آچار ترکمتر چیست و چه کاربردی دارد؟

آچار ترکمتر چیست و چه کاربردی دارد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
ابزار ماشین

آچار ترکمتر ابزاری است که برای سفت کردن مهره ها و پیچ ها تا مقدار ترکمتر از پیش تعیین شده استفاده می شود. این ابزار به بست ها اجازه می دهد تا با کشش مناسب سفت شوند و به جلوگیری از آسیب ناشی از سفت شدن بیش از حد یا جدا شدن مفاصل از زیر سفت شدن کمک می کند. این بدان معناست که استفاده از اندازه گیری صحیح ترکمتر برای ایمنی، مونتاژ و عملکرد تجهیزات مهم است.

این ابزارها از اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفتند و در سال 1918 توسط Conrad Bahr طراحی شدند.

 

ترکمتر چیست؟

ترکمتر اندازه گیری میزان نیرویی است که روی یک جسم باعث چرخش آن می شود و نقطه محوری محوری است که جسم روی آن می چرخد. ترکمتر بر حسب lb·ft (پوند فوت)، lb·in (پوند اینچ) یا N·m (نیوتن متر) اندازه گیری می شود.

 

آچارهای ترکمتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

این ابزارها برای انواع وظایف مختلف در بسیاری از صنایع - از جمله تعمیرات و نگهداری خانه، خودروسازی و ساخت و ساز استفاده می شود.

 

این مهم است که همیشه از این ابزار در برنامه هایی استفاده کنید که پیچ ها و پیچ ها باید ایمن و محکم باشند. این ابزارها به کاربر این امکان را می دهند که میزان فشار وارد شده به بست ها را اندازه گیری کند تا اطمینان حاصل شود که با مشخصات توصیه شده برای کار مطابقت دارد.

برای خرید انواع آچار بکس و جعبه ابزار کامل از فروشگاه ابزار ماشین کلیک کنید.

 

به عنوان مثال، در صنعت خودروسازی، برای محافظت از ایمنی هر کسی که با آن در تماس است، استفاده از مقدار مناسب ترکمتر برای تمام بست های یک وسیله نقلیه بسیار مهم است.

 

انواع مختلف و کاربرد آنها

آچارهای ترکمتر در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند. تفاوت اصلی آنها در نحوه خواندن و تنظیم آسان آنها است.

 

در اینجا برخی از انواع مختلف و آنچه که معمولا برای آنها استفاده می شود آورده شده است:

آچار ترکمتر الکترونیکی

آنها همچنین به عنوان دیجیتال شناخته می شوند، هیچ قطعه متحرکی ندارند و در عوض از یک سنسور الکتریکی کار می کنند.

آنها میزان نیروی چرخشی را حس می کنند و از طریق یک صفحه نمایش دیجیتال به کاربر اطلاع می دهند.

این ابزارها شامل تراشه‌های کوچکی هستند که حاوی حافظه‌ای برای ذخیره اطلاعات خواندنی هستند و سپس می‌توان به آن‌ها در رایانه دسترسی داشت

پرتو

این محصولات به طور کلی ارزان و آسان برای استفاده هستند. آنها دارای یک ترازو هستند، و هنگامی که به سطح مناسب ترکمتر رسید، در تعداد مناسب متوقف می شود.

 

پرتو اصلی دارای دسته ای بر روی آن است که برای اعمال نیرو استفاده می شود. هنگام استفاده، پرتو در جای خود باقی می ماند و مقیاس میزان ترکمتر را نشان می دهد. از این ابزارها می توان برای سفت کردن یا شل کردن استفاده کرد.

کلیک

یک آچار ترکمتر کلیکی هنگامی که به تنظیم صحیح ترکمتر رسید، صدایی قابل شنیدن می دهد.

این نوع دارای یک اهرم فنری است که با چرخاندن دسته به تنظیمات مناسب تنظیم می شود. هنگامی که سطح ترکمتر مورد نیاز به دست آمد، اهرم شکسته می شود که صدای کلیک ایجاد می کند.

اکثر انواع کلیک ها جغجغه دار هستند و ممکن است برای سفت کردن یا شل شدن استفاده شوند.

آچارهای ترکمتر هیدرولیک

این نوع اغلب در محیط های صنعتی استفاده می شود. آنها طوری طراحی شده اند که با استفاده از هیدرولیک به سطح ترکمتر مورد نیاز برسند

آچارهای ترکمتر میکرومتری

این ترازو اغلب در ساخت و حمل و نقل محموله استفاده می شود. دانستن وزن بار هنگام حمل و نقل مقادیر زیادی با قطار، هواپیما یا کشتی حیاتی است زیرا وزن ممکن است توزیع بار را تغییر دهد. اگر به درستی نظارت نشود، این می تواند خدمه و بقیه محموله در حال حمل را به خطر بیندازد.

