درمان لکنت زبان کودکان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
گاهی خانواده ها متوجه می شوند که فرزندشان به طور عجیبی صحبت می کند به عنوان مثال کودک صداهای اول کلمات را می کشد و یا جملاتی که به کار می برد ، سرشار از وقفه است .

آن ها پس از بررسی ها و پرس و جو هایی که انجام می دهند ، متوجه خواهند شد که فرزندشان به لکنت زبان مبتلا شده است . دیدن فرزندی که روز به روز بیماریش پیشرفت می کند ، می تواند برای هر پدر و مادری دردناک باشد . اما ناراحتی و گوشه گیری و یا مضطرب و نگران بودن ، دردی را دوا نمی کند . 

اگر بدانید در صورتی که زودتر برای کودکتان دست به کار شوید ، احتمال بهبودی او وجود دارد ، آیا باز هم دست روی دست می گذارید و دوره غم و اندوهتان را سپری می کنید ؟ از آنجایی که پاسخ این سوال از پیش مشخص است ، ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم که چه کارهایی می توانید برای فرزند دلبندتان انجام دهید تا به او کمک کنید که لکنت زبان خود را کنار بگذارد . 



درمان خانگی لکنت زبان کودکان
بسیاری از والدین در هنگام مواجه شدن با لکنت زبان کودکشان ، نمی خواهند او را نزد گفتار درمان ببرند . زیرا ترجیح می دهند به فرزندشان استرس وارد نکنند و تا حد امکان او را متوجه مشکلش نکنند . اگر شما نیز یکی از والدین این کودکان هستید و قصد دارید به فرزندتان کمک کنید ، می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه این مقاله بیان می شوند به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید و سهم بزرگی در بهبودی کودکتان داشته باشید . 

 با دقت به فرزند خود گوش دهید : هنگامی که کودکتان با شما حرف می زند ، به صحبت هایش اشتیاق نشان دهید ، به چشم هایش نگاه کنید و هرگز رفتاری انجام ندهید که فکر کند صحبت هایش کسل کننده هستند .

 زمان مناسبی را برای صحبت کردن با کودک خود انتخاب کنید : انتخاب یک زمان مناسب ، اصلی ترین بخش هر مکالمه ای است . زمانی را انتخاب کنید که حواستان به چیز دیگری مانند کار ، درس ، خرید ، تمیز کردن خانه پرت نشود تا بتوانید برای صحبت های فرزندتان سراپا گوش باشید . به عنوان یک پیشنهاد ، زمان صرف غذا می تواند زمان مناسبی باشد .



 فضای خانه را آرام نگه دارید : پس از انتخاب زمان مناسب ، نوبت به مکان مناسب می رسد . قطعا مکالمه در محیطی پر از آرامش دلچسب خواهد بود ، پس سعی کنید فضای خانه را همواره برای صحبت کردن کودکتان آماده نگه دارید زیرا از این طریق موفق به کنترل ترس کودک خود می شوید . در نتیجه کودک می تواند احساس امنیت و آرامش کند و آزاده شروع به حرف زدن کند .

 منتظر بمانید که کودکتان کلمه ای که می خواهد را بگوید : این که چه مدت زمان طول می کشد تا کودک کلمه ای که به دنبالش می گردد را پیدا کند ، اهمیتی ندارد . به او فرصت بدهید که خودش کلمه مورد نظرش را بگوید و سعی نکنید جملاتش را با کلمات و فکر خودتان کامل کنید و مهم تر از همه در چینن مواقعی، هرگز از کلماتی مانند " سریعتر " ، " فورا " ، " عجله کن " استفاده نکنید . 

 در میان صحبت های کودک ، توصیه یا پیشنهادی ارائه ندهید : اگرچه شما ممکن است با بیان جملاتی مانند : " عجله نکن " ، " آرام تر صحبت کن " ، " نفس عمیق بکش " ، قصد کمک کردن به کودک خود را داشته باشید ، اما در مسیر اشتباهی قدم گذاشته اید و این جملات دقیقا باعث اضطراب کودک خواهند شد .

 آرام صحبت کنید : طوری صحبت کنید که انگار تمام روز برای حرف زدن زمان دارید و هیچ عجله ای برای انجام هیچ کاری ندارید . اگر شما آرام صحبت کنید ، کودکتان هم اغلب از شما تقلید می کند و به همین روش صحبت خواهد کرد . نکته اینجاست که حرف زدن به صورت شمرده شمرده و با آرامش می تواند به کاهش لکنت زبان و بهبودی کودک کمک کند .

