انواع آچار مکانیکی

انواع آچار مکانیکی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
ابزار ماشین

آچار کلاغی یکی از انواع آچارهای مکانیکی بوده که به منظور باز و بسته کردن لوله ها بکار می رود. البته بسیاری از افراد فعال در صنعت، این نوع آچار را با نام انبردست سر کج می شناسند.

آچار شلاقی که با نام آچار لوله‌گیر نیز شناخته می شود، نوع دیگری از آچارها بوده که اغلب برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. از اسم دیگر این آچار مشخص است که عمده کاربرد آن در لوله کشی می باشد.

نوع دیگر آچارها، آچار تخت است که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره بکار می رود. آچار رینگ نیز با توجه به شکل ظاهری اش، برای کار کردن با مهره های مربعی گوشه دار بکار می رود. البته در مکانیکی ها برای سرعت عمل در انجام تعمیرات از آچار ترکیبی که هم آچار رینگ بوده و هم آچار تخت، استفاده می شود.

از دیگر انواع آچار مکانیکی می توان به آچار آلن اشاره نمود. این نوع آچارها کاربرد بسیار زیادی داشته و برای کار با پیچ های آلن می باشند.

خرید آچار بکس و آچار ستاره ای از فروشگاه ابزار ماشین

آچار فیلتر از دیگر آچارهای پر کاربرد و مهم در مکانیکی است که در سایزها و شکل های بسیار متنوعی از قبیل کاسه ای، تسمه ای و… موجود هستند.

آچار بکس یا سوکت بکس که ابزهای بسیار کارآمد و پر استفاده در مکانیکی و سایر صنایع هستند و به شکل سوکت استوانه ای شکل که یک سمت آنها درایو برای قرار گرفتن دسته بکس و سمت دیگر آن به شکل چند وجهی برای گرفتن انواع پیچ است و در سایزها و مدل های بسیار متنوعی در بازار موجود است.

آچار ترکمتر یا آچار گشتاور که از دیگر آچارهای مکانیکی و صنعتنی در باز است و کاربرد آن برای بستن پیچ هایی با دقت بالا است و جز ابزارهای دقیق می باشند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، آچار چرخ، آچار فرانسه، آچار جغجغه، آچار پین، آچار اسلحه، آچار ترکمتر و آچار سرعتی از دیگر نمونه های آچار مکانیکی می باشند.

انواع آچار جغجغه

در معرفی انواع آچار و کاربردهای آنها به معرفی آچار جغجغه می‌پردازیم. این نوع آچار مجهز به مکانیزم هرزگرد بوده که منجر به سهولت در باز و بسته کردن پیچ و مهره ها می‌شود. آچار جغجغه، باز و بسته کردن را بسیار راحت تر کرده و سرعت کار را به شکل چشمگیری افزایش می دهد.

سریِ آچار جغجغه را می توان مانند آچار بکس تعویض نمود. همچنین، از دیگر مزایای این نوع آچار می توان به کاربرد مناسب آن در فضاهایی که دسترسی کم بوده و چرخش دشوار است، اشاره نمود.

از آچار جغجغه در مشاغل فنی به وفور استفاده می شود. تاسیسات و صنایع از جمله حوزه هایی هستند که در فعالیت های خود از این نوع آچار بیشتر استفاده می کنند. به‌علاوه برای کار با آچار جغجغه به صرف نیروی کمتری نیاز بوده و فرآیند کار با آن راحت‌تر است.

آچار جغجغه بادی، آچار آلن جغجغه‌ای، آچار جغجغه معمولی و ترکیبی، انواع آچار جغجغه می باشند.

آچار جغجغه بادی با فشار هوا کار کرده و در سایزهای مختلفی موجود بوده که برای هر پیچ و مهره می توان آچار مخصوص به آن را تهیه نمود. این نوع آچار دارای دو مدل بادی و برقی بوده که نوع بادی هم از نظر قیمت و هم از نظر هزینه قطعات، ارزانتر می باشد.

نوع دیگر آچار آلن جغجغه ای بوده که وزن کمی داشته و حمل آن بسیار آسان است. سری های آچار آلن جغجغه ای متفاوت بوده و اغلب به شکل ستاره ای، سوراخ دار، شش ضلعی و توپی می باشند. این نوع آچار جغجغه بیشتر در تعمیرات گوشی و تبلت و سایر قطعات حساس استفاده می شود.

آچار جغجغه معمولی یکی دیگر از انواع آچار جغجغه بوده که در برخی مدل های آن، سری قابل تعویض بوده و در برخی مدل ها، سری ثابت است.

انواع آچار چرخ

آچار دیگری که در معرفی انواع آچار و کاربردهای آنها به آن می پردازیم، آچار چرخ است. آچار چرخ از جمله ابزار اساسی در همه خودروها می باشد. کاربرد اصلی انواع آچار چرخ در هنگام پنچر شدن لاستیک های خودرو مشخص می شود.