شماره گیری آچار ترکمتر

آچارهای ترکمتر شماره گیری به طور گسترده به عنوان یکی از دقیق ترین آچارها در نظر گرفته می شوند.

 

آنها می توانند پهن تر از انواع دیگر باشند، بنابراین استفاده در فضاهای کوچک دشوارتر است.

 

این ابزارها علاوه بر استفاده منظم در صنعت خودروسازی، در صنایع هوافضا و دفاعی نیز کاربرد دارند.

 

آچارهای ترکمتر چگونه کار می کنند

این ابزارها به گونه ای کالیبره شده اند تا مقدار معینی ترکمتر به یک بست اعمال شود. مقدار ترکمتر اعمال شده به میزان نیروی وارد بر دسته ابزار و طول آچار بستگی دارد. برای محاسبه ترکمتر ، فرمول ترکمتر نیرو x طول = ترکمتر است.

 

دسته شامل یک نشانگر مکانیکی داخلی است که به یک مقیاس کالیبره شده متصل می شود. هنگامی که نشانگر تعیین کرد که ترکمتر مورد نظر رسیده است، پیچاندن پیچ را متوقف کنید.

 

برای نشان دادن میزان ترکمتر اعمال شده، ابزارها معمولاً مقیاس یا صفحه نمایشی با خوانایی آسان دارند.

 

آنها را می توان برای خواندن در lb·ft (پوند فوت)، lb·in (پوند اینچ) یا N·m (نیوتن متر) کالیبره کرد.

 

نحوه استفاده از آچارهای ترکمتر

استفاده از ابزارهایی که به درستی کالیبره شده اند بسیار مهم است. اگر کالیبره شده باشد، باید با یک برچسب روی ابزار نشان داده شود.

 

آنها اغلب قفلی دارند که قبل از چرخاندن دسته باید باز شود. پس از برداشتن قفل، دسته را بچرخانید تا شماره روی دسته را با خط مرکزی روی بشکه ردیف کنید. سپس قفل را روی آن قرار دهید تا از هرگونه خطر تنظیم تنظیمات هنگام استفاده از آن جلوگیری کنید.

 

هنگام استفاده از آچار ترکمتر کلیکی، از یک دست برای نگه داشتن محور و سپس با دست دیگر روی دسته استفاده کنید. ابزار را بچرخانید تا صدایی قابل شنیدن ایجاد کند. به محض این که این اتفاق افتاد، چرخش را متوقف کنید، زیرا یک کلیک تنها چیزی است که لازم است در غیر این صورت بست را می توان بیش از حد سفت کرد.

 

هنگامی که ابزار دیگر مورد نیاز نیست، ترازو را در پایین ترین حالت خود قرار دهید تا از تأثیرگذاری بر دقت آن برای اندازه گیری های آینده جلوگیری کنید.

 

از استفاده از آنها بر روی بست هایی که قبلاً با آچار یا سوکت معمولی کاملاً سفت شده اند خودداری کنید، زیرا ممکن است از سطح مناسب ترکمتر فراتر رفته باشد. درعوض، بهتر است بست را شل کنید و سپس آن را دوباره به حالت درست بچرخانید.

نحوه استفاده از آچار ترکمتر پرتو

این نوع بیشتر در تعمیر و نگهداری خودرو استفاده می شود. ابتدا دفترچه راهنمای سازنده ابزار را برای مقدار ترکمتر توصیه شده برای نوع بست در حال تنظیم بررسی کنید. سپس این اندازه گیری را در ترازو آچار وارد کنید.

 

دارای یک متر آنالوگ است که میزان نیروی وارد شده به پیچ را نشان می دهد. گیج را با دقت تماشا کنید تا به سطح ترکمتر مورد نظر برسد، سپس اعمال نیرو به دسته را متوقف کنید.

 

یکی از مواردی که هنگام استفاده از این ابزار باید به آن توجه کنید اختلاف منظر است. این به تفاوت در موقعیت سوزن بر اساس زاویه ای که به آن نگاه می شود اشاره دارد - بنابراین سعی کنید از استفاده از صفحه در سطح چشم اطمینان حاصل کنید.

 

نحوه تنظیم آچار ترکمتر

تغییر تنظیمات ابزار می تواند باعث افزایش ترکمتر یا کاهش آن شود. برای انجام این کار، برای ترکمتر بیشتر، دستگیره را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و برای کاهش آن در خلاف جهت عقربه های ساعت.

 

آیا نیاز به کالیبره شدن دارند؟

برای اطمینان از اینکه آچارهای ترکمتر اندازه گیری های قابل اعتماد و دقیقی را ارائه می دهند، باید به طور مرتب کالیبره شوند.

