ترس از بچه دار شدن

ترس از بچه دار شدن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

امروزه بسیاری از زوج های جوان را می بینیم که با وجود شرایط نسبتا مناسب زندگی، باز هم نسبت به فرزندآوری تردید دارند. بسیاری از این زوج ها بدون آن که خودشان متوجه باشند، دچار ترس از بچه دار شدن هستند. بنابراین زمانی که با آن ها راجع به فرزندآوری صحبت می شود، ناخواسته دچار استرس می شوند.

جملاتی که از این افراد می شنوید، این است که چگونه باید از یک نوزاد کوچک مراقبت کنند؟ اگر نتوانند خوب او را تربیت کنند. اگر شرایط رفاهی خوبی برای او ایجاد نکنند. اگر در آینده معتاد شود و غیره. این سوالات نشان دهنده استرس و ترس از فرزندآوری است. در ادامه شما را با دلایل و راه های درمان ترس از بچه دار شدن به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

 

ترس از بچه دار شدن چیست

زندگی مشترک و تشکیل خانواده به شرط حفظ کیفیت رابطه و رضایتمندی از زندگی تداوم پیدا خواهد کرد. بنابراین میزان رضایتمندی زوجین در زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که داشتن فرزند مسئولیت های بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. بسیاری از زوجین نمی خواهند آزادی و راحتی خود را فدای فرزندآوری نمایند.

طبیعتا حضور بچه در خانواده می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. زمانی که شما در این دوراهی تصمیم گیری برای بچه دار شدن یا نداشتن فرزند هستید، فشار و انتقادهای اطرافیان می تواند فشار زیادی را به شما وارد نماید. بنابراین ممکن است دچار ترس از بچه دار شدن و استرس های ناشی از آن شوید.

به طور کلی ترس از بچه دار شدن، استرس و نگرانی شما از مسئولیت های فرزند و ناتوانی خودتان در انجام آن ها است. این که ممکن است دیگر نتوانید با دوستان خود وقت بگذرانید. به مهمانی بروید. با همسر خود به مسافرت بروید. یا اینکه نتوانید از فرزند خود به خوبی مراقبت نمایید و ... فراموش نکنید در صورتی که این ترس یک طرفه باشد و همسر شما به داشتن فرزند علاقه مند باشد. قطعا در زندگی مشترک خود دچار مشکل و تنش خواهید شد. زیرا دلایل و استرس شما برای او کاملا غیرمنطقی می باشد و نمی تواند به راحتی شما را درک کند. به همین دلیل بهتر است در صورت مواجه شدن با این مشکل برای برطرف نمودن آن به پزشک روانشناس مراجعه نمایید. روانشناسان با بررسی دلیل ترس از فرزندآوری بهترین و مناسب ترین راهکارهای درمانی را به شما ارائه خواهند داد. تا بتوانید هرچه سریع تر این مشکل را از بین ببرید.

حتما بخوانید: راه های جلوگیری از بارداری

 

 

 

 

 

علت ترس از بچه دار شدن

همانطور که گفته شد ترس از بچه دار شدن می تواند تنها در یکی از زوجین ایجاد شده باشد. بنابراین عدم توجه به دلایل ترس از بچه دار شدن و بی توجهی به درمان آن می تواند منجر به اختلافات جدی میان زوجین شود. از طرفی برای برطرف نمودن این ترس، آشنایی با دلایل ایجاد آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهم ترین دلایل ایجاد ترس از بچه دار شدن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شرایط نامساعد شغلی و اقتصادی:

یکی از ابتدایی ترین دلایل ترس از بچه دار شدن نبودن شغل ثابت و درآمد متناسب با شرایط اقتصادی است. افرادی که به سختی از پس مخارج زندگی خود بر می آیند. مطمئن هستند که با وجود فرزند این شرایط سخت تر نیز می شود. به همین دلیل از داشتن بچه هراس دارند.

اختلافات زناشویی:

از دیگر دلایل ترس از بچه دار شدن وجود اختلاف در زندگی زناشویی است. معمولا افرادی که با همسر خود دچار اختلاف هستند، می ترسند که فرزندشان قربانی این اختلافات شود. به همین دلیل نمی خواهند فرزندی داشته باشند.