زمانی که لاستیک پنچر می شود، از آچار چرخ برای باز و بسته کردن مهره های چرخ استفاده می کنند. این نوع آچار از بهترین و مقاوم‌ترین متریال ساخته شده و در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشد. آچار چرخ را اغلب از متریالی مانند فولاد، کروم وانادیوم و آهن آبکاری شده می سازند. علاوه بر این، استانداردی که آچار چرخ را بر اساس آن تولید می کنند نیز، در برندهای مختلف متفاوت می باشد.

برخی از آچارها بر اساس استاندارد متریک تولید شده و برخی دیگر مطابق استاندارد SAE به مرحله تولید می رسند. البته برخی از برندها آچار چرخ خود را با استفاده از ترکیبی از این دو استاندارد ساخته و به بازار عرضه می کنند.

انواع آچار چرخ اغلب برای مدل های مختلف خودرو بکار می روند، اما برخی مدل ها فقط برای مدل خاصی از خودرو کاربردی بوده که در هنگام خرید باید به این نکته نیز توجه نمود. علاوه بر این، برخی برندها، آچار چرخ های خود را با سری هایی در سایزهای مختلف تولید کرده اند تا کاربر بتواند با خرید یک آچار از آن برای باز و بسته کردن مهره های مختلف استفاده کند.

برخی مدل های آچار چرخ مجهز به روکش ضد تعریق بوده تا کاربر بتواند به راحتی و بدون لغزش دست با آن کار کند. با معرفی انواع آچار و کاربردهای آنها می توان دریافت که آچار چرخ یکی از انواع آچارهایی بوده که وجود آن در هر خودرویی الزامیست.

انواع آچار همه کاره

آچار همه کاره آچار دیگری است که در معرفی انواع آچار و کاربردهای آنها به آن می پردازیم. در صنعت، افراد اغلب در جستجوی ابزاری هستند که چندمنظوره بوده و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. آچار همه کاره نیز با این هدف تولید می شود. این نوع آچارها با عنوان آچار بکس نیز شناخته می شوند.

به کمک آچار همه کاره می توان از حمل تعداد زیادی آچار جلوگیری کرد. ساختار آچار همه کاره شامل سه بخش بوده که بخش اول آن دسته جغجغه ای، بخش دوم آن مبدل آچار و بخش سوم آن سری های سوزنی این نوع آچار می باشد. به کمک بخش سوم می توان پیچ ها و مهره های مختلف را باز و بسته نمود. استفاده از آچار همه کاره مزیت های متعددی دارد. کاربر پس از معرفی انواع آچار و کاربردهای آنها و آشنایی با آچار همه کاره در می یابد که این نوع آچار به دلیل حمل آسان و کاربرد فراوان بسیار مورد توجه افراد است.

علاوه بر این، سری آچار همه کاره متناسب با نوع پیچ و مهره تغییر کرده و مانع از ساییدگی پیچ یا مهره می شود. بدنه انواع آچار همه کاره از استیل ساخته شده و ضد‌زنگ می باشد. همچنین وجود یک پوشش پلاستیکی در این نوع آچار از ایجاد الکتریسیته در هنگام باز و بسته کردن پیچ و مهره جلوگیری می کند. عمده کاربرد این نوع آچارها در تاسیسات صنعتی مشاهده می شود. البته مکانیک ها نیز برای تعمیر خودروهای مختلف از این نوع آچار استفاده می کنند.

انواع آچار فرانسه

در معرفی انواع آچار و کاربردهای آنها به آچار فرانسه که یکی از پرکاربردترین آچارها می باشد، می پردازیم. آچار فرانسه یکی از انواع آچارهای همه کاره می باشد. برای خرید آچار فرانسه مناسب، معمولا باید سایز بزرگترین پیچی که قرار است برای باز و بسته کردن آن از آچار فرانسه استفاده نمود، در نظر گرفته شود.

این نوع آچار با داشتن یک دهانه ثابت و یک دهانه متحرک، متناسب با سایز پیچ یا مهره باز و بسته می شود. استفاده از آچار فرانسه می تواند فرد را از حمل تعداد زیادی آچار در سایزهای مختلف بی نیاز کند؛ زیرا این نوع آچار متناسب با سایز پیچ و مهره تنظیم می شود.

از انواع آچار فرانسه می توان به آچار فرانسه عایق برق اشاره کرد. این نوع آچار فرانسه برای کار با پیچ و مهره های چهارگوش و شش گوش کاربرد دارد. البته همانطور که از اسم این نوع آچار مشخص است، این آچار برای کار با پیچ و مهره ها در حضور جریان برق بوده و عایق بودن آن از آسیب رسیدن به فرد جلوگیری می کند.

آچار فرانسه لبه باریک، نوع دیگری از آچار فرانسه بوده که به دلیل طراحی ارگونومیکی که دارد، فشار کمتری به دست شخص وارد می کند. علاوه بر این، این نوع آچار فرانسه ضد ضربه و ضد زنگ می باشد.

آچار فرانسه مدرج، آچار فرانسه شلاقی دو‌طرفه، آچار فرانسه جغجغه ای، آچار فرانسه فشار قوی و آچار فرانسه صنعتی از دیگر انواع آچار فرانسه می باشند.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6k7l
نظرتان را بنویسید