 

این روش بررسی دقت یک ابزار اندازه گیری است - و همچنین تنظیم برای هماهنگی آن با استاندارد. این فرآیند به تجهیزات اجازه می دهد تا نتایج دقیق تری نسبت به آنچه که در غیر این صورت ممکن بود تولید کنند.

 

کالیبراسیون منظم ابزارها بسیار مهم است، زیرا دقت آنها در طول زمان و با استفاده کاهش می یابد. چارچوب مجاز خطای کالیبراسیون 5٪ است - با هر خطای فراتر از آن که به طور بالقوه بر عملکرد ابزار تأثیر جدی می گذارد، که می تواند منجر به مسئولیت خرابی محصول شود.

 

ما کالیبراسیون را برای تجهیزات جدید و موجود ارائه می دهیم، با متخصصانی که در آزمایشگاه ما خدمات معتبر RS و UKAS را ارائه می دهند - که در سطح بین المللی به عنوان علامت صنعتی کیفیت شناخته شده است.

 

در مورد مزایا و هزینه های خدمات کالیبراسیون سریع و حرفه ای ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

چگونه کالیبره می شوند؟

توصیه می شود که تمام ابزارهای آزمایش و اندازه گیری به آزمایشگاه های معتبر منتقل شوند تا به طور حرفه ای کالیبره شوند.

 

آزمایش ابزارها، مشکلات احتمالی را برجسته می‌کند و اجازه می‌دهد تا قبل از اینکه منجر به یک مشکل جدی شود، آن‌ها را برطرف کنید. کالیبراسیون همچنین تضمین می کند که کاربر می تواند به دقت ابزار خود و مطابقت آن با استانداردهای بین المللی اطمینان داشته باشد.

 

هر چند وقت یکبار باید کالیبره شوند؟

اینکه هر چند وقت یک‌بار این کار باید انجام شود تا حد زیادی به تعداد دفعات استفاده از ابزار بستگی دارد، زیرا دوره‌های زمانی دقیق یا قانونی برای کالیبره کردن آن وجود ندارد.

 

برخی از متخصصان تصور می کنند که عملکرد بین 2500 تا 3000 تکرار تحت تأثیر قرار می گیرد، بنابراین توصیه می شود زمانی که به 2500 تکرار رسید آن را کالیبره کنید.

 

اگر این ابزار به طور مکرر استفاده نمی شود، حدود یک بار در سال زمان بندی توصیه شده برای کالیبراسیون برای تضمین اندازه گیری های دقیق است.

 

 

 

چگونه از آچار ترکمتر استفاده کنیم؟

آچار ترکمتر یک ابزار سفت کننده است. این یک ابزار سفت کننده بسیار حساس و دقیق است و هرگز نباید برای شل کردن پیچ ها استفاده شود.

همانطور که با یک ابزار اندازه گیری رفتار می کنید، آچار ترکمتر خود را با دقت اداره کنید! ابزار باید همیشه در جعبه نگهداری خود قرار گیرد و از هرگونه ضربه محافظت شود.

در پایان هر روز، یا زمانی که از آن استفاده نمی شود، آچار ترکمتر باید به کمترین مقدار تنظیم شود تا فشار ریسمان آزاد شود.

فقط از یک دست با حرکت روان و مداوم استفاده کنید. اکثر آچارهای ترکمتر دارای علامتی روی دسته هستند، این علامت برای نشان دادن محل اعمال فشار است.

از پسوند روی دسته استفاده نکنید. این باعث می شود که مقدار تنظیم شده به درستی سیگنال داده شود.

آچار ترکمتر مانع از سفت شدن بیش از حد می شود اما از سفت شدن بیش از حد خودداری نکنید! با رسیدن به ترکمتر مورد نیاز، سیستم کنترل ترکمتر آچار "فعال می شود" و اپراتور صدای کلیک واضحی را می شنود. اگر در ابتدا این "کلیک" را بدون حرکت آچار بشنوید، به این معنی است که برنامه قبلاً بیش از حد سفت شده است. تمرین خوب در اینجا این است که از نو شروع کنید: ابتدا پیچ را باز کنید، با یک ابزار مناسب سفت کنید و با آچار ترکمتر تمام کنید تا به ترکمتر صحیح و مطمئن برسید.

تعمیر و نگهداری ابزار: به عنوان ابزاری با دقت بالا، آچار ترکمتر باید دوباره در یک فرکانس منظم کالیبره شود و این مسئولیت کاربر ابزار است. در شیکاگو پنوماتیک، ما کالیبراسیون مجدد ابزار سالانه یا هر 5000 چرخه را در یک مرکز خدمات رسمی توصیه می کنیم. ناگفته نماند که اگر ابزار افتاد یا آسیب دید، باید فوراً برای سرویس ارسال شود. آیا می دانستید که می توانید درایو مربعی آچار ترکمتر را بدون تعویض ابزار تغییر دهید؟

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/X32W
نظرتان را بنویسید