در انتخاب رشته کنکور دانشگاه ازاد تراز مهم تر است یا رتبه؟

در انتخاب رشته کنکور دانشگاه ازاد تراز مهم تر است یا رتبه؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

یکی از معیارهای مهم در انتخاب رشته دانشگاه آزاد توجه به رتبه و تراز اکتسابی در کارنامه اولیه کنکور سراسری است. سنجش داوطلبان تنها بر اساس یکی از این فاکتورها انجام نمی شود، بلکه تراز و رتبه مکمل یکدیگر بوده و نمی توان تاثیر آن ها را جدا از هم محاسبه کرد.

 

 

از عمده سوالاتی که در زمان انتخاب رشته دانشگاه ازاد ذهن متقاضیان را به خود مشغول می سازد مفهوم تراز است و اینکه در انتخاب رشته دانشگاه ازاد تراز مهم تر است یا رتبه؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال اولا تفاوت تراز با رتبه را باید بدانید، همچنین باید بدانید تراز جدا از رتبه نیست، بلکه مکمل هم هستند.

هر سال پس از برگزاری کنکور سراسری و اعلام نتایج اولیه، متقاضیان زیادی هستند که در انتخاب رشته خود دچار سردرگمی می شوند. اکثر این داوطلبان نمی دانند رتبه و تراز دقیقا چیست و چه تاثیری در انتخاب رشته آن ها خواهد گذاشت. از این رو برخی از این متقاضیان بر اساس شانس احتمالی برای قبولی در دانشگاه های مورد علاقه خود اقدام به انتخاب رشته نادرست خود می کنند.

داوطلبانی که در این آزمون سراسری و آزاد شرکت می کنند، یک کارنامه مشترک نیز دریافت خواهند کرد، اما تنها تفاوتی که بین این دو نوع متقاضی وجود دارد، سایت انتخاب رشته های مجزای آن می باشد. در ادامه به بررسی اهمیت رتبه و تراز، و همچنین سهمیه های دانشگاه ها توضیح داده شده است.

 

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد تراز مهم تر است یا رتبه؟

سال های پیش داوطلبانی که قصد ثبت نام در کنکور سراسری و آزاد را داشتند، می بایست در دو کنکور جداگانه شرکت می کردند. اما از سال 92 به بعد با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد، همه متقاضیان علاقه مند در یک کنکور مشترک شرکت داده می شوند.

 

قبلا داوطلبان می بایست ابتدا انتخاب رشته مربوط به دانشگاه مورد علاقه خود را انجام می دادند و سپس در کنکور مربوط به دانشگاه  شرکت می کردند و به دلیل اینکه نمی توانستند تخمین رتبه انجام بدهند مجبور به انتخاب رشته های با شانس قبولی احتمالی بودند. اما با مشترک شدن کنکور سراسری و آزاد، پس از اعلام نتایج اولیه، مسیر انتخاب رشته در این دو دانشگاه آزاد و روزانه جدا می شود.

 

شاید در اینجا یک سردرگمی برای داوطلبان به وجود بیاید که رتبه و تراز کنکور چیست؟ و چطور مکمل هم هستند؟ بعد از برگزار شدن کنکور سراسری کارشناسان سازمان سنجش برای کلیه دانش آموزان هر رشته ای در کل ایران، با استفاده از یک فرمول مشخص که در آن، درصد های دانش اموز در کنکور و معدل نهایی او، میانگین درصد و تعداد کل شرکت کنندگان تاثیرگذار است، تراز هر داوطلب را بدست می آورند.

 

به این نحو که به بیشترین تراز، رتبه اول را می دهند و سپس با توجه به تراز هر فرد، رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود. به طور مثال اگر بالاترین تراز کسب شده توسط داوطلب در رشته امتحانی 10000 باشد رتبه وی 1 و تراز کمتر از 10000 به ترتیب 2 و 3 و ... می باشد.

