آیا بواسیر در خانه درمان می شود؟

آیا بواسیر در خانه درمان می شود؟
ذخیره سازی
1
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
partoclinic

خوشبختانه پاسخ این سؤال مثبت است و اگر در مراحل اولیه و ابتدایی متوجه علائم این بیماری شدید، برخی روش های خانگی وجود دارد که برای درمان بواسیر به کار می رود. هنگامی که رگ های خونی در عضلات دیواره های مقعد به دلایلی مثل یبوست، بارداری، فعالیت سنگین و …متورم و ملتهب شوند بواسیر رخ می دهد و فرد هنگام اجابت مزاج متوجه درد و خونریزی یا گوشت اضافه بیرون زده خواهد شد.

در مورد روش های درمان بواسیر یا هموروئید در خانه سوالات بسیاری وجود دارد از جمله:

درمان خانگی بواسیر چند روز طول میکشد؟درمان فوری درد بواسیر در خانه چیست؟برای درمان زخم بواسیر چه کنیم؟درمان خانگی بواسیر بیرون زده چیست؟

برای درمان فوری درد بواسیر در خانه می توانید یک تکه یخ را روی ناحیه دردناک قرار دهید. سرما موجب منقبض شدن رگ هاو کاهش تورم و التهاب و در نتیجه کاهش درد خواهد شد. اما در مورد بیرون زدگی بواسیر نمی توان گفت با روش خانگی از بین می رود. تنها راه برداشتن گوشت اضافی بیرون زده با جراحی یا لیزر می باشد و روش های خانگی در مورد حذف بیرون زدگی نتیجه ای ندارد.

درمان بواسیر(هموروئید) - پرتو کلینیک

به همین دلیل در این مطلب 13 راه خانگی برای درمان این بیماری را معرفی خواهیم کرد:

تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از تشدید بواسیر دارد. روش های متنوعی برای بهبود هموروئید در خانه وجود دارد مثل حمام سیتز، درمان‌های موضعی و رژیم غذایی با فیبر بالا و … که همگی با هدف تسکین درد و کاهش علائم انجام می شود.

1- تسکین درد و خارش با حمام گرم

روزانه حدود 15 دقیقه حمام آب گرم بگیرید. می توانید وان حمام را پر از آب ولرم یا گرم کنید و بعد از اجابت مزاج روزانه داخل آن بخوابید. برای شست و شوی ناحیه اطراف هموروئید از شوینده های بدون عطر استفاده کنید و از اسکراب یا مواد لایه بردار استفاده نکنید.

همچنین می توانید از «حمام‌های سیتز» مخصوص اینکار استفاده کنید که مستقیماً روی صندلی توالت خود قرار میدهید تا راحتتر داخل آن بنشینید.

2- سیر برای درمان بواسیر

سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی در کاهش درد و ورم بواسیر نقش زیادی دارد. استفاده از سیر برای درمان بواسیر خارجی به این شکل است:

که 3 یا 4 حبه سیر را پوست کنده و آن را داخل آب برای یک دقیقه قرار می دهید. سپس آن را له کرده و یک پد پنبه ای را داخل آن آغشته می کنید و روی مقعد می مالید یا اینکه می توانید یک حبه سیر را شب موقع خواب داخل رکتوم خود فرو کنید تا صبح.

3- انجیر برای درمان بواسیر

4 یا 5 عدد انجیر را داخل یک لیوان آب قرار دهید تا خیسانده شوند. صبح ناشتا دو عدد انجیر و شب قبل از خواب نیز دوتای دیگر میل کنید. آبی که انجیر را در آن خیسانده اید نیز می توانید بنوشید.

4- قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه

یک بسته یخ سرد کوچک را چند بار در روز روی محل بواسیر قرار دهید. قرار دادن کمپرس یخ درد را ساکت میکند و التهاب را کاهش می دهد. همزمان می توانید از ژل آلوئه ورا روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

کمپرس یخ برای بواسیر

5- فعالیت بدنی و پیشگیری از هموروئید

ورزش منظم و روزانه برای مدت 20 دقیقه یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به یبوست و در نتیجه بواسیر است. ورزش های هوازی مثل پیاده‌روی با افزایش تحرک موجب بهبود گردش خون در بدن و تسکین بواسیر خواهد شد.

6- فیبر را به رژیم خود اضافه کنید

Eat high-fiber foods. Eat more foods that are high in fiber. This helps softens the stool and increases its bulk, which will help you avoid straining. Add fiber to your diet slowly to avoid problems with gas.

ترجمه:غذاهای پر فیبر بخورید. غذاهایی که فیبر بالایی دارند بیشتر بخورید. این به نرم شدن مدفوع و افزایش حجم آن کمک می کند که به شما کمک می کند از زور زدن جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مشکلات ناشی از گاز جلوگیری کنید.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hemorrhoids/diagnosis-treatment/drc-20360280

فیبر مدفوع شما را نرم می کند و باعث می شود راحت تر در بدن شما حرکت کند. حبوبات، نان ها،غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات تازه دارای فیبر بالایی هستند.اگر نمی توانید از غذاها به اندازه کافی فیبر را دریافت کنید، از یک مکمل فیبر کمک بگیرید.

7- روش های گیاهی و طبیعی

داروهای طبیعی مانند آلوئه ورا، فندق جادوگر و پوسته پسیلیوم به دلیل اثرات تسکین دهنده ای که دارند برای درمان هموروئید به کار گرفته می شوند.

