غذاهای مفید در ترک اعتیاد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
ترک اعتیاد اغلب یک فرایند دشوار است و می تواند برای افرادی که قصد این کار را دارند بسیار ناراحت کننده باشد . از آنجایی که بدن ، هنگام ترک اعتیاد به مواد مخدر ، دچار تغییراتی اساسی می شود بنابراین در این دوره ، تغذیه خوب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

غذاهای مفید هنگام ترک اعتیاد ، به افراد کمک می کند که زودتر به سطحی از آرامش برسند و بدنشان هم پس از ترک اعتیاد به مواد مخدر زودتر بهبود پیدا کند . غذاهایی که در ادامه می آید غذاهای مفید در هنگام ترک اعتیاد هستند که می توانید با خواندن مقاله با آن ها آشنا شوید .




نقش تغذیه در ترک اعتیاد
وقتی افراد اقدام به سوء مصرف مواد مخدر می کنند غذاهای کمتری مصرف کرده یا غذاهایی می خورند که کمتر مغذی است . همچنین ، سرعت استفاده بدن آن ها از انرژی افزایش پیدا می کند و به دلیل مصرف کمتر مواد مغذی ، احتمال اسهال و استفراغ در آن ها افزایش می یابد . از سوی دیگر ، از آنجایی که امکان جذب مناسب مواد مغذی کاهش می یابد ، ممکن است روده فرد آسیب ببیند .

غذا بر نحوه عملکرد مغز تاثیر گذاشته و وقتی بدن فرد به اندازه کافی انتقال دهنده های عصبی را تولید نمی کند فرد دچار اضطراب و بی قراری می کند . به همین دلیل ، در این شرایط کسی که به اعتیاد دچار است ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شده یا خسته ، ناراضی یا افسرده شود .

با توجه به شرایطی که در بدن در اثر اعتیاد به وجود می آید لازم است افراد به تغذیه خود در ترک اعتیاد توجه کرده و از این طریق مغز خود را به تعادل در میزان انتقال دهنده های عصبی برسانند که در نتیجه این کار آن ها کمتر دچار مشکلات جسمی و روحی می شوند و بهتر می توانند اعتیاد را ترک کنند .



حتما بخوانید: روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر


غذاهای مفید در ترک اعتیاد
در حالی که تمام مواد غذایی برای ترک اعتیاد مفید هستند اما برخی از غذاها، به ویژه برای این دوره فایده بسیار زیادی دارد زیرا مواد مغذی آن ها می تواند باعث تقویت سلامت مغز و خلق شده ، برخی از علائم روحی و جسمی ترک را کاهش داده و روند بهبود را سرعت ببخشد . در ادامه با غذاهای مفید در هنگام ترک اعتیاد و تغذیه مناسب برای درمان اعتیاد آشنا می شوید .



 تمام غذاهایی که حاوی اسید آمینه تیروزین ( amino acid tyrosine ) هستند

تیروزین زمینه ساز انتقال دهنده عصبی دوپامین ( dopamine ) است که باعث احساس خوب در افراد می شود . در مراحل اولیه ترک اعتیاد ، دوپامین به صورت غیر طبیعی در بدن کاهش پیدا کرده و با انرژی و انگیزه کم ، بی تفاوتی ، افسردگی و اشتیاق شدید به مواد مخدر همراه می شود.

یکی از غذاهای مفید در ترک اعتیاد و یکی از راه های طبیعی افزایش سطح دوپامین ، خوردن غذاهای غنی از تیروزین است که در طی فرآیند هضم به دوپامین تبدیل می شوند . نمونه هایی از غذاهای حاوی تیروزین بالا عبارت اند از : موز ، تخمه آفتابگردان ، سویا ، گوشت گاو بدون چربی ، گوشت بره ، همه انواع غلات و پنیر .



 غذاهایی که سرشار از گلوتامین (L-glutamine ) هستند

گلوتامین اسیدآمینه ای است که فواید آنتی اکسیدانی (antioxidant ) است و می تواند به کاهش میل به قند که در اوایل ترک اعتیاد رایج است ، کمک کند . از آنجایی که مصرف قند با اضطراب و افسردگی رابطه دارد ، می تواند در پیشرفت درمان اعتیاد مشکل ساز شود .

همچنین ، در ارتباط با غذاهای مفید در درمان اعتیاد ، سبزیجات برگ دار تیره مانند کلم ، اسفناج و جعفری نیز برای افزایش سطح گلوتامین بسیار عالی هستند . هویج ، لوبیا ، کلم بروکسل ، کرفس ، خربزه درختی و غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت گاو ، مرغ ، ماهی ، لبنیات و تخم مرغ نیز مفید هستند .



حتما بخوانید: خودتان اضطرابتان را کنترل کنید


 همه غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان هستند

آنتی اکسیدان ها در پی آسیب های ناشی از اعتیاد به بازسازی سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و روند پاکسازی بدن را در حین سم زدایی سرعت می بخشند . به همین دلیل ، تغذیه مناسب در درمان اعتیاد شامل غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان است از جمله انواع توت ها مانند زغال اخته و توت فرنگی و همچنین تره فرنگی ، پیاز ، کنگر فرنگی و گردوی آمریکایی .



