فورس ماژور یا قوه قاهره چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی فورس ماژور یا قوه قاهره چیست ؟ می پردازیم . 





قوه قاهره یا فورس ماژور در لغت به معنای رویدادی غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اجتناب که به عدم انجام تعهد منجر می شود . قانونگذار در قانون مدنی قوه قاهره و فورس ماژور پیش بینی کرده است به موجب مواد قانون مدنی ، زمانی که فردی نتواند از عهده تعهد خود برآید ، تحت شرایطی خاص معمولا به آن استناد می کند . اگر فردی بتواند ثابت نماید که انجام ندادن تعهدش به دلیل قوه قاهره است ، حق مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد برای طرف دیگر قرارداد از بین می رود . قوه قاهره محدود به موارد خاصی است و فردی که نتوانسته تعهد خود را انجام دهد نمی تواند به هر دلیلی به آن استناد نماید . در این مقاله به بررسی فورس ماژور یا قوه قاهره چیست ؟ و شرط تحقق قوه قاهره می پردازیم . 




فورس ماژور یا قوه قاهره چیست ؟
در پاسخ به این سوال که فورس ماژور یا قوه قاهره چیست ؟ باید گفت ، حادثه ای غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اجتناب که متعهد را از اجرای تعهد باز می دارد و طرفین مداخله ای در بروز و ایجاد آن نداشته اند و غیر قابل رفع است . حادثه طبیعی از قبیل : سیل ، طوفان ، زلزله ، تصادف و غیره . 
مصادیق دقیقی در قانون برای قوه قاهره بیان نشده است تعیین و تشخیص مصداق آن با قاضی دادگاه است . 



شرط تحقق قوه قاهره
زمانی فرد می تواند عدم اجرای تعهد خود را به فورس ماژور و حادثه غیر قابل پیش بینی نسبت دهد که سه شرط ذیل وجود داشته باشد . در واقع قوه قاهره با سه شرط تحقق می یابد :
حادثه خارجی باشد ( یعنی خارج از اراده متعهد باشد ) 
حادثه غیر قابل رفع باشد ( مانند سیل یا زلزله که غیر قابل رفع است )
واقعه غیر قابل پیش بینی باشد ( به عنوان مثال برف در زمستان قابل پیش بینی است ) 
لازم به ذکر است که متعهد باید قوه قاهره را اثبات نماید تا خسارت پرداخت ننماید . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فورس ماژور یا قوه قاهره چیست ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون فورس ماژور یا قوه قاهره چیست پاسخ دهند . 

منبع : فورس ماژور یا قوه قاهره چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZPkR
نظرتان را بنویسید