 به جای انتقاد کردن ، او را تشویق کنید : شما می توانید با تمرکز بر قسمت هایی از صحبت کودک که لکنت زبان او را نشان می دهند ، او را مورد انتقاد قرار دهید . اما آیا بهتر نیست که روی قسمت هایی که به طور صحیح ادا می کند ، تمرکز کنید و او را به خاطر آن ها تشویق کنید ؟ بدون شک حمایت و تشویق کودکتان می تواند معجزه کند .

حتما بخوانيد : چرایی دیر حرف زدن کودک


چه زمانی کودک مبتلا به لکنت زبان به پزشک نیاز دارد
در صورتی که نکات ذکر شده رعایت شوند ، می توان به بهبودی کودک امیدوار بود ، اما با وجود این ، گاهی علیرغم تلاش ها و همکاری های والدین ، کودک نیاز به پزشک خواهد داشت . والدین باید همواره گوش به زنگ باشند تا بتوانند تشخیص دهند که چه زمانی بهترین راه حل ، مراجعه به پزشک است . به همین منظور در ادامه توضیح داده می شود که مراجعه به پزشک برای چه کودکانی ضروری است .

 اگر تمامی نکات ذکر شده را انجام دادید اما باز هم روز به روز لکنت زبان بدتر و بیشتر می شود .
 اگر لکنت زبان همراه با حرکات بدنی یا صورت باشد ، علائمی که شبیه به تیک عصبی هستند و یا انقباضات عضلانی را جدی بگیرید .
 اگر کودکتان همواره از موقعیت هایی که در آنها مجبور به صحبت کردن باشد ، اجتناب می کند .
 اگر صحبت کردن کودک همچنان پر از تنش و همراه با بالا رفتن صدا باشد .
 و مهمتر از همه اگر لکنت زبان کودک تا بعد از 5 سالگی ادامه پیدا کند .



 کلام آخر

گاهی والدینی که کودکان مبتلا لکنت زبان دارند ، تمایل به درمان خانگی کودک خود دارند . در صورتی که سن کودک همچنان کمتر از 5 سال باشد و شدت لکنت زبان زیاد نباشد ، با رعایت یک سری نکات می توان به بهبود کودک کمک کرد . به عنوان مثال والدین می توانند یک شنونده مشتاق و فعال باشند و به جای این که کودک خود را مورد انتقاد قرار دهند ، او را تشویق کنند و مواردی از این قبیل.

اما علیرغم تمامی تلاش های والدین ، گاهی مراجعه به پزشک برای کودک ضروری به نظر می رسد . در چنین شرایطی والدین باید نشانه هایی مانند انقباضات چهره ای کودک در هنگام حرف زدن ، تنش و فشار عصبی او و دیگر علایم را زیر نظر بگیرند تا در صورت مشاهده نشانه ها به پزشک مراجعه کنند . 



در ادامه بخوانيد : کودک عصبی خود را کنترل کنید



سوالات متداول


1- والدین در هنگام صحبت کردن با کودکی که لکنت زبان دارد ، به چه نکاتی باید توجه کنند؟
والدین با رعایت یک سری نکات مانند تماس چشمی ، زمان و مکان مناسب برای مکالمه و بقیه مواردی که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند ، می توانند لکنت زبان کودک خود را بهبود ببخشند .




2- چه زمانی برای درمان لکنت زبان کودک حتما باید به پزشک مراجعه کرد ؟
برای تشخیص ضرورت نیاز به درمان پزشکی ، والدین باید به یک سری علائم بدنی همراه با لکنت زبان کودکشان ، سن او و غیره توجه کنند که این موارد به طور کامل در این مقاله ذکر شده اند .




3- آیا آرام صحبت کردن والدین می تواند به بهبودی کودک مبتلا به لکنت زبان کمک می کند ؟
بله ، در صورتی که والدین آرام و بدون عجله با کودک خود گفتگو کنند ، لکنت کودک بهبود پیدا می کند . توضیحات تکمیلی و نحوه تاثیر این نوع گفتگو ها بر لکنت زبان کودک به طور کامل در مقاله بیان شده است .

منبع : درمان لکنت زبان کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/A5p1
مطلب قبلی
رفلکس نوزاد
نظرتان را بنویسید