف استفاده می کنند، برای مثال رنگ ماشین خود را به گونه ای انتخاب کرده که نشانه ورزشی بودن، آینده نگری و قابل اعتماد بودن باشد.

علاوه بر موارد نام برده شده، روانشناسی رنگها در تفسیر نقاشی کودکان نیز به کار رفته و معانی و اطلاعات مختلفی را نسبت به افکار و هیجانات کودک به والدین منتقل می کند. بنابراین مفهوم رنگ ها در نقاشی کودکان اهمیت بسیار دارد.

در ادامه بخوانید: تفسیر رنگ قهوه ای در نقاشی کودکان
کلام آخر

رنگ های می توانند تاثیر زیادی بر انتقال اطلاعات، ایجاد خلق و حالات متفاوت و حتی تصمیم گیری های افراد داشته باشد. اما همچنان جای تحقیقات بیشتر وجود داشته و اطلاعات در مورد روانشناسی رنگ ها و کاربردشان کامل نیست.




سوالات متداول


1- رواننشاسی رنگ ها چیست؟
رنگ ها یک ابزار ارتباطی قدرتمند بوده که برای عمل کردن، تاثیر روی خلق و واکنش های فیزیولوژیکی به کار می روند که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- تاثیر رنک ها بر افراد چگونه است؟
رنگ ها تاثیرات مختلفی بر احساسات و رفتار انسان دارند و بر بسیاری ابعاد و تصمیمیات انشان نیز نقش دارند که در متن مقاله مطرح شده است.




3- کاربرد روانشناسی رنگ ها چیست؟
با توجه به خصوصیات و ویژگی هر رنگ می توان از روانشناسی رنگ ها در بسیاری مسائل شخصی و کاری استفاده کرد که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : روانشناسی رنگ ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Kwol
نظرتان را بنویسید