 

بنابراین رتبه و تراز در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد به صورت مشترک دارای اهمیت هستند و نمی توان یکی را بر دیگری برتری بخشید. هر چه تراز بالاتر باشد، رتبه در سهمیه داوطلب نیز بهتر خواهد بود و شانس قبولی بیشتری در انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارد. به داوطلبان توصیه می شود برای آشنایی با انتخاب رشته دانشگاه آزاد به مطالعه مقاله زیر بپردازند.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

 

مشاوره اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتخاب رشته کنکور سراسری سهمیه های متنوعی وجود دارد که بیشترین جامعه آماری در سهمیه مناطق که شامل سه منطقه 1 و 2 و 3 است حضور دارند. هر کس با توجه به اینکه در چه منطقه ای قرار گرفته ظرفیت و شانس قبولی مجزایی نسبت به شخص دیگری دارد که در یک سهمیه دیگر حضور دارد. بنابراین در انتخاب رشته کنکور سراسری وقتی می خواهیم آمار قبولی به دانش آموزی ارائه دهیم باید حتما حواسمان جمع باشد که آمار قبولی دانش آموزانی را بدهیم که در منطقه ای قرار گرفته اند که دانش آموز هم در آن منطقه است.

 

بنابراین برای پذیرش در دانشگاه های سراسری سهمیه هایی از قبیل سهمیه ایثارگران، شاهد، مناطق و سایر سهمیه ها دخیل بوده و در این صورت داوطلبان می بایست تراز و رتبه خود را با سهمیه در نظر گرفته شده نسبت به تراز و رتبه فردی با شرایط مشابه در سال گذشته را بررسی نماید.

 

نکته قابل توجهی که باید در نظر گرفت این است که در پذیرش دانشگاه آزاد، همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دانشگاه، دارای سهمیه عادی می باشند و هیچ سهمیه ای برای آنها در نظر گرفته نمی شود. این داوطلبان تنها بر اساس رتبه کشوری و تراز کل خود مورد بررسی برای قبولی در دانشگاه های آزاد قرار می گیرند.

 

البته از سال گذشته سهمیه مناطق به انتخاب رشته دانشگاه آزاد اضافه شد، تاثیر سهمیه مناطق انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد همانند سهمیه مناطق کنکور سراسری است و داوطلبانی که در کنکور سراسری فاقد سهمیه ایثارگران و یا خانواده شهدا هستند در انتخاب رشته داشگاه آزاد در یکی از سهمیه های مناطق یک ، دو و سه دسته بندی می شوند و رتبه آن ها نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه می باشند محاسبه می شود، بنابراین داوطلبان موظف هستند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد خود به رتبه اکتسابی در کارنامه اولیه کنکور سراسری توجه نمایند.

بیشتر بخوانید: در انتخاب رشته رتبه مهم است یا تراز

 

 

 

 

 

به محض اینکه کارنامه اولیه کنکور منتشر می شود، بخش های مختلفی در این کارنامه قابل رویت خواهد بود. یکی از این بخش ها انواع رتبه ها در زیرگروه های امتحانی هستند. داوطلبان باید بدانند رتبه اصلی کدام است و بر اساس همان رتبه انتخاب رشته خود را به انجام برسانند تا شانس پذیرششان بیشتر شود.

 

متقاضیان در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص  تاثیر تراز و رتبه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توانند از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا بهره مند شده و از تجربیات و راهنمایی های کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی هیوا استفاده نمایند. همچنین داوطلبان می توانند با عضویت در کانال تلگرام از جزئیات و آمارهای تراز و رتبه سال های گذشته مطلع گردند.

 

بیشتر بخوانید: رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اهمیت سهمیه در کنکور از کجا مشخص می شود؟

✔️ از آنجا که بعد از برگزاری کنکور، رتبه داوطلبان در جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار گرفته و نسبت به رتبه کشوری عدد کمتری است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید.



 

2- ✔️ در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به رتبه باید توجه شود یا تراز؟

✔️ مطابق متن مقاله، رتبه و تراز مکمل یکدیگر هستند و رتبه هر داوطلب با توجه به تراز او ساخته می شود. برای مطالعه توضیحات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.



 

3- ✔️ رتبه و تراز داوطلبان در کدام مرحله از کنکور مورد توجه قرار می گیرد؟

✔️ داوطلبان در زمان انتخاب رشته باید به رتبه و تراز اکتسابی خود توجه نمایند، چرا که شانس قبولی هر داوطلب را رتبه و تراز اکتسابی او تعیین می کند. البته برای اطلاعات بیشتر در این مقاله توضیحات تکمیلی ارائه شده است.

منبع : در انتخاب رشته کنکور دانشگاه ازاد تراز مهم تر است یا رتبه؟

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G05K
نظرتان را بنویسید