 تمام غذاهایی که سطح گابا ( GABA ) را در بدن افزایش می دهند

گابا یک انتقال دهنده عصبی است که موجب آرامش و تمدد اعصاب در افراد می شود و با توجه به اینکه ، اضطراب ، بی قراری و بی خوابی در اوایل ترک اعتیاد بسیار شایع هستند افزایش سطح گابا می تواند به کاهش این نشانه ها کمک کند .

کفیر ، میگو و گوجه فرنگی های گیلاسی برخی از غذاهایی هستند که می توانند با افزایش سطح گابا در بدن ، به کاهش و جبران اضطراب ، بی قراری و بی خوابی کمک کنند .







 همه غذاهایی که حاوی تریپتوفان ( tryptophan ) هستند

تریپتوفان ، انتقال دهنده عصبی مرتبط با شادی به نام سروتونین را در بدن افزایش می دهد و اسید آمینه حیاتی دیگری در بدن است که سروتونین را تشکیل می دهد و سروتونین نیز باعث خلق شاد و مثبت در افراد می شود . تریپتوفان در غذاهایی شامل پنیر ، بوقلمون ، بره ، ماهی تن ، سبوس جو دو سر و لوبیا و عدس یافت می شود .



حتما بخوانید: مهار افسردگی


برنامه غذایی برای ترک اعتیاد
غذاهای متعددی وجود دارند که به شکل های مختلف به افراد کمک می کنند در ترک اعتیاد موفق تر باشند و این بدان معنی است که گزینه های غذایی روزانه به صورت بی انتها در دسترس افرادی است که دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند و قصد ترک آن را دارند . یک نمونه از برنامه های غذایی برای ترک اعتیاد در ادامه مطرح شده که شامل تمام وعده ها و میان وعده هاست .



 صبحانه : یک اسموتی میوه ای که از پودر پروتئین ، ماست یونانی بدون شکر یا کفیر ، جو دوسر ، یک موز ، زغال اخته و شیر بادام غلیظ تشکیل می شود .



 میان وعده صبح : تکه ای از نان سبوس دار با کره بادام زمینی ( ترجیحاً انواع ارگانیک حاوی قند تصفیه نشده )  و عسل .



 ناهار: یک بشقاب بزرگ از سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج پوشیده شده با تن یا سالاد مرغ .



 میان وعده بعد از ظهر: یک مشت آجیل و تخمه آفتابگردان .



 شام : ماهی قزل آلا ،  غلات ، کلم بروکسل و سالاد سبز ترکیب شده با پنیر .



 کلام آخر

در نهایت ، داشتن سبک زندگی سالم برای هر فردی چه دچار اعتیاد باشد و چه دچار این مشکل نباشد ، می تواند مفید بوده و به انسان ها کمک کند که از انرژی بیشتری برای دنبال کردن اهداف و برنامه های خود برخوردار باشند و در نتیجه کمتر دچار افسردگی و اضطراب شوند .

در کنار داشتن تغذیه مناسب برای درمان اعتیاد ، لازم است افراد در فرایند ترک اعتیاد هر روز ورزش کنند زیرا این کار به آن ها کمک می کند که آسیب های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر را کاهش داده و همچنین از سلامت جسمی بیشتری برخوردار باشند . همچنین ورزش به افراد کمک می کند روحیه بهتری داشته و از ابتلا به افسردگی در امان بمانند .

از سوی دیگر ، علاوه بر تغذیه مناسب و ورزش ، از آنجایی که یکی از دلایل بازگشت افراد به اعتیاد پس از ترک آن ، اضطراب و استرس در آن ها است افراد می توانند به جای روی آوردن به مصرف دوباره مواد مخدر ، راه های موثر برای مقابله با استرس را یاد گرفته و بدین ترتیب از خودشان در مقابل سوء مصرف مواد ، محافظت کنند .

اگر می خواهید در مورد استرس و روش های مقابله با آن اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید . روش های مثبت مقابله با استرس به شما کمک می کنند فرایند ترک اعتیاد را بهتر طی کنید .



در ادامه بخوانید: استرس و روش های مقابله با آن
سوالات متداول


1-  چرا غذا در ترک اعتیاد دارای اهمیت است ؟
 با توجه به اینکه اعتیاد به مواد مخدر می تواند به بدن و تعادل انتقال دهنده های عصبی آسیب برساند تغذیه می تواند به افراد در ترک اعتیاد کمک کند که این آسیب ها را کاهش دهند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  چه غذاهایی برای درمان اعتیاد مفید هستند ؟
 غذاهایی که سرشار از اسید آمینه تیروزین ، گلوتامین ، آنتی اکسیدان و تریپتوفان هستند در این دوره بسیار فایده دارند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  چه غذاهایی باعث روحیه مثبت در دوره ترک اعتیاد می شود ؟
 غذاهایی که حاوی تریپتوفان هستند و شامل پنیر ، بوقلمون ، بره ، ماهی تن و سبوس جو می شوند باعث خلق شاد در افراد در دوره ترک اعتیاد می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : غذاهای مفید در ترک اعتیاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kvqx
نظرتان را بنویسید