طلاق توافقی بدون وکیل امکان دارد؟

طلاق توافقی بدون وکیل امکان دارد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
 طلاق توافقی یکی از انواع مختلف درخواست طلاق است که از بین درخواست طلاق از جانب مرد و درخواست طلاق از جانب زن روند رسیدگی سریع تری دارد و تفاوت اصلی ای که با دیگر انواع طلاق دارد وجود رضایت دو طرفه بر انجام طلاق و جدایی است یعنی وجود همان عنصر توافق این نوع از جدایی هم برای زن و هم مرد بدون دردسرتر و بدون جنگ روانی است .

 زوجین بعد از مدتی که از ازدواجشان می گذرد متوجه می شوند که انتظارات یا ایدال هایی که از زندگی داشتند با حضور طرف مقابلشان برآورده نخواهد شد بنابرین باهم صحبت کرده و چون گاهی این نظر هر دوی آن ها راجع به زندگی آیندشان است به این نتیجه می رسند که به صورت توافقی جدا شوند .

چون طلاق توافقی کم هزینه تر و بی درسر تر و سریع تر از دیگر انواع طلاق انجام می شود ، بنابراین اگر هر دو زوجین به این نتیجه رسیدند که جدایی به نفع آن ها است بهترین راه همان طلاق توافقی خواهد بود در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از طلاق توافقی شد به این موضوع می پردازیم که اقدام برای این نوع طلاق از جانب چه کسانی صحیح و قانونی است و آیا گرفتن وکیل الزامی است یا خیر .


چه کسانی می توانند در خواست طلاق توافقی کنند
برای درخواست طلاق توافقی همان طور که از اسمش پیداست واضح است که هم زن و هم مرد خواهان طلاق و جدایی هستند پس هرکدام می توانند به عنوان خواهان درخواست طلاق توافقی را بدهند بعضی افراد متقاضی طلاق گمان می کنند چون طلاق از نوع طلاق توافقی است حتما لازم است که هر دو باهم ضمن یک دادخواست درخواست طلاق توافقی بدهند .

 چنین الزامی برای زوجین متقاضی طلاق توافقی وجود ندارد که ضمن یک دادخواست درخواست طلاق توافقی بدهند اما امکان انجام این کار توسط زوجین متقاضی طلاق توافقی وجود دارد و مانعی برای این که ضمن یک دادخواست تقاضای طلاق کند وجود ندارد ، همچنین هر کدام از زوجین متقاضی طلاق توافقی نیز می توانند جداگانه درخواست طلاق توافقی را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدهند و نیز هر دو می توانند برای طلاق توافقی وکیل جداگانه بگیرند تا وکیل از جانب آن ها درخواست طلاق توافقی را بدهد .

حتما بخوانید: طلاق توافقی چیست


وکالت در طلاق توافقی
برای هر دعوایی طرفین این اختیار را دارند که یا خودشان در دعوا شرکت کنند یا وکیل بگیرند .

اصولا بعضی افراد برای کمتر کردن هزینه ها از گرفتن وکیل خودداری می کنند اما با توجه به این که داشتن وکیل هم در تسریع روند رسیدگی هم در پیروزی در دعوا نقش بسیار مهمی ایفا می کند داشتن آن خالی از لطف نخواهد بود اما داشتن آن در تمامی دعاوی مخصوصا دعوا طلاق توافقی الزامی نیست مگر در بعضی موارد .

در دعوای طلاق توافقی همان طور که گفته شد زوجین این اختیار را دارند که به صورت جداگانه وکیل بگیرند و از رفت و آمد به دادگاه و انجام کارهای حقوقی و اداری طلاق خودداری کنند یا خودشان در دعوا شرکت کنند اما در بعضی مواقع داشتن وکیل در طلاق توافقی الزامی می شود .

به این نکته هم باید توجه داشت که منظور از وکیل جداگانه که زن و شوهر در طلاق توافقی باید داشته باشند این است که اگرچه هر دو به طلاق رضایت دارند اما نمی توانند یک وکیل واحد برای این کار بگیرند یعنی اگر زوجین تصمیم دارند برای انجام طلاق توافقی وکیل بگیرند تا خودشان از ابتدای ثبت دادخواست تا زمان اجرای حکم برای انجام طلاق توافقی در دادگاه نیاز به حضورشان نباشد هر کدام از زوجین که تمایل به گرفتن وکیل دارند باید برای خودشان وکیل جداگانه بگیرند امکان داشتن وکیل مشترک برای زوجین وجود ندارد .

در ادامه بخوانید: وکالت در طلاق برای زن


چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است
در تیتر قبل گفتیم که داشتن وکیل در طلاق توافق الزمی نیست اما باید به این نکته توجه داشت زمانی که زن حق طلاق از جانب مرد دارد و برای طلاق و جدایی اقدام می کند ، این نوع از طلاق را هم طلاق توافقی می گویند با این تفاوت که در این صورت زن بایستی یک وکیل اختیار کند تا از جانب مرد او را طلاق بدهد پس در طلاق توافقی داشتن وکیل فقط در دو حالت الزامی است :

زمانی که زن از جانب مرد بخواهد خودش را مطلقه کند یا به اصطلاح از حق طلاقش استفاده کند .

  زن یا شوهر یا هر دو مقیم خارج از کشور باشند و بخواهند به صورت توافقی طلاق بگیرند در این دو حالت داشتن وکیل برای طلاق توافقی اجباری است .

حتما بخوانید: حق طلاق چیست
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درخواست طلاق توافقی بدون وکیل در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون درخواست طلاق توافقی بدون وکیل پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- آیا زوجین متقاضی طلاق توافقی باید حتما وکیل بگیرند؟
خیر مگر در دو مورد یکی اینکه زن از حق طلاقی که مرد به او داده استفاده کند یا یکی از زوجین متقاضی طلاق توافقی یا هر دو مقیم خارج از کشور باشند که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است در غیر این صورت  زوجین نیازی به داشتن وکیل برای درخواست طلاق توافقی ندارند .


2- آیا زوجین منقاضی طلاق توافقی می توانند یک وکیل برای درخواست طلاقشان بگیرند؟
خیر امکان گرفتن وکیل واحد برای زوجین متقاضی طلاق توافقی وجود ندارد که در مقاله توضیح داده شده است و


3- آیا زن باید برای اجرای حکم طلاق توافقی وکیل بگیرد ؟
خیر الزامی ندارد مگر اینکه از جانب مرد وکالت در طلاق داشته باشد که در این صورت باید وکیل بگیرد که در مقاله توضیح داده شده است .

منبع : طلاق توافقی بدون وکیل امکان دارد؟
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/K4MJ
نظرتان را بنویسید