معافیت کفالت مادر

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
معافیت کفالت مادر یکی از انواع معافیت های کفالت است که مشمولان سرپرست خانوار می توانند در صورت واجد شرایط بودن آن را دریافت کنند. از شرایط معافیت کفالت مادر می توان به شوهر نداشتن مادر ، فاقد غیبت بودن مشمول و یگانه فرزند بالای 18 سال بودن وی نام برد.




همانطور که می دانید مشمولان خدمت سربازی موظف هستند که بعد از فارغ التحصیلی وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند؛ اما بعضی از مشمولان به دلیل وضعیت خانوادگی خود نمی توانند به راحتی خانواده را تنها گذاشته و به خدمت سربازی بروند. در این زمان اگر مشمول بتواند کفالت والدین خود را دریافت کند، از انجام خدمت سربازی معاف می شود.

شاید برای بسیاری از مشمولان این سوال پیش بیاید که شرایط معافیت کفالت مادر چیست؟ دریافت معافیت کفالت مادر به سادگی امکان پذیر نیست. در واقع برای دریافت این نوع از کفالت، علاوه بر مشمول، مادر نیز باید دارای شرایط خاصی باشد تا بتواند از این طریق فرزند خود را معاف از خدمت کند. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط گرفتن کفالت مادر آشنا کنیم. پس اگر قصد دریافت این معافیت را دارید با ما همراه باشید و مطالب زیر را با دقت مطالعه نمایید.



معافیت کفالت مادر چیست؟
معافیت کفالت مادر زمانی معنا پیدا می کند که مادر مشمول فاقد همسر باشد. در این زمان است که مشمول، سرپرست وی محسوب شده و وظیفه نگهداری مادر بر عهده او می باشد. البته برای دریافت معافیت کفالت مادر باید مدارک خاصی که نشان دهنده فاقد همسر بودن مادر باشد را نیز ارائه داد.

به همین دلیل قبل از هر اقدامی باید در رابطه با شرایط گرفتن کفالت مادر آگاه باشید و بدانید که چه کسانی در قانون این معافیت قرار می گیرند. معافیت کفالت مادر به گونه ای است که مشمول ممکن است موفق به دریافت معافیت دائم سربازی شده و یا به علت شرایط خاص مادر فقط بتواند معافیت موقت دریافت نماید.

معافیت کفالت سربازی دارای انواع مختلفی است که معافیت مادر فقط یکی از انواع آن هاست. مشمولان می توانند برای آشنایی بیشتر با انواع معافیت ها به مطالعه مقاله زیر پرداخته و از شرایط دریافت آن ها مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت سربازی



شرایط دریافت معافیت کفالت مادر
شرایط گرفتن کفالت مادر به دو دسته تقسیم بندی می شود. در هر یک از این دو دسته افراد مشمول، سرپرست مادر خود محسوب شده و می توانند معافیت دائم سربازی را دریافت کنند. البته گاهی به علت شرایط خاص مادر که در ادامه به آن اشاره شده است، مشمول امکان دریافت معافیت موقت را دارد.



معافیت مادر فاقد شوهر



برای دریافت این معافیت مشمول نباید غیبت سربازی داشته باشد.

مشمول باید یگانه فرزند پسر بالای 18 سال در خانواده باشد.

در این دسته از معافیت، مادر مشمول باید فاقد شوهر باشد، یعنی شوهر وی فوت کرده باشد.

اگر مادر مشمول بعد از فوت همسر خود، ازدواج مجدد کرده باشد، مشمول نمی تواند معافیت کفالت سربازی را دریافت کند.



معافیت مادر مطلقه



دریافت این نوع معافیت زمانی امکان پذیر است که مادر و پدر مشمول از یکدیگر طلاق گرفته باشند. اگر کمتر از 30 ماه از طلاق والدین مشمول گذشته باشد، مشمول می تواند تا 30 ماه معافیت موقت دریافت کند، اما اگر مدت طلاق بیش از 30 ماه باشد و شرایط زیر برقرار باشد، مشمول می تواند به طور دائم از خدمت سربازی معاف شود.



برای دریافت معافیت مادر مطلقه، مشمول نباید قبل از طلاق پدر و مادر خود غیبت سربازی داشته باشد.

مشمول باید در خانواده خود یگانه فرزند پسر بالای 18 سال باشد.

مادر مشمول بعد از طلاق از همسر خود، مجدد ازدواج نکرده باشد.

بیشتر بخوانید: شرایط معافیت سربازی


مراحل دریافت معافیت کفالت مادر
برای دریافت معافیت کفالت مادر، ابتدا دفترچه نظام وظیفه را از دفاتر پلیس +10 تهیه کرده و سپس مدارک مورد نیاز برای معافیت را آماده نمایید. پس از آماده کردن مدارک مورد نیاز می توانید طبق مراحل زیر پیش رفته و درخواست معافیت کفالت را ثبت کنید.



ابتدا دفترچه راهنمای خدمت را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.



مدارک مورد نیاز را برای دریافت معافیت کفالت آماده کنید.



به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و تمامی مدارک را به آن ها تحویل دهید.



درخواست معافیت کفالت شما توسط کاربر وظیفه عمومی در سامانه ثبت می شود.



سازمان نظام وظیفه درخواست شما را بررسی می کند و اگر نیاز به استعلام محل تولد پدر یا مادر مشمول از اداره ثبت احوال بود، این استعلام انجام می شود.



بعد از 5 روز از ثبت اولیه درخواست به دفتر پلیس +10 مراجعه کنید و برگه استعلام را دریافت کنید.



بعد از چند روز دعوت نامه ای برای شما ارسال می شود مبنی بر اینکه شما باید به هیئت رسیدگی مراجعه نمایید.



اگر شرایط گرفتن معافیت کفالت وجود داشت، مشمول در هیئت رسیدگی حضور پیدا می کند و درخواست وی بررسی می شود.



اگر نظر هیئت رسیدگی معافیت دائم مشمول باشد، کارت معافیت دائم وی صادر می شود.



اگر نظر هیئت رسیدگی عدم داشتن شرایط کفالت باشد، برگه اعزام به خدمت مشمول صادر می شود.



مشمولانی که قصد دریافت معافیت کفالت مادر دارند می توانند در ابتدا با کارشناسان سامانه مشاوره هیوا تماس گرفته و سپس پاسخ سوالات و ابهامات خود در باره نحوه ثبت درخواست معافیت مادر را دریافت کنند.

در ادامه بخوانید: معافیت تحصیلی



سوالات متداول


1- چگونه می توان معافیت سربازی با استفاده از معافیت کفالت مادر گرفت ؟
برای دریافت معافیت کفالت مادر، مشمول باید فاقد غیب سربازی بوده و به عنوان سرپرست خانواده شناخته شود. سایر جزئیات در متن مقاله موجود است.




2- شرایط دریافت معافیت کفالت مادر چیست ؟
شرایط کفالت مادر به دو دسته فاقد شوهر داشتن و مطلقه بودن مادر تقسیم می شود که دریافت معافیت از طریق هر یک از آن ها دارای شرایط ویژه ای است که در متن مقاله به آن ها اشاره شده است.




3- مراحل دریافت معافیت کفالت مادر چیست ؟
مشمول در ابتدا می بایست دفترچه نظام وظیفه را تهیه کرده و سپس از طریق مراکز پلیس + 10 اقدامات ذکر شده در متن مقاله را انجام دهد.

منبع : معافیت کفالت مادر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5NqZ
نظرتان را بنویسید