نداشتن امنیت روانی:

اختلالات روانی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و ... نیز می تواند دلیل دیگری برای ترس از بچه دار شدن باشد. معمولا افرادی که دچار این اختلالات می باشند، می ترسند نتوانند از فرزند خود مراقبت نمایند. یا اینکه شاید برای فرزند آن ها اتفاق بدی رخ دهد و ... به همین دلیل دائما فرزندآوری خود را به تعویق می اندازند و برای آن هم بهانه های مختلفی دارند.

ترس از بچه دار شدن

از دیگر دلایل ترس از بچه دار شدن:

این ترس می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که عبارتند از:

زمانی که زوجین در شهر و یا کشور دیگری زندگی می کنند و از خانواده خود دور هستند.

هنگامی که احساس می کنند برای داشتن فرزند حمایت اطرافیان را ندارند.

ترس از زایمان یا بارداری

تغییر سبک زندگی های امروزی نیز می تواند دلیلی برای تاخیر در فرزندآوری باشد.

احساس ناتوانی در یادگیری مهارت های مورد نیاز جهت مراقبت از فرزند

شاغل بودن بانوان و احساس عدم وجود زمان کافی برای داشتن فرزند

حتما بخوانید: فرزند پروری چیست

 

درمان ترس از بچه دار شدن

با توجه به وجود دلایل مختلفی که منجر به ترس از بچه دار شدن می شوند. بهتر است برای برطرف نمودن این ترس به روانشناس مراجعه نمایید. او با توجه به دلیل اصلی ترس شما و تجربه و مهارت بالایی که در زمینه خانواده سالم و افزایش رضایتمندی خانواده ها دارد، می تواند راهکارهای مناسبی را به شما ارائه دهد تا این ترس را از بین ببرید. از موثرترین راهکارهای درمان ترس از بچه دار شدن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

برطرف نمودن مشکلات خانوادگی:

همانطور که گفته شد یکی از دلایل ترس از فرزندآوری، وجود اختلافات زناشویی است. معمولا افرادی که با همسر خود مشکل دارند، بچه دار شدن خود را به تاخیر می اندازند. روانشناسان به این افراد کمک می نمایند تا در ابتدا مشکلات زناشویی خود را به طور کامل و اساسی برطرف نمایند و سپس برای بچه دار شدن اقدام نمایند.

افزایش مهارت های شما:

از طرفی روانشناسان به شما کمک می کنند تا بتوانید مهارت های جدید بیاموزید و توانایی های خود را برای پذیرش مسئولیت های فرزند تقویت نمایید. از طرفی تکنیک های موثری را به شما می آموزند که می توانید همزمان با زندگی شخصی به فرزند خود نیز رسیدگی نمایید.

تغییر نگرش های شما:

همچنین تغییر نگرش های منفی شما نسبت به بارداری و بچه دار شدن می تواند تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن این ترس داشته باشد. روانشناسان با استفاده از تخصص و تجربه بالایی که در زمینه روانشناسی دارند، به شما کمک می نمایند تا این نگرش های منفی را تغییر دهید. 

در ادامه بخوانید: ماه اول بارداری

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ ترس از بچه دار شدن چیست؟

✔️ بسیاری از زوجین بدون آن که خودشان متوجه باشند، دچار ترس از بچه دار شدن هستند که در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ علت ترس از بچه دار شدن چیست؟

✔️ عدم توجه به دلایل ترس از بچه دار شدن و بی توجهی به درمان آن مشکل ساز است که در متن مقاله شرح داده دشه است.



 

3- ✔️ درمان ترس از بچه دار شدن چگونه است؟

✔️ با توجه به وجود دلایل مختلفی که منجر به ترس از بچه دار شدن می شوند. بهتر است برای برطرف نمودن این ترس به روانشناس مراجعه نمایید که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : ترس از بچه دار شدن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3zNQ
مطلب قبلی
مجیک ماشروم چیست
مطلب بعدی
خشکی واژن
نظرتان را بنویسید