8- هیدراته بمانید

مایعات زیاد بنوشید. به خوبی هیدراته بمانید تا مدفوع را نرم نگه دارید تا راحت تر دفع شود. آب بهترین انتخاب است. در طول روز زیاد بنوشید. آب آلو یک ملین طبیعی است و می تواند به شما کمک کند.

9- گزینه های بدون نسخه

برای تسکین فوری درد بواسیر در خانه ، کرم ها و شیاف های بدون نسخه مثل پماد آنتی هموروئید یا هیدروکورتیزون را می توان از داروخانه تهیه کرد و طبق دستور پزشک مصرف کنید. اما نباید بیش از یک هفته پشت سر هم این داروها را استفاده کنید.

  • دستمال مرطوب یا کرم های بدون نسخه با فندق جادوگر می تواند درد و خارش را بدون عوارض جانبی تسکین دهد.
  • ترکیب روغن درخت چای و روغن زیتون و مالیدن آن روی ناحیه موردنظر یکی از راه های کاهش التهاب و تورم مقعدی می باشد.

⚠ در حالی که روش های خانگی ممکن است در کاهش درد و بهبود علائم تاثیر گذار باشند اما در صورت تکرار و تشدید علائم به صورت مداوم یا درد شدید، برای تشخیص و درمان های اصولی تر با روش پزشکی باید به پزشک مراجعه کنید.

10- اصلاح سبک زندگی

تنظیم ساده سبک زندگی، مانند هیدراته ماندن و اجتناب از زور زدن در حین اجابت مزاج، کمک قابل توجهی به پیشگیری از هموروئید می کند:

  • زمانی که احساس کردید نیاز به دفع مدفوع دارید همان موقع آن را انجام بدهید و مدفوع خود را نگه ندارید. اینکار باعث یبوست و بدتر شدن بواسیر می شود.
  • سعی کنید از توالت ایرانی برای دفع استفاده کنید. حالت نشستن در توالت ایرانی برای حرکات آسان تر روده بهتر می باشد.
  • ساعت زیادی را در حالت نشسته نباشید و موقع نشستن از بالشتک های دوناتی شکل مخصوص استفاده کنید.

11- نقش استرس در ایجاد هموروئید

استرس می تواند به ایجاد و یا بدتر شدن هموروئید کمک کند. درک این موضوع و اتخاذ تکنیک های مدیریت کاهش استرس برای بهبودی کامل در طولانی مدت بسیار مهم است.

  • آیا بواسیر را می توان به طور کامل در خانه درمان کرد؟

در حالی که بسیاری از افراد از طریق درمان های خانگی تسکین می یابند، موارد شدید ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند. برای مشاوره به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

  • چه مدت طول می کشد تا درمان های خانگی برای بواسیر نتیجه دهند؟

اثربخشی درمان های خانگی با توجه به میزان و شدت عارضه در هر فردی متفاوت است. با استمرار و تکرار پیوسته این روش ها، نتیجه ممکن است از چند هفته تا چند ماه حاصل شود.

  • آیا غذاهای خاصی برای جلوگیری از هموروئید وجود دارد؟

غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات برای پیشگیری از یبوست و در نتیجه هموروئید مفید هستند. اجتناب از غذاهای تند و کافئین بیش از حد نیز ممکن است مفید باشد.

  • آیا استرس واقعاً می تواند به ایجاد هموروئید کمک کند؟

بله، استرس می تواند بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر بگذارد و به ایجاد یا تشدید هموروئید کمک کند.از طریق تکنیک های تمدد اعصاب، استرس را مدیریت کنید.

  • آیا خونریزی با هموروئید طبیعی است؟

در حالی که خونریزی یکی از علائم رایج هموروئید است، اما خونریزی مداوم یا شدید باید تحت نظارت پزشک بررسی و کنترل شود.

  • چه مدت طول می کشد تا بیرون زدگی هموروئید کوچک شود؟

حدود 7 تا 10 روز طول می کشد تا علائم هموروئید به طور کامل از بین برود. اما از آنجایی که این بیرون زدگی ها بخشی طبیعی از بدن هستند، هرگز نمی توانید آنها را با روش های خانگی از بین ببرید مگر اینکه توده بیرون زده را با جراحی یا لیزر خارج کنید. شما می توانید تنها از شر علائمی که هنگام التهاب بواسیر رخ می دهد خلاص شوید.

نتیجه

در پایان لازم است این نکته را یادآور شویم که بواسیر زمانی با روش های خانگی و گیاهی قابل درمان است که بیرون نزده باشد و یا به خونریزی نیفتاده باشد و در مراحل اولیه و ابتدایی متوجه آن شده باشید. کنترل یبوست از طریق مصرف کافی مایعات و فیبر کمک زیادی به درمان این بیماری در خانه می کند. اگر از رفتن به دکتر خجالت می کشید و می خواهید بواسیر خود را در خانه درمان کنید ترکیبی از مواد خوراکی مثل انجیر، روغن زیتون، چای سبز، سیر، آب ترب و … را در رژیم غذایی خود بگنجانید و اگر یک هفته تا ده روز بعد از انجام این روش ها نتیجه یا بهبودی در علائم حس نکردید برای پیشگیری از وخیم شدن بواسیر و شروع درمان های اصولی و پزشکی حتما به پزشک متخصص هموروئید مراجعه کنید.

 

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DMAK
نظرتان را بنویسید